Proměny brněnské MHD: nová zastávka Karpatská, konec dvou linek pro postižené i velké změny u Kampusu

První jízda tramvaje na nové trati ke Kampusu Bohunice. Foto: Adam ZemekPrvní jízda tramvaje na nové trati ke Kampusu Bohunice. Foto: Adam Zemek

Největší změny v síti MHD souvisí s otevřením tramvajové trati na kampus.

Brno příští rok navýší rozsah městské hromadné dopravy především díky prodloužení tramvajové trati ke Kampusu. Radní dnes na svém zasedání doporučili zastupitelům, aby zítra schválili dodatek ke smlouvě o závazku veřejné služby a kompenzaci z veřejné přepravy cestujících s Dopravním podnikem města Brna (DPMB).

Veřejně přístupný dokument uvádí, že do MHD má jít příští rok 2,75 miliardy korun. Nejzásadnější změnou bude otevření tramvajové trati ke Kampusu Bohunice. Ta přinese zásadní zlepšení obsluhy celé lokality. V zastávce Nemocnice Bohunice navíc vznikne významný přestupní bod na regionální autobusové linky, mj. i jako náhrada za Mendlovo náměstí.

„Tramvaje nahradí současnou autobusovou linku 61, která se často potýkala s hustým provozem na silnicích. Další související změna se dotkne linky 7, ta bude nově zajíždět až do Starého Lískovce. Posílena bude linka 25, a to z důvodu ukončení regionálních linek v novém přestupním terminálu u kampusu,“ řekla primátorka Markéta Vaňková.

Další linkou, jejíž provoz se po prodloužení tramvajové trati do kampusu rozšíří, bude trolejbus číslo 37. Přibližně polovina spojů této linky bude po celý den, tj. oproti dnešku navíc i večer a o víkendu, prodloužena z Kohoutovic přes Kamenný vrch do zastávky Nemocnice Bohunice. Společně s autobusem číslo 50 posílí spojení z Kohoutovic k nové konečné linky 8. Autobusová linka 40 zůstane zachována, přičemž bude obsluhovat i Spielberk Office Centre při ulici Heršpické jakožto náhrada za linku 61.

Posílení kvůli konci železničních výluk

Další změny souvisí se zprovozněním zastávky Karpatská na tramvajové trato do Starého Lískovce. „Stanice se bude nacházet v blízkosti domu s pečovatelskou službou, jeho obyvatelům se tak otevře možnost využívat přímé tramvajové spojení do centra. Toto místo dříve obsluhoval speciální autobus 82. Tento spoj bude stejně jako další méně využívaný minibus 81 zrušen. Náhrada za ně jsou spoje zajišťované nízkopodlažními vozy na všech linkách MHD po celém Brně a v daném místě i upravená linka 51 a nová linka 62 na Červený kopec,“  řekl radní pro dopravu Petr Kratochvíl.DPMB provoz linek 81 a 82, v kterých mají přednost držitelé průkazů ZTP a ZTP-P, za neefektivní.

S blížícím se koncem železniční výluky na trati Brno–Blansko budou posíleny linky 2, 4 a 9. U prvních dvou budou jezdit tramvaje ve špičce v intervalu 5 minut oproti současným 6 až 7 minutám. Na lince 9 se navýší kapacita nasazením nízkopodlažních tramvají 13T na všechny spoje v denní době od pondělí do pátku.
Na lince 36 budou nově jezdit kloubové trolejbusy, které pojmou více cestujících. Cílem je optimalizovat provoz na sídlišti v Žabovřeskách a nabídnout větší komfort pro cestující.

Ceny MHD zůstanou příští rok stejné. „V současné nelehké situaci, doprovázené růstem cen a energetickou krizí, je naším cílem zachovat městskou hromadnou dopravu v příštím roce na takové úrovni jako v tom letošním. Na rozdíl od Jihomoravského kraje, který plánuje navýšení ceny veřejné dopravy v IDS JMK o 15 až 20 %, město Brno zdražovat jízdné nebude, abychom zajistili kvalitní MHD všem lidem,“ dodala Vaňková. Podle ní dojde v reálném plnění výkonů MHD k větší objednávce než letos, konkrétní objem neuvedla.

Tagy brno Dopravní podnik města Brna DPMB tramvajová trať Kampus Bohunice
38 komentářů