obnoveny

Na jihu Čech se srazil rychlík s osobním vlakem, na místě byly desítky zraněných

Srážka vlaků ve Zlivi. Autor: čtenář Zdopravy.czSrážka vlaků ve Zlivi. Autor: čtenář Zdopravy.cz

Provoz na trati České Budějovice - Plzeň je zastaven.

384 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin P

Nevím, jestli se ještě pročítají takto staré příspěvky, ale dnes vyšel článek:
https://archiv.hn.cz/c1-67821860-vlak-z-nehody-u-zlivi-je-skoro-na-odpis-ceske-drahy-navic-naznacuji-ze-vina-nemusela-byt-u-strojvedouciho

Píše se zde: „Po nehodě se HN ozval zdroj z blízkosti českobudějovického depa ČD s tím, že lidé, kteří byli ve vlaku, to zpochybnili. „V zadním voze jel shodou okolností člověk z generálního ředitelství a s ním instruktor strojvedoucích a viděli na návěst, která byla na vjezdu do stanice. Byla takzvaně na volno,“ řekl HN zdroj pod podmínkou anonymity. Kdyby měl následovat signál k zastavení, musel by už na vjezdu být signál jiný.“

Nejsou k tomu nějaké nové informace?

Martin P

Jasné, ok, děkuji

Blátošlap

Přetěžování, dělené směny apod?

Marek

Ten okamžik kdy ví že se stala chyba a že náraz/srážku už nelze odvratit.

Pavel Skládaný

Při pohledu na situaci člověka též napadne možné riziko, že mezi vjezdovým návěstidlem tuším L (které bylo patrně předvěstí) a projetým Lc je vzdálenost cca 1400 metrů. Pojedeme-li odbočkou a budeme se plazit rychlostí 40 km/h, pak z toho vyplývá hodně dlouhý čas jízdy mezi návěstidly (cca 2 minuty). V praxi toto činí potíže na řadě míst – dává prostor pro zapomenutí výstrahy (nutno si ji pamatovat příliš dlouho) i případně odvedení pozornosti jiným prvkem, např. vysílačkou, apod. Pokud by se to zkombinovalo s nějakým dalším faktorem, např. zakrytím návěsti trolejí, světelným fantomem, apod., vzniká velmi riziková situace. A pokud… Číst vice »

Vvvt

Štěstí, že to byl Panter s TSI. Podle záběrů dopadl ještě docela dobře, být to Regionova, nebo 845 dopadlo by to určitě hůř

Y.K.

Amen

Vlasta

Možná že fíra natáčel video pro fanoušky na net. A zrovna upravoval kameru a tak si nevšim že tam má stůj

Gooo

A nebo taky fira nemusel dobrzdit, když se dívám na fotky tak návěstidlo, který údajně projel není zas tak daleko.

Martin

Jojo, hlavně si ta strojvedoucích pochybení nějak omlouvat! 😀

Budulínek Honza

Ještě se neví, jestli šlo o chybu strojvůdce.

Vinkler

Vlasto … hned je poznat že nejste z oboru. Červenou fíra viděl – proto brzdil, ale asi přehlídl žlutou. I když je tu stále 20% pravděpodobnost že chybu udělal někdo jiný.

Vlasta

Ano z oboru. Nebo že by přehlid vystrahu😉

Kolemjdoucí

To je předmětem vyšetřování ale bezprostředně po nehodě oba strojvedoucí vypověděli že měli návěst dovolující jízdu
Jen výpravčí se ve své výpovědi dost zamotával
Jednou tvrdil že na vjezdu byla přivolávačka pak že tam byla 60 a výstraha

TomasB

Aj pri nehodách na Slovensku, aj v tejto diskusii sa objavujú celkom nechutné príspevky. Zaujímalo by ma, na základe akého hodnotového nastavenia pán admin neváha vždy expresne mazať smiešne proruské konšpirácie, ale nevadia mu hanlivé výrazy ako “co chtít od opice, když ju ošuká Maďar a pak radši hodí přes Dunaj”

Kritika aj tvrdší humor je úplne v poriadku, Slovensko je v rozklade po všetkých stránkach, ale ak tu nejaký chudák chodí len využiť zámienku na šírenie nenávisti a urážok, tak to je ďaleko za hranou.

Martin V.

Bohužel máte naprostou pravdu. Jelita jsou v každé komunitě a když jsem to četl, styděl jsem se za všechny slušné lidi. Slovensko mám moc rád!

Petr Novotný

To je furt, ať to bylo u RJ na Slovensku a teď, kdyby tam lidi měli někoho známého, tak by jim asi nebylo takhle do zpěvu

Y.K.

Nemyslel bych si že to redakci nevadí, ale příspěvky už atakují hranici 300 a pochybuji, že to podrobně všechno čtou (to by nic jiného nedělali), tedy xenofob ve vláknu tam snadno zapadne.

Smutný jsi

Tak každá akce vyvolá reakci. Když na cz stránky dojdou slováci a začnou se tu vysmívat a mít chytré řeči, tak to jinak dopadnout nemůže.

Mynic

Jaké šíření nenávisti? Je to sice hrubá neslušnost, ale nic víc. Pokud se na to neumíte povznést, tak sem nechoďte diskutovat.

Y.K.

A nebylo by lepší, kdyby do diskusí nechodili burani / trollové než posílat do háje slušné diskutující?

SYN

Lepší by to bylo ale pochybuju že poslechnou „nechoďte“…

Jaroslav Cempírek

Buďte v klidu, Slovensko je fajn, vždy když tam jedu, potkávám milé, vstřícné a ochotné lidi a vždy odtamtud odjíždím naprosto spokojen. A je jedno, zda tam jedu s rodinou na hory, nebo fotit vlaky. Vždy bylo všechno k mé naprosté spokojenosti.
A když bych to chtěl odlehčit, tak žádné opice tam nejsou, podle mě jsou Slovenky velmi pohledné ženy.
V každé zemi je nějaké procento hlupáků a Česko není výjimkou.

Ferda

Tak ne že by nebylo třeba mazat proruské nesmysly, ale ty idiotské hanící Slováky nebo kohokoliv jiného, se musí obratem mazat také, souhlasím…

jan.potucek.2831

Kdy bude odvolán Bc. Jiří Svoboda, MBA s celým vedením?

Roman

Nejsem zástance pana Svobodu ale nechápu proč by měl být odvolán, když podle všeho udělal chybu zaměstnanec úplně jiné společnosti?

Y.K.

Co by to vyřešilo, že se tak ptám?

Petr Šimral

Národní Implementační Plán ETCS vznikl v roce 2017 perem MD pod vedením ANO.

Premek

Důvod? Ale prosím nějaký logický…

Thomas

Uživatel trvale zablokován pro porušení pravidel slušné diskuze.

asfalter

Jakože poměr 1 česká ku 2 slovenským je OK? Já bych teda raději ani nesoutěžil, neboť se do toho vloží polské kamióny a to bude baráž….

jinds

1 ku 3 pokud by jsme pocitali i to včerejší vykolejení vagonu v Košicích.

Juraj

Tak za prve, vykolajenie vagona v KE nie je vazna nehoda a za druhe, niekto to bud rychlo zabuda alebo nevie pocitat. Vymenujem iba posledne 3 roky : Pendo Bohumin, Alex Domazlice, Banan Dolni Lutyne, RJ Pardubice, cisterny Hustopece… este nieco dodat ? Asi nie ze ? Mlcat je niekedy zlato.

Practicus

nechci být hnidopich, ale takovéto nehody obsahují magické číslo „3“ – tedy vždycky 3x těsně za sebou – slováci to mají za sebou, česku zbývají ještě 2

Matěj Šedivý

Tady jde o absurdní vyjádření vašich politických představitelů, kdy místo o zavádění ETCS mluví o školení strojvedoucích. Trať Plzeň Budějovice má již dlouho stanovený rok, kdy má být zahájen výhradní provoz.

Pavel Skládaný

Ono by stačilo i LS90, netřeba se ukájet sny o daleké budoucnosti a ETCS.

Matěj Šedivý

Výhradní provoz pod ETCS je na této trati plánován v roce 2030. To není tak daleká budoucnost.

Pavel Skládaný

Nesmíte všemu věřit. Např. dokončení dálniční sítě ČR je plánováno na rok 1990.

fous55

Jo na letiště už se podle plánu jezdí nejméně 20 let.

Frantisek X

A druhá kolej v celé trase bude kdy? Šermuje se ETCS a až 200 km/h, abychom byli světoví, zatímco vedle si malují rozšíření hlavní silnice…

Matěj Šedivý

Teď úplně nerozumím, jak souvisí druhá kolej a zabezpečení.

Místní

Uživatel zablokován pro opakované porušení pravidel slušné diskuze

Cargo10

Tak se zase uklidníme.

