Železnice

Železniční odborové centrály trvají na režijkách i v komerčních vlacích

Laminátka a Barča ČD Cargo v Č. Budějovicích Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Laminátka a Barča ČD Cargo v Č. Budějovicích Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Zástupci osmi odborových železničních centrál dnes našli ve věci režijních jízdenek společnou řeč. Výsledkem jejich odpoledního jednání je jednoznačné odmítnutí zrušení režijek v komerčních vlacích Českých drah, jak to navrhuje ministerstvo.

„Oceňuji, že se ke stanovisku OSŽ připojily i ostatní odborové svazy. Je to zásadní východisko pro další jednání,“ řekl deníku Zdopravy.cz předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša. V úterý chce se stanoviskem odborů seznámit dozorčí radu Českých drah a skrze ní i ministerstvo dopravy.

„Očekáváme, že v brzké době svolá ministr jednání. Je to důležité pro zachování sociálního smíru,“ doplnil Pejša. Ke konkrétnějším hrozbám se ale uchýlit nechtěl. Odboráři zároveň naznačili i jistý ústupek, když v prohlášení mluví o ochotě jednat o výši zaměstnaneckého jízdného. Nyní stojí režijka tisíc korun za rok.

OSŽ mimo jiné podporuje systémové řešení, v rámci kterého by železniční organizace mimo České dráhy přispívaly drahám na režijní jízdné svých zaměstnanců. Server Zdopravy.cz už v srpnu informoval o jednání, na kterém SŽDC předběžně slíbila možnou platbu za režijky v hodnotě zhruba 50 milionů korun ročně.

Kolem režijek začalo být horko letos v létě. Ministerstvo dopravy navrhlo jejich konec ve všech komerčních vlacích Českých drah, které jezdí mimo objednávku státu či krajů. V praxi jde o všechny dálkové vlaky trasy Ex 1 mezi Prahou a Ostravou. To je nejfrekventovanější úsek tuzemské železnice.

Návrhy reagují na nový požadavek Českých drah, které po ministerstvu dopravy požadují řádově desítky milionů korun jako kompenzaci za povinnost uznávat režijky. Ty mají nejen jejich zaměstnanci, ale také ještě desítky tisíc zaměstnanců SŽDC či důchodců. České dráhy se tím dlouhodobě cítí znevýhodněny, kvůli povinnosti uznávat režijky ze zákona už zrušil antimonopolní úřad i jednu soutěž na provoz rychlíků mezi Plzní a Mostem. Ministerstvo ale současně nechce na úkor státního rozpočtu vyplácet další peníze za to, aby majitelé režijních jízdenek uplatňovali jízdní výhody i v komerčních vlacích ČD. Pokud by dráhy chtěly zaměstnancům výhodu zachovat, mohou to dělat jako zaměstnanecký benefit.

Jednání se zúčastnili zástupci Odborového sdružení železničářů, Unie železničních zaměstnanců, Federace vozmistrů, Federace vlakových čet, Svaz odborářů služeb a dopravy, Alliance drážního provozu, Odborové sdružení zaměstnanců v síťových odvětvích, a Demokratická unie odborářů.

18 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Ok!,Mě osobně by bylo jedno jestli mají jiní zaměstnanci soukromých společností a naopak, jízdní vyhody i na ČD pokud je řádně vysoutěženo.I když v našem úplatkostánu?S pozravem….

  • Omlouvám se p Súrovi jelikož není tvůrce tohoto článku.Ale bohužel se mi zdá že vaše články útočí vždy na Č D a že za vsechno mohou vždy ČD.Sám jsem kritikem svého zaměstnavatele a rád jsem za každý posun dobrým směrem.Zdá se mi že se dráhy zvedají pomalu ze dna.Za své kolegy a kolegyně mohu rici ž e jsou to srdcaři.Možná proto je vaše komenty trošičku popudí.Režijky jsou vděčné téma.(Když to nemám já ať to nemá nikdo)Uvědomte si že nejsme cvičené opice.Musíme něco znát a umět.Ať průvočí,pokladní.Každým článkem o režijních výhodách vytváříte dojem že je to zadarmo! Není ,opravdu není.S pozdravem… Nemohu se podepsat boť by má kariéra skončila.

    • Chápu, že otázka režijek budí emoce, musím ale trvat na tom, že článek je čiré zpravodajství a přináší holá fakta. Jednání osmi odborových centrál jsme nemohli pominout, budeme sledovat i další vývoj. Hezký večer. JŠ

  • Nevážení závistivci!Pracuji na dráze 20 let.Režijku z mé rodiny využíváme pouze dva.Platím za sebe a jedno díte 1500.-kč pokud by mi zaměstnavatel proplácel cestovné tak to ani nepotřebuju.Jestli si někdo myslí že má žena sedí každý den ve vlaku abychom ušetřili za topení a vymetá po nákupech tak je Idiot!Můj názor je ten že:SŽDC platit zaměstnancům in 100.Stejně upřednostňují žlutozmrda!Důchodcum ČD in 50 zdarma.proč by měla mít uklízečka režijku za 500.-Jestliže závidíte provozním zaměstnancům jejich výhody,běžte sloužit třeba na vánoce,nebo na Silvestra.Je to opravdu záviděňíhodné!
    Ps.pane Šindelář
    vám ty režijky leží hodně hluboko ve střevech že?

    • K tomu PS – toto je zpravodajský web, proto informujeme o tomto tiskovém prohlášení odborů, které nám po jednání poskytli.

  • Nevážení závistivci!Pracuji na dráze 20 let.Režijku z mé rodiny využíváme pouze dva.Platím za sebe a jedno díte 1500.-kč pokud by mi zaměstnavatel proplácel cestovné tak to ani nepotřebuju.Jestli si někdo myslí že má žena sedí každý den ve vlaku abychom ušetřili za topení a vymetá po nákupech tak je Idiot!Můj názor je ten že:SŽDC platit zaměstnancům in 100.Stejně upřednostňují žlutozmrda!Důchodcum ČD in 50 zdarma.proč by měla mít uklízečka režijku za 500.-Jestliže závidíte provozním zaměstnancům jejich výhody,běžte sloužit třeba na vánoce,nebo na Silvestra.Je to opravdu záviděňíhodné!
    Ps.pane Súra vám ty režijky leží hodně hluboko ve střevech že?

    • Nevážení závistivci!Pracuji na dráze 20 let.Režijku z mé rodiny využíváme pouze dva.Platím za sebe a jedno díte 1500.-kč pokud by mi zaměstnavatel proplácel cestovné tak to ani nepotřebuju.Jestli si někdo myslí že má žena sedí každý den ve vlaku abychom ušetřili za topení a vymetá po nákupech tak je Idiot!Můj názor je ten že:SŽDC platit zaměstnancům in 100.Stejně upřednostňují žlutozmrda!Důchodcum ČD in 50 zdarma.proč by měla mít uklízečka režijku za 500.-Jestliže závidíte provozním zaměstnancům jejich výhody,běžte sloužit třeba na vánoce,nebo na Silvestra.Je to opravdu záviděňíhodné!
      Ps.pane Šindelář
      vám ty režijky leží hodně hluboko ve střevech že?

    • Vážený pane anonyme, Režijky mě osobně jsou zcela ukradené. Věřím, že příště najdete místo urážek i odvahu se podepsat. S pozdravem,Jan Sůra

  • Pokud SŽDC prijde o režijky, zaměstnanci budou všechny služební cesty účtovat svému zaměstnavateli, t.j. SŽDC. A věřte, že těch cest díky velikosti republiky a jednotlivých správ je hodně a hodně. A samozřejmě ze SŽDC tyto náklady promítne do poplatku za použití DC. A dopravce tyto zvýšené náklady naúčtuje komu? Aha! Vám, cestujícím. Zvedne se cena jizdenek a potom tady budete kňučet, jak vás ČD ožebračují.

  • Kolik požadují ČD po Středočeském kraji a Praze na kompenzace v PID. Tam je to taky neomezeně pro každého za 800 měsíčně. Takže do budoucna budou zaměstnanci drah dotovat Pražáky a Středočechy? Kde jinde to tak funguje?

  • ANO souhlasím se zrušením a nastavením nových pravidel, to už mělo nastat s rozdělením dráhy.
    Nemám nic proti tomu aby zaměstnanci ČD měli benefit v režijní jízdence, mám problém s tím proč by měli mít ztrátu z toho, že jej mají další tísíce ze SŽDC a nebo důchodci. SŽDC ať si klidně režijní jízdenky nechá, ale hradí je ČD a důchodci snad mají výhodné slevy v jízdném jako takovém a nepracují už ani u jedné zůčastněné firmy…. jsou prostě v důchodu, odchodem do důchodu ztratili plat ale i benefity, to snad normální.

    • Je vidět, že jste z generace, která chodí do zaměstnání a né do služby. To vám zřejmě nic neříká. Jinak by jste toto nemohl vůbec vyslovit.

  • Nejvíc se mi líbí rozežrané manželky, které si stěžují, že musí jezdit zadarmo s ČD 🙂 a ne s regiojetem. Jak jsou ty ČD hrozné a Jančura super. Tak už aby jim to zrušili.

  • Je to jeden ze smutných následků monopolu ČD, který by nikoho ani ve snu nenapadl, že mají zaměstnanci železnice tyto výhody a tvrdě za ně bojují. Ale jakékoli řešení, které by upřednostňovalo ČD před ostatními dopravci, je přeci nelegální – pokud chce mít třeba SŽDC zaměstnanecké výhody, měla by si je normálně vysoutěžit. Což je logicky nesmysl, protože není co soutěžit. Takže nezbývá jiné rozumné řešení, než výhody zrušit. Stejně jako nemají slevu na soukromé autobusy, proč by měli mít slevu na soukromé vlaky…

    • Tak jako pekaři mají zvýhodněné produkty pro svoje zaměstnance, tak jako mají aerolinky zvýhodněné letenky pro svoje za,ěstnance nebo část zdarma, tak všechny železnice na světě mají pro svoje zaměstnance benefity od zlevněného jzdného po volnou jízdenku za úplatu. Jak je jízdními výhodami upřednostňováno ˇČD, když jiní dopravci poskytují také podobné benefity svým zaměstnancům. Co je to za nejapnost, aby SŽDC soutěžila zaměstnanecké výhody? Soukromí dopravci autobusoví i železniční nenechávají svoje zaměstnance platiti ve svých dopravních prostředcích, ale ČD musí zákonem uznávat jízdní výhody jiných institucí a organizecí resortu dopravy.

    • Kde jste prisel k tomu, ze by nekdo chtel uznavat rezijky v jinych vlacich nez tech od CD?

    • Pro Jindřich Berounský: Pekaři mají zvýhodněné produkty pro SVOJE zaměstnance. Ne pro výrobce pecí, zemědělce dodávající mouku či zaměstnance elektráren.