Infrastruktura Železnice

Mezi Pardubicemi a Hradcem Králové přibudou další kilometry kolejí, vlaky nepojedou téměř půl roku

RegioPanter na trati Pardubice - Hradec Králové. Foto: České dráhy
RegioPanter na trati Pardubice - Hradec Králové. Foto: České dráhy
Více než dvoumiliardová stavba potrvá přes dva roky, dojde ke zdvoukolejnění další části spojnice dvou krajských měst.

Velké komplikace při cestování čekají příští rok cestující na trati mezi Pardubicemi a Hradcem Králové a také z Pardubic do Chrudimi. Správa železnic chystá modernizaci dalšího úseku, který přinese i téměř půlroční nepřetržitou výluku. Během ní budou muset lidé jezdit autobusy.

Správa železnic vypsala soutěž na zhotovitele rekonstrukce traťového úseku z Pardubic-Rosic nad Labem do Stéblové. Jejím hlavním přínosem bude výstavba druhé koleje, a to včetně mostu přes Labe v Pardubicích. Současně dojde ke zvýšení traťové rychlosti. Dokončení stavby je plánováno v závěru roku 2023, její předpokládané celkové investiční náklady se blíží částce 2,6 miliardy korun.

Rozsáhlá stavba ale přinese i komplikace pro cestování. Jen příští rok jsou naplánovány nepřetržité výluky se zastavením provozu od Pardubic shodně s výlukami již zahájené modernizace pardubického železničního uzlu. Od 31. května do 19. listopadu nepojedou vlaky v úseku Pardubice – Rosice a Rosice – Medlešice. „Osobní doprava bude zajištěna náhradní autobusovou dopravou,“ dodala mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová.

Modernizací včetně zdvoukolejnění projde úsek o délce 7,5 km. Původní jednokolejný most přes Labe nahradí nový, se dvěma kolejemi. V železniční stanici Pardubice-Rosice nad Labem se upraví kolejová rozvětvení pro napojení dvoukolejných traťových úseků. Změní se i konfigurace kolejiště kvůli vzniku nových nástupišť. Propojení vnějšího a ostrovního nástupiště bude mimoúrovňově novým podchodem.

Modernizací projde i zastávka Pardubice-Semtín, která získá dvě nová vnější nástupiště a přístřešek. Hlavní změnou bude zrušení stávajícího přechodu a jeho náhrada podchodem. U železničního přejezdu ve Stéblové pak vznikne nová zastávka.

Detailnější informace o celém projektu jsou na stránkách Správy železnic.

Mapa úseku Rosice - Stéblová. Foto: Správa železnic
Mapa úseku Rosice – Stéblová. Foto: Správa železnic

 

112 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vladimír

Víte někdo, jestli plánovaná přestavba uzlu Pardubice bude počítat v budoucnosti s medlešickou /ostřešanskou spojkou?

asdfg

Počítá, ale stavět se nebude.

Trafiko

Na fotografii je panter v Čeperce a né jak titullek uvádí u Stéblové !!!!!

Panda

Není potřeba ještě více vykřičníků? Navíc sám v té větě máte chybu…

jakub (easydrink)

tam šlo ale o faktickou chybu, ne gramatickou

Panda

Souhlas, že je obsah zásadnější. Jen mě vytočili vykřičníky, které jsou zbytečné, obzvlášť když jde zjevně o chybu ČD (uvedený zdroj u fotky).

Petr

Vykřičníky Vás vytočily, nikoliv „vytočili“. Když už kritizujete gramatické chyby jiných, zkuste se jich sám vyvarovat 😉

Panda

Pravda:)

Surio Mario

Teď je to ideální, nikdo si nemůže stěžovat. 🙂
Jelikož tady chybí důkaz pro výše uvedené tvrzení, odkud je fotka, tak si ho dovolím přidat: fotka skutečně je z Čeperky, zachycuje stavbu druhé koleje. Fotograf stál někde tady: https://mapy.cz/s/ramedamada a objektiv měl otočený směrem k Hradci.

xyz

(Další) vyvrácení mýtu o tom, že tam, kde jezdí jiný dopravce než ČD, se dlouhé výluky nedělají, resp. pokud, tak se udělají ještě za provozu ČD. 🙂

Gwann

Drtivá část přepravních výkonů je CD. A drtivá část linky je jinde než zde.