Viktorín

Vy si s ním můžete podat ruku. A pak prosím oba odejděte diskutovat na jiný server, kde se svým stylem komunikace lépe zapadnete do stylu místních diskutérů.

David

Škoda, ze Fiala v souvislosti s tim neštěstím nevybizi o k omezení příspěvků plných nenávisti

Smutný jsi

Běž si na SK stránky provokovat. Železnici máte v hnusném stavu, kdy se lidé boji jezdit a fíři ani nejezdí max traťovou rychlostí, protože hrozí vypadnutí.

Pavel Skládaný

Jak se dívám na fotografie, tak ono osudné návěstidlo Lc1 je patrně na krakorci. Před krakorcovými návěstidly obecně varujeme, neb tvoří něco přes 3 % evidenčního stavu, ale na mimořádných událostech se podílejí téměř 10 %. Tj. míra pravděpodobnosti jejich projetí je zhruba trojnásobná. Problém často spočívá ve velké instalační výšce (při pozorování pod větším úhlem je svítivost nízká) a „nepropojenost“ se zmí (při více návěstidlech obtížnější přiřazení návěstidla ke koleji). Ale třeba to bylo jinak, detaily konkrétní situace zatím neznáme.

Cargo10

A jak se pokračuje v jízdě, když nevidím na návěstidlo?

qěcy

Správně. Nejhorší je kombinace stozarovych a krakorců, nebo lávek. A ještě to dát do kolejiště v oblouku.

Martin V.

No a nebyla tam předvěst? A fíra nedostal předtím rozkaz, že mimořádně pojede po nesprávné?

El Barto

Tady bych se s dovolením zeptal, zda musí strojvedoucí obdržet rozkaz i při jízdě proti správnému směru. A hned další dotaz: Šlo tady v tomto konkrétním případě o jízdu po nesprávné nebo proti správnému směru? To je třeba rozlišovat.

Martin V.

A odpovědi jsou, nebo jen mínusy?

platamond

O jízdě proti správnému směru se již nezpravuje cca 15 let (to by se muselo zpravovat každé předjíždění na trati…). Jízda po nesprávné koleji je již jen tam kde není zabzař obousměrné, tj .Vlára, Lysá-Mělník a Radotín-Karlštejn, jinak je již vše banalizováno.

El Barto

Pokud budu vycházet z mapy TZZ na Portálu provozování dráhy, tak ještě Vlára a pravobřežka mezi Lysou a Mělníkem.

Martin V.

Díky!

Martin V.

Tady to krásně shrnuje jeden strojvedoucí. Jsem zas o něco chytřejší! 😉
https://www.strojvedouci.com/2021/jizda-jinak/

Peter

Pravobrežka, Brno VnM.

qěcy

Písemný rozkaz se musí dát pouze pro jízdu po nesprávné. Pro jízdu po banalizované kolejí se nedává nic. Navíc tohle se celé odehrálo ve stanici se třemi zhlavími.

Lukáš Chytil

Vzhledem k tomu, že šlo o návěstidlo Lc1, což je CESTOVÉ návěstidlo, jsou tyto dotazy úplně mimo.

Martin V.

Proč mimo? Nebo je snad diskuze výhradně pro fíry a dispečery? Nejsem z provozu, ale měl jsem za to, že návěstidla mají předvěsti a při mimořádné jízdě po nesprávné se dává rozkaz.

El Barto

Jak uvádí „mar-kuc“ o něco výš, nešlo o jízdu po nesprávné, ale proti správnému směru, a v takovém případě se rozkaz nedává. Ohledně předvěsti pro ono konkrétní návěstidlo nemůžu sloužit.

Peter

Šlo o jízdu v obvodu stanice. Tam žadná nespravná a proti srstná jízda není.

Lukáš Chytil

Protože se ptáte jestli měl rozkaz, že pojede po nesprávné koleji.
Vzhledem k tomu, že došlo ke srážce ve stanici, je toto úplně jedno.
Předvěst cestového návěstidla je v tomto případě vjezdové návěstidlo od Českých Budějovic.

Návěstidla jsou ve stanici Zliv na sobě závislá s rychlostní návěstní soustavou.
Trať na Dívčice je banalizovaná, umožňuje oboustranné pojíždění traťových kolejí.
Na trati je AHr (automatické hradlo).

Pavel Skládaný

To nevím.

Pavel Skládaný

Je to tak, oblouk je obecně velmi nevhodné místo k instalaci návěstidla. Obtížný výběr, které návěstidlo pro nás platí, kolísající svítivost kvůli kolísajícímu úhlu. Slušné země mají v normách doporučení, návěstidla do oblouku vůbec neumísťovat, existuje-li přiměřené alternativní řešení. U nás nám ani nepřijde, že je na tom něco špatně.

Kolvrat

Takže budeme stavět stanice pouze v přímé?
Můžete ze zobecnění přejít ke konkrétnosti, vysvětlit nám historii této konkrétní stanice, zřízení, osazení návěstidel?
Vždyť stanice se projektují, podléhá to projednání včetně dopravců, stavební řízení, povolení, situační komise na umístění a viditelnost návěstidel včetně účasti dopravců, doklady, papíry, zkušební komise, zkušební provoz, kolaudace.
Tam všude lze řešit konkrétní případy…

Krakorce, lávky se právě dělají na žádost strojvedoucích, jejich federace. Vždyť krakorce a mostní lávky stojí vysoké vícenáklady na stavbu a údržbu oproti stožárovým návěstidlům.

Pavel Skládaný

Ne, v obloukových stanicích budeme instalovat návěstní napodobovače, pokud nelze návěstidla umístit do přímé. Jinak je zajímavé, že námi konzultovaní strojvedoucí krakorcová návěstidla celkově odmítají a Správa železnic si myje ruce s vysvětlením, že jde (cituji) o současnou mánii projektantů.

Bert

Je tato míra pravděpodobnosti projetí nějak korigována na počet vlaků provozovaných kolem daného návěstidla? Přeci jen ve stanicích jako Noutonice, Peruc, Čejč či Šebetov asi návěstidla na krakorci nebudou.

strojvedoucí J.

Ve Zlivi jsou hlavní návěstidla všech provedení trpasličí, stožárová i na krakorci.

Podoba stanice vychází z doby hojné obsluhy vleček do teplárny Mydlovary a šamotky.

fous55

Oba vlaky měly cca 5 minut zpoždění. Normálně se buď křižují ve Zlivi nebo míjejí kousek za ní na dvojkolejce. Od 6.16 do 6.51 tam podle JŘ jedou tři vlaky v každém směru a pokud se od půl šesté jezdilo mezi Zliví a Dívčicemi jednokolejně kvůli obsazené druhé koleji, tak to prostě reálně vyjezdit nejde. Pro výpravčí určitě stres. V každém případě to je neprozíravě stavěná vlaková cesta. Rychlík musel mít na dívčickém zhlaví postaveno do odbočky (na „levou“ kolej), přestože měl na odjezdovém klacku ještě červenou. Druhou výhybku, cca 60 m před srážkou, mohl říznout, pokud byla postavena napřímo… Číst vice »

Jirka z CB

Kdyby se fíra koukal na klacky tak dal nejel.
Na té tk. byla nějaká porucha, mohlo to ovlivnit i vyhýbky na zhlavi. Spis bylo štěstí že osobák už do Zlivi doklouzaval a když rychlík měl do odbočky, tak nejel traťovou a oba se nevzali někde v plnych rychlostech v polích.

Vinkler

Zatím bych nepředbíhal – nezkušená výpravčí tuto nehodu zavinit mohla.

Jirka z CB

To snad ukáže vyšetřování. Taky nevím co svítilo na předvesti nebo jak to tam vlastně je, ale fíra snad má koukat. Takhle to dopadá, když náhoda je k náhodě. Vyloučena TK, fíra na rychlíku standartne Zliv projíždí. Funkční ETCS neni.

Jirka z CB

Na RZZ?

Leinad

A dovolilo by ZZ stůj bez výstrahy? Jak dlouho by trval závěr?

fous55

Osobák to měl k začátku perónu 730 m a ke konci perónu 860 m, takže zcela určitě nedoklouzával. Na 800 m lze při normálním brždění se zpomalením 0,5 m/s2 zabrzdit ze stovky. Ale klika, že se nepotkali dále na trati, to určitě je.

Cargo10

Ve vaší zprávě může chybět třeba obsazená (nefunkční) výhybka. I v souvislosti s tou traťovinou. Pak nelze spekulovat, když nevíme vše.

Roman

Omylem jsem dal mínus,pardon

vbb

Stačí dát plus (z toho samého PC) a to nejprve odmaže váš mínus. Pokud dáte druhé plus, přibyde už jako plus.

