OBRAZEM: Výluka na IV. koridoru končí, SudoVo projely drezíny s hosty

Drezína MUV 75 v tunelu Mezno. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářDrezína MUV 75 v tunelu Mezno. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Podle prvního návrhu jízdního řádu cestování vlakem mezi Českými Budějovicemi a Prahou v prosinci výrazně zrychlí.

Dlouhá výluka na IV. koridoru, která nastala 2. dubna, dneškem končí. Odpoledne nový úsek Votice – Sudoměřice projely drezíny (MUV) s hosty, následně začne provoz nákladních vlaků (první je naplánován na 1:00). První vlak pravidelné osobní dopravy, který místem projede, bude v pátek EC 331 Jižní expres s odjezdem z pražského hlavního nádraží v 5:49.

Důvodem výluky bylo finále čtyřleté výstavby nového úseku trati Sudoměřice – Votice. K přerušení provozu došlo kvůli dostavbě nové trati v místech křížení s původní tratí a napojení celého traťového úseku do nové stopy.

Po otevření nového úseku se zpočátku bude jezdit v omezeném režimu sníženou rychlostí. Mezi Voticemi a Červeným Újezdem bude dočasně v provozu pouze druhá traťová kolej a rychlost omezena na 50 km/h. Dále do Sudoměřic se bude jezdit po obou kolejích, zatím rychlostí 110 km/h. Úplný dvoukolejný provoz v celém úseku bude zahájen v září.

„Moc přeji, aby se na této trati nikdy nic zlého nepřihodilo. Věřím, že bude nejméně tak dlouho sloužit lidem jako ta předchozí,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka. Trať v původní stopě sloužila přes 150 let. Kupka označil otevření tratě za první vlaštovku, neboť v příštích letech se má začít budovat síť rychlostních tratí v nové stopě. Budování na „zelené louce“ si pochvaloval i šéf Správy železnic Jiří Svoboda. „Opět se potvrdilo, že jakmile se nestaví za provozu, jde to rychleji,“ řekl Svoboda. Vyjádřil přitom naději, že moderní IV. koridor uleví dalším tratím.

Mapa nového úseku mezi Sudoměřicemi a Voticemi. Foto: SŽDC

Mapa nového úseku mezi Sudoměřicemi a Voticemi. Foto: SŽDC

Plánované obnovení provozu dálkových spojů Jižní expres, Vltava a Lužnice na trase Praha – Tábor – Veselí nad Lužnicí – České Budějovice – Linec/České Velenice je v pátek 1. července od ranního výjezdu vlaků. Jižní expresy budou stále odjíždět z Prahy o 15 minut dřív, tedy ve 49. minutě. Cesta expresem Praha – České Budějovice potrvá 2 hodiny a 13 minut. Před výlukou byl odjezd z Prahy v 6:04, příjezd do Budějovic zůstane stejný (8:02). U osobních vlaků výluka pokračuje i o prázdninách, náhradní autobusy pendlují mezi Táborem a Benešovem.

Zhruba dvacetikilometrový úsek v nové stopě se buduje od jara 2018, jeho součástí jsou i dva tunely. Velkoryse pojatá stavba měla podle vysoutěžené ceny vyjít na 4,4 miliardy, aktuálně se počítá s náklady 5,5 miliardy. K nárůstu ceny došlo mimo jiné kvůli problémům s podložím v tunelech a přeprojektování až na rychlost 200 km/h (pro naklápěcí soupravy). Celkové investiční náklady činí 6,7 miliardy.

Podle prvního návrhu jízdního řádu, který začne platit 11. prosince, díky novým úsekům Sudoměřice – Votice a Soběslav – Doubí (plánované otevření 11.září) cestování vlakem mezi Českými Budějovicemi a Prahou výrazně zrychlí. Jízdní doba u Jižních expresů se zkrátí na 1 hodinu a 40 minut. V Táboře bude vlak z Prahy za 59 minut.

První vlak na projetí trati Sudoměřice - Votice ve Voticích. Foto: Jan Šindelář / Zdopravy.czPrvní vlak na projetí trati Sudoměřice - Votice ve Voticích. Foto: Jan Šindelář / Zdopravy.czTunel Deboreč. Foto: Jan Šindelář / Zdopravy.czZastávka Červený Újezd. Foto: Jan Šindelář / Zdopravy.czNová trať Sudoměřice - Votice. Foto: Jan Šindelář / Zdopravy.czZastávka Střezimíř. Foto: Jan Šindelář / Zdopravy.czStanice Střezimíř byla nahrazena na novém úseku zastávkou. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNová trať Sudoměřice - Votice. Foto: Jan Šindelář / Zdopravy.czDrezína MUV 75 v tunelu Mezno. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářIV. koridor, Sudoměřice - Votice. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVlak složený z drezín MUV 75 u zastávky Sudoměřice u T. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZastávka Sudoměřice u Tábora. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářŠéf Správy železnic Jiří Svoboda (vlevo) a ministr dopravy Martin Kupka. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářMUV 75. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPohled z drezíny MUV 75 na IV. koridor mezi Červeným Újezdem a Sudoměřicemi. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářIV. koridor, stanice Červený Újezd dává s pěti kolejemi dostatek prostoru pro křižování vlaků. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářIV. koridor, zastávka Střezimíř. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářIV. koridor, tunel Mezno. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPohled na zastávku Střezimíř a portál tunelu Mezno (léto 2021). Pramen: Správa železnic

Tagy IV. koridor Správa železnic Sudoměřice - Votice
37 komentářů