Infrastruktura Železnice

30 km/h na hlavní trati do Prahy. SŽDC děsí novými pomalými jízdami

Koridorová trať v Praze. Foto: Jan Sůra
Koridorová trať v Praze. Foto: Jan Sůra

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chce od roku 2019 kvůli špatnému stavu tratí výrazně zpomalit provoz na některých hlavních tratích mezi Prahou a středočeskými městy. Zavedení pomalých jízd by mohlo vést k totálnímu kolapsu jízdních řádů.
Velká omezení vyplývají z návrhu Prohlášení o dráze, které SŽDC zveřejnila na svých stránkách.

Materiál počítá například na dvojkolejné trati mezi Prahou a Lysou nad Labem s rychlostí 30 kilometrů v hodině mezi Prahou-Vysočany a Horními Počernicemi. Mezi Prahou a Mladou Boleslaví na téměř dvaceti kilometrech vlaky mají zpomalit na padesátikilometrovou rychlost. Na hlavním koridoru mezi Prahou a Kolínem pak mají na šesti kilometrech v úseku Poříčany – Pečky zpomalit vlaky ze 160 na 120 km/h. Důvod? Špatné geometrické parametry koleje.

Kde SŽDC navrhuje zpomalení

Ještě větší zpomalení navrhuje SŽDC na některých lokálkách: mezi Kolínem a Ledečkem navrhuje dvacítku, což je v podstatě zastavení provozu a náhrada autobusy. Z Kutné Hory do Zruče je v plánu třicítka, dvacítku pak plánuje mezi Pečky a Kouřimí nebo z Čáslavi do Třemošnice. Z Katusic do Mladé Boleslavi je dokonce na 2,6 kilometrech zpomalení jen na desítku, devět kilometrů mezi Mšenem a Skalskem má vlak jet maximálně dvacítkou.

Velká omezení nejsou jen specialitou Středočeského kraje, jsou i v dalších krajích. Nicméně v okolí Prahy jsou škrty u rychlostníků největší.

SŽDC vysvětluje velké škrty v rychlostech i tím, že na tratích čeká výlukové práce. „Do prohlášení o dráze jsem zakomponovali úseky o kterých se dá předpokládat, že zde budou probíhat investiční akce a že třeba  z důvodu stabilizace svršku po prvním podbití bude zavedena pomalá jízda, pomalá jízda kolem pracovních míst a podobně. Jedná se o předpoklad, který nutně neznamená, že tam pomalá jízda bude skutečně zavedena,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Důvodem drastického omezení jízd může být i příprava pro vyjednávání i rozpočtu.

Největší zděšení zatím vyvolal návrh u objednatele pražských vlaků Ropid a Českých drah. Deník Zdopravy.cz má k dispozici korespondenci mezi Ropidem, krajem a Českými drahami, kde se mluví o velkém nebezpečí pro objednávku vlaků na rok 2019. Dopad by měl ale i na ministerstvo dopravy, které na řadě tras objednává rychlíky a ty by měly velká zpoždění kvůli pomalým jízdám.

O návrhu SŽDC víme, ve středu již proběhla úvodní diskuze s ČD. Bylo dohodnuto, že obě strany budou analyzovat možné dopady a následně se budeme bavit o variantách řešení,“ řekl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

České dráhy zatím materiál nechtějí příliš komentovat. „Prohlášení o dráze pro rok 2019 bylo publikováno před krátkou dobu a v současné době se s ním seznamujeme. Uvedené skutečnosti, dlouhodobé pomalé jízdy na některých úsecích, jsme v prohlášení o dráze zaznamenali. O promítnutí těchto informací a dopadech do připravovaného JŘ 2019 samozřejmě budeme jednat při samotné přípravě jízdních řádů jak s provozovatelem dráhy, tak s objednavateli,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

 