Jakkoliv teorii CD si to vyzere a Arriva jezdí…považuju za uhozenou…

Surio Mario

Čtu správně, že v Semtíně bude místo současného přechodu pro pěší podchod? On si fakt nikdo z projektantů nevšiml, že vedle toho přechodu přes trať končí nadchod? Takže cestující půjde z Ohrazenic na železniční zastávku, vyšlape schody na nadchod, sešlape schody z nadchodu a budou ho čekat schody dolů a nahoru v podchodu?
O kolik levnější než podchod by bylo prodloužení současného nadchodu o dalších cca 60 metrů (čili na zhruba dvojnásobek současné délky)?

Vladimír Bílý

Protože standard je přece podchod a nikde se to nedělá jinak. Ale pozor, např. v Adamově má být nadchod, takže to jde.

Martin Jarath

Projektant si všiml a navrhl. Stavět ho tam vlastními silami načerno ale asi nepůjde, ne?

Surio Mario

Já to nemyslím tak, že by se tam načerno stavěl nadchod. Ale přijde mi jako nešťastné řešení nejdřív lidi vyhnat na nadchod a pak místo aby tu výšku využili i k přechodu přes trať naopak budou muset ještě do podchodu.
A co považuji za ještě důležitější – pokud by byl nadchod i přes trať, počet přebíhačů kolejí by byl prakticky nulový. Kdo by lezl na koleje, když na ten nadchod stejně bude muset kvůli Hradubické (v tomto místě by ji přebíhal leda sebevrah).

Martin Jarath

Samozřejmě souhlasím, řešení není šťastné. Bohužel to dopadlo, jak dopadlo.

Alibaba

Taky si myslím, že toto řešení podchodem je nešťastné.
A nevíte, zda bude i nějaký přístup z nadjezdu k tomuto nástupišti mezi kolejema a silnicí?

Šejdr

To snad bude, přece si nikdo nemůže myslet, že by cestující chodili od Semtína na vlak do Hradce oklikou přes celé nástupiště do podchodu a zpátky na protilehlé nástupiště.

Dominik

Jenže pokud dělat přístup na nadjezd, tak by bylo dobré, aby se zastávka MHD Semtín zastávka vrátila do původní polohy, na nadjezd.

Jiří Kocurek

Projektant si to vymyslel a komise pokývala všemi hlavami. Chtěla mít klid.

medical_examiner

A pak se projektant probudil…v hlavě výloha…

Gloglo

Nevite nekdo jak se da projet spojka Opatovice nad Labem-Pohřebačka – Odb. Plačice kdyz nejsem strojvůdce Carga?

Surio Mario

Během výluky nebo mimořádnosti v úseku Hradec-Opatovice.

jiný Petr

Můžete být strojvůdcem jiného dopravce, který nemá v názvu Cargo a jezdí tam. 🙂

asdfg

V zásadě tam nic není. Z Plačic do opatovic je 80, obrácenym směrem je kvůli přejezdu 60, začíná cca 1-1,5km za vjezdovym do Opatovic. A u vjezdoveho navestidla do Opatovic je stahovačka. A mění se tamto stuha, 65/72. 65 je od Plačic, 72 od Opatovic.

Jinak si myslim že oušták by vás svezl na uhlí do elektrárny. Nebo projít pěšky. 😉

Honza Fátor

Musíte něco hodně pokazit mezi Pardubicemi a Kolínem, aby se jelo odklonem 😁

ladabohac

Je tu někdo, koho už ten život moc nebaví? 😀

Lektor

Teď bych to nedělal, vPardubicích bude výluka, tak byste mohl jet přes Týniště….

Tomáš

Jednou za čas je výluka Opatovice – Hradec Králové. Pak jezdí pantery po objízdné trase touto spojkou do Hradce. Zkusit zavolat v HK na SŽ, zda se nějaká nechystá např v dohledné době.

