Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Pardubický uzel bude oproti plánům o miliardu dražší, první výluka přijde v září

Železniční stanice Pardubice. Foto: Správa železnic
Železniční stanice Pardubice. Foto: Správa železnic
Jedna z nejnákladnějších tuzemských železničních staveb začne v září. V tendru cena vzrostla.

Správa železnic dnes oficiálně zveřejnila vítěze tendru na velkou modernizaci pardubického železničního uzlu. Zakázku získalo sdružení firem Eurovia, Chládek & Tintěra Pardubice, Elektrizace železnic a GJW, o čemž deník Zdopravy.cz informoval už začátkem srpna. Zároveň byla ale zveřejněna i vítězná cena: 5,59 miliardy korun. To je výrazný nárůst oproti předpokladům, Správa železnic vypsala tendr s odhadem 4,423 miliardy. „Ceny zakázek na železnici reflektují aktuální naplněnost železničního stavebního trhu,“ uvedl mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Podrobnosti k tendru zatím na profilu zadavatele nejsou, podle Friebové se hlásili tři sdružení. Celkové investiční náklady na celou stavbu pak činí 6,366 miliardy korun.

Nádraží čeká zásadní proměna. Dělníci v Pardubicích přestaví podstatnou část kolejiště, prodlouží podchod a vybudují nové ostrovní nástupiště číslo 5. Kompletní modernizací projdou také všechna stávající nástupiště tak, aby umožnila bezbariérový nástup do nízkopodlažních vlaků. Osazen bude nový informační a orientační systém a zvukové majáčky pro nevidomé. V podchodech budou nově pojízdné schody.

Nově vznikne i lávka, která propojí severní a jižní části města a budou z ní přístupy na perony. Průjezdná rychlost se zvýší ze 100 kilometrů v hodině na 160 kilometrů v hodině. Bude položeno 24 kilometrů nových kolejí a sto nových výhybek. Navržené řešení umožní podle SŽ výhledově bezúvraťové propojení s tratí Chrudim – Pardubice-Rosice nad Labem. Plány na zbudování takzvané Ostřešanské spojky skončily ale zatím u ledu.

„Modernizovaná stanice za více než šest miliard korun přinese kromě vyšší bezpečnosti železniční dopravy také výrazně vyšší pohodlí pro cestující. Budou moci využívat nový staniční mobiliář nebo informační systém, který plně odpovídá zavedeným standardům moderního cestování. Jistě také ocení rekonstruované podchody s výtahy nebo eskalátory, díky kterým se dostanou pohodlně až ke svému vlaku,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

První výluky začnou již 6. září, harmonogram stavby je naplánován do října 2024. Stavba už má povolení.

 

 

79 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Miloš

když ten návrh vidím, tak ať radši celou soutěž zruší.
Z pozice cestujícího se krom bezbariérového přístupu, nic nezlepší, z pozice nádražáků dojde k výraznému zhoršení.

Petr

🤬 A co je to za katastrofalni navrh te lavky? Jak muzou navrhnout takovy hnus k chranene neofukncionalisticke stavbe nadrazi? I novy autobusak ma prvotridni architekturu!

Sprava zeleznic stavi jeden hnus za druhym – uz by konecne meli pribrat do tymu nejake architekty/tky! To co navrhuji mimo dopravu je nechutne 🤮

Dominik

No u lávky je naprd i to její umístění.
A ono i uspořádání kolejiště v nákladu bude docela na nic.

mezera

Postavíme to, protože je to lacinější, říká Město Pardubice.

Lávka znamená větší výškový rozdíl než podchod, proto se ptám, kdo zajistí v budoucnu fungování výtahů a eskalatorů které budou součástí lávky?

Pavel

Cim zacne vyluka 6.9. co se omezí ? Je někde info o postupném omezování ? Děkuji.

Dominik

U 16. SK se má začít bourat část perónu s přístřeškem. A 8b, 400, 402 se má snést TV a částečně asi i vytrhat koleje a k tomu se má dít něco na vlečce ČD.

Ladakl

6.9 se má začít na Sp1 rušením vyhybek a poté snesením svážného pahrbku.
16.9 se má začít se snesením kolejí podél starého nádraží,Toto místo má sloužit pro navážení materiálu.
18.9 se ruší výměna 3
Už teď se bourá,vlastně je zbourán starý sklad u podjezdu. V těchto místech má vzniknout most.
Takže stavba začne bez většího vlivu (prozatím) na osobní dopravu, jedná se o přípravnou fázi.

Dominik

Co vím, tak 6.9. se má též začít s bouráním části prodlouženého perónu s přístřeškem, to samé již zmiňované koleje výše.

