Kilometr za 704 milionů. „Rychlotrať“ Brno – Přerov ukazuje předraženost české železnice
Nová trať Nezamyslice - Kojetín, vizualizace. Pramen: Správa železnic

Oproti poslední stavbě na 200 km/h v Česku jsou náklady na kilometr dvojnásobné. Levnější je Španělsko i Pobaltí.
Zhruba to odpovídá VRT na betonových pilířích.
Co cena. Ale čas. Jestli do roku 2028 postaví 6 km, ve kterém tisíciletí to dokončí do Prahy?
když z těch zakázek mají žít fotbalisti a hokejisti, tak to zas tak moc není…
Jenom k těm rychlostem, bude nebezpečné, když vlak pojede cca. 206 km/h? Asi před rokem jsem jel Interpanterem, který proletěl Pečky, které neprošly rekonstrukcí 162 km/h.
To co je na obrazovkách nejde z přesného rychloměru, co je na stanovišti. A i tak je rozhodně rezerva a vlak při 161 km/h nevybuchne.
A je to tedy moudré, vzít zobrazovanou rychlost z nepřesného zdroje?? Proč, aby teroristi neměli přesné údaje?
Velmi pravděpodobně to je levnější, než řešit integraci na ten přesný zdroj.
No to doufám, protože jinak by nebyl vůbec žádný důvod. Otázka je O KOLIK levnější?
Dlouho jste musel čekat na článek, pod kterým by jste mohl naprášit překročení rychlosti vlaku. To muselo být k nevydrzení.
Prostě český ekonomický zázrak uprostřed Evropy . To co jinde umí rychleji, levněji a kvalitněji se u nás dělá vycuraneji, déle a s nižším výkonem!
Metr skoro za mega… to jde, ne?
JJ
“ že si je dodavatel určil jako obchodní tajemství,”
Jojo, a já si jako dodavatel určím jako obchodní tajemství jak cenu na za člověkoden ve všech profesích, tak i počet člověkodnů za každou činnost, že. A pěkně tečou long money za vývoj nebo údržbu čehokoli.
Tohle je druhý kořen české předraženosti. Ten první je samozřejmě umělé omezení konkurence.
Cca 90% sítě SŽ nedává smysl za ty vynaložené peníze na státní dluh v situaci, kdy stát porušuje svoji Ustavní povinnost zajistit (=nikoliv zaplatit) kapacity zdravotní péče. Zejména pro děti.
Nenastal už konečně moment, kdy bude ukončena tato nezákonná „veřejná podpora“ do SŽ,např. do naprosto přemrštěné částky do této trati? Nádražní monopoly jsou už dnes přežrané, takže dieta jim jen prospěje.
Tj. nechat SŽ a duševní nádražní giganty svému osudu bez jedné jediné Kč ze státního (a už vůbec ani kačku na další navýšení už dnes obrovského státní dluhu)?
“ Ustavní povinnost zajistit (=nikoliv zaplatit) kapacity zdravotní péče. Zejména pro děti.”
Samozřejmě, do černé díry jménem zdravotnictví klidně nalijete úplně všechno – zdravotnictví se tím sice nezlepší, ale zato náš HDP půjde strmě dolů, takže za chvíli ani nebudete mít z čeho to zdravotnictví platit.
Tuhlety sedlácké nápady na úrovni Trumpa jsou přesně argument proti demokracii.
Brzy tu bude superobří černá díra a to obrana. Potom teprve půjde HDP strmě dolů. Vůbec se na budoucnost netěším. Snad na ten 5% nesmysl nikdy nedojde.
Na podíl 5% HDP na obranu se snadno dostaneme tím, že HDP snížíme na polovinu.
Jakože třeba stíhačky budou stát polovinu toho co metro D nebo NS2, až teda budou (furt se to odkládá a flikuje, už 20 let) a to je ta „pravá“ černá díra??
Ano budeme léčit jedno dítě léky za miliony a efekt? Dožije se dospělosti? A bude tu vadu dál šířit v populaci? Vrátí něco společnosti? Bude pracovat? To, že si to můžeme dovolit a můžeme si hrát s etickými otázkami a zachraňovat 200g novorozence je jen proto, že na to máme. V opačné situaci by tyto otázky nikdy nepadly. Základní péče je v tomhle státě zajištěna stále více než luxusně a zneužívána také tak….
🤯🧠…..🚑…..🧑⚕️💊💉
Jak by např. p. Axel dovedl toto „zajistit (ne zaplatit)“? Přeškolit drážní pracovníky do lékařské profes? 🙂
Zrovinka si mě nedávno stěžoval jeden lékař, že by potřeboval další dva lékaře na oddělení. Tak jsem ho zklamal, že byť teď máme lidí nadbytek, tak ani jeden není lékař.
Tak nejenom že se tady neustále po každém zablokování jak bumerang vrací Halásek, ale teď už i Axel. No potěš.
Proč v tom srovnání s Německem uvádíte VRT na 300 km/h, ne nějakou konvenční trať na 200 km/h, aby to bylo opravdu porovnatelné? Takhle je to porovnávání hrušky s jablkem. (Tím neříkám, že české železniční stavby nejsou předražené.)
Protože ta VRT je stále levnější než česká trať na 200
Jenomže se porovnává stavba, která zahrnuje jen širou trať, se stavbou, na které jsou stanice a zastávky. To pak je jako když porovnáváte ceny dvou aut, a přitom u jednoho berete cenu „holého“ a druhého cenu „v plné palbě“,
I tady mohla být trať na širé pláni, minimálně (opravdu minimálně!) v úseku Holubice-Nezamyslice to měla být novostavba na 300kmh ale my jsme řekli NE, to by byl příliš velký pokrok najednou, raději jsme udělali tenhle kočkopes s tím že to prý bude levnější… no tak není (levnější)!
Tak jako tak bude v budoucnu potřeba dvoukolejná trať do Přerova i VRT Haná, šlo jen o to, co má dostat přednost. (Obojí najednou by bylo těžko ufinancovatelné a s velkou pravděpodobností i politicky neprůchodné.)
To „do budoucna“ po téhle operaci získává výhled tak „když brzo tak za 50 let“ 🙁
Mimochodem, plánovaná VRT Haná prochází těsně vedle Vyškova, a má plánovaný sjezd na Nezamyslice. Kdyby se jako první postavil tento úsek, mohla se stará trať v úseku Holubice-Vyškov(Nezamyslice) hned potom podrobit malé rekonstrukci ve stávající stopě, snad s jedním dvoukolejným úsekem. Naopat úsek Nezamyslice-Kojetín-Přerov si zasloužil zvážení i vyšší rychlosti než 200 (230-250 v „rakouském stylu“) je to lautr rovina…
Předpokládám, že kartel na předražené drážní zakázky se podaří rozbít pomocí soukromého kapitálu. Pár vlaštovek se objevilo – rekonstrukce přejezdů na jedné trati. Jeden stavěla „drážní“ firma, druhá „silniční“. „Drážní“ za stejnou práci dvojnásobná cena. Občas se proslechne, že o zakázky PTP zájem je. A odjakživa se ví, že nejhorší hospodář je stát. Z cizího krev neteče, kdežto soukromník si svoje peníze ohlídá.
Odjakživa se ví, že nejhorší hospodář je stát. OK. Tak proč ve Velké Británii znárodňují přepravní železniční společnosti pod státní společnost? Nebo tam někde podle Vás soudruzi z UK dělají chybu?
Vznáším tuto otázku proto, že jiná česká státní společnost, ŘSD tyhle problémy nějak nemá. Není to spíše v lidech?
Jak víte, že to v UK po znárodnění bude fungovat?
Vážně jste nikdy neslyšel o problémech ŘSD?
Jojo. Zase budou znárodňovat, chovat se socialisticky a pak vyhlížet nějakou tu baronku Thatcherovou, co je z toho marastu vytáhne…
Dotovaná železniční doprava v soukromých rukách fungovat nebude a nefunguje
Ano s láskou všichni vzpomínáme na monopol ČD. Drahé a mizerné služby….
Jak je možné, že autobusová regionální dotovaná doprava v převážně soukromých rukách funguje v některých krajích vcelku dobře? 🙂
To je zásluhou těch krajů, ale jinak je autobusová síť jeden velký chaos.
Samozřejmě, kdežto předtím (na konci socializmu) to byl krásný funkční systém, jako bonus se snadným přestupem na vlak…
ŘSD funguje dobře, ale dřív to byl podobný bordel jako Skanzen Železnic
To sice zestátňují, ale to ještě není důkaz, že to bude fungovat lépe. Naposledy jim velká unitární státem vlastněná železnice šla dost do kopru a následná privatizace, přes problémy který ten jejich franšízový systém přinesl, se značně zlepšila a přitáhla lidi do vlaků.
Cha cha, PPP ale stejně musí dodržovat seznam “certifikovaných výrobků” úplně stejně, jako kdokoli jiný.
Pracoval jste někdy v korporátu? Tam je taková efektivita soukromého kapitálu… škoda mluvit. Mimochodem, monopoly a kartely historicky spíše než jiný soukromník rozbíjel stát. Tedy v dobách, kdy antimonopolním úřadům šéfovali kompetentní lidé, ale to je zas věc jiná…
Ve státu to není lepší. Ten korporát aspoň nenechá svoje zaměstnance vědomě krást.
Česko je skutečně premiantem. Ale v korupci a tím pádem v nákladech na veřejné investice.
Zahodila možnost jezdit rychleji než 200, jak rychle by se jinak mělo jezdit na příměstské nebo regionální trati? Rail baltica bude mít kolik mostu a tunelu, případně kolik tam stojí pozemky?
Stejný argument jako že u nás byl km dálnice stejně drahý jako v Rakousku. A argumentovalo se stejně ty drahý náspy, ta naše krajina česká, ty tunele…. Zrovna tahle trať na moravské rovině se srovnat dá velmi dobře. A nezapomeňte na estonské bažiny….
