Autobusy Doprava ve městě

Praha koupí od SOR dalších 50 autobusů, zveřejnila ceny za miliardový kontrakt

Bus v pražské MHD. Autor: DPP - Petr Hejna
Bus v pražské MHD. Autor: DPP - Petr Hejna

Dopravní podnik hlavního města Prahy dnes oznámil nákup 50 částečně nízkopodlažních autobusů od společnosti SOR Libchavy. Potvrdil také oficiálně nákup 150 kloubových autobusů od stejné firmy. Poprvé zveřejnila i ceny za jeden autobus v rámcové smlouvě.

DPP zveřejnil detaily o zakázce v tiskové zprávě, minulý týden pouze zveřejnil první rámcovou smlouvu na autobusy bez uvedení ceny.

Za jeden nízkopodlažní kloubový autobus zaplatí DPP 7,1 milionů korun, za standardní (částečně nízkopodlažní) autobus 4,3 milionů korun. Celkem by měl DPP za tyto nové autobusy vynaložit částku přesahující 1,2 miliardy korun.

To je o sto milionů korun méně, než DPP předpokládal při vypsání soutěže. DPP dosud ale stále nezveřejnil písemnou zprávu zadavatele, z které by šlo zjistit, jaké další firmy se přihlásily a kolik za autobusy požadovaly. Soutěž běžela více než rok. DPP stále neoznámil ani vítěze soutěže na 300 standardních autobusů, tuto zakázku mělo získat Iveco.

„Naše městská hromadná doprava patří k těm nejlepším na světě, a pokud chceme tu kvalitu udržet, musíme nutně investovat i do obnovy vozového parku. Jsem ráda, že se tímto způsobem opět o něco zvedne komfort cestujících,“ uvedla pražská primátorka. Adriana Krnáčová.

Podle náměstka pro dopravu Petra Dolinka Praha vidí budoucnost hlavně v tramvajích a metru, bez autobusů se ale pražská veřejná doprava ješte dlouho neobejde. „Cílem je, abychom se ze současného průměrného stáří devět let dostali na ideální úroveň 7,5 roku,“ řekl Dolínek.

Kromě ceny bylo kritériem pro výběr i spotřeba nafty, metodiku napadalo neúspěšně u antimonopolního úřadu Iveco. „Nové vozy plní aktuálně nejpřísnější emisní limit EURO 6 a z hlediska emisí jsou prakticky srovnatelné s autobusy na CNG,“ tvrdí v tiskové zprávě DPP.

Klimatizace, automaty na kartu, počítání cestujících

Všechny autobusy budou vybaveny celovozovou kompresorovou klimatizací, chybět nebude ani automatický hasicí systém v prostoru motoru, jenž by měl zvýšit bezpečnost dopravy. Autobusy disponují mj. couvacími kamerami, kloubové autobusy navíc i kamerami pro sledování obou boků zadní části vozidla.

Novinkou je i systém automatického počítání cestujících. V kloubových autobusech bude možné současně přepravovat dva invalidní vozíky. Ve standardních autobusech (vozech pro příměstské linky) bude nainstalováno zařízení pro prodej jízdenek s akceptací bezkontaktních karet. DPP má aktuálně 1 177 ks autobusů.

 

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora