obrazok-zdopravy

Kilometr za 704 milionů. „Rychlotrať“ Brno – Přerov ukazuje předraženost české železnice

Nová trať Nezamyslice - Kojetín, vizualizace. Pramen: Správa železnicNová trať Nezamyslice - Kojetín, vizualizace. Pramen: Správa železnic

Oproti poslední stavbě na 200 km/h v Česku jsou náklady na kilometr dvojnásobné. Levnější je Španělsko i Pobaltí.

Správa železnic dnes slavnostně zahájí stavbu první z pěti částí nové trati mezi Brnem a Přerovem. Půjde o součást budoucích takzvaných rychlých spojení, tedy sítě vysokorychlostních tratí v Česku. Vlaky zde pojedou ale rychlostí maximálně 200 km/h.

I když cena v soutěži mírně klesla oproti odhadu, cena za kilometr výrazně překonává nejen cenu poslední velké tuzemské železniční novostavby, ale i jiných projektů v Evropě na výrazně vyšší rychlost. Zakázku za 6,689 miliardy korun získalo sdružení Strabag Rail, Eurovia a Porr.

Jeden kilometr nové trati vyjde na 704 milionů korun bez DPH. Je to výrazně více, než u v roce 2021 otevírané stavby na 4. koridoru ze Sudoměřic do Votic, kde jeden kilometr i po navýšení nákladů během stavby stál v přepočtu 335 milionů korun. I tato trať umožňuje rychlost 200 km/h.

Výrazně levnější jsou v rámci Evropské unie i další stavby nových tratí na vyšší rychlost. Projekt Rail Baltica se v Lotyšsku staví s cenovkou 403 milionů korun za kilometr, náklady přitom v porovnání s původními odhady výrazně vzrostly. Část estonského úseku postaví ještě výrazně levněji: 140 milionů korun za kilometr. Obě tratě jsou ale rozdílné: estonská bude jednokolejná, ale na vyšší rychlost (249 km/h).

Estonská část projektu Rail Baltica je podepsána. 58 kilometrů rychlotratě se může začít stavět

Levněji vycházejí i španělské vysokorychlostní tratě na 320 km/h. Pro novou trať Sevilla – Huelva počítá tamější ministerstvo dopravy s náklady kolem 424 milionů korun za kilometr.

Patnáct nabídek jen na projektování. V Česku dvě

Klíčem k nižším cenám může být konkurence. Zatímco v Česku do soutěže na úsek Nezamyslice – Kojetín přišly jen dvě nabídky, ve Španělsku jen na projekční práce na novou rychlotrať vybírají z patnácti nabídek.

Rychlejší a skoro o polovinu levnější než v Česku. Španělé prodlouží nejstarší „vrtku“

Deník Zdopravy.cz se pokusil rozklíčovat i jednotkové ceny některých běžných komponentů pro nové tratě. V Česku narazil hned u jedné z nejběžnějších položek: betonového pražce. Smlouva se společností ŽPSV na dodávku pražců má cenu začerněnou. „Jednotkové ceny nejsou v publikované rámcové smlouvě na betonové pražce uvedeny z toho důvodu, že si je dodavatel určil jako obchodní tajemství,“ vysvětlil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Přehled ukazuje, kdo staví vysokorychlostní tratě nejlevněji. Česko dusí naddimenzované normy

320 -200 – 320 km/h kvůli studii

Nová trať z Kojetína do Nezamyslic je součástí velké proměny celé trati Brno – Přerov. Ze zanedbané jednokolejky se postupně stane moderní dvoukolejná trať. Stát ale zahodil možnost ji postavit na vyšší rychlost než 200 km/h.

Rychlovlaky z Prahy do Ostravy mají přitom z Prahy do Brna jezdit rychlostí 320 km/h, z Brna do Přerova jen 200 a následně z Přerova do Ostravy opět 320 km/h. Může za to studie z roku 2015 z dílny Sudopu Brno. Ta předpokládala, že by expresy mezi Brnem a Ostravou zvládly na trati s dvoustovkou cestu za 77 minut, na rychlejší trati s maximální rychlostí 350 kilometrů za hodinu by jely o čtyři minuty déle.

Úsek Nezamyslice (mimo) – Kojetín (mimo) bude dlouhý 9,5 kilometru a převážně povede ve zcela nové stopě. Stávající jednokolejná trať bude zrušena. Hotovo má být v roce 2028.

Nová trať Nezamyslice - Kojetín. Pramen: Správa železnic

Nová trať Nezamyslice – Kojetín. Pramen: Správa železnic

Nejvýraznější stavbou na novém úseku bude dvoukolejný hloubený Němčický tunel o délce 747 metrů skrz kopec Kozlov. Stavbaři také vybudují osm nových železničních mostů, nejdelší z nich přes údolí potoka Žlebůvky bude měřit 122 metrů.

Postupně pět úseků

Oba stávající přejezdy budou zrušeny, v Němčicích díky přeložení železniční tratě do nové polohy, v Měrovicích přejezd nahradí nová objízdná komunikace. Součástí projektu jsou i částečné přeložky silnic III. třídy, které jsou v kolizi s novým vedením tratě.

V polovině úseku vznikne nová odbočka Hruška, díky které bude možné přejet z jedné koleje na druhou. Na trase se budou nacházet dvě zastávky – Měrovice nad Hanou a Němčice nad Hanou. Druhá jmenovaná nahradí stejnojmennou stanici, navíc v ní vznikne autobusový terminál.

Úsek Nezamyslice (mimo) – Kojetín (mimo) je v rámci chystané velké modernizace trati Brno – Přerov označen jako 4. stavba (z pěti). V polovině února vypsala Správa železnic stavební tendr také na navazující sedmnáctikilometrový úsek Kojetín (včetně) – Přerov (mimo), který je označen jako 5. stavba. Jeho modernizace bude spočívat především ve zdvoukolejnění tratě ve stávající stopě a zvýšení rychlosti vlaků až na 200 km/h.

Obě stavby jsou z celé zamýšlené tratě Brno – Přerov v přípravě nejdále. Pod smlouvou je také stavba trakční napájecí stanice v Nezamyslicích, zakázku získala společnost Elektrizace železnic (EŽ). Prvních 50 kilometrů trati blíže k Brnu (stavby 1, 2 a 3) by se mělo stavět později v rámci projektu PPP. Loni v září to schválila vláda.

Plánované vysokorychlostní tratě v České republice. Pramen: SŽ

Plánované vysokorychlostní tratě v České republice. Pramen: SŽ

Úseky rychlé tratě (200 km/h) Brno – Přerov (odkazy vedou na informační letáky SŽ s podrobnostmi k jednotlivým stavbám)

První stavba Brno – Blažovice 2028–2032

Druhá stavba Blažovice – Vyškov 2026–2031 

Třetí stavba Vyškov – Nezamyslice 2027–2033

Čtvrtá stavba Nezamyslice – Kojetín 2025–2028

Pátá stavba Kojetín – Přerov 2025–2028

Tagy Brno - Přerov Nezamyslice - Kojetín Správa železnic
203 komentářů