Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Velkou modernizaci tratě z Břeclavi do Mikulova vyhrálo sdružení EŽ se Strabagem a AŽD

Železniční stanice Mikulov na Moravě. Foto: Wikimedia Commons
Železniční stanice Mikulov na Moravě. Foto: Wikimedia Commons

Cestující mezi na trati z Břeclavi do Znojma čeká brzy půlroční výluka v úseku z Valtic do Novosedel. Správa železniční dopravní cesty už uzavřela smlouvu s vítězným sdružením firem Elektrizace železnic, Strabag a AŽD Praha. Výluka začne 3. dubna, skončí v říjnu. Vlaky během výluky nahradí autobusy.

Za modernizaci SŽDC zaplatí 829 milionů korun bez DPH, jak uvádí data v registru smluv.  Vítězné sdružení nabídlo zhruba o pět milionů korun nižší cenu, než kolik nabízela druhá firma v pořadí: OHL ŽS. Celkem přišly 4 nabídky, původní odhadovaná cena byla 946 milionů korun.

Jde o akci, která navazuje na loňskou modernizaci trazi mezi Břeclaví a Valticemi. Podle mluvčí SŽDC Kateřiny Šubové jsou kolejové úpravy pro 2. etapu naplánované pro úsek z Valtic do Mikulova. Kromě nové stanice Sedlec u Mikulova, která bude blíže obci a kde se vlaky budou moci křižovat, se v Mikulově zredukuje kolejiště a vybudují nástupiště. Do stavby jsou zahrnuty rekonstrukce přejezdů pro traťovou rychlost 120 km/h. „Po ukončení 2. stavby budou dálkově ovládány stanice Boří les, Valtice, Sedlec na Moravě a Mikulov na Moravě,“ dodala Šubová. Celá trať by měla být dálkově řízena až v budoucnu, přesný termín není jasný. Kompletně je projekt popsaný v materiálu pro schvalování vlivu stavby na životní prostředí.

Rychlost na trati se zvýší nepatrně, podle Šubové v řádu jednotek minut. „Především revitalizace přinese plynulost dopravy a tím i stabilitu jízdního řádu, samozřejmě se zvyšuje i bezpečnost provozu,“ dodala Šubová.

8 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Neskutečně předražená zakázka, cena vůbec neodpovídá věcné náplni stavby. Stačí jen porovnat tento 11km úsek (+ klasické zakopávání kabelu do nejblizší stanice na navázání zabzař) s nedávno dokončenými stavbami: 6 km zdvoukolejněné trati Opatovice – Stéblová na 160 km/h vč. obnovy trakčního vedení za 1,2 mld. Kč anebo 10 km trojkolejky z Běchovic do Úval včetně kompletní přestavby stanice Úvaly, taktéž na 160 km/h, to vše za pouhých 1,7 mld. Kč.
    Trať Břeclav – Novosedly vede naprosto nenáročným a jednoduchým terénem, prakticky žádné velké umělé stavby, které by ospravdlnily takto vysoké finanční náklady. Škoda, že SŽDC odmítá zvěřejnit SoD včetně cen, ale díky účasti monopolní firmy AŽD lze odhadovat, že podíl nákladů technologické části na celkových nákladech stavby se bude pohybovat v rekordní úrovni 50 %.
    Jinými slovy – rozkrádání státních a evropských prostředků před očima…

  • Jen 120 km/h mohlo to být více + elektrifikace.Zavést nějaké Sp a je to super spojení.

  • Ad: Zdeněk Veselý: Právě, že mění. Součástí rekonstrukce je i výstavba stanice Sedlec, která rozdělí traťový úsek Valtice- Mikulov na dva. Tím dojde k další možnosti jak eliminovat zpoždění. V kombinaci se zvýšením rychlosti dobrý, ne?

  • „Rychlost na trati se zvýší nepatrně, podle Šubové v řádu jednotek minut.“
    Od kdy se rychlost měří v minutách?
    A od kdy je zvýšení TR z 80 km/h na 120 km/h „nepatrné“?
    Ach jo …

    • Cestující tu rychlost vnímá jako jízdní dobu v minutách. A změna se opravdu může projevit jen v řádu minut, protože je to jednokolejka a poloha stanic pro křižování se nemění. Zbytek zvýšení traťové rychlosti se použije na zvýšení vaty a tím méně zpoždění …

  • No hlavně,aby po ukončení výluky bylo všechno provedeno jak má. Ne jako na úseku Boří Les – Valtice,kde AŽD nestihlo aktivovat přejezdy. Pevně doufám, že tentokrát jsou ve smlouvě takové pokuty,aby na to náš slavný dominantní dodavatel zabezpečovacích zařízení ani nepomyslel. Jinak rekonstrukce na 120 km/h je dostatečná a pokud začnou ČD používat vozidla s odpovídajícím výkonem a jízdní dynamikou tak ty úspory v čase nebudou úplně zanedbatelné.

  • Bez provedení elektrizace je to skutečně jen prostá údržba trati bez výhledu na další rozvoj.

Newsletter