Vojta

Podle letáčku: „Realizace stavby umožní zavést pravidelnou dopravu s taktem 30 minut“. To už je tam víceméně teď (střídavě R a Os), plánuje se navýšení počtu spojů? Jako každých 30 minut rychlý spoj nebo každých 30 minut osobák? Nebo to zdvojkolejníme a pak se uvidí? 🙂

Jirka

Od Opatovic po Hradec bude stále jednokolejka. V Pardubicích po přejetí mostu přes Labe je jedna kolej na Pardubice a druhá na Chrudim.

Projektant

V rámci stavby uzlu Pardubice budou 2 koleje hl.n. – Rosice, za mostem ze zádadní koleje odbočí trať směr Chrudim

Od lesa

Sranda bude už za pár dní. Na chvostu rychlíků Ariivy budou do Rosic viset osobáky ČD, protože tahle zhovadilost stále nebyla zlikvidována a už vidím ty dohady při spojování, brzdě atd.
Přece nemůže být vpuštěn zatuchlý německý vzduch vpustěn do špičkové supernovy ČD!

Filip Vosáhlo

No jo! To mě vůbec nenapadlo. Jak tohle bude fungovat? Kolik případů denně to je? Já tím takhle jezdíval jenom večer…

asdfg

Asi 5x za den.

Tomáš

Skvělé! Jen je škoda, že se zároveň nezdvoukolejní i úsek Opatovice – HK. Takhle budou zase nutné další výluky..

Surio Mario

A už se na okraji Hradce dobrali nějakého úspěchu ve sporu s místními, kteří si koupili nemovitosti u trati a teď jsou překvapeni, že se desítky let slibované zdvoukolejnění skutečně bude realizovat?

David

Pokud vím, tak hlavní odpor byl proti kácení aleje na úkor rozšíření na druhou stranu.

Jaaa

Jj, ta alej byla vysázena na tu dobu, než dojde k rozšíření. 🙂

malej-jarda

Stačil by dobrý dendrologický posudek. 🙂 Ony ty kaštany bude stejně brzo potřeba pokácet. To není dlouhověká dřevina.

yxc

Bývalo by stačilo vykácet jednu řadu v rámci údržby pěkně dopředu před přípravou zdvoukolejnění a nikdo by si nevšiml dokud by stromy neležely na zemi.

Jiří Voseček

Ten posudek přesně jak ho chcete je v EIA 🙂

Ted se čeká na stavebni povolení. Ti co si koupili pozemek u trati a nelíbí se jim vlaky nevyhraji. Zatím vše na celé care zasloužene prohráli.

Kalanis

Jak dlouho je to od neštěstí ve Stéblové? 60 let? Tak dlouho tam ta jednokolejka straší.

jiný Petr

Ta tam straší podstatně déle než 60 let.

Cestující, teď ale doma

Nevznikla zastávka ve Stéblové už v minulosti při rekonstrukci sousedního úseku?

Surio Mario

Tohle by měla být úplně nová zastávka na okraji obce. Na současnou zastávku je to z centra Stéblové cca 1,5 km, navíc při rekonstrukci se hradecké nástupiště posunulo o další stovku metrů za přejezd. Problém je mimo jiné v tom, že ze zastávky do obce se jde přes les, což asi zejména ženám a dětem za tmy není úplně příjemné.
V praxi bude nová zastávka o obce znamenat, že současná zastávka Stéblová úplně ztratí smysl, protože v jejím blízkosti je asi 5 budov a jinak vůbec nic.

czhunter

A nevíte, proč je současná zastávka Stéblová tam kde je?
Přijde mi to jako klasický úplný nesmysl (předpokládám podle mapy, že v jejím místě NIKDY nic nebylo).
Snad proto, aby se ušetřilo za výhybku na vlečku?

yxc

Důvod sice neznám, ale na druhou stranu za sociku se tam v létě valili davy lídí z vlaku na koupání v rybnících směrem na Ždánice (Hrádek, Oplatil). A stačilo to k tomu aby to udělalo násobně víc cestujících než kdy mířilo do obce.
Dnes už tam jezdí tak akorát nudisti a pochybuju, že vlakem.