37 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Vážení, historie se opakuje. V sedmdesátých letech soudruzi přišli na to, že železnici je třeba taky udržovat. Když jsem v roce 1986 nastoupil na dráhu, údržba běžela na plné obrátky – sic v kvalitě, kterou umožňovaly 6-8 hodinové výluky. Dělnickou třídu bylo třeba dovézt a odvézt z práce. Bohužel Plyšák přišel dříve, než se obnovil svršek na všech tratích a novodobí bolševici z ODS rekonstrukce zařízli, protože železnici jsme měli do roku 2000 zrušit a opravit jen 4 koridory. Povšimněte si v seznamu, že Karlovaráci uvádějí v tabulce rok vložení svršku. Dřevěný pražec (i starý betonový s dřevěnými hmoždinkami) má životnost 25 let. V mnohých tratích, které se nestihly udělat do roku 1992 leží svršek starý přes 50 let a vlastně by teoreticky neměl existovat.
    Je to faktický dluh převyšující dvouroční rozpočet zdravotních pojišťoven. Mohlo být i jinak – regionální tratě se mohly taky převést na kraje jako to udělali se silnicemi, které jsou v úplně stejném dezolátním stavu.
    Bohužel náš stát je proti tomu ze sedmdesátých let v hajzlu a tyto tratě už konečně zavře. Nebo přijde osvícený diktátor, kterému dojde, že za ušetřené prachy, projebané ve zdravotnictví díky autonehodám pohodlně dá dopořádku jak krajské silnice, tak i regionální tratě.

  • Jaké to překvapení – co se na Mšence pro radost uřvaných magorů projebalo, to jinde chybí.

    • Oni snad nějací „uřvaní magoři“ chtěli na „Mšence“ vysoká nástupiště místo (rekonstrukcí přitom stejně nezajištěného) zvýšení TR? Nějak jsem si toho nevšiml – stejně jako toho, že by někdo udělal hloubkovou kontrolu toho, kolik se na její údržbu formálně vykázalo za obnově předcházejících třeba 20 roků a kam ve skutečnosti ty finance šly, že pak byla najednou (k překvapení všech) nesjízdná! Tam je třeba hledat a za tyto lumpárny postihovat – a ne jen všechno svádět na Ťoka a ANO, nebo případně na „uřvané magory“!

  • to už diagnostikují stím novým vagonem jak se tady psalo, že ho budou kupovat na 200km/h?

  • Dřív jsem si myslel, že je státní správce železniční infrastruktury nutnost, ale poslední dobou mám spíš pocit, že by soukromá konkurence prospěla i zde.

    • To jako třeba, že by koridory koupil Chrdle a zkoušel si tam testovat svoje dálkové řízení vlaků přes družice? A obnovu svršku na nich by objednával u SŽDC, která by ji pak „outsourcovala“ třeba u Chládka a Tintěry? To chcete?

    • Ani soukromník by nic neudělal, problémem je to, že jak tu někteří diskutující zmínili, celá 90. léta šly peníze maximálně na koridory, dalších tratí máme strašně moc a i když dnes jdou peníze i do těchto tratí, tak se to všechno nestíhá udělat a těch peněz není dost, protože světe div se, když chceme ty postavené koridory udržet alespoň na té rychlosti 160 km/h, kterou někde máme, tak to stojí o dost víc prostředků, než když tam byla 120…

  • No co, každý znalý ví, jak se údržba u SŽDC prakticky nedělá, takže se zhoršují GPK i další parametry (například profil hlavy kolejnic, protože se nebrousí pravidelně, nebo na většině tratí se nebrousily nikdy, takže jsou kolejnice ojeté a vlnkované => hluk, nízký součinitel adheze). Všichni o tom vědí, doposud to nikdo neřešil, zanedbaná údržba se nahrazuje předčasnými investicemi. Takhle to dál nejde.
    Takže je dobře, že to SŽDC natvrdo dává vědět, přestože způsob je podle mne chybný. Každopádně je třeba, aby si odpovědní, což je vedení SŽDC, MD a vláda uvědomili, že údržba infrastruktury se dělat musí a že kvalitní údržba vyjde ve finále levněji, než údržba bídná + předčasné investice (rekonstrukce a modernizace). Navíc v době mezi dvěma investicemi do stejného úseku nebude docházet k téměř žádným poruchám a pomalým jízdám. K tomu je také nutno se podívat na zoubek tomu, kam a jak účelně jdou peníze v rozpočtu SŽDC určené na údržbu. A poslední zásadní věcí je, že outsourcovaná údržba (typicky podbíjení, svařování, broušení) stojí a bude vždycky stát více peněz, než když si to bude SŽDC dělat vlastními prostředky. Jenže ty si musí napřed koupit, jelikož je před nějakými patnácti lety rozprodala.

