Železnice

Boj o režijky. SŽDC zvažuje platbu Českým drahám, aby nezmizely z komerčních vlaků

Lokomotivy Českých drah na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra
Lokomotivy Českých drah na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vážně zvažuje, že by začala přispívat Českým drahám na ztráty, které státnímu dopravci způsobuje povinnost uznávat režijní jízdenky ve všech jeho vlacích. Kvůli ztrátám navrhuje ministerstvo dopravy, aby se režijní jízdenky omezily a neplatily mimo jiné v komerčních vlacích mezi Prahou a Ostravou.

Předběžnou dohodu na novém modelu financování potvrdily zdroje serveru Zdopravy.cz z dnešního jednání. Ve hře je zhruba sto milionů korun, které by chtěly České dráhy kompenzovat. Jde o tržby z jízdného, o které přichází ve svých komerčních vlacích kvůli tomu, že musí uznávat podle zákona režijní jízdenky. Ty mají zaměstnanci i jiných organizací, než jen Českých drah.

České dráhy se tím cítí znevýhodněny proti soukromé konkurenci, která tuto povinnost nemá. I kvůli tomu se České dráhy obrátily na ministerstvo dopravy, aby jim ztráty kompenzovalo. To místo toho navrhlo, aby se povinnost uznávat režijky v komerčních vlacích zrušila. V praxi by to znamenalo, že by neplatily režijky ve vlacích mezi Prahou a Ostravou.

Na stole je varianta, podle které by měla zhruba polovinu nákladů zaplatit SŽDC, zbytek České dráhy a jejich dceřiné firmy. Reakci SŽDC na výsledek jednání zjišťujeme.

Předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša po jednání uvedl, že všechny tři strany se po přiblížily možné dohodě. Věří, že ji bude respektovat i ministerstvo dopravy. Konkrétnější ale nechtěl být. „Není pro nás přijatelné, aby byly komerční vlaky vyjmuty z platnosti režijních jízdenek. Spousta našich členů s nimi dojíždí do práce,“ dodal Pejša.

České dráhy mají do příští schůzky přinést přesnou kalkulaci, o kolik přichází. „Do konečné dohody nebudeme zatím situaci komentovat,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík. Materiál má příští týden schvalovat představenstvo Českých drah.

Už dříve se proti omezování výhod silně postavily odboráři, ti svolali na začátek září mimořádné jednání Ústředí Odborového svazu železničářů. Do jeho konání 5. září chtějí mít odboráři a SŽDC a České dráhy jasno o dohodě.

O konkrétních návrzích omezit platnost režijních jízdenek informoval server Zdopravy.cz jako první minulý týden. Více informací o návrhu včetně dopisu z ministerstva dopravy si můžete přečíst zde.

15 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Mnozí nákladní železniční dopravci také svým vybraným zaměstnancům zaplatí na rok in100. Tedy celoroční síťovou jizdenku ČD. A ze zaměstnanců sždc denně využívají režijky nejen dispečeři. Na různé poruchy a údržbu je využívaji například zabezpečovací technici,či traťový dělníci. Kdyby jim tyto cesty měla sždc proplácet tak je to vyjde na stejno jako režijka. I když součastných 1000 Kč je pomětně málo. Dále například ve Velké Británii také funguje jakési sdružení železničních společností uznávající jízdní výhody pro své zaměstnance.

  • Memorandum možná nemá právní závaznost, nicméně je nefér ho porušovat jíž po šesti letech. To si zaměstnanci nenechají líbit a můžeme očekávat stávku. Dále je důležitý další fakt. Většina dispečerů řídících provoz z centrálního dispečinku v Praze a Přerově tam dojíždí ze 100 i 200 km vzdálenosti ze svých domovů a to jen proto, že mají tu režijku. Nebudou-li ji mít, jednoduše dají hromadné výpovědi a nastane kolaps železnice a to kompletně všech, protože bez těchto dispečerů se neobejde žádný dopravce ani Regiojet. Takový dispečer se zaškoluje půl roku ve škole. Pak dělá 3-5 let na malém nádraží kde sbírá zkušenosti a teprve pak je schopen dělat dispečera na frekventované trati. Není tudíž tak snadné takové zaměstnance bleskově nahradit jako např prodavačky nebo jiné méně kvalifikované profese.

    • a jeho manželka a děti?
      a podlé téhle logiky, každý kdo dojíždí do práce by měl tedy dostat režijku? Poukázky na benzín či naftu?
      A když daj výpověď co budou dělat?

    • Manželka a děti na to nemusí mít nárok. Ten roční poplatek za režijku je tam koukám 1500 pro manželku a 750 pro děti. Již dnes se to za tento poplatek určité skupině těchto osob nevyplácí a mají tu režijku v tzv depositu. Prostě ji nevyužívají. Dále bych zrušil režijky pro Ministerstvo dopravy. Ti mají solidní odměnu ve formě peněz takže na co ještě režijka. Režijku by měl mít primárně zaměstnanec železnice. Vlakvedoucí, strojvedoucí, výpravčí, signalista, hradlař, výhybkář jedno zda je v současnosti zaměstnancem Carga, ČD anebo SŽDC.

  • Problém je, že je mají například i rozežrané manželky, které jsou strašně „naštvané“, že musí jezdit zdarma ČD a nemohou třeba RJ. Proto si myslím, že je nejvyšší čas jim to odebrat.

    • Dále bych zrušil cestování zdarma pro poslance a senátory. Ti mají pokud vím náhrady ve formě peněz na dojíždění, za které si kupují benzín či naftu.

  • Režijka je benefit pro zaměstnance drah od nepaměti. Výhýbkáři, výpravčí a ostatní zaměstnanci řízení provozu byli převedeni od ČD k SŽDC k 1.9.2011. Zároveň bylo podepsáno tzv Memorandum, které zaručuje všem předvedeným zaměstnancům zachování všech benefitů včetně režijky. Mělo by nyní to Memorandum být porušeno? Anebo je ČR právním státem kde se dodržují a respektují dohody?

    • Memorandum, pokud vím, nemá právní závaznost. Tudíž níž nezaručuje, navíc zaručit něco takového „na vždy“ ani nejde, vždy snad musí být nějaký termín nebo možnost z dohody za nějakých podmínek odstoupit.

  • No tak ale ať tu režijku hradí dopravci ten, pro koho dotyčný pracuje/ pracoval. Jestli je zaměstnaneckých benefitem např. u SŽDC režijka, tak ať ji u ČD uhradí jako běžnou volnou celoroční jízdenku.

    • A co PID, jakou si tam účtuje ČD ztrátu? A proč zrovna trasa Ostrava – Praha?

  • Já měl režijku na přelomu 80. a 90. let a tehdy platilo základní pravidlo, že se na režijku nesmělo dojíždět do práce. Teď je to jinak?

    • Ono to je trochu jinak, pokud jsi měl režíjku jako zaměstnanec, tak si samozřejmě mohl využívat výhod jak se ti zachtělo…pokud ale máš manželku a ona pracuje řekněme ve školství, tak správně by jako doprovod neměla cestovat na režíjku například na školní výlet. To je kšeft školy a ne tvého zaměstnavatele.

  • Ach ty odbory. Být řadovým zaměstnancem SŽDC, asi bych za to taky sobecky bojoval. Ale protože nejsem, můžu racionálně tvrdit, že uznávání režijek je opravdu nesystémové opatření, které by si zasloužilo rychle zrušit. SŽDC je z pohledu zaměstnaneckých výhod firma jako každá jiná, a tudíž jejím zaměstnancům žádné právo na zlevněnou přepravu u cizích firem (to jest všech dopravců) nepatří. Zaměstnanci ŘSD také nemají slevu na mýtné, natož pak na nákup auta.

    • Sobecky? Provozáci, kteří makali na dráze jako výpravčí, signalisté apod. jako mávnutím proutku budou mít peška? Těm bych režijku ponechal, ale jen jim, ne zaměstnancům. A úředníkům bych se nebál to sebrat taky.

Newsletter