Trať Lovosice – Louny zrychlí na 100 km/h. Miliardovou zakázku vyhrál Strabag, nejlevnější vypadl
Stanice Libochovice - město. Foto: Vitmalinovsky /Wikimedia Commons
Správa železniční dopravní cesty začne brzy s velkými úpravami tratě Lovosice – Louny. Zakázku na její revitalizaci vyhrálo sdružení Strabag
GVD na této trati léta poškozen čekáním v Libochovicích město na takt 12 minut a 3 minuty v Libochovicích, kde je odklon osy a po zrušení výpravčího a výhybkářů v roce 2007, obsluhuje výhybky vlakový doprovod, takže se pobyt prodlužuje, léta trvá takto průjezd městem Libochovice až 21 minut!! Takže zkrácení jízdní doby na 50 minut je čistě alibistické, před zrušením výpravčího byla asi 55 -60 minut, podle toho kde vlaky křižovaly. Původně byl i výpravčí v Košticích a Chotěšově. V Košticích bylo dokonce zab.zař.TEST. to bylo zrušeno a nahrazeno dopravnou D3. Trať znám, jel jsem tam naposledy tento týden.… Číst vice »
Možná je příliš brzy na dotaz; v původních plánech se také mluvilo o nahrazení jednotek Regionova jednotkami RS1, zvažovaný pár rychlíků pak měli tvořit „Žraloci“. Ví se už něco? Díky.
Také moc nevím, jestli má tato trať potenciál tvořit rychlé spojení Loun s Prahou – i když silniční cesta se asi moc nezrychlí, spíš bude klesat její spolehlivost, a časem asi bude ta kolejová „zkratka“ z Nelahozevsi. Pokud jde o spojení Loun s Ústím, v současné době je jízdní doba 1:40 (z Lovosic rychlík), zkrátí se pak asi na 1:20. Kdyby se tam vešla nějaká spěšná vrstva, mohlo by se to pohybovat okolo hodiny, ale to za to nejspíš nestojí. Prvotním cílem jsou tady regionální vazby, systémová doba jízdy do Lovosic pod hodinu, přípoje na obou koncích tratě, přímé spojení… Číst vice »
Některé komentáře se vztahují zřejmě ke zcela jinému koridoru: u takovéto lokálky v takovýchto kopcích si na 34 km lze vysnít tak tu rychlost do hodiny u zastávkových vlaků, půlhodina u nezastávkových je už asi opravdu jen sen – i když bych byl první pro; nejde o aerodynamičnost, ale o zabezpečení přejezdů a přechodů a nevylétnutí z kolejí.
Takže opět radši žádný zabezpečovač a 100km/h. Tomu říkám 21. století v Česku.
To je asi jako chtít, aby se na okresní silnici jezdilo 130 km/h protože je 21. století..?
Mě se to teda vůbec nelíbí. Uvědomujete si vůvec, kolik ostrých zatáček a všeho tam je ? Kolik musejí nainstalovat závor či jen světel? Na cestě Lovosice-Louny je tam ostrých zatáček nespočet. A nemluvě o tom, že na stanici Libochovice město, je ten přejezd dost nepřehledný a už teď je tam spousta dopravních nehod s vlaky. Teď se to ještě zvýší. Dále taky, když jedete z Čížkovic do Siřejovic, je to tam tak uzounké a nahnuté, že vlaky tam projíždí 15km/h aby se nepřevrátili. Jak na tom asi pak bude ten rychlík při 100km/h ? Podle mě je to celé… Číst vice »
A proč by to měla být blbost? Když bude všude padesátka jako dosud, tak zase budete nadávat, že se jezdí jako za krále klacka a že radši pojedete autem. Řekl bych, že pokud vlaky projíždí obloukem 15 km/h, nebude to nejspíš náklonem kolejí, ale stavem trati… Stejně jako na silnici, je přirozené, že i koleje jsou v obloucích nakloněné… tak to bylo odjakživa, s fyzikou nic nenaděláte. Mimochodem jako podpor jednoho z nejchudších regionů ČR to může mít jen přínos.
Pardon ale jel jste tam někdy? Já tam jezdila 12 let! Vím jak to tam vypadá. Vy tady všichni mluvíter o tom, že to bude přínos ale nikdo tu trasu pořádně neznáte, protože bydlíte v jinčích okresech. Vím jak je to tam všude zdevastované, kolik je tam nepřehledných přejezdů a cest přes trať. Denně přes trať přejde spousta jak malých, tak i starších dětí, které jsou ze školy. Nemluvě o tom, že v některých vesnicích, vede trať skrze tu vesnici. A tam by se měl prohánět vlak 100km/h ? Už teď a to tam jezdí klasický vlak, je tam spousta… Číst vice »
A jak by se tam mělo podle vás jezdit – v roce 2018 koněspřežkou? Možná by stálo za to si uvědomit, že za drtivou většinou nehod na železnici můžou buď neschopní/nepoučitelní řidiči nebo chodci. Víte o tom, že u nás je také hodně obcí, ve kterých jezdí vlak i 160 km/h (myslím v zástavbě)? 160 km/h se jezdí mj. i přes velká osobní nádržaží. Pokud by se řidiči a chodci chovali tak, jak mají, nehoda nemůže vzniknout ani na trati, kde se jezdí 230 km/h přes obec (viz např. Německo, Rakousko atd.). Ano, po této trati jsem nikdy nejel, znám… Číst vice »
Četla jste ten článek? Píše se tam o rekonstrukci kolejí, zabezpečovacího zařízení a přejezdů. Nevím co do toho motáte oblouky kde se nyní jezdí 15 km/h. Pravděpodobně, díky té rekonstrukci, dojde k podstatnému zlepšení parametrů tratě a tím i k možnosti tam jezdit rychleji. A že někdo leze přes koleje tam kde nemá, je jen a pouze jeho věcí. Nemá tam co dělat už nyní.
Katka má strach z rychlosti – místy to regionka bude moct rozjet i na šedesátku. Katka má strach z toho, že místo šukafonu tam pojede šakafonovej rychlík a vykolejí v zatáčce.
Musí být 100 km/h. Bohužel. Protože tam nebude ETCS a evropské peníze nedovolují nově instalovat národní zabezpečovače,teda spíš zobrazovače….
Nevidím zmínku o elektrifikaci. Pokud neproběhne, trať na další desítky let zůstane tratí regionálního významu a Louny bez možnosti kvalitního spojení s Prahou nebo Ústím.
Záleží co na tom chcete tahat, problém není v neexistenci drátů, ale v neexistenci, u nás, dostatečně rychlých lokomotiv nezávislé trakce, pokut nebudeme počítat asi tak dva Albatrosy teoreticky zprovoznitelné, Jednoho Kyklopa a možná nějakou Litevku, která by se snad dala vyhrabat z pološrotu a kompletně opravila. Dráty nejsou myslím podmínku pro rychlost 140-160km/h, stačí sehnat odpovídající jednotky, nebo lokomotivy. To že se tratě nepředělávají i bez drátů tak, aby byly připraveny na 140-160km/h je myslím dost problém. Navíc chápu neochotu na severu dělat cokoliv moc nového v elektrice, když už se vyhrožuje že se bude přepínat (což podle mne… Číst vice »
Díky elekrifikaci mohly jezdit do Loun přímé elefanty/pantery z Prahy/Ústí/Chomutova. Kvůli dieslu (a tím nutnému přestupu) je tato trať prakticky odepsaná pro pravidelné dojíždění i pro nákl. dopravu, nehledě na určitě vyšší provozní náklady i ekologii.
Milan: Otázka je jaký model chcete zvolit, jak časté ty vlaky mají být atd. Přiznám se že to mám do toho kraje hodně z ruky, ale je otázka jestli to má být příměsto po patnácti minutách, pak elekriku ano, nebo je to už něco vzdálenějšího a třeba Os má hodinový takt a rychlík základní takt 2 hodiny s vloženými spěšňáky, pak by rychlé diesely mohly být možnost. Ale byla to tak spíš obecná poznámka že nemá cenu se rychlostí vázat na dráty, sehnat elektrodynamický diesel o podobném výkonu jako 242 či 362 by problém být nemusel, tedy rychlost minimálně 140km/h… Číst vice »
Dovolím si říct, že celá tato diskuze je částečně bezpředmětná. Ta trať je a bude vždy regionální. Důvodem zvýšení rychlosti je pouze dosažení systémových jízdních dob kvůli taktovému GVD, nic víc. Když se kdysi přijala tato koncepce, bylo jasné, že se bude infrastruktura muset místy přizpůsobit tak, až se to bude zdát neadekvátní jejímu významu.
Řeči o možné odklonové trase pro relaci Praha – Chomutov je samozřejmě nesmysl, časový i trakční.. navíc když odklonová trať existuje a je dvoukolejná a elektrifikovaná. Hledat v tomhle nedotaženou modernizaci pro výhledový provoz Elefantů od Prahy je taky úplně mimo.
To je sice skvělé, že se zvýší rychlost až na 100 km/h, ale takové zlepšení je s prominutím k ničemu. Dovolím si tvrdit, že mezi Louny a Lovosicemi to stejně nepřiláká téměř žádné cestující a to na základě jednoduchého uvažování. Po modernizaci vlak ujede tuto vzdálenost za 50 minut, což je sice kratší cestovní doba než autobusem (přes hodinu), ale stále významně pomalejší než jízda autem (30 minut). Při zaměření se na modal split, který říká, že v ČR průměrně jezdí 5 % cestujících vlakem, 5 % autobusem a 90 % autem, je jasné, že největší příliv cestujících by nastal… Číst vice »
Když jste zmínil modal split, tak dle wiki to naštěstí není tak špatné (s ohledem na využívání veřejné dopravy), podíl osobní autodopravy uvádějí kolem 20% (poměr cest obyvatel dojíždějících do zaměstnání a škol), v Praze překvapivě jen 16%…
https://cs.wikipedia.org/wiki/D%C4%9Blba_p%C5%99epravn%C3%AD_pr%C3%A1ce
Předpokládám, že ta 120 tam stavebně bude, a ta 100 tam je jen kvůli zabezpečovačce, protože na 120 by muselo být ETCS.
No, ono to zase tak pravda není. Nad rychlost 100 km/h. nemusí být ETCS, ale stačí přenos kódu na HV. Tuším, že Slováci můžou bez přenosu 120.
Němci do 160 PZB. Dříve nad 160 LZB, nově ETCS.
Tipuji si jak to bylo: SŽDC požaduje v nabídce smlouvu s dodavatelem zabzař a monopolní AŽD ji uchazeči na 1. místě (který neměl povoleno vyhrát) prostě nedalo. AŽD moderuje trhu. ANO, prostě ty monopoly dovedeme k dokonalosti.
Pokud mám správné informace, tak těch 120 km/h tam mělo být původně, ale instalace vlakového zabezpečovače byla z projektu odstraněna, tedy nyní se počítá se stovkou (a pochopitelně ne až do Radonic ale jenom někam ke Košticím).
Co ovšem nechápu, že se mezi Čížkovicemi a Lovosicemi nezřídily dva oddíly. Ve chvíli, kdy na Švestkovce funguje víkendový provoz (ovšem kvůli kapacitě v tomto úseku v nic moc časových polohách) a uvažuje se o obnově každodenního, je to slušně řečeno politováníhodné.
Dobrý den, máte správné informace, vycházel jsem z žádostí o EIA a SP, kde 120 ještě bylo a nepodíval se do ZD, takže již opraveno.
Problém je, že koncepce stavby byla určena v době, kdy o dění na Švestkovce nebylo nejmenší potuchy. I projekt stavby (= poslední příležitost AHr. Sulejovice doplnit) už nějaký ten rok zpátky byl, jestli se nepletu.
Nicméně konkrétně tady bych to jako tragédii neviděl. Vjezdové návěstidlo Čížkovic je výrazně „předsunuté“, a i bez toho ten úsek zas tak dlouhý není. Navíc doplnění AH v případě nutnosti dodatečně by nemělo být složité. A třeba by se to dalo udělat i jako náhrada potřebného zrychlení na samotné Švestkovce, takže by to zaplatil její majitel (a sám sobě to nabídne asi levně :-)) ).
Předsunutý vjezd do Čížkovic ovšem řeší jenom jeden směr. Při jízdních dobách z modelového grafikonu to na vecpání dalšího vlaku mezi vlaky od Loun nestačí, nezávisle na jízdních dobách na Švestkovce. Turistický provoz na Švestkovce funguje od GVD 2010/2011, což už je taky nějaký ten pátek.