ONLINE: Výměna dopravců, tramvají ke kampusu, modernější tratě a vlaky. Nový jízdní řád začíná
Celý den pro vás sledujeme start nového grafikonu.
Dnešním dnem začíná v Česku platit nový jízdní řád v železniční i autobusové dopravě. Podobně jako v minulých letech sledujeme jeho start v online reportáži. Přehled všech hlavních úprav v jednotlivých krajích najdete pod tagem GVD 2022/23. Ke startu provozu podle nového grafikonu samozřejmě doporučujeme i knižní verzi jízdního řádu, kterou si můžete stále zakoupit v síti Pont.
Nový jízdní řád přináší proti loňskému roku podstatně větší změny. Zřejmě nejzásadnější je výrazné zkrácení jízdních dob mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Jde o zrychlení, které může do vlaku nalákat podstatně více cestujících než dosud. Po roce se vrací vlaky mezi Brno a Blansko, i když zatím ne všechny. Na jihu Moravy začíná i jiná velká změna: po nové trati tunelem začíná jezdit tramvaj ke Kampusu v Bohunicích. Cestující poprvé sveze i tramvaj Škoda ForCity Smart 45T.
Velkou změnou je přechod na elektrickou trakci na trati Olomouc – Šumperk, plný efekt modernizace této trati nastane v polovině roku. S novým jízdním řádem vyjede ve všední dny i nový spěšný vlak Žatec – Ústí nad Labem od GW Train Regio. Jednotky 629 budou o víkendech nasazovat na vlaky na Moldavu v Krušných horách, kde končí České dráhy úplně, osobní vlaky z Mostu přebírá Railway Capital. Nový jízdní řád přinese i zvýšení cen jízdného.
Stejně jako v minulých letech budeme rádi i za vaše postřeh a snímky z cest v tento pro veřejnou dopravu speciální den. Zasílat je můžete na redakce@zdopravy.cz.
ONLINE reportáž
17:02 Naše online reportáž končí, děkujeme za váš zájem a hodnotné příspěvky.
16:50 Nový grafikon přináší i úpravy některých integrovaných systémů. Do integrovaného systému VDV budou nově zařazeny všechny regionální vlaky v úseku Vlkov u Tišnova – Tišnov (trať 250) a v úseku Věžná – Tišnov (trať 256). Od 1. ledna dojde k rozšíření tarifu ODIS Moravskoslezského kraje do stanice Hranice na Moravě v Olomouckém kraji.
16:39 Správa železnic zastavila provoz na trati Velký Osek – Hradec Králové u Praskačky. Důvodem je porucha zabezpečovacího zařízení.
16:27 Obyvatelé Adamova mají po roce nejen zcela nové nádraží, ale dočkali se i nových elektrických jednotek.
15:42 Co by to bylo za den, kdyby provoz na hlavní trati nepřerušila porucha trakčního vedení. Aktuálně je zastaven provoz u Přibyslavi.
15:19 Zajímavé postřehy o nových cenách Českých drah od Michala Berga, autora stránek jedemevlakem.cz
Dívám se na nové ceny jízdenek ČD a pozoruju, že jsou mnohem více dynamické než doposud:
Cena nejdražší trasy tam a nejlevnější zpět v jednom dni může být o třetinu jiná. Více se zohledňuje naplněnost vlaku, takže ze Vsetína mohu jet do Prahy ráno za 414 a večer zpět za 274.— Michal Berg 💚 (@MichalBerg) December 11, 2022
15:09 Ani nový jízdní řád nepřinesl problémy s nasazováním nejstarších vozů na některé rychlíkové výkony.
Tak jsem se podíval, jestli se něco změnilo na kvalitě linky R16 @min_dopravy. Vůbec ne. Přehlídka béček a nově pravidelně i BDs. "Standard" @ceskedrahy_ zachován i v novém JŘ 2023. pic.twitter.com/wVHwR5EThw
— Aleš Petrovský (@AlesPetrovsky) December 11, 2022
14:48 Jedna tematická fotka z provozu na trati Ostravice – Frýdlant nad Ostravicí. Foto: Vojtěch Očadlý.