Borek

Neznám situaci, tak se jen zeptám: je jasné že R nejel už od Budějovického zhlaví odbočkou a tedy podél nástupiště (nevím, jak jsou zde číslované koleje)? Pak už by měl v cestě jen jednu výhybku a žádný odvrat by nebyl možný. Díky

vbb

Píšu to výše:
Rychlík vjížděl na návěst 60 a výstraha (= vjížděl odbočkou), na výh. 4 šel doleva do odbočky, na V6 doprava na 1. SK. Pak minul Lc1 se stůj, říznul V14 postavenou pro Os do odbočky, projel V15 po hrotu přímo a V16 proti hrotu taky přímo, obě byly ve vlakové cestě pro Os. Vjel na kolej 1a a tam se srazil.
Ano, žádný odvrat nebyl možný.

vbb

Máte v tom nějaký hokej.
Rychlík vjížděl na návěst 60 a výstraha, na výh. 4 šel doleva do odbočky, na V6 doprava na 1. SK. Pak minul Lc1 se stůj, říznul V14 postavenou pro Os do odbočky, projel V15 po hrotu přímo a V16 proti hrotu taky přímo, obě byly ve vlakové cestě pro Os. Vjel na kolej 1a a tam se srazil.
Na dívčické zhlaví vůbec nedojel, vaše úvahy o nějaké výhybce postavené napřímo namísto do odbočky jsou tedy úplně mimo.

Adhoc

To se tady nekdo smal Slovakum pred tydnem vid.

Matěj Šedivý

Nevím, jestli se jim někdo vyloženě smál. O co jde je především to, že po dvou mimořádnostech mluví o školení strojvedoucích, aniž by byla zdůrazněna nutnost zavedení vlakového zabezpečovače.

Juraj TT

Mame davat ETCS L1 na trať, kde jazdi 9 parov rychlikov denne a zopár nákladných vlakov?
To ju radšej zavrú úplne.

ETCS stop by tej nehode v Jablonove nezabránila.

Matěj Šedivý

V ČR se ETCS L1 na podobně vytížených tratích plánuje. A když se podíváme třeba do Německa nebo Rakouska, tam mají systémem PZB zabezpečeny tratě téměř všechny. Zabezpečení tratí alespoň na úrovni L1 se tedy pomalu stává standardem.

berk496

Tam není to naše všepasné ETCS?

Antonín1

Zatím Ne

El Barto

Není. A zrovna tento typ nehod by ETCS vyřešilo, pokud je pravda, že strojvedoucí rychlíku projel stůj.

DavidS

V tomto případě by ETCS začalo okamžitě brzdit nebo by dříve poznalo, že ty vlaky pojedou proti sobě a zastavilo je ještě před tím?

X 1

Ano.

DavidS

Díky všem za odpovědi

Lol Phirae

S ETCS by to brzdilo dávno před návěstidlem, kde je návěst „Stůj“ (kontrola brzdné křivky).

El Barto

Zjednodušeně řečeno v úrovni 2 (ta, co je na koridorech) by ETCS hlídalo rychlost vlaku a jeho zpomalování tak, aby vůbec neprojel za konec oprávnění k jízdě. Prostě kdyby strojvedoucí nezačal včas a dostatečně intenzivně brzdit, tak ho ETCS zastaví rychlobrzdou a neměl by vůbec dojet tam, kam nemá.

vbb

A v úrovni 1 by to bylo v tomto případě úplně stejné.

Y.K.

ETCS by neřešilo, že vlaky pojedou proti sobě, protože jeho cesta (MA – souhlas k jízdě) by končila u návěstidla se stůj a před ním by donutilo vlak zastavit, pokud by strojvedoucí nekonal.

Asdfkvkfnc

Vlak který měl na návěstidle stůj by zastavil před stůj a vlak který mel volno by jel bez omezeni.

qěcy

Zastavilo vlak by před návěstidlem zakazujícím jízdu vlaku.

Leinad

Nechtělo by projet návěst zakazující jízdu, takže by brzdilo předem. Pokud by přesto projelo (uvolňovací rychlostí) tak by začalo nouzově brzdit.

Pan z kupé

Takze predvcerejsky jste se posmivali Slovensku a ted mate stejny problem s ETCS, ktere bude na lokalkach za 20 let?

Y.K.

Tohle není lokálka. ETCS tam je pravda v plánu po roce 2029, tedy v po termínu, kdy už v ETCS bude většina hlavních tratí, ale 20 let by to být nemělo, pokud Babiš nerozdá vše na slevách. Modernizace trati Nemanice – Protivín je naplánovaná na 2030 – 33.

Neposmívali jsme se Slovensku, ale slovenskému ministrovi, který jako dlouhodobé řešení domluví strojvedoucím a výhledově při modernizacích navrhuje instalovat odvraty. Čeští politici na tom často nejsou o nic lépe, zejména teď po volbách.

N.N.

Na téhle trati ETCS není.

Kozmistr

Ten panter je z první nebo druhé série? To je asi první vážná nehoda RP.

Pepe

z druhé r.v. 2022

Jan F.

Je to 650 217, takže druhá série.

Kozmistr

Proč?

Jan F.

650.0 jsou první série, 650.2 je druhá.

Číslo soupravy je vidět na fotkách od Drážní inspekce: https://di.gov.cz/aktuality/srazka-vlaku-ve-zlivi

Mirek

Jak je to dlouho, asi 10 let co se řešilo zachování žst Martinice v Krkonoších s elektromechanikou, kdy to vyšlo tak, že se v žst. Horažďovice Předměstí srazily dva rychlíky a říkalo se, že ponechat elektromechanikou v Martinicích je chyba, ten „jižní hlavní tah“ jak se říká spojení Plzeň-České Budějovice-Jihlava-Brno se technický zastavil v 70. letech 20. stol, takže se není čemu divit

Martin Fouček

To byl takový výkřik do tmy-osobně nechápu tu nenávist k elektromechanice.Sloužím na ní už 8 let jako výpravčí a nedám na ni dopustit.On též ten blb Svoboda při argumentaci nehodou „zapomněl“ říct že tam byly výluky a byla posunuta kolejová spojka dále směrem k Pačejovu (ono se tam neustále něco měnilo a dotyčný signalista přišel po delším volnu a nikdo ho na to zvlášť neupozornil)za izolovanou kolejnici která přes hradlové relé vybavuje hradlovou zarážku a tím bylo možné předčasně zrušit závěr odjezdové cesty(uzavřít návěstním hradlem návěstní kličku v základní poloze) a protože u řídícího přístroje stál výpravčí a okamžitě uvolnil… Číst vice »

Lukáš Chytil

Nevím kde sloužíte, ale elektromechanika je za trest. Neustále se něco sere, nejsou náhradní díly a kdyby se opravdu každá závada a porucha zapisovala, tak jsme na čísle minimálně 150 každý rok.
Autorizoval jsem 2009, na hlavní trati od roku 2010 pro rýpaly.
Bez kolejových obvodů, se stavědly a hradly.

Na releovce, pravda na lokálce, za celou dobu (cca 10 let) 2 poruchy a to vždycky návěstidlo, jednou červená a jednou bílá na seřaďovačce.

everytime

Jj, taky mě pobavilo načasování…

DavidS

Uvidíme, jak dlouho to na stranickém webu vydrží

kade

Právě ve Zlivi začíná dvoukolejka a pokud se dobře koukám na plánek stanice a situaci, tak kdyby rychlik jel logicky pořád ve své přímé z jednokolejky do dvoukolejky, tak se s Os vubec nepotká a byl by na té bližší koleji, z nějakého důvodu na vjezdu přejel do odbočky, aby se pak měl zase vrátit na tu původní. Pokud nebylo něco ve výluce (ale v plánu výluk teď ve Zlivi nic neni) nebo třeba neprojel stůj víckrát než jen u Lc1 (nebo ještě nějaký důvod, je to jen taková rychlá úvaha…)

2101

Byly obsazené úseky ve druhé traťové do Dívčic, od půl šesté jezdili jednokolejně

kade

diky, to pak už dává smysl a zbytek uvidíme po vyšetření

ovi1

Furt to samé, projetí návěstidla, pravděpodobně čumění do mobilu…je třeba okamžitě instalovat na stanoviště strojvedoucího kamery, ať si kvičí, jak chtějí…a pokud nechtějí, tak ať táhnou, lepší než se nechat od nich ohrožovat…

Pavel Skládaný

To chce klid, čepovanou Plzeň a bude zase dobře.

Joe

Podobní komentátoři cucají petku braníka.

Ggg

A jak by to řešilo že fira musí obsluhovat služební tablet, služební telefon? A ještě má vysílačku.

Míla

Jednoduše. Jedu ke stůj, nechám mobil zvonit, vysílačku nezvedám… Na mobil volá služebně max dispečer nebo strojmistr (to počká), na vysílačku volá třeba výpravčí, že bude křižování kvůli výluce koleje (za to díky, ale dřív, ne když už brzdím, na ostatní je generální stop).

