Doprava ve městě Železnice

Ropid si stěžoval na pomalé jízdy vlaků, dočkal se dalších. Hrozí odříkání spojů, tvrdí

City Elefant. Autor: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Velká omezení  rychlosti na některých tratích v okolí Prahy, které navrhuje od roku 2019 Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) jsou neakceptovatelné pro dvě organizace, které provoz vlaků na těchto trasách velkém financují: Ropid a příspěvkovou organizaci Integrovaná doprava Středočeského kraje (IDSK). Právě přes tyto organizace jde do příměstské dopravy v Praze nejvíce peněz.

Ropid a IDSK chystají společný dopis, v kterém se chtějí ohradit proti plánům SŽDC zpomalit například vlaky mezi Prahou-Vysočany a Horními Počernicemi na třicet kilometrů v hodině nebo výrazně snížit rychlost na koridoru mezi Prahou a Kolínem.

Podle mluvčího Filipa Drápala jsou návrhy neakceptovatelné. Informace z Prohlášení o dráze pro rok 2019 podle něj přijali s velkým znepokojením nejen kvůli chystaným omezením. Nejen kvůli dopadům, které teprve nastanou. „Ale též v souvislosti s předchozími dopisy nejvyšších představitelů hlavního města Prahy a Středočeského kraje, ve kterých bylo požadováno urychlené odstranění pomalých jízd zavedených na řadě tratí na území Středočeského kraje v předchozích měsících,“ řekl Drápal.

K jejich odstranění ale nedošlo, ale dá se očekávat naopak jejich nárůst „To by samozřejmě mělo vliv nejen do provozu samotné železniční dopravy, ale s ohledem na provázanost jednotlivých druhů dopravy do celého systému Pražské integrované dopravy,“ dodal Drápal.

Podle něj by došlo k prodloužení jízdních dob a tedy i zhoršení přesnosti vlaků, rozvázání přípojných vazeb, případně nutnosti navýšení turnusové potřeby vozidel a personálu. „Vedlo by to ke značnému zvýšení nákladů, pokud by toto navýšení šlo provést. V některých případech by však bylo takové opatření z důvodu nedostatku vhodných vozidel prakticky nerealizovatelné a nelze tedy vyloučit ani odříkání spojů,“ řekl Drápal. „Zavedení trvalých omezení rychlosti spojených se všemi výše uvedenými negativními vlivy pro objednatele železniční dopravy na území hlavního města Prahy a Středočeského kraje je zcela neakceptovatelné. Z toho důvodu je v současné době připravována společná reakce na tento dokument ze strany organizátorů dopravy ROPID a IDSK,“ dodal Drápal.

SŽDC tvrdí, že ještě není jisté, zda pomalé jízdy skutečně zavede. „Jedná se o předpoklad, který nutně neznamená, že tam pomalá jízda bude skutečně zavedena,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

23 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Myslím, že kdyby na trati byli soukromí dopravci, tak se obávám, že stát bude platit ještě ušlý zisk. Nebo soupravy.
    Žádné zrušení by asi neprošlo.

  • Proč se pořád řeší tahle trať ? V roce 2019 mezi Vysočanama a Msteticema začíná kompletní modernizace, takže se dá předpokládat, že omezení budou ještě větší a některé vlaky nepojedou vůbec. Zase se řeší nesmysly…

    • Plánované začátky realizace:
      Vysočany-Mstětice 06/19
      Mstětice-Čelákovice 01/20
      Čelákovice-Lysá 07/19
      žst. Lysá 12/19

    • podívejte se do toho prohlášení o dráze, tam je to na celý rok.

    • A ono je prohlášení o dráze něco závazného? Pochybuju, že u rok dopředu někdo ví, že příští silvestr dojde k takovým poruchám, které budou vést k takovému bezpečnostnímu opatření. Ta pomalá jízda tam může být zavedena kdykoli behěm roku 2019. Ba naopak může být zavedena už v roce 2018 nebo až v roce 2020. Prohlášení o dráze je pouze takoý výhled, ale nic kvůli čemu by mělo docházet k hysterii.

    • V tom případě nechápu, proč vůbec vzniká:)Ale jsem rád, že svého zaměstnavatele tak trpělivě bráníte.

  • A není to spíš jen forma nátlaku (či rovnou vydírání?) ze strany SŽDC vůči ministerstvu dopravy a vládě? Přeloženo do srozumitelného jazyka: „Tak se podívejte, už teď máme spoustu pomalých jízd, pokud nám nepřidáte peníze na údržbu, tak je za rok začneme všude sázet jako sedláci brambory.“

  • Však Bureš tam brzy dosadí schopně straníky ANO z Agrofertu a Čapího hnízda. Myslíte že bude líp?