14:29 Máme více informací k událostem na trati na Moldavu.
14:01 Velkému zájmu veřejnosti se těší první den provozu tramvajového tunelu na Kampus Bohunice a nová tramvaj ForCity Smart 45T od Škody. Odjezdy nové tramvaje z Mifkovy jsou následující: 11.22 13.02 14.42 16.22 18.02. Odjezdy od Nemocnice 10.30 12.10 13.50 15.30 17.10 18.47
13:40 První dojmy z nové jednotky Pesa Elf.eu na trati Ústí nad Labem – Děčín východ. Pohodlné svezení, zatím „dětské nemoci“ v podobě zavřené toalety. V jedné zastávce nešly otevřít dveře na první pokus. Proti jednotkám 628 skok o několik generací.
13:31 Neuvěřitelnou událost hlásí šéf Railway Capital Jan Šatava. U stanice Hrob někdo pomazal zhruba 100 metrů trati olejem, jde o úsek se sklonem zhruba 30 promile. Připravujeme podrobnosti
13:17 Vlak RegioJetu (RJ 1022) z Přemyšlu do Prahy už opustil Bohumín, před Českou Třebovou si veze zpoždění 538 minut.
12:52 Postřeh čtenáře: „U R 321 Silva Nortica by ještě bylo vhodné zmínit, že není dodrženo řazení vlaku. Viz info v aplikaci Můj vlak. Stejně tak není dodrženo řazení vlaků 220, 128, 126 na Ex2, dále 350, 356 či 353, který měl z Domažlic pouze 2 vozy místo 4. Tedy standardně velmi špatný stav Ex6“.
12:40 Cestující mezi Prahou a Českými Budějovicemi se sice dočkali výrazného zkrácení jízdní doby, v Budějovicích musejí nicméně nadále snášet nepohodlí v podobě procházení stavbou. Dokončení rekonstrukce zdejší nádražní budovy z roku 1908 bylo odloženo o rok na konec příštího roku.
12:27 Ke změnám dochází i u našich západních sousedů. V Německu je největší novinkou zahájení provozu na nové vysokorychlostní trati v úseku Ulm – Wendlingen. Výrazně zkrátí spojení mezi Stuttgartem a Mnichovem či Frankfurtem a Mnichovem.
12:14 Cestující na nové trati z Olomouce do Šumperka musí čelit zpožděním. Důvodem je „konsolidační rychlost“ v úseku Šumperk – Uničov, aktuálně má vlak 3630 zpoždění přes 20 minut. Na trati se již objevily opět motorové vozy 843, ačkoliv měl být již jen elektrický provoz.
12:08 Na Slovensku dochází ke změně dopravního konceptu linky Prievidza – Bratislava, vlaky jezdí do stanice Bratislava-Nové Mesto. Došlo tak ke zkrácení jízdní doby až o 19 minut. Po letech opět jezdí vlaky přes stanici Bratislava-Predmestie i přes víkend. Více o změnách na Slovensku najdete zde.
12:03 Jízda jednotkou 629 GWTR nabízí podstatně větší komfort než s 811 Railway Capital. Jednotka je po kompletní modernizace. Spekulace o tom, že by nezvládla trať se velkým sklonem vyjet, se ukázaly jako nesmyslné. Ve všední dny bude stejná jednotka nasazována na vlaky Žatec – Ústí nad Labem. Příjemným bonusem je rozdávání drobných reklamních předmětů v první den provozu.
11:53 V Brně dnes zahájil provoz po nové tramvajové trati k bohunické nemocnici První spoj linky 8 podle mluvčí Hany Tomaštíkové vyjel v 04:58 směrem od nemocnice, vše je zatím bez problémů. „První zatěžkávací zkouška ale bude v pondělí, kdy tam pojedou zaměstnanci Fakultní nemocnice Brno, první pacienti nebo první studenti na univerzitu,“ řekla mluvčí ČTK. Tramvajovou linkou 8 se od nemocnice dostanou lidé za 15 minut k hlavnímu nádraží.