Tohle NEMUSELA být „sdružená“ příměstská + dálková trať na „kompromisních“ 200kmh, mohlo to klidně být oddělené (a s vyšší kapacitou). Tenhle kompromis měl být údajně levnější, no tak teď se ukazuje jak levnější nebude…
Ono by to nebylo tak strašné, kdyby se celá železnice nestavila v minulosti „quantity over quality“. Pak se není čemu divit, že SŽ rekonstruuje primárné nádraží/zastávky i na tratích, kde to postrádá význam. Protože aspoň aby se neřeklo a peníze na to jsou. Že to má často nulový přínos, už jaksi nikdo neřeší. Pak se člověk nemůže divit, že jsou tak ucpané silnice.
Jenže rekonstrukce těch zastávek zlepšuje pohled veřejnosti na železnici a v porovnání s těmito dardami je opravdu za suché z nosu.
Na to by ale nemusely být monstakce za stovky milionů na celkové přestavby, ale raději dávat víc peněz na běžnou údržbu a opravy budov a vybavení stanic. Když se to bude dělat dál dosavadním stylem „vybydlet a pak to vzít z gruntu“, tak veřejnost pořád bude vidět hodně těch „vybydlených“ stanic, které naší drahé SprŽeli dělají ostudu.
Jak zlepšuje pohled rekonstrukce zastávek, to teda vážně nevím? Železnice je o kolejích a vlacích. Zastávky (až na pár výjimek) jsou něco druhořadého.
Jestli děláš u carga, tak ti to rozporovat nebudu…
Ujišťuji Vás, že pro žádnou železniční společnost nepracuji.
Nejsme tak bohatí, abysme dělali věci levně 😀
Jsou to státní peníze a pokud by někde byla chyba, jistě by potom někdo šel. Je to tedy v pořádku a rádi cenu navýšíme.
Ono se hlavně ještě nestaví, že?
Nic nemáme, co máme je předražený a nekvalitní a ten co to odflákl v pohodě získá další státní zakázku.
No, státní. Nedávno hovořil v TV ředitel ČD. V podstatě z toho rozhovoru šlo vyvodit závěr, že jeho hlavním cílem a činností je, půjčovat si desítky miliardy u bank. Bylo to naprosto neuvěřitelné.
V tomto případě se mělo nejdříve udělat VRT v celé délce a stávající trať nechat jak je. Teď se bude minimálně 10 let stavět po kouskách při zrušeném provozu. A výsledek stejně nic moc co se týče rychlosti. Ale zase bude možné 2x čerpat dotace – na tuto dvojkolejku a pak na VRT.
Nechat ji jako jednokolejku ve stavu ČSD/ŽSR? To jako vážně?
Do budoucna by se dala jednokolejka změnit na dvojkolejku. Tady jde o to, že za stejné peníze, za které se nyní přestavuje jednokolejka na dvojkolejku jsme mohli mít 3 koleje (VRT + tuto jednokolejku). Navíc bez přerušení současného provozu. 3 koleje samozřejmě mají větší kapacitu než 2 koleje. Nyní bude výsledkem po 10 letech výluk přetížená dvojkolejka.
Dělá se to takhle proto, že v tomto úseku je zapotřebí dvojkolejka pro brněnský S-Bahn víc než VRT do Ostravy.
Za stejné peníze by to nebylo, protože docela dost technologií na trati Brno-Přerov je lehce vyžilých, bo přece bude rekonstrukce…
Tu první větu bych zpochybnil.
Ano, zvlášť když to není buď – anebo. Příměsto na jednokolejce rozhodně fungovat může celkem slušně, zvlášť když mu nebude zavazet dálkovka…
Když bude mít paralelní dvoukolejku tak proč ne?? Jakože doteď to nefungovalo vůbec? Ono to fungovalo, ale kvůli dálkovým vlakům (které by odtama vymajzly) byla silně omezená lokálka…
Jako jo, mohl se na „staré“ v rámci jednodušší reko (ve stávající stopě, na 120kmh) udělat jeden mezistaniční úsek ve prostřed dvoukolejný, pro letmé křížování… hned poté co by nová trať byla hotová.
Žádný zrušený provoz nebude, jen výluky při napojování nových úseků, protože nová trať je v jiné stopě. A předpokládám, že ponechat starou trať v provozu je vtip. Klikatou jednokolejku, co spojuje dvě největší moravská města. Neexistuje na ní ani příměstská doprava. Slibotechna o nové trati je z devadesátých let.
Ano, oprati předřečníkovi je třeba konstatovat že při stavbě/přestavbě současné trati budou výluky poměrně minimální, prakticky jen na místech kde se budou křížit. To mají být měsíce, ne roky.