    • A kdo asi tu dráhu v devadesátkách tak pěkně rozdělil a vše lukrativní vyčlenil (TSS, AŽD ad.)? Bureš to pravda ANO nebyl. Titulek jinak dobrej, rozesmál mě. Děláte tu, jak kdyby PJ byla něco z jiné dimenze, nebo to překvapení, že ty koleje z před dvaceti lety nejsou navěky. A svědčí to i o tom, že zlaťáčků, pocházejících jen a pouze z domácích luhů a hájů zas tolik není.

  • Je to tu opět – SŽDC, ŘSD = největší brzdy národa. Být dopravci, požaduji od SŽDC výrazné odškodné… např. trať 171 ukázka za vše – mostek, který dříve vyměnili za 14 dnů letos potřeboval výluku ca. 3 měsíce a za rok se SŽDC rozhodne, že opraví ve stejném úseku další mostek a opět měsíce výluky… dementi

    • Bohužel , odškodné požadovat můžete , ale stejně nic nedostanete. SŽDC je státní organizace , chráněná státem.
      Ale souhlasím s Vámi v tom , že by odškodné být mělo. I proto , aby se SŽDC snažila vycházet vstříc svým zákazníkům a organizovat a plánovat výluky tak , aby to jejich zákazníky co nejméně „bolelo“.

    • Tak ono je něco jiného výměna ocelové konstrukce a něco jiného kompletní nová betonáž. Neříkám, že to nešlo rychleji, ale pokud se mělo vždy jezdit alespoň po jedné koleji, tak to asi tak moc urychlit nešlo. A co si budeme povídat, tak letos se na 171 udělalo docela dost. Podstatné je, že na většině úseků jsou nové kolejnice, a že se vyměnily izolátory TV. Jestli to k něčemu bylo zjistíme teď v zimě.

  • A dobrá je strana 269 v prohlášení o dráze. „Vlakový zabezpečovač“ Nevím zda je to komické nebo tragické. Spíš tragické.
    Jako jednokolejky Brno Přerov. Boleslav. Jaroměř Turnov.

  • Na to se nedá nic říct… Vždyť třeba ta trať z Klatov do Železné Rudy byla tak dlouho zavřená, dělaly se tam luxusní nástupiště ve stanicích a TK se neopravila… Teď tam budou znovu omezovat provoz??? Dělá se spousta pseudorekonstrukcí za miliardy, které ani žádné zrychlení nepřinesly a za rok -dva se tam zavádí pomalé jízdy z důvodu špatné koleje??? Tomu nerozumím…

    • Podobně se dělají všechny rekonstrukce – vysoké nástupiště, výměna kolejí a výhybek ve stanici, ale co je mezi stanicemi se neřeší, pokud tam není přejezd. A mimo to se tahají kabely ke všemu podél celé tratě.

  • Ale na 2018 je plánovaná asi měsíční výluka mezi Boleslaví a Chotětovem. Tak mi neříkejte, že to při té výluce nedají do pořádku aby tam o rok později zas nemuseli dávat pomalou. A to si myslím, že nebude jediný příklad… Pokud to tak ale bude, tak ať se jdou vy****.

  • Jako ministr dopravy bych okamžitě za tuhle zprávu vyhodil vedeni SŽDC a tahal je k soudu kvůli zanedbání svých povinnosti.

    • Praví viníci jsou již dávno a dávno pryč….nejvíce se zanedbalo za ministra pana Bárty..

    • Bárta byl ministr dopravy ani ne rok, takze na něj bych to neházel.

    • Klauzovy švindlzlodějské tlupy (vlády) kdy na postu dřepěl vykuk Stráský a před ním tuším Nezval. Všem přitom poraděnkoval na ministerstvu/ČSD/ČD v oblasti investic/údržby Žemlička. To je ta lampárna, kde si dnes můžeme stěžovat. Umolousaný Šíp jen uhvozřeně a lokajsky jezdil buzerovat řadové ajznboňáky.