11:47 Jednou z velkých změn v Evropě je rozšíření přímého spojení Paříže a Barcelony provozované SNCF.
💃Top départ ! Dès aujourd’hui, les voyageurs peuvent se rendre de Paris à Barcelone 🇪🇸avec l’offre TGV INOUI ! Choisir le train c’est faire un geste pour la planète 🌱puisque c’est le mode de transport collectif le plus écologique ! pic.twitter.com/lzWSUaKMV0
— TGV INOUI (@TGVINOUI) December 11, 2022
11:39 Stanice Moldava v Krušných horách, která marně čeká na obnovu své zašlé slávy. Setkání Railway Capital a GW Train Regio.
11:29 Velký den pro RegioJet. S ročním zpožděním vyjel dopravce poprvé s jednotkami Pesa Elf.eu. Všechny mají být v provozu během několika týdnů. Nahradí staré dieselové jednotky 628.
11:24 Kvůli nehodě silničního vozidla je zastaven provoz mezi Libercem a Mníškem.
11:22 Postřeh čtenáře ke zpožděnému vlaku RegioJetu (1022) z Polska (v reportáži v 9:40): „Vlak RegioJetu 1022 vyčkává v Bohumíně na příjezd strojvedoucího ze Slovenska. Ten původní strojvedoucí z důvodu čerpání zákonného odpočinku odmítl se zpožděným vlakem vyjet. Tento vlak bude tedy klasicky nejzpožděnějším vlakem dne na síti SŽ“. Podle GRAPP stojí vlak v Bohumíně, předpokládané zpoždění 511 minut.
11:16 První rychlík Silva Nortica odjel z Českých Velenic do Rakouska přesně podle jízdního řádu v 10:39. Mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Velenicemi měl v čele Brejlovce, ve Velenicích dostal maďarského Tauruse.
10:46 Změna grafikonu přinesla i velké přesuny vozidel. Olomoucké regionovy nově jezdí v Královéhradeckém kraji, například na trati 040.
10:38 Novinkou u našich jižních sousedů je prodloužení sítě linek Westbahn. Nově jezdí z Vídně i do Innsbrucku.
10:24 Úvraťová stanice Dubí na trati na Moldavu. Do cílové stanice již dorazil spěšný vlak GW Train Regio z Ústí nad Labem.
10:11 Jednou ze zahraničních novinek jízdního řádu je zahájení pravidelného spojení GoldenPass Express ve Švýcarsku bez nutnosti přestupu. Umožní to unikátní technologie změny rozchodu za jízdy. Více jsme o tomto vlaku psali zde.
9:56 První den výhradně elektrického provozu z Olomouce do Šumperka přes Uničov. Zatím hlavně klasickými soupravami, postupně s novými jednotkami RegioPanter a od poloviny roku výrazně rychleji.
9:50 Na trati z Mostu na Moldavu v Krušných horách došlo k odchodu Českých drah. Stejně jako v minulém roce se jezdí pouze o víkendech: spěšný vlak z Ústí nad Labem (GW Train Regio) a osobní vlaky linky T8 z Mostu. Ty provozuje Railway Capital. Jezdí zde soupravy složené z vozů 811 po slovenských drahách ZSSK a vlečného vozu s možností přepravy kol. Souprava působí dost retro, přesto má motorový vůz i zásuvky. Vlak je slušně zaplněn.
10:10 Nový jízdní řád přinesl také zdražení jízdenek. U Českých drah v průměru o 15 procent. Například včasná vázaná jízdenka Praha hl. n. – České Budějovice stála v týdnu 199 korun, dnes už 229 korun. Dráhy zdražení oznámil už v říjnu.
9:40 RegioJet z Přemyšlu a Katovic do Prahy si podle GRAPP veze 380 minut (přes šest hodin) zpoždění. Poslední potvrzená stanice je Bohumín os.n. s příjezdem 8:39. Podle JŘ zde měl vlak být ve 2:19.