Kubrt

Stéblová – jako zastávka – byla uvedena už v jízdním řádu 1918. Podle toho, jak vypadá výpravní budova, bych si typl, že stanice byla založena v 50. letech v souvislosti s vlečkami. Kromě odbočení na vlečku samozřejmě zvyšovala kapacitu tratě – mezi stanicemi Opatovice a Rosice by byl dost dlouhý úsek bez možnosti křižování.

Alibaba

Podle mě by se měla současná zastávka ve Stéblové přesunout o jeden přejezd směrem HK a vlaky by na ní zastavovaly jen v koupací sezóně (květen – září).

Jan Šlezingr

Ne, stále se nastupuje na původním „nádraží“.

Martin Jarath

To není přesné. Je spíš na zhlaví (a za ním) původní stanice – severněji oproti původním nástupištím. Nová bude naopak zase směrem na jih.

Alibaba

Jedno nástupiště je v nádraží (směr PCE) a druhé ve zhlaví (směr HK).

Martin Jarath

Pravda, špatně jsem si to vybavil (=obě zastávky jsou ve správném směru jízdy za přejezdem). De facto jsou na staniční koleji obě – ta směrem na HK je mezi středním zhlavím a spojkou.
Nová by měla být mezi vjezdovými návěstidly a první spojkou mezi kolejemi.

M M

Měli by tam zrušit zastavování úplně, zbytečné zpomalení na cestě mezi dvěma stotisícovými městy kvůli malinké vesnici o 200 obyvatelích…

Surio Mario

Vždyť tam staví jen jeden osobák za hodinu, ostatní vlaky Stéblovou projíždějí. A všechny vlaky, co tam zastavují, to mají jako zastávku na znamení. To snad není tak hrozné, ne?

Lech Malý

A v létě tam jezdívali Pardubáci na písák, aspoň když jsem byl malej. Jak je to teď nevím.

Surio Mario

Doby, kdy v létě ve Stéblové vystoupilo z vlaku 200 lidí a šli na písáky, jsou pryč, dneska se jezdí autem. Stejně jako do Mělic, taky pamatuji časy, kdy se ve Valech do podvečerního osobáku navalilo tolik lidí, že v panťáku průvodčí ani neprošel uličkou.

Šejdr

Ono se tím vlakem jezdí pořád, ale už ne do Stéblové, ale na Opatovický písák, kde je voda hned vedle nádraží a je to tam trochu na jiné kvalitativní úrovni, s občerstvením a úklidem areálu.

Lech Malý

Jaký je plán s rosickým mostem? Nová dvoukolejná konstrukce na stávajících pilířích?

PMa

Nová dvoukolejná konstrukce na nových pilířích s vyšší podjezdnou výškou pro vodní cestu a výhledovou možností přebudování mostu na zdvihací.

Od lesa

Takže megarozkrádačka, kterou bude řešit až Brusel, jako v Kolíně?

Odpadlik

Jaká je v plánu traťová rychlost?

Dominik

160 km/h, jako na hotovém úseku.

Lech Malý

No a bude se něco dělat s těmi třemi oblouky, nebo tam bude rychlostní cimbuří? S tím v Rosicích bych se divil, ten je v podstatě ve stanici.

PMa

Obloukům budou zvětšeny jejich poloměry, takže umožní zvýšení traťové rychlosti. Traťové koleje tak nebudou přesně kopírovat stávající trasu.

Oskarák

Ovšem až při provozu v režimu ETCS, do té doby pouze 100 km/h.

David

Kdyby tak dlouho nečekali, už tam 160 kmh mohla být dávno, teď se díky tomu bude čekat několik let po stavbě, jestli nahodou tam někdo to ETCS zavede. Jak dlouho vůbec je nutné mít ETCS nad 100 kmh? To bude tak max do 5 let, co zavedli povinnost, ne?

Frantisek

Leccos, co kdy bylo možné, se omezuje a komplikuje, aby si lidé napřiště rozmysleli to dělat…

Jaaa

Vzhledem k úpravě daní to tedy nebude nikdy.