Romanero

Za ty prachy by jeden čekal, že v tom bude aspoň ta bezúvrať do Chrudimi. Takhle vlastně ani nevím, jestli je to dobrá zpráva. Silničáři šetří, železnice se prodražení o 25%. To je fakt hodně, osobně bych to za tuto cenu nekoupil..

Hugo Ventil

Modernizovat nadrazi v Pardubicich je urcite spravne.Ale k cemu bude prujezdna rychlost 160 km/hod, kdyz vsechny osobni dopravy v Parducich zastavuji!!!

Petr Whatever

Jsem tu jediný, komu přijde rekonstrukce jednoho nádraží, byť důležitého, za cenu přes 500 na obyvatele ČR včetně kojenců,
jako nepřiměřená?

Roman Svačina

Tak peróny jsou ok. Kolejiště +- taky. Jen ty pojizdné schody chybí a rozumný výtah taky. Přednádraží je nové. Nové WC zařídil Kolovratník. No spojka na Chrudim nikde. Socha Pernera stojí. Tak co tam stojí tolik miliard?

Lumiere

Zakázková výroba přesných replik spínačů, zásuvek, držáků toaletního papíru a milionu dalších drobnosti v celé budově, protože památkáři.

Martin z topírny

Jak jinak v této banánové republice… Rovnou by mohli redaktoři napsat, poměr kolik z navýšení zůstane za nehty příslušným složkám.
Za hranicemi je obvyklých 10%.
Tady to vypadá na značně vyšší číslo… hold je třeba se zahojit po zákeřném kašílku

ketchup1970

Hold je projev směrem k panovníkovi, to co jste mysel vy, je částice „holt“ s „T“
Holdujeme tím, že někomu vzdáváme úctu, a taky přeneseně, třeba se věnujeme nějaké činnosti s oblibou.

Pišta

Zajímalo by mě co bude jezdit z toho pátého nástupiště. Pokud si pamatuji, tak bylo plánováno pro vlaky do Chrudimi Ostřešanskou spojkou. Proto je tak krátké.

Dominik

Zbytečně v nákladu přišli o 3 koleje.

medical_examiner

Což by třeba v Krnově byl existenční problém…

Dominik

A co mají Pardubice společnosti s Krnovem?

Jiří Šrámek

„r“ v názvu

Lektor

Náklad nemůže stát u perónu?

Dominik

V noci možná (takto se dělá pošta v Pardubicích), ale přes den těžko, pro nějakou manipulaci, aby tam ty vozy stály další hodiny, než to odjede.
Navíc dnes se dá do Hradce odjet i z nějaké 31 koleje, po novu to bude, max nějaké 15, tedy zbytečný posun, aby se vlak dostal na odjezdovou kolej.
Navíc ten perón nebude mít reálné využití.

Lumiere

Os směr Česká Třebová, případně i opačně Os směr Kolín. 3. a 4. nástupiště zůstanou volné pro dálkové vlaky.

Alibaba

Tak nějak, v Pardubicích prostě v liché skupině není dostatek nástupištních hran.

Dominik

Jenže to je za cenu úbytku kolejí v nákladu a Kolikrát do týdne je potřeba více nástupních hran v nákladu?

Alibaba

Co tak koukám, tak se tam spíš odstavuje (nákladní vagóny) než jezdí…

Pepik

V noci často stojí vlaky na dispozici v Přelouči , nebo v Kostěnich , protože v Pardubicích není volná kolej pro nákladní vlaky. Da se říci, že každý 4 – 5. nakladní vlak v Pardubicích něco dělá. A to nejen CD Cargo, ale i plno soukromníků.

asdfg

To tak vypadá, deponií je tam jen jedna kolej, max dvě. Zbytek jsou vozy na manipuláky a manipulační místa. Prakticky denně si jednu celou kolej seberou kontejnerové vozy na vlečku T-Port, jedna kolej je Paramo, Topek taky jezdí často a tím se obsadí kolej, obilňáky na ZZN, k tomu se v Pardubicích odstavují vlaky, nejčastěji s náskokem jedoucí kontejnery nebo autovozy pro škodovku do Boleslavy, vlaky „od Kolína“ co jedou přes Lichkov do Polska a čekají na předání. K tomu je tam nástupní místo, takže u vlaků se střídají strojvedoucí. Aktuálně mají Pardubice pro nákladní dopravu koleje 6, 5, 7,… Číst vice »

Dominik

Do Kolína můžou k druhému nástupišti.

asdfg

To je do kžíže, a to je v Pardubicích pro výpravčí ohromný problém.

Dominik

Do Kolína to přes kříž není.
Hlavně, že všichni mluví o přesunu nákladů na koleje, ale rekonstrukce se dějí přesně v opačném gardu.

Michal Drábek

Nemohu se v žádném případě rovnat všem těm, kteří boje s lidskou blbostí či omezeností podstupují dnes a denně – já jsem to po krátké době vzdal – ale přece přidám jednu drobnou vzpomínku. Před 8 lety jsem byl v pozici, kdy jsem do toho mohl a měl mluvit oficiálně. Probíhala tehdy jedna z mnoha porad ke Studii proveditelnosti modernizace uzlu Pardubice. Požadoval jsem STAVEBNÍ PŘIPRAVENOST/REZERVU (nikoli přímo výstavbu!) pro další dvě koleje od Prahy, kudy by v budoucnu mohly přijet rychlovlaky. Byl jsem za vyvrhela, který do už prakticky projednané studie hází vidle. Čas oponou trhl a než se… Číst vice »

Radek

No, ale rychlá spojení se mají Pardubicím vyhnout, ne?

medical_examiner

Jenže než se na VRT kopne, tak se ti zatrolení projektanti železničních D1 promění v prach…

Majkii

Tak když jste zvědav, tak si ten projekt stáhněte, vždyť je to veřejné
Omezujícím prvkem je tam dneska most na chrudimské trati a ten se (překvapivě) prodlouží.

Alibaba

Vidím to spíše tak, že jestli nějaké VRT bude, tak společná s Hradcem, a pak VRV budou přijíždět přes Rosice.

yxc

Jelikož VRT od Prahy se připojí odbočkou (na 200km/h ) na stávající trať z trasy na HK někde kolem Opočínku, tak se nebude muset nic přidávat.

Dan

Z vizošky to vypadá, že hlavní traťové koleje se přesunou mezi 4. a 5. nástupiště, je to tak?
Co přesně se má měnit na nástupištích? Jsou v normové výšce 550 mm už teď, jen 1. ještě neprošlo modernizací…

Majkii

Ne, nepřesunou. U nástupišť se hlavně bude měnit poloha hran kvůli posunů kolejí.

Alibaba

Nástupiště se prodlouží na normovaných koridorových 400m.

Luftdroid

Dalo by se někde najít víc obrázků a vizualizací? Nemáte někdo odkaz? Díky.

Jiří Šrámek

Ne.

Ivo

K cemu presne pomuze prujezdova rychlost 160km/h? Neni to tak, ze (v podstate) vsechny vlaky v Pce zastavuji?

Haha

Může se to snadno změnit, když kolem bude 200 km/h. To už dohromady dá přes 5 minut …

Dominik

Že by Pardubice něco projíždělo? O tom dost pochybuji.

Jaaa

Proč by nemohlo? Časy Manažeru se klidně mohou vrátit.

Dominik

Já neříkám, že se vrátit nemůžou, ale na mou obranu, zas tak starý nejsem a nevěděl jsem, že Manažeři Pardubice projížděli. Nicméně dnes se jedná o významný uzel s návaznosti na Hradec a Chrudim, že pochybuji, že by něco projíždělo (ale moje pochybnosti neznamenají, že se tak nestane). Navíc ani nezpochybňuji samotné zrychlení, to je jen dobře, jen ten vznik pátého perónu nechápu, zas o 3 koleje méně pro nákladní dopravu.

Jiří Šrámek

….časy (toho, jednoho) Manažeru. Nikoli těch manažerů. Šlo o pojmenování vlaku.

ketchup1970

možná myslel jeden tam, druhý zpátky, to jsou dva..

PetrN

Nebo D1 Expresu, ten taky jezdil bez zastávky Praha-Brno, resp. minimálně 1-2 roky ano

Pišta

Vzpomínám, že právě stavěl jedině v Pardubicích. To byl dobrý spoj.

Radovan Komínek

Infrastruktura se staví zpravidla s návratností do 30 let, ale s reálnou životností daleko vyšší. Pochybovat o zastavování nebo nezastavování je samozřejmě možno, ale 100 km/hod je rychlost, která brzy bude omezující i pro nákladní vlaky a nikdo neví, jaká může být během 10-ti let rychlost kontejnerových nákladních vlaků nebo zda se neobjeví více vlaků, které budou převážet zásilky a budou pro vyšší rychlosti přizpůsobeny nebo se v osobní dopravě objeví noční pravidelné nebo charterové vlaky, pro které nebudou Pardubice komerčně zajímavé. O využití rychlostí vyšších než 100 km/hod při průjezdu Pardubicemi do budoucna nemám strach.

Dominik

Pozor, já nezpochybňuji zvýšení rychlosti tu vítám, jen si nemyslím, že v budoucnu něco Pardubicemi projíždět bude.

MildaIV

Reálná životnost infrastruktury budované po revoluci je 20let, pak se musí snižovat rychlost. Takže to jsou vyhozené peníze. Pak se dívíme jak jsme po zadu, když na smysluplné investice nezbyde.