9:35 Novým dopravcem v síti Dopravy Ústeckého kraje je Railway Capital. Provozuje vlaky z Mostu na Moldavu v Krušných horách. Odjíždíme s dvěma minutami zpoždění.
9:29 Silva Nortica ve směru na Vídeň dorazila do Veselí nad Lužnicí na čas (opravili jsme původní drobné zpoždění, pozn. red.). Podle jízdního řádu zde má mít 11 minut na výměnu lokomotivy (elektrická končí, nastupuje diesel).
9:07 Velké problémy jsou na východě Slovenska, v Košicích zamrzly výhybky.
9:04 Žádná jiná stanice v zemi nemá tolik železničních dopravců jako Most. České dráhy, RegioJet ÚK, Die Länderbahn CZ, AŽD Praha, GW Train Regio a letos nově také Railway Capital.
8:50 IC 524/525 Přerovský zubr se dneškem změnil na R 898/899 Přerovský zubr. Mezi Přerovem a Prahou se mu zkrátila jízdní doba o 18 minut, opčně o 21 minut. Z Přerova vyjíždí 4:03, příjezd do Prahy v 6:48. Z Prahy vyjíždí ve 21:31, v Přerově je v 00:13.
8:32 Novinkou je druhé přímé spojení Prahy s Curychem přes noc. Vlak Canopus pojede z Prahy do Švýcarska na první pohled nelogicky: nejprve na sever. Obslouží Drážďany, Lipsko a další německá města. Ve směru z Německa je již na cestě, aktuálně před Lovosicemi.
8:25 První mimořádnost kvůli technické závadě zaznamenávají dnes České dráhy. Porucha lokomotivy vlaku Os 18822 mezi stanicemi Vyšší Brod klášter – Loučovice, je zavedena náhradní autobusová doprava.
8:20 Ve stanici Ústí nad Labem západ stojí dvě nové jednotky Pesa Elf.eu pro RegioJet, které dnes zahajují provoz.
8:08 RegioPanterem Českých drah z Ústí nad Labem do Mostu. Poprvé v historii je možné dojet přímým vlakem z Děčína až do Kadaně díky elektrizaci tratě z Prunéřova do Kadaně a dualizaci RegioPanterů.
8:05 Silva Nortica je slušně zaplněná, určitě více než z třetiny.
8:03 Novinkou jízdního řádu je také rychlík Silva Nortica, který spojuje pražské hlavní nádraží s Franz-Josefs-Bahnhof ve Vídni ve stopě původní Vindobony přes Veselí nad Lužnicí a Gmünd. Z Prahy vyjíždí v 7:46 a ve Vídni je ve 12:54. Ten první vyjel z Prahy na čas. Strojvedoucí „za to vzal“ už v Praze, takže zřejmě na hostivařském koridoru skutečně platí slibovaná stodvacítka.
7:53 K Jižnímu expresu drobný povzdech. Zmíněné dvě minuty nabral na území Prahy; nelze se přitom zbavit dojmu, že na novém hostivařském koridoru pokračuje frustrující jízda „jak s hnojem“. Ode dneška mělo na zdejší nové čtyřkolejce skončit omezení na 50 km/h a mělo začít platit maximum 120 km/h. Budeme to sledovat.
7:48 Tohle se povedlo. První Jižní expres dle nového jízdního řádu dojel z ČB do Prahy téměř na čas (dvě minuty zpoždění). Jízdní doba se zkrátila o téměř 20 minut. Pro cestující jde o velkou změnu k lepšímu, mezi Táborem a Prahou sotva stihnou vypít kávu.
7:36 Rychlík Labe z Děčína, o pár minut opožděn kvůli čekání na přípoj z Rumburka. Ten se zpozdil v Německu na problematickém úseku podél Labe, který prochází rekonstrukcí.
7:28 Ne všude dochází s novým jízdním řádem ke zlepšení vozidlového parku. Na trati Slaný – Louny včera naposledy vyjely motorové vozy Stadler RS1, vrací se sem řady 809/810. Provoz na trati má příští rok v prosinci skončit.