švestka

Tak jistě to že stát těm pracujícím, kteří si daně platí neukradne z platu tolik jako doteď může za to, že tam nebude ETCS. Kde berete ten matroš?

blue

No, devadesátimiliardový (minimálně) daňový výpadek už právě přesně tohle způsobí. Protože i kdyby lidi vrátili ty peníze skutečně do oběhu, tak stát z nich uvidí už jen DPH a spotřebku, což v průměru dělá tak 15 % z celku. A to spíš nenastane, plno lidí bude radši šetřit, takže těch 90 miliard bude realita.

kolemjdoucí

Tak to ale nefunguje, pane. V reálné spotřebě se stejně v čase všechny peníze dostanou zpět do státního rozpočtu. Mimo těch, které šetříte. U těch to platí, až budou v oběhu. Jde jen a jen o rychlost. Protože Ti, kdo peníze od Vás obdrží, je dále používají a zase z nich platí DPH……. Až do poslední koruny. Takže jestli někdo zrušil tzv. „superhrubou mzdu“, což nezrušil, zrušil jenom nesmyslné danění jiných daní (pardon pojištění), tak to je spíše na oslavu. Ta debata je zavádějící. Jediná debata, která má opravdu smysl je o dani ze zisku (ve všech podobách) a o… Číst vice »

K.S.

Do zisku podniku Vám ani státu nic není. Otázka je jiná. Kolik je ještě morální brát z cizího.

Koumes

Nikoli pane, blue má pravdu. Jestliže získám peníze navíc z ušetřené daně z příjmu, zaplatím DPH do státního rozpočtu za utracené zboží – jídlo, elektroniku, barák,… A zejména pokud si koupím třeba čísnký či americký mobil, tak ty peníze odejdou pryč, nikoli do rozpočtu. Leda tak, když je třeba prožeru v hospodě, tak zaplatím kuchaři a dodavateli potravin aj., kteří odvedou menší část na daních z příjmu. Odvody na zdrávko a sociálku nepočítám.

kolemjdoucí

Ano, v případě zahraničního zboží máte pravdu, stejně jako např. u služeb vykonávaných pomocí internetu (Uber). Ale co s tím, že? Zvýšit DPH a zdražit tak tyhle služby lidem. Ale co pak s tím? Pak je správné, že byla ta nespravedlnost s daněním jiné daně zrušena. A holt musíme zlevnit stát.

švestka

Při schodku rozpočtu, který tu svým neumětelstvím Burešova partička vytvořila už to stejně nehraje roli. Nebo by třeba Bureš mohl vrátit nějaké ty dotace, vyházet se třetina ouřadů a dalších, co z těch našich daní žijí, ať jdou taky pracovat a peníze budou.

Jiří Kocurek

… a když se to děje na silnici, tak skáčete radostí. Aniž by vám docházelo, že jak se do lesa Baník, tak se z lesa…

bkp

Když teprve vypsali soutěž, tak bych s těmi termíny byl opatrný.

Luboš Beneš

Takže v místě největší nehody vznikne zastávka. A nádraží Stéblová se zruší? Když nebude potřeba?

asdfg

Nádraží se nezruší, jen se tam nebude stavět.

Luboš Beneš

Takže tu investici do nových nástupišť s modrým zábradlím daleko od vsi po 6 letech odepíšeme. Super. Milion sem, milion tam….

medvěd

Nemělo to být už před 20 lety ?

Pišta

Nemělo. Do Mechova ani ránu 🙂

Vašek

Špatně napsáno, tohle je na straně perníkového města 😀

Jiří Hradecký

Právě jsem zjistil kde jsou Pardubice!

Roman

Na některých mapách je to označeno jako HK Jižní Předměstí

Gawain84

A na některých jako „Opičí Rokle“ :).

medical_examiner

A někde „největší pr**l v republice….

czhunter

Je pravda, že je to smutná vizitka země (a to celé její historie za posledních minimálně 100 let).
Máme dvě docela velká města, mezi nima rovinu a minimální zástavbu, už tam jedna kolej je … a my nedokážeme zaboha postavit druhou.

To už nelze svádět na režim, na vlády nebo na zákony (které se za tu dobu 5x kompletně změnili), to už snad musí být neschopnost zakódovaná v „národní povaze“.

czhunter

zákony změnilY pochopitelně

K.S.

