Pardubický uzel bude oproti plánům o miliardu dražší, první výluka přijde v září

Železniční stanice Pardubice hl. n. před zahájením modernizace. Pramen: Správa železnicŽelezniční stanice Pardubice hl. n. před zahájením modernizace. Pramen: Správa železnic

Jedna z nejnákladnějších tuzemských železničních staveb začne v září. V tendru cena vzrostla.

Správa železnic dnes oficiálně zveřejnila vítěze tendru na velkou modernizaci pardubického železničního uzlu. Zakázku získalo sdružení firem Eurovia, Chládek & Tintěra Pardubice, Elektrizace železnic a GJW, o čemž deník Zdopravy.cz informoval už začátkem srpna. Zároveň byla ale zveřejněna i vítězná cena: 5,59 miliardy korun. To je výrazný nárůst oproti předpokladům, Správa železnic vypsala tendr s odhadem 4,423 miliardy. „Ceny zakázek na železnici reflektují aktuální naplněnost železničního stavebního trhu,“ uvedl mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Podrobnosti k tendru zatím na profilu zadavatele nejsou, podle Friebové se hlásili tři sdružení. Celkové investiční náklady na celou stavbu pak činí 6,366 miliardy korun.

Nádraží čeká zásadní proměna. Dělníci v Pardubicích přestaví podstatnou část kolejiště, prodlouží podchod a vybudují nové ostrovní nástupiště číslo 5. Kompletní modernizací projdou také všechna stávající nástupiště tak, aby umožnila bezbariérový nástup do nízkopodlažních vlaků. Osazen bude nový informační a orientační systém a zvukové majáčky pro nevidomé. V podchodech budou nově pojízdné schody.

Uzel Pardubice po modernizaci, vizualizace. Pramen: Správa železnicRozsah modernizace uzlu Pardubice. Pramen: Správa železnicŽelezniční stanice Pardubice hl. n. před zahájením modernizace. Pramen: Správa železnic

Nově vznikne i lávka, která propojí severní a jižní části města a budou z ní přístupy na perony. Průjezdná rychlost se zvýší ze 100 kilometrů v hodině na 160 kilometrů v hodině. Bude položeno 24 kilometrů nových kolejí a sto nových výhybek. Navržené řešení umožní podle SŽ výhledově bezúvraťové propojení s tratí Chrudim – Pardubice-Rosice nad Labem. Plány na zbudování takzvané Ostřešanské spojky skončily ale zatím u ledu.

„Modernizovaná stanice za více než šest miliard korun přinese kromě vyšší bezpečnosti železniční dopravy také výrazně vyšší pohodlí pro cestující. Budou moci využívat nový staniční mobiliář nebo informační systém, který plně odpovídá zavedeným standardům moderního cestování. Jistě také ocení rekonstruované podchody s výtahy nebo eskalátory, díky kterým se dostanou pohodlně až ke svému vlaku,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

První výluky začnou již 6. září, harmonogram stavby je naplánován do října 2024. Stavba už má povolení.

 

 

Tagy Správa železnic uzel Pardubice
79 komentářů