Ovšem to druhé rozhodně rozporuji, ona „stará klikatá“ jednokolejka je trať na 100kmh elektrifikovaná v letech 1993–1996, takže mezi příměstskými tratěmi docela luxus, „akorát“ že kvůli vytížení dálkovkou byla její příměstská role značně omezena…
A co tak uz definitivně rozbit kartel na zeleznici panove?
To nikdo neudělá…. Azd je tady monopol, technologie, které dodává jsou zastaralé a nesmyslne drahé. Absolutně vše je předražené několikrát, pražce, kolejnice, výhybky, zabezpečení…. Zaváděli jsme novou technologii na železnici a trvalo to 20 let. Netuším co by se muselo stát, aby ten kartel začal někdo skutečně řešit.
Museli by to začít řešit politici-> muselo by se to projevit ve volebních výsledcích a museli by to tedy začít řešit voliči. Ale ti raději řeší neexistující problémy jako uprchlíci a výdaje na zbrojení.
Vy byste snad chtěl, aby Antimonopolní úřad kromě zdržování výstavby metra taky něco dělal. To jsou ale vskutku kacířské myšlenky, že vám není hanba!
/s
To je odvážný požadavek, chtít po úřadu aby pracoval 😀
No, jde to bohužel od státu. Znám i funkční státní podniky (ne v ČR)
Ano, chce to konkurenci, ale kartel spolu s institucemi to nedovoli…
Já bych to vysoutěžil na 100km/h, rozdal odměny za ušetřené peníze, během stavby zadal studií proveditelnosti na 200km/h, zrychlení udělal jako změnu v projektu, rozdal odměny za zkrácení jízdni doby. Před dokončením by bylo vhodné další studií dojít na 320km/h a ihned po dostavbě to začít pomalu předělávat. Plus na konci odměny za rozvoj rychlotratí. Díky tomuto postupu nepůjdou srovnat náklady s jinou stavbou v Evropě, cestující zůstanou v pozoru kvůli výlukám, peníze potečou delší dobu. Win win na všechny strany. A jako bonus na konci omezit papírově rychlost zpět na 100km/h, protože rychlovlaky budou brzděny regionovou co bude obsluhovat… Číst vice »
Tohle tě jednou někdo nechá zaplatit 😂
Nepište tady ten návod, ještě ho někdo přečte a bude se tím řídit!
Nene, těch 100 km/h budou brzděny hlavně proto, protože jste zapomněl do projektu zahrnout ETCS. To je další projekt, další stavba a další odměny!
Hlavně se nám v té slavné SP poněkud obrací cenové porovnání modernizace a VRT, že ano… 🙂
To s tím „vždyzastavením“ v Přerově bych jim snad i odpustil, to je ryzí Sosnovina prakticky jasná předem už ve fázi zadání (proto taky tento vykuk zakázal to srovnávat až do Ostravy). 🙂
Jo, jenže tenhle vykuk už napáchal tolik škody, že i kdyby dostal „americký“ trest 500 let, přijde mi to dost málo.
Ale kdo tam toho vykuka stále trpí, já to nechápu…
Protože paradaxoxně s tím „materiálem“ co na ministerstvu je, je to ještě jeden z těch schopnějších…
naprostá tragedie, jak v roce 2025 tunelovat stát a hlavně naše daně. Uplně stejnej mustr jak u mostu pod Výšehradem v Praze. Tam je cena taky uplně jeblá.
Holt když to průměrného českého voliče vůbec nezajímá a raději si řeší kulturní války a jestli dnes za jeho problémy můžou Ukrajinci, gayové nebo muslimové…
Jaké jsou rozsahy těch projektů v zahraničí? Docela chápu, že na pár kilometrů zdejšího salámu nikdo velký zvenku asi nepřijde.
No ale to je problém SŽ, že postupuje salámovou metodou, ne?
Přerov-Brno lze mít jako jeden projekt, možná mimo ŽUB, dejme tomu kvůli nějaké české specifické administrativě dva projekty mimo ŽUB. Ale proč zde máme salám s pěti kolečky?
To já nevím. Ale tahle neznámá mi v rovnici jaksi schází. Pokud by bylo zjevné, že delší projekty vychází na jednotku levněji, je dobré se ptát přímo SŽ. Já totiž předpokládám, že větší celek přiláká více zájemců. Z pohledu stavaře to dává smysl, i když se budeme pouze bavit o ekonomickém hledisku. Lepší najednou stavět třeba 50 Km, než pětkrát soutěžit o 10 Km….
Omyl. Lepší stavět každý rok jeden km. Vyjde to dráž, nikdo cizí se k tomu nedostane. A jako bonus je tu nekonečná výluka, takže si lidi všimnou, jak se maká
Teď to teda beru z pohledu našich firem.
Menší projekt se líp řídí, a přiláká víc zájemců. Ale klíč je v tom vypsat stavbu na 7 části v průběhu tři let, například. S tím, že je to od začátku připraveno, ne nějaký salám. Ono typicky je přesně daný stavební plán a v 3/25 se udělá tohle a tohle a nastupuje další část atd.. A přesně se to stihne, nevím, jestli to v ČR znají.