Lidské myšlení má obrovskou setrvačnost, pokud tu 40 let bylo to co tu bylo, tak se nedivme. Jestli v tom myšlení vyrostly dvě generace, tak dvě až tři trvá než se to změní.

Další věc jsou všechny ty národní mýty které velkou část obyvatelstva ovládají. Ony mají jiné než zamýšlené účinky, jestli to o temnu v 19. století mělo burcovat, tak dnes to spíš podvědomě ubíjí. Hodně škody dělá také pořád přítomný panslavismus.

Jarda Š.

Jak to myslíte s tím panslavismem? Jako že spojení na východ k bratrům Slovanům se považuje za důležitější než na západ ke zlým Germánům?

K.S.

„Bratrů“ v lepším případě jsou to bratranci. A to o zlých germánech je taky takový poválečný konstrukt na národních mýtech. Nějakých tisíc let jsme měli ze slovanských sousedů tak Lužické Srby, Slováky a okrajově Poláky, jinak jsme se ale tisíc let vyvíjeli jako integrální součást západní Evropy. Na východ nás zaválo jenom 20. století na krátký čas a hrát si na to že máme něco moc společného s Ukrajinou, Ruskem, tvrdit o tom že je to blízká kultura, je trochu divočina. Sice jsou tam nějaké společné jazykové rysy, sice jsou tam nějaké prvky v náboženství ale to je příliš málo… Číst vice »

Kalanis

Před 60!

Kamui

Já vskutku nechápu, jakým zázrakem se už před téměř 10 lety (!) povedlo postavit úsek Stéblová – Opatovice, a od té doby NIC.

Oskarák

Nepřehánějte. Úsek Stéblová – Opatovice n. L. šel do provozu s JŘ 2015/16, tj. před 5 lety. Že vše tak trvá je dáno především naším právním prostředím.

asdfg

Tohle zrovna dlouho sabotovala Stéblová s požadavkem na PHS, kterou měřením vyvracela hygiena, tak kompromisně vznikne „plot“ mezi trati a Stéblovou.

Dominik

Takový detail, přes Labe z hlavního do Rosic původně 2 koleje vedly, takže se vrátí k původnímu stavu.

Bram

Ano, to bylo za toho slavného dřívbylolípu za éry ČSD. Místo toho, aby se mezi Rosicemi a Pardubicemi vytvořila dvoukolejná trať (moc k tomu nechybělo), tak se trať zprasila jednokolejným mostem. Jojo, tesiloví strejci z ČSD, tak to byli neskutečně hloupí jedinci…

Někdo

Spíše soudruzi z jedné strany…

Kubrt

Prakticky všichni „tesiloví manažeři“ té doby byli zárověň soudruhy a kdyby náhodou nebyli, tak rozhodnutí se stejně primárně přijímala ve strukturách strany a ministerstva a ostatní orgány je jen vykonávaly. Pěkně to ilustruje Okres na severu, kde supermanažer Pláteník řídil na svěřeném okrese všechno, od vedení továrny po milostný život svých podřízených.

Lech Malý

1965?

Jan pesina

To už mělo být dávno z Pardubic do Rosic dvě koleje že to není je ostuda při tom provozu co na tom úseku je

Frantisek

Nejdřív musíte „dobudovat silnice“ přeci…

Jiří Kocurek

Vážně? One je D35 hotová, že se modernizoval úsek Mohlenice – Třebová?

Frantisek

A proč se tedy nevytvořila během následujících „chytrých“ 30 let? Do kdy se budeme vymlouvat na soudruhy z KSČ? Následně se nezprasilo nic?

Pavel

Teď je premiérem soudruh od tajných, podporu k vládnutí mu dal jiný velký soudruh a špinavou práci i na dopravě za něj dělá soudruh z JZD Lešany.

Jaaa

Pač ti strejci tam mnohde sedí furt.

Lech Malý

Tak zrovna devadesátky v tomto ohledu stály fakt za to, to máte recht. Ale korektivní mechanizmy jsou v posledních třiceti letech nastaveny (mnohem) lépe, řekl bych.

Alibaba

Soudruzi potřebovali zahltit chřtány kapitalistů ocelí, a tak na nějaký most už nezbylo, výpravčí si dali socialistický závazek, že to vyjezdí. 🙂