  • Je lepší varianta, že jsou blbí, nebo, že to dělají naschvál? 😀

  • Jojo, hlavně doufám, že zas budu poslouchat kecy o pár VRT na 350 km/h za 500 mld. Kladno 33 mld a pod.
    Je vidět, že zákon o korporacích, hospodář, trestní zodpovědnost, neomezené ručení jednatelů svým majetkem a spol dělá dobrou schizofrenii všude. Aneb kácení stromu km od trati a podobně.
    Že se 30 let po tom jezdilo a nic 🙂 A teď se mohou udiagnostikovat. Podle mě je špatně, že sždc vlastně nic nedělá ve vlastní režii. Ani základní opravy. Přitom v pokusné Anglii po privatizaci a následném střelhbitém znárodnění Railtrack to dopadlo tak, že si jejich státní Network Rail snad i staví sám. A u nás sždc nemá ani podbíjecí stroje. A vše outsourcuje a soutěží.
    A Poříčany Pečky není to ten nedávno „opravený“ koridor? To moc nevydržel. A to je podle mě jeden z těch lépe udělaných.

    • Poricany Pečky je snad z 1997 takže 20let.
      To se Vám zdá málo?

    • Tak oprava – není to ta nová část, ale evidentně prostě koridor má životnost cca 25 let.

    • Jo omlouvám se spletl jsem si to s Úvaly. Ale ukazuje to, že je nejvyšší čast projektovat Koridory 2, tentokrát bez přejezdů a místy na 200.
      Tak jak se to mělo tehdy dělat.

    • Vidím to podobně, správce infrastruktury by měl mít k dispozici techniku i lidi, aby mohl síť aktivně udržovat a vylepšovat jako dobrý hospodář, pokud možno s využitím vlastních zdrojů. Nevidím důvod, proč by SŽDC s 18 tisíci zaměstnanci nemohlo mít týmy lidí, které připravují dokumentace a projekty a nebo vlastnit stroje na kompletní výměnu svršku. Jasně, že nebude stavět tunely a mosty, stačilo by, že nedopustí, aby se někde rok počítalo s pomalou jízdou, než bude možná náprava.

  • Počernice – Vysočany 30 km/h? Vždyť je to nejdelší úsek na trati. To by mohlo znamenat v praxi zpomalení OS z 9 minut na 25 minut. Tím by se snad vyplatilo vystoupit v Počernicích a jet autobusem na metro.
    Proč se už dávno nerozjela rekonstrukce? Toto je selhání SŽDC. Stejně jako úsek 80 km/h Děčín – Schöna apod.

    • No tak, za 30 let opravili možná 1500km koridorů ale dalších cca 7000 km sítě nic.

    • Tak Počernice Vysočiny jsou zoufale zastaralé bylo snad jasné všem. Ale stejně můžeme pokračovat Kolín Havlíčkův Brod. Havířov Český Těšin. Hranice na Moravě Půchov, Praha Beroun. Kolín Poděbrady Nymburk. Ústí – Karlovy Vary. Atd. Atd. Atd. A to jsou jen ty nejpáteřnější. A na spoustě těch tratí, kde se sice zaplatily miliardy, ale staré koleje se jen opravily, je otázka zda je to na 10 let.. Jako třeba Jaroměř Trutnov, Opava Krnov, Jaroměř Turnov.

    • Vše je to vizitka p. ministra Ťoka. Volili jste ANO? Tak si nestěžujte.

    • Na Ťoka ani na ANO bych to všechno nesváděl – i proto, že ty problémy mají původ už dávno před jeho nástupem do ministerské pozice. Především ovšem platí, že SŽDC má svoje vlastní „kompetentní“ vedoucí zaměstnance a i referenty – zpracovatele, kteří přímo rozhodují o tom, na jaké nehorázné hovadiny se vyplýtvávají státní peníze místo toho, aby se za ně budovaly a udržovaly užitečnější záležitosti!

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora