Infrastruktura Železnice

Trať Lovosice – Louny zrychlí na 100 km/h. Miliardovou zakázku vyhrál Strabag, nejlevnější vypadl

Stanice Libochovice - město. Foto: Vitmalinovsky /Wikimedia Commons
Stanice Libochovice - město. Foto: Vitmalinovsky /Wikimedia Commons

Správa železniční dopravní cesty začne brzy s velkými úpravami tratě Lovosice – Louny. Zakázku na její revitalizaci vyhrálo sdružení Strabag Rail, AŽD Praha a Swietelsky Rail.

Ve veřejné soutěži nabídlo vítězné sdružení cenu 992 milionů korun bez DPH. Odhadovaná cena zakázky byla 1,068 miliardy korun bez DPH. V soutěži byli tři uchazeči.

Nabídku podalo ještě sdružení firem Colas CZ, Edikt a Silnice Group s Váhostavem. To bylo ze soutěže nakonec vyřazeno, protože nedodalo některé požadované dokumenty. Nabídlo ale nižší cenu: 917 milionů korun. „Účastník byl vyloučen  pro neposkytnutí součinnosti vybraného dodavatele v plném rozsahu k předložení dokladů a informací ve vztahu k poddodavatelským smlouvám na sdělovací a zabezpečovací techniku,“ uvádí písemná zpráva zadavatele.

Soutěž SŽDC vypsala už loni v květnu, podle původních plánů se mělo stavět už v listopadu. Revitalizace přinese řadu výluk. Ty jsou rozdělené na dvě etapy. Aktuální harmonogram se zatím dolaďuje, jisté ale je, že budou letos i příští rok. „Podle původního harmonogramu byly výluky rozděleny do 2 etap. V I. etapě se uvažovalo s 46 dny nepřetržitých výluk, v II. etapě se 171 dny nepřetržitých výluk,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

I když jde o regionální trať, objemem jde o jednu z největších zakázek na železnici v letošním roce. Zhruba 34 kilometrů dlouhá trať má projít zásadním zlepšením, které povede ke zrychlení: dosud vlaky jezdí na trase hodinu a 18 minut, dlouhá doba jízdy je ale způsobena i stáním v Libochovicích.

Na trati je dosud maximem šedesátikilometrová rychlost, mezi Lovosicemi a Čížkovicemi je jen padesátka. Mezi Libochovicemi a Radonicemi by se mělo po modernizaci jezdit rychlostí až 100 kilometrů v hodině. V původních plánech bylo zvýšení na 120 km/h, z nich nakonec sešlo. Z Radonic do Loun 80 kilometrů v hodině. Mezi Lovosicemi a Čížkovicemi stoupne rychlost o 10 km/h na šedesátku. Jízdní doba má klesnout na 50 minut v úseku Louny – Lovosice.

Vítěznou firmu čeká výměna kolejí, instalace nového zabezpečovacího zařízení pro dálkové řízení či stavba nových nástupišť včetně tradiční instalace stovek metrů modrého zábradlí, 22 přejezdů bude vyměněno. V Radonicích nad Ohří vznikne nová výhybna. Díky úpravám má stoupnout propustnost z 37 na 52 vlaků denně, trať by pak mohla být odklonovou pro trasu Praha – Ústí nad Labem – Chomutov.

28 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • GVD na této trati léta poškozen čekáním v Libochovicích město na takt 12 minut a 3 minuty v Libochovicích, kde je odklon osy a po zrušení výpravčího a výhybkářů v roce 2007, obsluhuje výhybky vlakový doprovod, takže se pobyt prodlužuje, léta trvá takto průjezd městem Libochovice až 21 minut!! Takže zkrácení jízdní doby na 50 minut je čistě alibistické, před zrušením výpravčího byla asi 55 -60 minut, podle toho kde vlaky křižovaly. Původně byl i výpravčí v Košticích a Chotěšově. V Košticích bylo dokonce zab.zař.TEST. to bylo zrušeno a nahrazeno dopravnou D3. Trať znám, jel jsem tam naposledy tento týden. Ta pomalá jízda není z důvodu oblouků aůe dvou PZZ zabezpečenými kříži. Laik to prostě vidí zcela jinak.

  • Možná je příliš brzy na dotaz; v původních plánech se také mluvilo o nahrazení jednotek Regionova jednotkami RS1, zvažovaný pár rychlíků pak měli tvořit „Žraloci“. Ví se už něco? Díky.

  • Také moc nevím, jestli má tato trať potenciál tvořit rychlé spojení Loun s Prahou – i když silniční cesta se asi moc nezrychlí, spíš bude klesat její spolehlivost, a časem asi bude ta kolejová „zkratka“ z Nelahozevsi. Pokud jde o spojení Loun s Ústím, v současné době je jízdní doba 1:40 (z Lovosic rychlík), zkrátí se pak asi na 1:20. Kdyby se tam vešla nějaká spěšná vrstva, mohlo by se to pohybovat okolo hodiny, ale to za to nejspíš nestojí. Prvotním cílem jsou tady regionální vazby, systémová doba jízdy do Lovosic pod hodinu, přípoje na obou koncích tratě, přímé spojení s Litoměřicemi… Pro rychlé spojení z Loun do Ústí má asi větší perspektivu cesta přes Most, teď je to 1:40 s využitím Os vlaků, v případě zavedení nějakého Sp z Loun do Mostu a přestupu na Krušnohory by to už rovnou teď kleslo na cca 1:10 a nabídlo i rychlé spojení do Teplic.

  • Některé komentáře se vztahují zřejmě ke zcela jinému koridoru: u takovéto lokálky v takovýchto kopcích si na 34 km lze vysnít tak tu rychlost do hodiny u zastávkových vlaků, půlhodina u nezastávkových je už asi opravdu jen sen – i když bych byl první pro; nejde o aerodynamičnost, ale o zabezpečení přejezdů a přechodů a nevylétnutí z kolejí.

  • Takže opět radši žádný zabezpečovač a 100km/h. Tomu říkám 21. století v Česku.

    • To je asi jako chtít, aby se na okresní silnici jezdilo 130 km/h protože je 21. století..?

  • Mě se to teda vůbec nelíbí. Uvědomujete si vůvec, kolik ostrých zatáček a všeho tam je ? Kolik musejí nainstalovat závor či jen světel? Na cestě Lovosice-Louny je tam ostrých zatáček nespočet. A nemluvě o tom, že na stanici Libochovice město, je ten přejezd dost nepřehledný a už teď je tam spousta dopravních nehod s vlaky. Teď se to ještě zvýší. Dále taky, když jedete z Čížkovic do Siřejovic, je to tam tak uzounké a nahnuté, že vlaky tam projíždí 15km/h aby se nepřevrátili. Jak na tom asi pak bude ten rychlík při 100km/h ? Podle mě je to celé nesmysl.
    Ten kdo tu v životě nejel, či jel jen párkrát s tím sice bude souhlasit ale člověk, který tu trasu jezdil 12 let, bude nad tím kroutit hlavu, co je to za blbost.

    • A proč by to měla být blbost? Když bude všude padesátka jako dosud, tak zase budete nadávat, že se jezdí jako za krále klacka a že radši pojedete autem. Řekl bych, že pokud vlaky projíždí obloukem 15 km/h, nebude to nejspíš náklonem kolejí, ale stavem trati… Stejně jako na silnici, je přirozené, že i koleje jsou v obloucích nakloněné… tak to bylo odjakživa, s fyzikou nic nenaděláte. Mimochodem jako podpor jednoho z nejchudších regionů ČR to může mít jen přínos.

    • Pardon ale jel jste tam někdy? Já tam jezdila 12 let! Vím jak to tam vypadá. Vy tady všichni mluvíter o tom, že to bude přínos ale nikdo tu trasu pořádně neznáte, protože bydlíte v jinčích okresech. Vím jak je to tam všude zdevastované, kolik je tam nepřehledných přejezdů a cest přes trať. Denně přes trať přejde spousta jak malých, tak i starších dětí, které jsou ze školy. Nemluvě o tom, že v některých vesnicích, vede trať skrze tu vesnici. A tam by se měl prohánět vlak 100km/h ? Už teď a to tam jezdí klasický vlak, je tam spousta nehod. A co myslíte až tam bude jezdit rychlík? Mě neříkejte jaké to tam bude. Vy tu nebydlíte. Vy jste tu v životě nejeli. Já mluvím z hlediska člověka, který to tam dobře zná akterý ví co se tam děje.

    • A jak by se tam mělo podle vás jezdit – v roce 2018 koněspřežkou? Možná by stálo za to si uvědomit, že za drtivou většinou nehod na železnici můžou buď neschopní/nepoučitelní řidiči nebo chodci. Víte o tom, že u nás je také hodně obcí, ve kterých jezdí vlak i 160 km/h (myslím v zástavbě)? 160 km/h se jezdí mj. i přes velká osobní nádržaží. Pokud by se řidiči a chodci chovali tak, jak mají, nehoda nemůže vzniknout ani na trati, kde se jezdí 230 km/h přes obec (viz např. Německo, Rakousko atd.). Ano, po této trati jsem nikdy nejel, znám velmi dobře pouze sousední trať přes Třebenice, která je ještě v horším stavu. Proto se dělá ta modernizace, jejíž součástí je mj. oprava přejezdů, stanic atd. Pokud někdo nerozezná červenou, může se tam jezdit 10 km/h a stejně se stane nehoda, takže asi tak.