7:11 První Jižní expres do Prahy si na novém úseku IV. koridoru Sudoměřice – Votice „užil“ plnou traťovou rychlost 160 km/h. V budoucnu po spuštění výhradního provozu pod ETCS se maximum zvýší pro normální soupravy na 170 km/h, pro naklápěcí soupravy až na 200 km/h.
7:10 Příjezd do Děčína včas podle jízdního řádu.
7:04 Mapa s polohou vlaků GRAPP je zatím převážně zelená. Vlaky s více než čtvrthodinovým zpožděním by se daly spočítat na jedné ruce. Zdá se, že náběh nového jízdního řádu je zatím bez větších komplikací. Uvidíme, co s tím udělá ohlášená sněhová nadílka.
6:50 Ne všude dochází s novým jízdním řádem ke zlepšení vozidlového parku. Na trati Slaný – Louny včera naposledy vyjely motorové vozy Stadler RS1, vrací se sem řady 809/810. Provoz na trati má příští rok v prosinci skončit.
6:40 Česká Lípa je jednou ze stanic, kde jsou České dráhy nejmenším dopravcem. Po převzetí linky L2 jim zde zůstala jen linka do Lovosic. Ostatní spoje mají Die Länderbahn CZ a Arriva vlaky. Kvůli tomu došlo i ke změně provozovatele osobní pokladny, nově patří pod Die Länderbahn CZ.
6:31 Neplánovaná výměna jednotky Desiro Die Länderbahn v České Lípě, cestující musí přestoupit. Průvodčí se omlouvá a jako kompenzaci nabízí drobné reklamní předměty dopravce. Přestup do již modernizované jednotky.
6:25 Achillovou patou IV. koridoru zůstává stará jednokolejka přes Hlubokou nad Vltavou. Expres zde musel počkat na projetí RegioPanteru.
6:21 Největšího zrychlení v dálkové dopravě se dočkala relace České Budějovice – Tábor – Praha. Ve směru na jih cesta nově trvá 1:40 hod, na sever 1:42 hod (dosud to bylo 2 hod). První Jižní expres směrem do Prahy vyjel z Budějovic na čas, některé staré bolesti mu ale zůstaly (viz foto).
6:07 V mezinárodní dopravě končí (snad jen dočasně) spojení Štýrský Hradec (Graz)-Vídeň -Praha-Berlín. Důvodem je omezená kapacita trati v Německu v údolí Labe kvůli opravám. Měl by se vrátit s červnovou změnou jízdního řádu.
5:57 Novinkou ze systému OneTicket je, že dneškem začal prodej jednodenních síťových jízdenek. Cena pro dospělého činí 868 korun. Systém vyžaduje jméno a datum narození.
5:45 Nový grafikon přináší i horší zprávy. Cestování je od dnešního dne často dražší. Například ceny Systému jednotné jízdenky OneTicket stoupnou v průměru o 15 % . Vyšší budou i ceny v integrovaných dopravních systémech, většinou ale až od ledna.
5:34 Bez problémů je zatím start kompletně elektrického provozu na trati 290 Olomouc – Šumperk. Správa železnic dokončila její kompletní modernizaci, k velké změně pak dojde v polovině roku s pořízením nových elektrických jednotek RegioPanter, kdy se výrazně zkrátí jízdní doby. Více o změnách v Olomouckém kraji jsme psali zde.
5:15 Velkou změnou ve veřejné dopravě je start terminálu Nemocnice Bohunice v Brně. Zahájení provozu tramvaje ke Kampusu znamená velkou proměnu sítě příměstských linek v síti IDS JMK. Detailně jsme popsali změny zde.
5.01 První vlak společnosti Die Länderbahn z Liberce do Děčína. Opačným směrem vyjel první spoj již ve 4:15 z České Lípy. Dosud na lince L2 jezdily České dráhy. Odjezd včas s jednotkou Siemens Desiro před modernizací, tedy bez zásuvek či wifi. Vše funkční, informační systém bez diakritiky.