Juraj

Spočiatku v Pardubicích nezastavoval ani Leo Express, keď už sme pri tom…

Dominik

Rozjezd Leo Expressu jsem zas tolik neprožíval a ani si nepamatuji, že v Pardubicích nestavěl, ale jak vidno, je to i pro ně důležitý uzel, když teď staví.

Pišta

Leo když začínal tak stavěl v Pcich. Pak si dal myslím na dva roky pauzu. A teď staví i v Kolíně

Jiří Kocurek

Podobně je to v Olomouci. Také pochybuju, že to nějaký vlak využije a nebude to náhodný výstřel. Zase na druhou stranu: Je-li trať v rovině a těch 160 bude přes výhybky přímo (nikoliv do odbočky) tak nevidím nějakou úsporu, když by se jelo jen 100 až 120.
Jiná věc je, kdyby se kvůli tomu muselo přemísťovat půl nádraží. Takový Přerov, tam průjezd 160 km/h po Ferdinandce nelze ekonomicky obhájit. Prorubat půl města…

Dominik

Jak jsem napsal výše, já zvýšení nezpochybňuji, to vítám, byť bude třeba jen pro nákladku, jen jsem zapochyboval, že osobka toho více využije.

medical_examiner

Ale je dobré, že když jede R nebo Ex rovně, tak nemusí řešit výhybky a může „za to vzít“

Urban Transport Lover

Jednou se do toho stejně kopne…

none

Presne tohle me napadlo. Ale vypadat to bude pekne, univerzalne.

Student DR

Kdysi LEO. 🙂

D.S.

A proč by měla být nižší, když se jedná o rovnou trať?

Alibaba

Tím, že vyházíte angličany (co jsem tak viděl) se ta rychlost tak nějak zvedne automaticky sama. Teda za podmínek vyhovujícího spodku.

D.S.

Hlavně, aby zůstala alespoň stávající nádražka a ideálně měla prodlouženou otvírací dobu. Párkrát jsem v Pardubicích byl nucen čekat okolo 23h na vlak a v blízkém okolí není vůbec nic. Mám pocit, že i ten zaplivaný bufet, který byl dříve nonstop, nyní zavírá už ve 22h.

Dominik

La rocket nepovažuji za dobrou hospodu, obzvláště obědy nic moc, ale je, pod Albertem je bowling a ten zavírá až kolem půlnoci a v 1 ráno McDonald’s.
A bufet po omezení Covidem ještě nenajel na klasickou otevírací dobu, takže ano zavírá v 22.

Tomáš Gottschalk

Mekáč je hned vedle nádru.Otevírací dobu ale neznám.

D.S.

Při večerním čekání spíše preferuji posezení v příjemném prostředí a u slušného piva. Ani jedno většinou přesvětlený fastfood nesplňuje. Současná nádražka také není ideální, ale rozhodně je důstojnější, než mekáč.

Dominik

Tak bowling pod Albertem, sice má v názvu bowling, ale funguje i jako normální hospoda.

Roman

Před 35 roky tam čepovali výborný Pernštejn 12°

Dominik

Teď Budvar 10, 12 a Pardál 11.

Surio Mario

Nevím, jakou provozní dobu má teď pardubický nádražní bufet (stánek), ale nedivil bych se, kdyby začali na noc zavírat. Přes Pardubice už nejezdí žádné mezinárodní noční vlaky, po půlnoci jedou jen poslední osobáky do Hradce a Chrudimi a IC do Brna. Doby, kdy měl bufet zákazníky z těch desítek lidí, co čekali na dálkový vlak s odjezdem ve 2 nebo 3 ráno, jsou dávno pryč. Posledních pár let ještě bufet živili návštěvníci dance klubu naproti v lihovaru, protože v bufetu si dali občerstvení a pár rychlých piv nebo panáků za zlomek ceny oproti klubu. Jenže lihovar je srovnaný se zemí,… Číst vice »

Dominik

Až do omezení Covidem jel nonstop, teď do 22 hodin do večera.
No tak IC do Brna odjíždí v 1 ráno a další vlak jede kolem 4. ráno, zas tak velká pauza tam není.

Lumiere

Zas na druhou stranu – kdo z lidí z prvních ranních dělnických vlaku jde do bufetu.

Dominik

To opravdu nevím, statistiku si nedělám. Ale jestliže to tak fungovalo dlouhá léta, tak to tak prodělečné asi být nemohlo.
Já vím, že nezáleží jen na mě, ale osobně jsem tam při pozdním konci, brzkém nástupu nebo noční, zaskočil.

Sitgestravel

Tak to zmodernizuji, pak zas nekde vylitnou pojistiky a tyden se nebude jezdit. Sprava zeleznic – brzda provozu. (S temi pojistkami me neberte za slovo, vsichni vime, co tim myslim.)

jozka

Jistice?

Jaaa

Současné řešení TV je evidentně chybné.