    • Četla jste ten článek? Píše se tam o rekonstrukci kolejí, zabezpečovacího zařízení a přejezdů. Nevím co do toho motáte oblouky kde se nyní jezdí 15 km/h. Pravděpodobně, díky té rekonstrukci, dojde k podstatnému zlepšení parametrů tratě a tím i k možnosti tam jezdit rychleji. A že někdo leze přes koleje tam kde nemá, je jen a pouze jeho věcí. Nemá tam co dělat už nyní.

    • Katka má strach z rychlosti – místy to regionka bude moct rozjet i na šedesátku. Katka má strach z toho, že místo šukafonu tam pojede šakafonovej rychlík a vykolejí v zatáčce.

  • Musí být 100 km/h. Bohužel. Protože tam nebude ETCS a evropské peníze nedovolují nově instalovat národní zabezpečovače,teda spíš zobrazovače….

  • Nevidím zmínku o elektrifikaci. Pokud neproběhne, trať na další desítky let zůstane tratí regionálního významu a Louny bez možnosti kvalitního spojení s Prahou nebo Ústím.

    • Záleží co na tom chcete tahat, problém není v neexistenci drátů, ale v neexistenci, u nás, dostatečně rychlých lokomotiv nezávislé trakce, pokut nebudeme počítat asi tak dva Albatrosy teoreticky zprovoznitelné, Jednoho Kyklopa a možná nějakou Litevku, která by se snad dala vyhrabat z pološrotu a kompletně opravila.

      Dráty nejsou myslím podmínku pro rychlost 140-160km/h, stačí sehnat odpovídající jednotky, nebo lokomotivy. To že se tratě nepředělávají i bez drátů tak, aby byly připraveny na 140-160km/h je myslím dost problém. Navíc chápu neochotu na severu dělat cokoliv moc nového v elektrice, když už se vyhrožuje že se bude přepínat (což podle mne moc nehrozí, možná se posunou stykové body, ale to bude tak všechno.

    • Díky elekrifikaci mohly jezdit do Loun přímé elefanty/pantery z Prahy/Ústí/Chomutova. Kvůli dieslu (a tím nutnému přestupu) je tato trať prakticky odepsaná pro pravidelné dojíždění i pro nákl. dopravu, nehledě na určitě vyšší provozní náklady i ekologii.

    • Milan:
      Otázka je jaký model chcete zvolit, jak časté ty vlaky mají být atd. Přiznám se že to mám do toho kraje hodně z ruky, ale je otázka jestli to má být příměsto po patnácti minutách, pak elekriku ano, nebo je to už něco vzdálenějšího a třeba Os má hodinový takt a rychlík základní takt 2 hodiny s vloženými spěšňáky, pak by rychlé diesely mohly být možnost. Ale byla to tak spíš obecná poznámka že nemá cenu se rychlostí vázat na dráty, sehnat elektrodynamický diesel o podobném výkonu jako 242 či 362 by problém být nemusel, tedy rychlost minimálně 140km/h dosažitelná je. Náklad je spíš sklonová záležitost, polovička dopravců nemá problém poslat pod drátem vlak 2×753, eventuálně s různými postrky, takový vlak slyšíte minimálně pět minut před tím než se objeví. Ekologicky to není nic super, uznávám, ale pořád bude asi ekologičtější mít rychlou trať a na ní honit diesel, než pomalou trať, na té jezdit s 810 a vedle nacpanou silnici. Kolik si bere Brejlovec? 400l/100? Výborně, pokud do vlaku dostanete 57, zaokrouhleme na 60, lidí, jste na tom stejně jako s auty. Cokoliv navíc je už jistá úspora.

      Pokud vymýšlíte nějaké dojíždění do Prahy, pak by bylo asi lepší se podívat po tom jak zrychlit trať přes Slaný, je kratší, pokud má být pro osobní dopravu, terén snad problém nebude. Myslím že do stavby VRT Praha-Drážďany nemá smysl se moc o nějaké možnosti denního dojíždění bavit, přičtěte si k tomu minimálně čtvrt až půl hodiny jízdy po Praze, je to na hraně a něco mi říká že je to na denní dojíždění NE-E.

    • Dovolím si říct, že celá tato diskuze je částečně bezpředmětná. Ta trať je a bude vždy regionální. Důvodem zvýšení rychlosti je pouze dosažení systémových jízdních dob kvůli taktovému GVD, nic víc. Když se kdysi přijala tato koncepce, bylo jasné, že se bude infrastruktura muset místy přizpůsobit tak, až se to bude zdát neadekvátní jejímu významu.

      Řeči o možné odklonové trase pro relaci Praha – Chomutov je samozřejmě nesmysl, časový i trakční.. navíc když odklonová trať existuje a je dvoukolejná a elektrifikovaná. Hledat v tomhle nedotaženou modernizaci pro výhledový provoz Elefantů od Prahy je taky úplně mimo.

