2206_CENDIS_sleva_jizdne_Zdopravy_728x90

Napětí v Budějovicích: Odbory žádají, aby v MHD stouply platy o pětinu na nejméně 40.000 Kč

Radek Čejka před autobusem, v kterém informuje cestující o své mzdě. Jde o jednu z forem protestu proti nízkým mzdám. Foto: archív R. ČejkyRadek Čejka před autobusem, v kterém informuje cestující o své mzdě. Jde o jednu z forem protestu proti nízkým mzdám. Foto: archív R. Čejky

Odbory vyhlásily stávkovou pohotovost, požadují jednání o zvýšení mezd a zveřejnění platů vedení podniku.

Odboráři v českobudějovickém dopravním podniku žádají, aby průměrná hrubá mzda na pozicích řidič, servis a THP byla od příštího roku nejméně 40.000 Kč hrubého. Vzrostla by tak o 20 procent. ČTK to dnes řekl Radek Čejka, předseda podnikové organizace Odborového svazu pracovníků dopravy, silničního hospodářství a autoopravárenství. Podle vedení podniku se tam daří zvyšovat průměrnou mzdu. Nyní dosahuje 35.000 Kč. V prvním letošním čtvrtletí byl krajský průměr podle statistiků 34.013 Kč. Podnik má kolem 440 zaměstnanců.

V podniku jsou dvě odborové organizace, jak uvedl Čejka. Odboráři také od 30. května vyhlásili stávkovou pohotovost. Podnik začal vyplácet řidičům MHD každý měsíc počínaje červnem až do konce roku měsíční mimořádnou odměnu 3000 korun. „Stávkovou pohotovost jsme vyhlásili, aby dostali odměnu všichni zaměstnanci, kteří se podíleli na hospodářských výsledcích,“ řekl Čejka. Pohotovost potrvá podle něj tak dlouho, dokud firma nezveřejní loňské výsledky hospodaření, nepřistoupí na jednání o vyšších platech řidičů a dokud město jako jediný akcionář podniku nezveřejní odměny členů firemního vedení.

Tento čtvrtek začne kolektivní vyjednávání o platech v roce 2023. Odboráři žádají, aby se také zvýšila základní mzda řidiče nebo pracovníků v servisu nejméně na 184 Kč hrubého za hodinu. „Mzdy zaměstnanců, zejména na pozicích řidič a na úseku servisu, považujeme dlouhodobě za podhodnocené. Mzda řidiče autobusu nebo trolejbusu se pohybuje na 77 až 80 procentech průměrné hrubé mzdy ve srovnání s okolními podniky, které zajišťují veřejnou linkovou autobusovou dopravu. Nejinak je tomu u mezd servisních pracovníků, zejména na dílenských pozicích,“ sdělil Čejka.

Odboráři dále žádají, aby firma vyplácela za práci v noci příplatek 20 procent, za přesčas 40 procent, za práci o víkendu 50 procent. Za směnu, která bude navíc proti měsíčnímu rozpisu, chtějí připlatit 300 korun. Podle statistik odborářů byla loni průměrná hrubá mzda v podniku 32.708 Kč, tedy 93,7 procenta krajského průměru.

Proti jaru 2019, než začala pandemie, schází v budějovické MHD 23 procent cestujících. Počet spojů za stejné období klesl pouze o dvě procenta. Podniku zároveň rostou náklady; za naftu platí meziročně o deset milionů korun víc, za elektřinu zaplatí v roce 2023 o 30 až 40 milionů víc než letos.

Budějovický dopravní podnik svezl loni 57,6 milionu cestujících. V porovnání s posledním předpandemickým rokem 2019 to bylo téměř o deset milionů méně, meziročně téměř o šest milionů méně. Tržby z jízdného byly loni podle vedení firmy 86,4 milionu Kč, klesly meziročně asi o tři procenta. V posledním roce před epidemií covidu byly přes 117 milionů Kč.

Historie MHD v Českých Budějovicích sahá do roku 1909. Budějovický dopravní podnik zajišťuje přepravu ve městě a v 15 obcích. Vozový park čítá 103 autobusů a 56 trolejbusů, které jezdí na 24 linkách. Obsluhují téměř 400 zastávek. Loni najely 5,7 milionu kilometrů.

Tagy České Budějovice DPMCB odbory stávková pohotovost
83 komentářů