30 km/h na hlavní trati do Prahy. SŽDC děsí novými pomalými jízdami

Koridorová trať v Praze. Foto: Jan SůraKoridorová trať v Praze. Foto: Jan Sůra

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chce od roku 2019 kvůli špatnému stavu tratí výrazně zpomalit provoz na některých hlavních tratích

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chce od roku 2019 kvůli špatnému stavu tratí výrazně zpomalit provoz na některých hlavních tratích mezi Prahou a středočeskými městy. Zavedení pomalých jízd by mohlo vést k totálnímu kolapsu jízdních řádů.
Velká omezení vyplývají z návrhu Prohlášení o dráze, které SŽDC zveřejnila na svých stránkách.

Materiál počítá například na dvojkolejné trati mezi Prahou a Lysou nad Labem s rychlostí 30 kilometrů v hodině mezi Prahou-Vysočany a Horními Počernicemi. Mezi Prahou a Mladou Boleslaví na téměř dvaceti kilometrech vlaky mají zpomalit na padesátikilometrovou rychlost. Na hlavním koridoru mezi Prahou a Kolínem pak mají na šesti kilometrech v úseku Poříčany – Pečky zpomalit vlaky ze 160 na 120 km/h. Důvod? Špatné geometrické parametry koleje.

Kde SŽDC navrhuje zpomalení

Přehled pomalých jízd pro rok 2019: Foto: SŽDCPřehled pomalých jízd pro rok 2019: Foto: SŽDCPřehled pomalých jízd pro rok 2019: Foto: SŽDCPřehled pomalých jízd pro rok 2019: Foto: SŽDC

Ještě větší zpomalení navrhuje SŽDC na některých lokálkách: mezi Kolínem a Ledečkem navrhuje dvacítku, což je v podstatě zastavení provozu a náhrada autobusy. Z Kutné Hory do Zruče je v plánu třicítka, dvacítku pak plánuje mezi Pečky a Kouřimí nebo z Čáslavi do Třemošnice. Z Katusic do Mladé Boleslavi je dokonce na 2,6 kilometrech zpomalení jen na desítku, devět kilometrů mezi Mšenem a Skalskem má vlak jet maximálně dvacítkou.

Velká omezení nejsou jen specialitou Středočeského kraje, jsou i v dalších krajích. Nicméně v okolí Prahy jsou škrty u rychlostníků největší.

SŽDC vysvětluje velké škrty v rychlostech i tím, že na tratích čeká výlukové práce. „Do prohlášení o dráze jsem zakomponovali úseky o kterých se dá předpokládat, že zde budou probíhat investiční akce a že třeba  z důvodu stabilizace svršku po prvním podbití bude zavedena pomalá jízda, pomalá jízda kolem pracovních míst a podobně. Jedná se o předpoklad, který nutně neznamená, že tam pomalá jízda bude skutečně zavedena,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Důvodem drastického omezení jízd může být i příprava pro vyjednávání i rozpočtu.

Největší zděšení zatím vyvolal návrh u objednatele pražských vlaků Ropid a Českých drah. Deník Zdopravy.cz má k dispozici korespondenci mezi Ropidem, krajem a Českými drahami, kde se mluví o velkém nebezpečí pro objednávku vlaků na rok 2019. Dopad by měl ale i na ministerstvo dopravy, které na řadě tras objednává rychlíky a ty by měly velká zpoždění kvůli pomalým jízdám.

O návrhu SŽDC víme, ve středu již proběhla úvodní diskuze s ČD. Bylo dohodnuto, že obě strany budou analyzovat možné dopady a následně se budeme bavit o variantách řešení,“ řekl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

České dráhy zatím materiál nechtějí příliš komentovat. „Prohlášení o dráze pro rok 2019 bylo publikováno před krátkou dobu a v současné době se s ním seznamujeme. Uvedené skutečnosti, dlouhodobé pomalé jízdy na některých úsecích, jsme v prohlášení o dráze zaznamenali. O promítnutí těchto informací a dopadech do připravovaného JŘ 2019 samozřejmě budeme jednat při samotné přípravě jízdních řádů jak s provozovatelem dráhy, tak s objednavateli,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

 

Tagy pomalé jízdy SŽDC
37 komentářů