  • To je sice skvělé, že se zvýší rychlost až na 100 km/h, ale takové zlepšení je s prominutím k ničemu. Dovolím si tvrdit, že mezi Louny a Lovosicemi to stejně nepřiláká téměř žádné cestující a to na základě jednoduchého uvažování. Po modernizaci vlak ujede tuto vzdálenost za 50 minut, což je sice kratší cestovní doba než autobusem (přes hodinu), ale stále významně pomalejší než jízda autem (30 minut). Při zaměření se na modal split, který říká, že v ČR průměrně jezdí 5 % cestujících vlakem, 5 % autobusem a 90 % autem, je jasné, že největší příliv cestujících by nastal po dosažení této cestovní doby. Znamenalo by to zvýšení průměrné rychlosti nikoliv na 40 km/h, ale na 68 km/h, což by si vyžadovalo traťovou rychlost 160 km/h.
    Opravdu by mě zajímalo, jak například firma SUDOP, která se zabývá studiemi proveditelnosti, vypočítává trend navyšování počtu cestujících. Jakmile jsem měl možnost podívat se do takové studie, viděl jsem hodnoty okolo 5 – 6 %. Takové hodnoty jsou dle mého názoru relevatní, spíše velmi optimistické, pokud železnice i po modernizaci není stále konkurenceschopná. Není divu, že spousta těchto studií poté nevyšla a modernizace se častokrát nekonala. Podívejme se ale na případy ze světa, po takových modernizacích, či novostavbách dochází k přílivu 30, 40, 50, 60 %! To jsou přeci hodnoty, které nám později dokážou zafinancovat návratnost. A nemusíme se jenom bavit o VRT.
    Mezi Amsterdamem a Rotterdamem také jezdí IC jen 160 km/h, ale úsek zvládají za 40 minut, auto za 55 minut. Vítěz je přeci jasný a je to znát, Nizozemci budou trať modernizovat pro spojení ve špičce každých 5 minut. Ano, je jasné, jedná se o velkoměsta, ale tady jde o představu jednoduchého principu konkurenceschopnosti.

  • Předpokládám, že ta 120 tam stavebně bude, a ta 100 tam je jen kvůli zabezpečovačce, protože na 120 by muselo být ETCS.

    • No, ono to zase tak pravda není. Nad rychlost 100 km/h. nemusí být ETCS, ale stačí přenos kódu na HV. Tuším, že Slováci můžou bez přenosu 120.

  • Tipuji si jak to bylo: SŽDC požaduje v nabídce smlouvu s dodavatelem zabzař a monopolní AŽD ji uchazeči na 1. místě (který neměl povoleno vyhrát) prostě nedalo. AŽD moderuje trhu. ANO, prostě ty monopoly dovedeme k dokonalosti.

  • Pokud mám správné informace, tak těch 120 km/h tam mělo být původně, ale instalace vlakového zabezpečovače byla z projektu odstraněna, tedy nyní se počítá se stovkou (a pochopitelně ne až do Radonic ale jenom někam ke Košticím).
    Co ovšem nechápu, že se mezi Čížkovicemi a Lovosicemi nezřídily dva oddíly. Ve chvíli, kdy na Švestkovce funguje víkendový provoz (ovšem kvůli kapacitě v tomto úseku v nic moc časových polohách) a uvažuje se o obnově každodenního, je to slušně řečeno politováníhodné.

    • Dobrý den, máte správné informace, vycházel jsem z žádostí o EIA a SP, kde 120 ještě bylo a nepodíval se do ZD, takže již opraveno.

    • Problém je, že koncepce stavby byla určena v době, kdy o dění na Švestkovce nebylo nejmenší potuchy. I projekt stavby (= poslední příležitost AHr. Sulejovice doplnit) už nějaký ten rok zpátky byl, jestli se nepletu.
      Nicméně konkrétně tady bych to jako tragédii neviděl. Vjezdové návěstidlo Čížkovic je výrazně „předsunuté“, a i bez toho ten úsek zas tak dlouhý není. Navíc doplnění AH v případě nutnosti dodatečně by nemělo být složité. A třeba by se to dalo udělat i jako náhrada potřebného zrychlení na samotné Švestkovce, takže by to zaplatil její majitel (a sám sobě to nabídne asi levně :-)) ).

    • Předsunutý vjezd do Čížkovic ovšem řeší jenom jeden směr. Při jízdních dobách z modelového grafikonu to na vecpání dalšího vlaku mezi vlaky od Loun nestačí, nezávisle na jízdních dobách na Švestkovce. Turistický provoz na Švestkovce funguje od GVD 2010/2011, což už je taky nějaký ten pátek.

Newsletter

Partneři


Výběr editora