    • Pod řízením pana ministra Toka na železnici zlepšení nevidím. Posun by mohl nastat expanzi soukromých dopravců a jejich tlakem na SZDC potažmo MD.
      Variantou by mohli být i soukromý investor, který by postavil a provozoval např. Vrt (Drážďany) – Praha – Brno – (Vídeň/Bratislava). Vytíženost by mohla býti dobrá, navratnost je otázkou. Podmínkou by byla pomoc státu se získáním územního rozhodnutí a stavebního povolení.

  • Je velice dobre ze se ropid a idsk spojili a broji proti sždc.jedine tak je sance od sždc do budoucna ziskat neco poradneho a jedina tak budou vlaky v okoli prahy i dalkove konkurencesxhopni autum… a taky konecne se pohnou modernizace koridoru v oblastech prahy…

  • Trať mezi Vysočanama a Počernicema má být za tři roky rekonstrována na 140 km/h – ať mi nikdo netvrdí, že trať, leč stará, co právě proběhla údržbou nevydrží pár let kompletní rekonstrukce. Nebo že by to chtěli takto popohnat?

  • Spíš než v ČD by měla vláda bez důvěry udělat razantní čistku v SŽDC.

    • Tak SZDC hlavně chybí jasná koncepce rozvoje tratí. V České republice máme nejhustsi železniční síť v evropě a asi i na světě, ale také prakticky nikdo nevede statistiku, která linka přepraví kolik cestujících. Je a dá se předpokládat růst cestujicich v okolí Prahy i Brna a dálkové trati. Ale linky tzv. odnikud nikam budou časem zralé na zrušení, protože pro tři lidi mohu poslat taxi a vyjde to levněji než vlak nebo autobus.

    • Je fakt, že ucelenou dlouhodobou koncepci rozvoje železnice by to chtělo jako sůl. Ano, máme jednu z nejhustších sítí na světě a bohužel byla stavěná za Rakouska, tedy co nejlevněji a tím pádem velice se klikatící, kolikrát vyhýbající se mnohým centrům měst a pro lidi tudíž nepoužitelná. Navíc přepravní proudy se za léta změnily, takže si musíme přiznat, že některé tratě dneska nemají smysl a můžeme je nechat klidně zrušit. Naopak do ostatních je potřeba investovat a zvýšit jejich traťovou rychlost, a tím i kapacitu.
      Nakonec k stejnému vývoji došlo i v Rakousku, kde byla spousta regionálních tratí zrušena a ostatní byly zmodernizovány.

    • noef: „prakticky nikdo nevede statistiku, která linka přepraví kolik cestujících“

      Taková statistika je stejně z celkem pochopitelných důvodů k ničemu. Pro posouzení vhodnosti toho kterého spojení mají sloužit zcela jiné nástroje a statistika je pouze podpůrný argument.

    • asdf; noref:
      Jo je to problém, že se to tu lepí jak jsou peníze, jak si co kdo vykřičí a podobně, ucelenou koncepci to chce, samozřejmě s přihlédnutím k požadavkům. Co je největší ostuda je okolí Třebové, tam měl být už dávno nějaký železniční obchvat celé oblasti, tunel do Ústí bez navazující čtyřkolejky, nebo alespoň trojkolejky, moc nepomůže. Je jedno jestli by jej protáhli kolem Lanškrouna, nebo přes Litomyšl, ale byla by to možnost jak obejít celý ten problematický úsek.

    • Hlavně, ze politici neustále hlasaji o dálnicích a železnici zcela opomiji.

    • Peníze na to jsou, akorát se dávají na nesmysly, místo na skutečně potřebné věci.

    • Noerf: souhlas s tebou ze zejmena v okoli velkych mest jako praha je konecne rozsirit soucasny pocet koleji a modernizovat koridory,aby lide zvjiznich cech,z plzne,chebu apod meli sanci na normalni prijezd a ne se trmacet hodiny a hodiny… vubec nevim,jestli tohle sždc chape.

    • Ptal bych se spíše, kde jsou ty všechny peníze na provozuschopnost, tedy těch 12 miliard za rok. Peníze jsou, ale nehospodaří se s nimi dobře. Ale hlavně, že pro ten jejich GayŘet peníze jsou…