Vlasta

To at si obsluhuje. Ale né natačeni videi pro youtube a podobne

Luboš Beneš

Takových kamer je i v autech a na červenou se jezdí dál. Žádná kamera za Vás nezastaví. Na silnici ani na dráze.

Pavel Skládaný

Je tu alespoň přenos kódu červené, který by strojvedoucího na „Stůj“ upozornil, nebo tu není zabezpečovač vůbec žádný?

Pepe

Plecháč má VZ LSIII a Panter ETCS

Pavel Skládaný

To je zřejmé, ale co je to platné, není-li traťová část…

Kilinger Jaroslav

Není tam nic, kóduje akorát Hluboká, Ražice, Horažďovice-Babín

Pavel Skládaný

Děkuji za informaci, to je tedy docela bída na rychlíkovou trať mezi krajskými městy. Tento fakt spadá do kontextu poznání, že s funkčním zabezpečovačem či alespoň přenosem kódu je nehod naprosté minimum. A naopak…

Kilinger Jaroslav

Je to bída a dodnes je mě záhadou , proč ten blbej Mrkvanov ( Zliv😊) nekóduje, když tam by se to hodilo opravdu moc a moc.Dlouhe koleje , návěstidla na krakorci a blbě viditelná..Kdo zná, ví a kdo nezná a chce tady mít blbě kecy o čuměni do mobilů atd .., prosím.
Xindl se v diskusích vyskytne vždy.

Pavel Skládaný

Děkuji, to jsou velice zajímavé postřehy. Dokázal byste blíže specifikovat, kvůli čemu jsou zdejší návěstidla na krakorci nedobře viditelná? Snažíme se tyhle vědomosti zobecňovat v zájmu prevence dalších podobných nehod.

Pavel Skládaný

Každý pes jiná ves, taková nesystematičnost opravdu neuklidní. Nicméně strojvedoucí situaci patrně dobře znají, tj. záměna návěsti z tohoto titulu se mi nezdá moc pravděpodobná. Spíš bych připouštěl např. nějakou obstrukci viditelnosti při konkrétní jízdě či zapomenutí předvěsti vlivem předchozího dlouhého úseku a času mezi návěstidly.

Pavel Skládaný

Mimochodem, jsou tu kolejové obvody? Šlo by kódování zavést?

Kilinger Jaroslav

Jo, pardón, ty jsem nechtěně přeskočil 😊

Smutný jsi

Nic. Stejně jak na Slovensku. Stejný případ.

Slosor

To bylo srandy a vysmívání se Slovensku ještě včera pod článkem o vykolejení vagonu v Košicích. Poučení zní, nedělejme machry, když máme sami haj*zly na chodbě.

Tak snad se to obejde bez úmrtí.

Peter
Lol Phirae

Problémem jsou teploty? Ahaaa… Kolik kam v polovině listopadu máte? Mínus 30?

Juraj TT

Tam bola už naplánovaná súvislá výmena koľajníc v dĺžke 7,4km, aj oprava koľajového lôžka, na apríl až máj 26. Nestihli… 😀

kafe

Však nám taky – dnes ráno v Chomutově

N.N.

Myslíte, že by pomohlo (kdekoliv na světě) nainstalovat několik kamer namísto zabezpečovače?

Radek

Takže když vlak projede Stůj, nic nezabrání nehodě. Takže vlastně stejně, jako ve století páry…

Gali

Už v doě páry v Německu už měli funkční vlakový zabezpečovač… :))

Pavel Skládaný

Ano, již v roce 1927 dokázal zabezpečovač zastavit vlak. Brzy oslavíme výročí 100 let tohoto užitečného zařízení.

qěcy

A protože PZB nebyl sovětskej tak jsme ho tu nikdy nezavedli.

Practicus

PZB není všespásný – zeptejte se strejdy googla, jaký umí němci hromádky

Pavel Skládaný

Nic není všespásné, nicméně PZB považuji za velmi užitečné i poté, co jsem si více vyšetřovacích zpráv k německým (i rakouským) hromádkám přečetl. Potenciál zabránění nehodě či snížení následků je obrovský.

Ggg

Ne docela někde je VNPN je to vlastně jen softwarová nástavba v ESE nebo K2000 a když vlak projede na stůj tak to odpálí TRS takže vše v okolí stojí.

Fanda Šmanda

Jojo, je to např. na D3 mezi Nejdkem a Potůčkama. Počítač náprav se tam de facto chová jako dvoutisícovej magnet. TRS odpálí všechno, co je naladěno na SPRÁVNOU stuhu.

Peter

Na bašich tratích většinově ano.

Peter

Ve století oáry, 1872, už uměli Francouzi zastavit vlak, který nezastavil na červené. Kupodivu se toto zařízení používá dodnes.

Pavel

Zbližovanie so Slovenskom začalo veľmi rýchlo.

Juraj

Ked takyto kontext, tak ta trochu opravim : To my sme sa zacali zblizovat s Ceskom v poslednych mesiacoch. Taketo nehody su v CZ na pravidelnom poriadku.. za len posledne roky si staci spomenut na Domazlice, Dolni Lutyne, Pardubice, Hustopece nad Becvou…

Velke stastie, ze su vsetci zivi a vsetkym zranenym prajem skore uzdravenie !

vbb

V Dolní Lutyni projel fíra stůj?

Cuba

Tak jste bratia…

Rudolf Kolb

Je tam dvoukolejka. Řekl bych spíš, že ten rychlík poslali na jinou kolej. Podle fotek z dronu by nejspíš měl jet rychlík po pravé koleji směr Plzeň.

El Barto

Dvoukolejka je tam jenom směrem na Dívčice a i tam se dnes ráno jezdilo jednokolejně. Rychlík jel podle prvních informací proti správnému směru zcela plánovaně, ale nezastavil před návěstidlem zakazujícím jízdu.

Pražec

Mají vlastně fírové nějaké rizikové příplatky za vedení „před-TSI“ lokomotiv?
Protože tohle je o kejhák, a co teprv taková laminátka

Eman

Rizikový příplatek mají od počátku existence drah zohledněný v základním platu. Naopak při vedení TSI lokomotiv se jim plat o 10% snižuje. Jestli máte ještě nějaké dotazy, klidně se ptejte.

asfalter

je pravda, že když vidím ty čela, tak bych chtěl raději sedět v tom panteru….

Petr Šimral

Na Idnesu je fotka ze stanoviště Pantera. Životní prostor zůstal zachován, ale taky nevypadá moc dobře.

Petr Frýdlant

Tak nakonec fira z rychlíku těžké zranění.

Kicruj

To jsem si po tom komentáři představoval, že to vypadá hůř. (ale sedět bych tam nechtěl)

Legislativec

Přes 150 let fíři jezdili s neTSI lokomotivami a najednou dnes to je o kejhák?
Divné. Kdyby se raději věnovali řízení a dělali co mají!

El Barto

„Najednou dnes“ to opravdu není, v neTSI lokomotivách to bylo víc nebezpečné vždy, ale dnes relativně víc, už jen z důvodu samotné existence nějaké lepší možnosti.

Ono už se ví, že někdo z fírů se dnes věnoval, čemu neměl?

Legislativec

Jak to bylo dnes, se předpokládám ještě neví. Ale beru to obecně, kdy i ze šetření MÚ (viz závěrečné zprávy DI) plyne, že na vině byla nepozornost strojvedoucího.

El Barto

Budiž, nepozornost, jasná chyba strojvedoucího. Ale neměl by systém počítat s možnou lidskou chybou a snížit její následky, pokud ne jim zcela předejít? Jako například pomocí opravdového a funkčního zabezpečovače, který u nás mimo koridory pořád není?

Legislativec

To samozřejmě ano, na tom není co rozporovat.
Ale k…. když jsem fíra a pominu ty lidi za mnou ve vlaku, tak přeci musím mít sám nějaký pud sebezáchovy! A když ne na cokoliv jiného, tak na ta návěstidla si musím dávat sakra pozor. Už jen kvůli sobě, že se chci živ a zdráv vrátit domů k rodině.

El Barto

Ano, mělo by to tak být, a asi se shodneme v tom, že nikdo neprojede návěstidlo schválně. Přesto ani pud sebezáchovy a ani těžké postihy tento jev nevyloučily a to nejen u nás v ČR, projetých návěstidel je každý rok spousta. A pak už je to jen o štěstí a o tom co zrovna vlak potká nebo nepotká v cestě.

Y.K.

Chápete ale že ta návěstidla jsou jedno za druhým. To není jako semafory na silnici, kde jich z Plzně do Budejic moc nepotkáte. Tedy to není nějaká výjimka na kterou občas strojvedoucí musí dát bacha, frčí kolem nich v jednom kuse a pak… klidně jednou za život… Stejně proto mají výpravčí automatiku hlídající kolizní cesty. Může být 10x pečlivý a pak, stačí že se třeba ráno porafal(a) se starou(ým) a mozek může sklouznout někam kam nemá a neštěstí je na světě. Lidi jsou pružní ale náchylní na přehmaty. Technika je nepružná ale dobrá ve vytrvalosti. Dobré je to kombinovat. Do… Číst vice »

Y.K.

uf, „obětí“, sypu si popel na hlavu

Legislativec

Chápu. A proto je dobře, že se KONEČNĚ to ETCS zavádí.

Y.K.

Souhlasím.

Pavel Skládaný

V provozu míjíte tisíce a tisíce a tisíce návěstidel, expozice rizika je obrovská a tím i prostor pro chybu. Člověk je chybující a chyba se vloudí i zkušenému profesionálovi, klidně po desítkách let ježdění bez chybičky. Lidové přísloví to víc než pravdivě charakterizuje, „i mistr tesař se někdy utne“.

platamond

Před 150 lety měli před sebou mnoho metrů kvalitní oceli. Myslím, že proti páře jsou dnešní TSI ještě slabota.

Folty

Určitě, jen jim během srážky explodoval parní kotel a vyletělo na ně hořící uhlí z kotle. Mohlo se i smíchat se uhlím z tendru, takže to začalo všechno hořet. Ještě zajímavější kombinace nabízí srážka s dieselovou trakcí po vzoru Stéblové, kde to uhlí zapálí naftu… Taky pomlátit se kdyby i jen v padesátikilometrové rychlosti o věci v kabině muselo být báječné.
Asi je dobré nejdřív přemýšlet a pak psát podobné nesmysly.

Punkz

Jak z tohohle můžou být desítky zraněných? Vždyť podle fotek to vypadá jako takový trochu větší ťukanec. S tím na Slovensku se to vůbec nedá strovnat.

Radek

Stačí málo, je to ve stanici, lidi mohli být v pohybu…

fous55

Proč by měli být v pohybu? Bezdrev Zliví projíždí a že by v osobáku bylo tolik lidí, kteří se chystají ve Zlivi vystoupit, si tedy nemyslím.

medved

Vystupovat ne, ale nastupovat na cestu do prace do Budejic?

Petr Šimral

Ti, kteří chtěli nastoupit v okamžiku srážky stáli ještě na nástupišti.

Vojtěch C

Jedno chybějící interpunkční znaménko a už je smysl textu nepřesný a zavádějící. Může to působit dojmem, že část cestujících chtěla nastupovat do právě se srážejících vlaků.

Ares

Zkus fláknout při posunu do vozu víc jak 5 a poznáš že to není prdel, co potom třeba ve 30 za hodinu.

Practicus

stačí 2km/h a tvrdý nárazníky – kdo se nedrží, a nečeká to, rozbije si hubu

Antonín1

Pokud lidé stojí, náraz nečekají, tak i při rychlosti 5 km/h, a to tu byla pravděpodobně větší, je zastavení takového kolosu téměř okamžité i při započtení deformačních zón a nárazníků (stačí si uvědomit, jak drncne vlak jen při spojování souprav, a to je rychlost pár centimetrů, možná milimetrů za sekundu a tady to byly jednotky, možná i desítka m/s (=36 km/h)). Při tom zrychlení může jít až do mnoha jednotek m/s2 a pak kdokoli, který se nedrží, nebo jen ležérně, ale i sedící, pokud to nečeká, může narazit hodně velkou silou do nějaké překážky a zranění od naraženin, po zlomeniny… Číst vice »

Petr Šimral

Pokud za ťukanec považujete náraz, kde nárazník z lokomotivy leží cca 30 metrů za konečnou polohou vlaků, ta to pak ano.

Petr Frýdlant

Jak? Až uvidíte jak vypadá interiér vagónů a soupravy panteru, pochopíte proč jsou zraněný.

Y.K.

Ťukanec potřebný na zmáčknutí čela lokomotivy a jednotky TSI čelem prožijete zhruba tak, že ze své sedačky odletíte původní rychlostí vlaku ve směru původního pohybu. Podle toho do čeho nebo koho vletíte (nebo kdo vletí na vás) budete zraněný. Kromě toho létají zavazadla z polic.

Lidi obecně podceňují účinky nárazu.

Lukáš

Nedávno mi úplně stačilo, když ve stanici Starkoč, kde se automaticky spojují RegioFoxy od Náchoda s těma z Trutnova, do sebe ty vlaky drcly kvůli spojení a měl jem co dělat, abych se udržel na nohách. A to bylo řízené drcnutí v minimální rychlosti. Pokud někdo jede na stojáka, tak při jakémkoli větším nárazu nemá šanci udržet se na nohách a nepraštit se o sedačku či něco jiného…

platamond

Když oni soudruzi v Polsku neumí odpružené spřáhlo, 471 se při podobné rychlosti jen jemně zhoupne.

leos

Už jste zapomněl, jaká je to rána, když jste se s někým srazil v autíčku na pouti? Stačí 10 kmh a pokud sedíte ve směru jízdy, tak letíte. Pokud proti směru někdo letí na vás.

Pavel

Myslím, že touhle nehodou symbolicky skončila dobrá doba pro českou železnici. Nehodou sice jasně ukázala nutnost pokračovat v modernizacích, včetně zavádění ETCS, ale… Zapomeňte. Od teď už žádné rozsáhlé modernizace, už žádné velkorysé opravy nádraží, projekt zvyšování kapacity VRT bude zrušen, tunel do Drážďan zrušen, tunel ze Smíchova taky. Dojde k propadnutí pracně získaných razítek EIA, týmy projektantů se sami rozejdou a nebo přesunou do Polska. ETCS jen někde a bez výhradního provozu. Nastupuje Babiš a jeho 75 % sleva na „Ano, bude líp“. V lepším případě nás čeká následující čtyři roky stagnace a pokusy o prostou elektrifikaci bez výsledku.… Číst vice »

xyz

Nejen 75% sleva, ale i proplácení POZE, financování ČT/ČRo přímo z rozpočtu (vč. každoročního handrkování se o přesný přísun financí).

A když se to sečte, tak namísto aby nadávali sobě, tak nadávají předchozí vládě za chybějících… už to číslo opravovali asi 3x… teď prý 96 či kolik miliard.

Xhj

A navíc také snížení firemních daní na 19%.

Ruko

Tohle by se na poli s řepkou nestalo.

Pavel Skládaný

Nezbude, než tlačit alespoň na doplnění kódování tam, kde je to technicky a ekonomicky únosné. I přenos kódu návěsti na hnací vozidlo je vysoce efektivní pojistkou proti projetým návěstidlům. Nakonec v zahraničí postupovali stejně – po vážných nehodách doplňovali mezery v národním systému, zpravidla doinstalovali PZB. Viz např. ÖBB Infrastruktur, která doplňovala magnety 500 Hz ještě v roce 2022:

Nose Peak

Budu se opakovat: PLÁNOVANÉ ETCS Příhodu nezastaví. To může jen vybudované a funkční ETCS ve výhradním provozu. Zdá se to být naprosto samozřejmé, ale evidentně ne všem to dochází…

Y.K.

Ale je třeba také pochopit, že ECTS se nenainstaluje všude najednou mávnutím kouzelného proutku. Plány určitě potřeba jsou. Většina hlavních tratí by pod ETCS měla být do roku 2029, což je za 4 roky.

Nose Peak

KdyBYCH byl diktátor, zavedl BYCH za používání podmiňovacího způsobu trest smrti 🙂

Ondra

Ano, právě proto si většina civilizace uvědomuje, že diktatura není dobrý systém vládnutí.

Lukáš Chytil

V této m případě, by si dostal trest první, protože tam máš hned dva. 😉😂

Petr

Zákony vyhlášené diktátorem neplatí pro diktátora. Jinak by nebyl důvod být diktátorem, že?;-)

N.N.

Tak to byste nadělal víc mrtvých než tahle nehoda a spolu s ní obě slovenské.

knedlo

Dúfam že to ostane iba pri pokrčenom plechu a zranených, ktorým prajem skoré uzdravenie. Nehody sa stávajú a budú sa stávať, pokiaľ bude stačiť chvíľková nepozornosť jedného jediného človeka, alebo náhly zdravotný problém.

Povazan

Inak v porovnaní s oboma zarážkami na Slovensku nevyzerá toto až na také poškodenie oboch vlakových súprav. Je mi divné, že tých zranených a aj ťažko resp. strede ťažko je taký počet ako sa uvádza.

Handzidcek

Už dávno měl být na všech rychlíkových tratích výhradní provoz ETCS.

VýpravčíXY

Sezeňte pár stovek miliard Kč a nebude to problém. 😂😂😂 Máte představu, kolik stojí vybavení jedné lokomotivy tímto zařízením ? A další miliardy do úpravy tratí ?

:-)

Drtivá většina vlaků jezdících na této trati je ETCS vybavená. Takže jde jen o tu trať.

vbb

No zrovna ten plecháč vybavený není.

Ggg

Ani to by nestačilo co firmy které to postaví?

Pavel Skládaný

A jak by vyšlo srovnání se zavedením kódování? To by této srážce též účinně zabránilo a za zlomek ceny.

Johny Guza

A zabránilo by to úžasné ECTS zrovn tomuto typu nehody? Není jednoznčné.

El Barto

Ale je to velmi pravděpodobné, zvlášť pokud se potvrdí, že rychlík projel návěstidlo v poloze stůj.

diem72

Zejména pokud obě soupravy jely jako vlak … jakože ano tak by rychlík za návěstidlo s návěsti „na stůj“ prostě neprojel

Rudolf Tuček

Rozhodně by zabránilo, protože ETCS hlídá brzdnou křivku tak aby u místa kde je navěst stůj měl vlak 0 km/h, zasáhne dávno před navěstidlem když strojvedoucí dostatečně nezpomaluje.

Pavel

Velmi pravděpodobně by tomu zabránilo.

X 1

Je to jednoznačné. ETCS by této konkrétní nehodě zabránilo na 100%.

platamond

Jaký je rozdíl mezi 100 km/h na trati s rychlíkem a bez rychlíku? Máme rychlé tratě (nap.292 a 340) i bez rychlíků a naopak pomalé tratě s rychlíky (nap.035). Na plno místech s elektronickými stavědly není ani SW úprava VNPN, která aktivuje generální stop…

zaosai

Dávno ?To si myslíte,že to jde ze dne na den? První testování jsem jezdil v roce 2011 v 151 008.Zkoušlo se to na to na dvou lokomotivách a jedním panťákem a zkoušení bylo dosti problematické.

vbb

151.008, 362.166 a 471/971.042
Mobilní část od CSEE (během zkoušet se stalo součástí Ansaldo STS, dnes Hitachi Rail).

Pavel Skládaný

Nebo aspoň nevýhradní provoz LS90.

d@rkWolf

Ať si skopčáci to ETCS strčí tam co slunce nesvítí. Projedeš stůj = kulka do hlavy. Ušetření stovek miliard lusknutím prstu. Žádné financování kolonizátorů z Německa.

El Barto

Dobrá ironie, na jednu stranu nenávist k Německu, ale zároveň vyzdvihování „řešení“ typu střelit do hlavy jak za Hitlera. Tady zase jeden myslel.

scrid

Už zase doháníme Slovensko?

Pavel

Hlavně že budeme mít ministra Bednárika, který má na Slovensku průser každý týden.

Juraj

Osobní názor na Bednárika je úplně nepodstatný, ale ve funkci GŘ ŽSR je rok, zatímco systémový rozklad tam je desítky let. Zase tady nehledejme neexistující paralely.

Pavel

Ministr je politická funkce. A ministerstvo musí určit priority ve své působnosti + na ně sehnat peníze. Promiňte ale to ani u Bednárika ani slovenské vlády ve prospěch železnice prostě nevidím. A u naší budoucí vlády také ne.

fous55

Ve funkci je od května 2025, tedy půl roku.

Y.K.

Tak u nás jsme alespoň na cestě to do pár let většinově vyřešit. Ale ještě tam nejsme. Slovensko ještě nedospělo do bodu rozhodnutí.

Tomáš

Chudáci lidé… Ale proč zrovna 242 😥

StrojvedoucíJČ

Pořád lepší než aby tam byla 362 která má v provozu ještě budoucnost

Vinkler

Osobně se ale divím proč nebyly ještě vyřazeny … ale připouštím .. přes střídavé loko nemám žádnou praxi.

Kubrt

Zjevně pro ně ještě nějaká práce je, tak proč vyřazovat, nicméně u ČD to mají za pár.

bakiy

A proč zrovna panter? Není to úplně jedno? Řešit v takové situaci plecháče…

Jeník

Ve chvíli, kdy dítě ráno odjelo vlakem z ČB na školní akci a následně oznámí srážku vlaků u Budějovic to s člověkem trochu zamává. Naštěstí šlo o jinou trať. Ale bohužel se to může stát kdykoliv kdekoliv.

Vlasta

Dobrý den,problém ČD je v tom že berou každýho. A při pohovorech jen vyhrožujou. Pak sice jezdí fírové který udělali zkoušky ale vztah k tomu nemají. Schreibet

Ares

Nepište prosím hlouposti, je to nevhodné.

Matrail

Existujífírové a vlakoši co do té dráhy jsou zapálení,ale na svojí práci naprosto serou a ohrožují nejenom sebe,ale i cestující

Jiřina

Takové po 45 letech u dráhy neznám.

Nové Pako

No vidite, ja znam hned nekolik firu ktery jsou na draze desirky let, neni vyjmka ani 30 let a presto na to neuveritelne serou, zamerne nici stroje, tamerne jezdi na hrane, jsou laxni atd. Tedy nehledal bych paralelu v dobe u drahy. Kdo chce, je dobry a poctivy, kdo nechce, tomu ani leta nepomohou

No Name

Vy už víte, kdo udělal chybu?! Na tohle vyšetřování máme Drážní inspekci.

Tenda

Tak hlavně že víte, kde je problém.
Tyhle závěry jsou dosti slabomyslné a trapné.

Jiřina

Spíš jim chybi praxe..ale ti noví zase nejezdí hned na rychlících.

Kubrt

Existují nějaká data na téma „projetí návěstidla (jako chyba strojvedoucího) versus délka praxe“?

Pavel Skládaný

Ale ano, když vezmeme soubor cca 1500 MU za léta 2013-2024, tak vyjde, že nejvíce MU mají strojvedoucí s délkou praxe 2-5 let (25,4 %), následovaní skupinou s délkou praxe 31-40, na které připadá 17,4 % MU.

zaosai

Dnes i mladí strojvůdci konstatují,že my „staří“ kolegové jsme měly víc zkušeností a prakce než jsme samy pořádně začaly jezdit.

Vlasta

Souhlasím. Dneska je to Hrrr. Konkurece chrlí strojvedoucí za 8 měsiců tak mi to z toho žalostnýho roku taky skrátíme.

N.N.

Teď je otázka jak někdo získat praxi, aniž by začal jezdit. Nejmenovaná má řidičák od svých 18 let a 50 let … neřídila. Má nulovou praxi.

Karel

Jezdí.

Zapa

Takže jste byl na pohovoru a nevzali vás?

Rudolf Kolb

Odkud víte, že za to může fíra ?

Bohumil

Ono by stačilo aby strojvedoucí uměli rozeznávat barvy.

Martin

Karmínová s nádechem bordó…

Folty

Sakra, člověče vy malujete, nebo co?

peter.hudec88

Podobne ako šoféri na cestách a priecestiach že?

Vlasta

Soihlas a nečuměli do telefonu

Y.K.

V tom to fakt není vědátore. Nebo jak roky jezdí kolem těch návěstidel, kterých denně potká stovky?

Rudolf Kolb

Odkud víte, že chybu udělal strojvedoucí ?

Dopravák

Cokoliv napíšu, dotkne se to těch, kterých se to zrovna netýká. Myslím, že zasvěcení vědí, kde je problém. A bohužel, opatření v budoucnu se dotknou obou skupin.

Y.K.

Jak vůbec nic nenapsat, ale tvářit se důležitě.

Mynic

Klidně se rozepíšte Sice jsem zde na diskuzi pod neustálým dohledem pro své nazory, ale autoři nikdy neporušili mou anonymitu.

Martin

Hezká fotka do reklamního kalendáře ČD 🙂

X 1

😄👍

petr

Zas už něco

jaroslav.dohnalik

Havlíček si dneska ráno musí hodně drbat hlavu….

Jirka z CB

Než něco napíšete, tak to chce si vzít prášek. O Havličkovi si myslí své, ale Kupka měl také čas udělat ETCS až do Plzně za ty ztracené miliardy.

N.N.

Vy byste nainstalovat ETCS na trať, na kterou zároveň projektujete velkou rekonstrukci a zdvojkolejnění?

Martin

Ani jsem ai nevšiml, že už je (super)ministrem dopravy. Zaspal jsem něco?

xyz

Ne, asi je pořád stínovým premiérem, jak byl minulé roky představován (a když najednou je aktuálním tématem, že by skutečně premiérem být mohl, tak ANO tvrdí, že prý neexistuje jiná varianta než Babiš).

vbb

Zaspal jste velkohubé prohlášení budoucí vlády:
Konec eurošprtství. Nová vláda brzdí plány na rozšíření nového zabezpečovače

Radek

To spíš Kupka vláda v demisi!

Dopravák

Myslíte poslance Havlíčka? O co by šlo?

Martin V

… pokud by si někdo po ránu měl drbat hlavu pane Dohnalíku, tak jsou to pánové Kupka a Krapinec. Určitě ne pan Havlíček.

genetik

Je o právě prospektivní ministr Havlíček, který nyní tvrdí, že by se mělo se zaváděním ETCS zpomalit, přesněji raději viz recentní článek https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/zeleznice-etcs-zabezpecovac.A251119_160808_eko-doprava_cfr?h=310D05CD1DAD9C25ADEDB33E85B6460C

Kicruj

Už tam dali pro jistotu premium, aby si to nepřečetlo tolik lidí, ráno tam skoro určitě nebylo.

Kicruj

Pěkně mu to vyšlo.

gringoAD

No jestli to není ilustrační foto, tak to tak hrozně nevypadá …. To je taková plechová pusinka …

Juraj

Tak díkybohu je to rovný úsek, nejspíš oba brzdili, plecháč je těžký a panter má TSI konstrukci s deformačními prvky. Nárazníky u pantera vypadají promáčklé slušně, ale od toho ta konstrukce je.

libor

už aby byla dvojkolejka a to nejen tam 😉

Cargo 10

Já bych tam udělal šestikolejku, když vláčky nezastaví na červenou.

Lukáš Chytil

Jenže tam zrovna na Dívčice dvojkolejka je.

55p

Pry porucha ZZ a dnes rano mimoradne jednokolejny provoz

Valtteri

Takže až se bude v rámci výluky jezdit jednokolejně, tak může zas být hromada? Nestačil by zabezpečovač jako v civilizaci? MU se děje docela dost i na dvojkolejných tratích, takže v tom to asi nebude.

Dopravák

Jedině metro s takovým materiálem.

N.N.

Představte si, že v Metru maji zabezepčovač schopný zastavit vlak před Stůj.

Miloš M

Další nešťastnik

Martin

Kdysi mi tu jeden strojvedoucí psal, že jejich práce je složitější než prace chirurga a náročnější než práce pilota…. jen ta smůla, ta smůla…

REMET

Jojo, v zasade nic slozitejsiho neni a mohou to delat jen ti nejlepsi z nejlepsich.
Ne ze bych je chtel srazet, ale to srovnani si to i zaslouzi a nakonec tohle si o sve praci mysli kazda uklizecka.

gringoAD

No náročné to defakto moc není, ale jak jsem to kdysi chtěl dělat, tak fakt ne … udržet se několik hodin v obřím soustředění a neklimbnout u té velmi monotónní práce musí být strašně složité. Zvlášť u moderních souprav, kde člověk hodí rychlost, a vlak ji udržuje sám a i fíra je defakto sám pasažér jen koukající z okna po návěstidlech a okolním silničním provozu …

Josef Pešek

Doba kamer jako nejlepšího řešení podle slovenského MD na daný problém na stanovištích strojvedoucího u ČD se přiblížila.

Spokojená

Plus ty odvraty 🙂

Luboš Beneš

Všecko bude i ta hala pro Sáblíkovou co svět neviděl. Myslím halu ne Sáblíkovou-:)

libor

říkám to furt, hrátky s mobilem jsou špatné, v autě, když vás chytnou, za to taky dostane přes prsty.

VitK

Oba dva s p Peškem si nechte svoje komentáře, když neznáte příčinu !

Lukyn

Blbé ale je že žádná kamera na stanovišti tomuhle nezabrání. To zvládne jen ETCS, či jiný plnohodnotný VZ. Navíc žádnou kameru nepotřebujete aby jste přesně řekl kdy co na mašině strojvedoucí obsloužil, záznamová jednotka vám dokáže přehrát prakticky vše. To stejné dokáže mobil který na vás taky vše práskne.

Josef Pešek

ETCS všude nebude. Spíš bych převzal 3 systémy z Rakouska. 1. Ukazatel polohy hlavního návěstidla. Místo opakovacího návěstidla, je to levnější. 2. svítící Z na nástupišti, bez kterého vlakvedoucí nevypraví vlak. Tady by to sice pomohlo zčásti jako pomůcka pro polohu hlavního návěstidla, ale v Pezinku by to pomohlo dost. A za 3. SMS na vysílačku. Například: Zliv odj. 6:21. Odtud budu počítat s tím, že s rychlíkem zastavím. To už jsem navrhoval v případě radonické hromady. Ale kamery to vyřeší.

Leinad

S trojkou souhlas, to by pomohlo i plynulosti (větší šance že vyjde křižování bez zastavení)

vbb

Bez kamery ale nevyřešíte, jestli před srážkou strojvedoucí „obsluhoval služební tablet“ (jak tvrdí), „obsluhova soukromý tablet“, leštil rouru nebo si třeba zdřímnul.
A vědomí, že se to bude dát zpětně prokázat, ho od variant bé až dé poměrně spolehlivě odradí.

Radek

Kamer na stanovišti bych se celkem nebál. Ono to totiž půjde použít i pro prověření, zda strojvedoucí má zákonné přestávky a dodrženy vhodné pracovní podmínky – a po tom ráda půjde Drážní inspekce v případě průšvihu. Viz střídání stanoviště poklusem apod.

Ggg

Asi vůbec nemusíte že práce strojvedoucího je i obsluha služebního tabletu, služebního mobilu a vysílačky že? Tak pokuta za co?

Kostra

Třeba si s mobilem nehrál , enom se díval na nějaký film

Josef Pešek

Tady si nikdo s největší pravděpodobností s mobilem nehrál. Řekl bych, že byla tma, mlha a strojvedoucí rychlíku je zvyklý, že mívá přednost a zelenou vlnu. Jako v Radonicích.

bakiy

Rychlík musel jet odbočkou, takže to ho “muselo vzbudit”…

Karel

Víte, že pro kolejová vozidla platí jiný zákon než pro silniční? A ten drážní považuje mobil za oficiální služební pomůcku.

libor

ano. ale koukat na filmy nebo točit videa mi nepřijde fajn 😉

Libor2

A to někdo snad dělal?

Karel

Ale to nejde. Strojvedoucí nemá tolik očí a rukou.

N.N.

Zákon ale umožňuje složkám IZS používat vysílačku i mobil. Nevím jak u žlutých majáků…

Ventura35

Smutné, ale zároveň i důkaz, že se nemáme posmívat Slovákům…

Marek Janík

Průsery chodí ve trojici, ale že ten třetí bude u nás jsem nečekal

gringoAD

Včera už na Slovensku byla třetí a čtvrtá událost …

Lukáš Chytil

Co se tam stalo?

Jihočeský Krtek

Přesně! Naštěstí se lze Slovákům posmívat za spoustu dalších věcí.

Jirka P.

Jenže pak jejich další hlouposti dopustíme i u nás…

Xaver

To jistě dá, nicméně po výsledku voleb bych se i tohohle radši zdržel.

mgr.pavel

Já bych je spíš litoval než se jim posmíval..

Miloš F.

Můžeme, pokud se dokážeme stejně smát i sobě.

Nose Peak

Tak zase to nebudem přehánět… 🙂

Brumla

A že to dříve fungovalo bez ETCS…..

vbb

Ano, srážky fungovaly i bez ETCS 🙂

N.N.

Ano, tady to taky zafungovalo bez ETCS, bez PZB, bez ATC…

Petr Frýdlant

Zatím potvrzeno potvrzeno 10 zraněných a jedna osoba má těžké zranění. Čelní srážka, dle prvních info z místa 658 projela stůj a vletěla do 8053.

Nezbeda

Jsem zvedav, kdo udelal chybu…. nicmene hlavne at se cestujici v poradku uzdravi.

HavlBroďák

R 658 projel návěstidlo Lc1 v poloze stůj

Ferda

Jak to víte? Už jste četl závěrečnou zprávu?

Juraj

Tak zrovna na toto závěrečná zpráva fakt není nutná.
V té se dozvíme všechny přispívající faktory a okolnosti, ale prvotní příčina je u většiny nehod patrná docela rychle.

Paveldacicky

To se však ptám i sám sebe,kde se na té první kolejí ve Zlivi ten rychlík vzal, když běžně od Budějc jedou stanicí a pak na trať do Dívčic po koleji druhé.

Lada

Krátce předtím nastala porucha kol. obvodů ve 2. TK. Mimořádně po 1. TK obousměrně…

Pavel P

Spíš proč ten někdo udělal chybu.

Dejv

Nacpat to ETCS všude. Nebo aspoň na každou trať, co nespojuje jen nějaký kotěhulky, když to nepůjde všude. Včera bylo pozdě. Snad budou všichni v pořádku.

Vlastik V.

A při jednom problému bude hned stát celá ČR, navíc co by tam tak asi jezdilo když ETC má jen zlomek lokomotiv a souprav.

Michal²

Vectroni, Traxxy, Esa, Hrbatý, Rekobangle, Panteři, Elefanti a spousta dalších řád je zlomek?

noerf

Osobní vlaky jsou v jižních Čechách regiopantery, ktere by ETCS měli mit. Na rychlících jezdí většinou řada 242, případně esa.

Joe

Čili to urychlí vyřazení zbývajících Plecháčů ČD a tlak na zavedení ETCS i v těchto končinách. Esa ho mají, Plecháče a Laminátky ČDC by ho dostat měli.

55p

SZ zavede vyhradni provoz mj. i v useku vyh. Nemanice – CB hl.n., takze od 12/26 se stejne bez ETCS z Plzne dostanete max. do Hluboke.

Lukáš Chytil

Stejně se do Budějovic plánuje zavést povinné ETCS (ETCS už tam je), takže by se jim to nevyhnulo tak jako tak.

Josef Pešek

No a jaký tlak na zavedení ETCS to vyvinulo v Hustopečích nad Bečvou? Že by žádný?

Chronosphere

Laminátky jdou komplet do šrotu….

Kubrt

Smlouva s ŽOS Vrútky na zástavbu ETCS do 29 kusů řada 240 ČDC byla zrušena?

El Barto

To bych se divil, protože už minimálně 9 lokomotiv 240 ETCS nainstalované má. Jen nevím, zda jej mají i zapnuté a jezdí pod jeho dohledem.

Jan Tichavský

Při jednom problému rozhodně nestojí celá ČR. Za to při jedné nehodě stojí několik hodin daná trať a navíc k tomu máte zraněné a poškozené vlaky.

Twix

No kdyby jen při nehodě, několik hodin stojí celá trať i když někdo projede o kousek červenou, čemuž by ETCS také zabránilo.

bakiy

Osobák byl s ETCS na 100% (regiopanter) a na rychlíku je turnusově eso. Pravděpodobnost plecháče na tomhle vlaku je cca 30%. Strojvedoucí oba PJ Č.Budějovice, takže zkoušku na ETCS měli též s velkou pravděpodobností oba. A ETCS končí mezi Nemanicema a Hlubokou…

bakiy

Opravuji, než jsem to napsal, tak se objevila fotka, na rychlíku je plecháč.

Krchna

Nikdo se nezamýšlí nad tím, jaký guláš má v hlavě fíra, který kombinuje jízdu pod ETCS a bez něj. V jednom případě na všech školeních slyší „návěstidla Vás nezajímají, řídíte se informacemi na DMI“ a na druhé straně slyšíte opak.

Pavel Skládaný

Je to tak. A i na jedné trase vlaku (např. Vyškov-Uničov) se vystřídá několik systémů zabezpečení. Olomouc-Uničov nás návěstidla nezajímají a nemáme si jich všímat, Vyškov-Přerov je vnímání a respektování VŠECH návěstidel otázkou života a smrti (není ani přenos kódu). Poněkud schizofrenie přechodného období.

Dopravák

Teď jste poněkud poplival slušné profesionály.

bakiy

Nezbývá, než souhlasit. Nejnebezpečnější je, když jedu pod ETCS a najednou z něj vyjedu…

Tomáš

Přesně tak, v Santiagu de Compostela by mohli vyprávět….

bakiy

Já bych “mohl vyprávět” na Zámostí… Naštěstí už je ETCS až do ČB, ale za mě to bylo fakt o hubu. Nic se nezměnilo, jen to pípne a platí návěstidla. Podobná past je třeba hlavák od Vršovic…

vbb

Jakými informacemi na DMI se fíra řídí, když je ETCS „mimo provoz“ (třeba jízda po nevybavené trati)?
Zas z toho nedělejte takovou detektivku. V L0 je na DMI jen rychloměr a jinak nic, co by mohlo fíru zmást a přesvědčit ho, že je ETCS funkční a on se nemusí o návěstidla zajímat.

55p

na 658 je turnusove 242

Ferda

Hospodské žvásty…

Ivan_pha

ETCS již rozhodně nemá zlomek souprav. Copak toho na koridoru moc nejszdí?

Lukan

Jezdilo by (nejen tam) na rychlících konečně něco důstojnějšího než ty vraky které jezdí teď.

Tomariero

Tak ty rychlíky šli v průběhu GVD kvalitativně hodně nahoru, kmen už je kompletně v reko vozech, posily v bývalých a149 takže celkem ok.

vbb

ETCS je instalováno na zhruba 1500 vozidlech českých provozovatelů.
Takže ten zlomek je někde na úrovni 1/3 (plus mínus)

Matěj Šedivý

I kdyby, tak lepší když jednou do roka bude stát celá ČR než číst takové zprávy.

thom99

Tak zrovna dnes jsem někde viděl, že nová vláda chce „eurošpetství“ zbrzdit…

Pezos

Ano, kouzlo nechtěného. Titulky „Nová vláda brzdí plány na rozšíření nového zabezpečovače“ a o pár pozic výše „Na Českobudějovicku se srazily vlaky“.

xyz

„Eurošprtství“ – zajímavý výraz, v útvaru, který není označení jako komentář/glosa: https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/zeleznice-etcs-zabezpecovac.A251119_160808_eko-doprava_cfr

Radek

To si běžte stěžovat na hrad,nová vláda není,stále vládne Fialová v demisi.

xyz

Který hrad? Krakovec? Nebo Mírov? 😀

Jinak v třetím slovu od konce máte nedopatřením dlouhé „á“. 🙂

El Barto

Co tato skutečnost mění na faktu, že příští vláda má v úmyslu zavádění ETCS zpomalit? A co s tím má co dělat hrad? Že prezident chce, aby veřejnost byla obeznámena s plánem Babiše vyřešit svůj střet zájmu dle zákona je jedině dobře.

diem72

To nová vláda hodlá opustit „eurošprtství“.
Možná že to dnešní neštěstí přinese jedno pozitivum … že to „borci“ přehodnotí

Dusanh

Samozřejmě, že to přehodnotí, stejně jako F-35. Ty nejpříšernější náklady už mají dopravci většinou za sebou a teď naopak potřebují, aby se pod ETCS co nejvíc jezdilo.

Y.K.

Doufejme, protože to tam je jeden populista vedle druhého a chtěli si nahonit body na troše toho euroskepticismu, tak snad jim dojde, že mi ETCS potřebujeme prostě proto že nic lepšího nemáme, ne proto že to je zabezpečovač evropský.

Y.K.

To máte problém v souvislostech, protože to je prohlášení nastupující vlády (ještě nesestavené, ale bezpochyby se vesla ujme)

El Barto

Na trati ČB – Plzeň je v plánu dosazení ETCS L2 a celková rekonstrukce se zdvojkolejněním. Termín 2030-2033, takže ve skutečnosti kdo ví kdy.

david

Nebo mit konecne uz autonomni vlaky …

Lukáš Chytil

Jenomže to vyžaduje všude jednotky a zařízení několikrát dražší než ETCS.

Jan Tichavský

Několikrát dražší bych neřekl. Během pár let se to zaplatí na úspoře za mzdové náklady.

Josef Pešek

Tak ten byl dobrý.

Y.K.

Bych nepředbíhal, když ještě nemáme ani základní zabezpečení.

Ares

Ále, pak tady čteme, že chtějí výjimky pro páry a spolky.

radim.jecny

Jenže je to strašně drahé, ekonimický nesmysl…možná kdyby to srálo desetinu.

Stráťa

Drahé to být nemusí. ETCS není žádný výkřik moderní techniky, vlastně stihlo docela zastarat ještě před svým nasazením, takže stačí když železničáři omezí svou byrokracii, zjednoduší schvalování a sníží vliv monopolních dodavatelů.

Nose Peak

No, možná by stačilo, aby to všechno nedodávala jenom jedna firma, že jo…

Y.K.

Definujte ekonomický nesmysl. Škody nevadí? Kolik stojí zranění a někdy dokonce mrtví? Kolik je škod na pověsti železnice, kolik na zastavení provozu? Hustopečská ekologická katastrofa je málo?

Kromě toho to není investice na rok. Tak 2/3 vozidel už je vybavená, tak snad by bylo dobré, aby to také mělo na čem jezdit. Zrovna tady se zničila jednotka s ETCS na trati kde ho nemohla využít.

Pavel Skládaný

Za peníze v Praze dům, ale ty peníze nejsou, na tom ty instalace skončí, ať chceme či nechceme. I proto zůstávám fandou kolejových obvodů, klasické vézetky (i ta odchytí hodně nehod) a někdy upadnu do snů o PZB.

N.N.

Jenže PZB bylo možné v Rumunsku, nikoliv v ČSSR. Strana a Vláda nedovolila. Až nechutná paralela s ETCS a Stranou s.r.o.