Asi tak, měla se 300 dělat najednou a rychleji. Tohle crcání bude hotové někdy na začátku 40.let
VRT v Thajsku odhadem stovky km se dělá na cca 7 konstrukčních tendrů. Projekt po větších desítkách km. Některé části vyhrálo stejné sdružení/firma. Údaje všechny z hlavy. Účastníků je vždycky tak 5 řekněme. Účastní se primárně lokální stavebnici, i Čína.
Ale není žádné ažd, sudop a podobně. Soutěži se technologie z celého světa.
Že by SŽ usilovalo o zápis do Guinessovky za nejdražší železnice světa? Jestli to takhle půjde dál, tak i Arabové budou schopni brzo postavit kilometr vysoký mrakodrap levněji než SŽ kilometr tratě 🙂
Na HS2 v Briránii a kalifornskou rychlodráhu nemá ani SŽ 🙂
Nejsou schopni po 97 letech začít stavbu nádraží v Brně. Teď začínají na nejlehčím úseku trati. Prvně měli udělat Brno – Vyškov.
Tohle je #dobráspráva
>Nejsou schopni po 97 letech začít stavbu nádraží v Brně.
Bohu díky.
Snad jen technická, přesun nádraží se plánuje od roku 1910, tj v době kdy František d Este ještě ani naplánoval výlet se svou paní do Sarajeva.
A nedá se ta cena za pražce nějak vydedukovat? (hodnota zakázky lomena kilometry lomeno počet pražců na km) Nebo jsou všechny betony od Žpsv v jedné hromádce?
Je rámcová smlouva na dodávku pražců. https://smlouvy.gov.cz/smlouva/24266129
https://smlouvy.gov.cz/smlouva/26944467
Cena tam je, v pdf příloze pro jistotu chybí počty kusů.
Tak normy na pražce máme, AI na počítání pražců z leteckých snímků taky, ono by to vypočítat a porovnat ze dvou zdrojů šlo.
Myslím, že by bylo zajímavé se na cenu pražců zeptat pana Mojmíra Nejezchleba.
Člověk by řekl, že za tu cenu na 1 km ta trať povede někde skrz Alpy a ono prdlajs. Fičíme skrz „štíty“ Hané.
U těch Nezamyslic jsou hrozné „heble“…. A těch skal co se tam vyláme….
Tohle už fakt nemá smysl komentovat… dejte vědět, až budou všichni v teplákách.
#dobrasprava #zločinci #svobodaven
Libil by se mi treba i navrat Toka a rovnou do vedeni SZ …
Taky mi prijde tragicke, kdyz jsou nejaky mensi opravy a nebo prestavby prejezdu, ze se treba i nikdo neprihlasi. A kdyz, tak jeden z tech vyvolenych a ve vysledku to pak dela nejaka Franta&synove a treba i par Ukrajincu. Pokud je to tak slozity a odlisny od ceholiv jineho ve stavebnictvi, tak mozna je malo podrobny ten projekt … ale ten kupodivu taky nemuze delat jen tak nekdo.
Dělají to úplně všechny stavební firmy, co dělají dálnice a jiné linkové stavby.
Jj, odpracujte to někdo jiný… To je přesně důvod, proč je to jak to je.
Pořád tady obecně máme nešvar „obchodních tajemství“ u státních zakázek z veřejných peněz (SŽ je státní podnik), kde by nic takového nemělo vůbec existovat. Veřejné peníze = veřejné informace, jinak to smrdí. Jako tajemství lze považovat snad některé detailnější technologické informace, ale ne cenu (navíc na trhu, kde je jediný odběratel). Zeména na trhu svázaném tunou podmínek a parametrů, kde lze snadno vymezit konkurenci.
V takovém případě bych vyžadoval zveřejnění cen pražců nebo pohrozit vyřazením ze soutěže.
„Jednotkové ceny nejsou v publikované rámcové smlouvě na betonové pražce uvedeny z toho důvodu, že si je dodavatel určil jako obchodní tajemství,“ – to jako může jednostranně..????
Kdo toto říká za SŽ a myslí to vážně, nemá co pro SŽ pracovat.
Tohle je naprosto směšné. Smlouva by v takovém případě měla být neplatná. Pokud bychom netolerovali šmejdy všeho druhu
Dokud tohle nějaké lepší společenské zřízení nevyřeší, tak ať se raději žádné VRT nestaví. A ani neplánuje. U čárek na mapě se dá předražovat taky. Bohužel.
Když s koupím linku na výrobu pražců, tak stejně žádnou zakázku nezískám, i když by ten můj stál polovinu. Na železnici je to totální monopol a je šílené, že je něco takového vůbec možné v dnešní době.
Co je monopol? Vite o čem píšete? Pražce mohou kupovat z ČR, Polska, Německa.
Můžou. Kupujou?
Možná myslel monopson.
Není problém v tom, že SŽ není schopná udělat standard betonových pražců, dle kterého by soutěžili, ale místo toho schválila pražec jednoho konkrétního dodavatele a ten teď „soutěží“?
Stejně byste to mel u výhybek… člověk by skoro myslel, že je to chráněna znalost předávaná na smrtelné posteli nejstaršímu synovi, ale popis otevřených pozic tomu úplně nenasvědčuje.
Stop a znovu na 320 a víc a pod 500 milionů limit!
Ovšem mimo stávající trať. Bastlit VRT z tratě využívané také příměstskou dopravou je už tak dost zvěrstvo.
Ano, je plánovaná tzv. VRT Haná. Ta ovšem vůbec neřeší spojení Brna se Zlínskem a do Přerova by se z Brna muselo jezdit úvratí.
Jakože odbočky/propojky z VRT jsou zakázané (Vyškov/Nezamyslice)??
Za studii-:))
Vyznění článku rozumím. Nicméně i tak mám radost, že se začne stavět alespoň trať na 200 km/h, protože to není v ČR nic samozřejmého. Stavbu se nepodařilo zhatit Dětem Země s Vodou Tetčic (cha!) a také si stačí vzpomenout na systematický odpor vůči všem plánovaným „klasickým“ VRT, který se často diskutuje i zde. Kdoví, kdy by stavba na 350 km/h začala a zda vůbec…
No ještě se neradujte, úseky 1-3 pořád zdržet můžou.
Tak, tak. Voda z Tetčic za Vyškov nedotekla, ale ke Šlapanicům múže dotéct snadno.
Spolek se přejmenuje na Vodu z Vyškova a bude škodit dál 😀
200 je fajn, ale už to bude navždy, mohli jsme mít 300.
Fajn ovšem jen pro dálkové osobní vlaky. Pro ten zbytek to bude docela peklo. Ano, mohli jsme mít dálkovou dopravu zvlášť. Ta dálnice vedle se také nedělala z původní I.
Pro brněnské příměsto je 200 až dost.
Si nestihnou vyfotit ani Špilas a už bude Tišnov Glówny.
Za tuhle cenu bylo lepší postavit 3-4* tak dlouhý úsek dálnice (třeba D20). Poměr cena/výkon je u železnic prostě tragický.
Proto má největší přínos v tom, co silnice neumí – rychlá dálková doprava a příměstská doprava, doprava na letiště. A právě proto nedává smysl stavět max jen 200.
Hm, jako stavět to na 320 i pro příměstskou dopravu? Za mě nedává smysl stavět mnohé dálnice, raději bych právě oddělil tu příměstskou na zlepšenou stávající trať a dálkovou na novou. Jinak opět ‚vyhraje‘ silnice, která to má už léta oddělené (a dostala dálnici právě pro tu dálkovou, která teď nevychází na extra koleje…).
Jenomže ta auta mají tak trochu problém vejít se do těch měst na konci té dálnice…
Děti země mají vlaky rádi, kdysi jsem si s Patrikem psal a z konverzace vyplynulo, že by preferoval, kdyby vesnickou samoobsluhu zásoboval Brejlovec s jedním vagonem, proti špinavé dodávce s Euro 5… Myslím, že by si s nejedním šotuškem rozuměl 🙂
Brejlovec je přeci čistší… díky nepřekonatelným vlastnostem styku kolo-kolejnice!
Já mám obavy, že se toho nedožiji. Nádraží v Brně řeší 97 let , dodnes nekopli do země. Jinak si vybrali ten nejlehčí úsek.
Voda z Tetčic proti tomu ani nijak neprotestovala.
Estonsko: jednokolejka na 249 km/h.
Reálně: četné brzdění kvůli křižování.
Druhá možnost: brzdění méně časté, ale pak by to znamenalo, že trať nebude náležitě využita (málo křižování).
Drobným rozdílem může být i stavba na „zelené louce“ (mj. Estonsko) vs. v případě Brno (resp. Blažovice) – Přerov) zčásti přestavba existující tratě.
No, anebo se tam míň krade, že jo…
Náklady na projekt Rail Baltica v úseku od polsko-litevských hranic až do Tallinnu výrazně vzrostly – z původně odhadovaných 5,8 miliardy eur na více než 15 miliard eur. Aby se snížily náklady, bylo rozhodnuto, že v první fázi bude trať postavena jako jednokolejná, s možností budoucího rozšíření na dvoukolejnou trať.
Rail Baltica v Estonsku je navržena pro maximální konstrukční rychlost 249 km/h pro osobní vlaky, přičemž plánovaná provozní rychlost činí 234 km/h. U nákladních vlaků je maximální rychlost stanovena na 120 km/h.
Rozhodnutí postavit v první fázi Rail Baltica jednokolejnou trať na dvoukolejném náspu se týká jak Estonska, tak Lotyšska. V obou zemích bude do roku 2030 vybudována pouze jedna kolej, přičemž druhá kolej bude doplněna později v rámci druhé fáze projektu.
V Litvě se situace liší. Zde se pokračuje v plánu výstavby dvoukolejné trati již v první fázi. Například úsek mezi Kaunasem a Panevėžys je plánován jako dvoukolejný a práce na něm již probíhají. Tato strategie umožní Litvě plně využít kapacitu trati od počátku provozu.
Což znamená buď postavení všeho kromě položení té 2. koleje = i tak stejné náklady na zemní práce apod., tzn. úspora nízká.
Anebo to znamená i osekání náspů apod. na jedinou kolej = O. K., úspora (oproti původnímu projektu) větší, ale o to hůř, až by se to dostavovalo.
K tomu pak NAD při údržbových pracích (na rozdíl od dvoukolejky, kde se dá vyloučit jedna kolej) atd.
Z mého pohledu nic k chlubení.
A nebude to kromě úspory za (ne)položení druhé koleje také o nižším objemu „bižuterie“ okolo, jako třeba počet napájecích stanic anebo množství zabezpečovačky??
No jo, no. Podpora českých firem (čti: vlastníků českých firem) něco stojí…
Zahraničních vlastníků českých firem?
Myslíte? https://www.hlidacstatu.cz/subjekt/DalsiDatabaze/48029483
To nemají o české VRT zájem zahraniční firmy, nebo jim to nedovolí zákon? Některé věci by se měli řešit na úrovni EU, a jen ty nesmysly jako cookies lišty a gdpr 😀 Aby VRT po Evropě byla skutečnou konkurencí pro létání, když tak pořád jedou po těch emisích.
Ona se v Česku nějaká VRT staví?
momentálně se svádí skrze konference těžké souboje o každý tunel/zářez…. Vše vypadá, že se má stavět…. Moment, aha tak máme tu hlášeno 5%HDP do obrany…. No tak nic, jdeme čekat na stihačky se vzletovou schopností 50% ….. polní kuchyně už máme z nerezu…. sáákriš, levné nebyly….
A doteď, když do obrany šlo jen 1 – 2 % HDP, je zdůvodnění nevýstavby VRT jaké?
P. S. Též bude zajímavé sledovat vývoj toho, jaké % HDP půjde na starobní penze. Zejména po roce 2040.
Určitě jsou třeba Španělské či italské pražce a výhybky pro naše podnebí naprosto nevhodné, nedej bože dovážet tyto výrobky strategického významu třebas z Číny
jak může být cena obchodní tajemství. Dodáavjí státnímu subjektu, tak ten by měl být plně transparentní pokud nejde o bezpečnost státu. Což doufám že pražce nejsou kritická infrastruktura. I když dnes jsou i v DTM vedeny kanalizace jako kritická infra. a normální smrtelník je nevidí. Takže asi what ever…
V CZ se staví pomalu a draze.
„Rychlovlaky z Prahy do Ostravy mají přitom z Prahy do Brna jezdit rychlostí 320 km/h, z Brna do Přerova jen 200 a následně z Přerova do Ostravy opět 320 km/h. Může za to studie z roku 2015 z dílny Sudopu Brno. Ta předpokládala, že by expresy mezi Brnem a Ostravou zvládly na trati s dvoustovkou cestu za 77 minut, na rychlejší trati s maximální rychlostí 350 kilometrů za hodinu by jely o čtyři minuty déle.“
Tohle bych potřeboval vysvětlit, protože to vůbec nechápu.
https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/stat-opet-brzdi-s-pripravou-vysokorychlostnich-vlaku.A150828_175726_eko-doprava_suj
Díky.
To je dobrej bizar 😅
Jeste lepsi je to s temi vylukami… kdyz to vyslo, tak jsem neveril svym smyslum, kdyz nekdo neco chce ovlivnit, tak to dela tak, aby to nikdo nemel sanci snadno zjistit a overit, ale tohle je vysmech, ani se tim netaji a natvrdo prasknou do studie viditelne nesmysly…
Není tam schované to, že v obou případech to mělo zastavit i v Přerově? Pak by to mohlo vyjít časově delší po rychlejší trati, co by vedla dál od Přerova.
Ono tam je hlavně schované to, že Sudop v té době neměl potřebné znalosti pro návrh trati na vyšší rychlost než těch 200 a velmi stál o následujcí zakázku. Ocitáme se tedy v paradoxní situaci, kdy rozvoj železniční infrastruktury země nediktovaly potřeby nebo strategie státu ale schopnosti preferovaného dodavatele stavební dokumentace.
To je jen jeden z příkladů, kde by mám větší konkurence mezi železničními dodavateli prospěla.
To je fajn, ale úplně to nevysvětluje, jak jim mohl vyjít delší čas. Vycucali si to z prstu? Doteď jsem žil v tom, že porovnávali jízdu Brno – Přerov – Ostrava, s tím že Přerov ležel na té trati na 200, zatímco pro trať na 320 to byla zajížďka.
Nedivil bych se, kdyby tomu bylo přesně tak, jak říkáte.
Podle tehdejšího zadání počítali v obou variantách JD pro soupravu s Vmax 200. Takže mírný časový rozdíl byl v neprospěch VRT byl dán o něco delší trasou a úvratí.
Ano. Se zastávkou v Přerově by rychlík z Brna do Osrtravy jel po VRT delší dobu, protože by do Přerova zajížděl úvratí a pak se zase úvratí vracel na VRT.
Je sklenice z pulky plna nebo z poloviny prazdna? Clanek se da napsat tak i tak. Kolik mostu a tunelu v porovnání s trati v Pobaltí bylo? Kolik stal podobny projekt napr. v Nemecku nebo treba na Slovensku?
Kolik mostů a tunelů se buduje ve Španělsku? Aha, víc.
Můžeme začít u toho, že nám SŽ řekne jednotkovou cenu za betonový pražec.
Stačí poptat u dodavatele pár kousků na zahrádku.
Rád bych porovnával ceny velkých dodávek, nikoliv kusových.
To je škoda, třeba by se ukázalo, že po kusech je to levnější…
Když si z betonárky, která pracuje pro velkou veřejnou zakázku objednáte jeden mix betonu, tak zpravidla bude levnější, než kolik betonárka účtuje státnímu investorovi.
Upřímně tedy neznám státního investora, který má smlouvu přímo s betonárkou. Máte nějaký příklad?
Smlouvy nejsou přímo s betonárkou, ale betonárka je zpravidla vlastněná stavební firmou, který je zhotovitelem stavby.
Případně je mobilní a byla tam extra kvůli té stavbě postavena (přemístěna)…
Zkusil bych taky běžný metr kolejnice, pořízení, doprava a osazení by měly být zvlášť ve 3 položkách.
Ceny těch silničních přeložek … jsou rovněž tajné?
SŽ ji nikomu neřekne, pokud dá dodavatel do smlouvy,že to nechce.
SŽ může nastavit takové podmínky soutěže, že dodavatel toto do smlouvy dát nemůže.
Na druhou stranu zrovna u této zakázky je nacenění jednotlivých SO/PS v příloze 1 zveřejněné: https://smlouvy.gov.cz/smlouva/32414396
ano, ale to má být samozřejmost. stejně jako cena za pražce.
Ejpovický tunel stál cca miliardu na kilometr. A tady se chce 3/4 miliardy za kilometr stavby z velké části nížinou…
Podle mě stál méně, tunel je přes 4 km, ale v ceně stavby byla i trať až k Rokycanům s dalšími přeložkami a stanice Ejpovice…
Stanice a 8 km trati s jednou 800m přeložkou, spolu s tunelem za 5,5 miliardy.
Citace z článku zmíněného výše: „Například nově otevíraný úsek Lipsko – Erfurt v Německu na 300 kilometrů v hodině vede náročnějším terénem než na Moravě, je na něm i nejdelší německý most a přesto stojí 675 milionů na kilometr.“
Ty nase VRT budou v podani SZ a ceske legislativy poradny megatunel….
Ty budou zlatem zdobené 😀 až teda možná někdy budou 😀
Škoda, že jsou české instituce dobré jen v sosání peněz od vlastních daňových poplatníků. Při rejžování peněz od zahraničního tranzitu či při pokutování šmejdů zahraničních supermarketů a vůbec když se má pri české občany něco vyhádat už státní společnosti nejsou tak asertivní.
Máte pravdu, v tomto je náš stát unikátní. Otazká zní jak z toho ven?
Stát se konečně 17. spolkovou zemí protože Češi nikdy vládnout neuměli.
Němci se svýma tabulkama taky není žádný terno.
Nejvyšší čas, aby stát začal kvůli levnějším nabídkám oslovovat i konkurenci ze zahraničí. Hlavně by k tomu mělo tlačit SŽ samo ministerstvo. A možná nejen to dopravy, ale financí a pro místní rozvoj. Pak by i ty naše firmy mohly jít s cenou dolů = více peněz na dopravní projekty = nebudeme úplným skanzenem ve střední Evropě.
Ano, hlavně M.financi by se mělo zapojit a jejich komando by na SŽ měli pořádně zakleknout. Když máte soukromou firmu, tak po vás jdou jak hladoví psi, ale státní organizace může rozhazovat. Proč vůbec nekoná NCOZ?
Nebudou si rušit trafiky, kam mohou jít pracovat, až skončí na ministerstvu.
Souhlasím. Problém, ale je, že tohle je prorostlé skrz Ministerstvo, SŽ i ČD. Všichni se tam znají a nikdo nemá zájem aby přišel na trh jiný dodavatel. A když už se někdo snaží, viz třeba ETCS do Děčína, tak velmi rychle skončí…
Dvorní dodavatelé jako AŽD atd to mají perfektně obšancované. A pokud na ministerstvu a následně i v ostatních organizacích nedojde k zásadním personálním změnám, tak nevidím úplně cestu ke změně. Bohužel
Nevolené pozice.
Jedině že by se do toho někdo pustil v rámci politického boje. Obávám se ale, že to bude prorostlé i napříč stranami.