Cestovní ruch Komerční sdělení Letectví

Odškodnění za zpoždění letu: jak získat finanční kompenzaci?

Letadlo: foto: Pixabay/PlanetaCestovani.cZ/licence CC
Letadlo: foto: Pixabay/PlanetaCestovani.cZ/licence CC

(Komerční text) Pokud cestujete častěji letadlem, možná už se vám stalo, že došlo k delšímu zpoždění letu. Taková situace jistě nepotěší, na druhou stranu můžete po dané aerolince požadovat finanční kompenzaci.

Nařízení Evropské parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004

Znají to mnozí z vás – těšíte se na dovolenou, případně spěcháte do cílové destinaci kvůli pracovním povinnostem, a ejhle, letadlo má opravdu velké zpoždění letu. Člověk je pak velmi rozladěný a navíc musí uvažovat, jak takovou událost řešit. Jenže přesně tyto situace už řeší nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004, která vám umožňuje alespoň získat jistou finanční kompenzaci. Z toho ovšem zároveň vyplývá, že let musí začínat, nebo končit na letišti členského státu Evropské unie. A navíc platí, že se musí jednat o leteckou společnost z Evropy.

Doplňujeme: mezi státy, na které se toto nařízení vztahuje, nejsou pouze členové EU, ale také další státy, konkrétně Švýcarsko, Norsko a Island.

Na jaké kompenzace za zpoždění letu máte nárok?

Ve většině případů se odlet zpozdí jen o několik hodin. Pak existuje nárok na občerstvení. Musíme zdůraznit, že na příčině, díky níž má letadlo zpoždění, absolutně nezáleží. Nárok máte tak jako tak. Na letišti byste měli konkrétně dostat vouchery na jídlo. Občerstvení by však mělo odpovídat době čekání. Pokud se budete domáhat zdarma čtyř chodů v nedaleké superluxusní restauraci, s největší pravděpodobností neuspějete. Při jakém zpoždění ale vlastně vzniká tento nárok?

  • 2 hodiny u vzdálenosti do 1 500 km
  • 3 hodiny u vzdálenosti od 1 500 do 3 500 km
  • 4 hodiny u vzdálenosti nad 3 500 km

Někdy se stane i ta nepříjemnost, že je let odložen až na druhý den. Zatímco dříve cestující často přespávali přímo na letišti, v současné době mají díky výše zmíněnému nařízení nárok na ubytování. Taková kompenzace se přitom vztahuje rovněž na dopravu z letiště a nazpátek, ale také na stravu. Platí to i v případech, že dojde k úplnému zrušení letu a vy pak můžete čekat na nový spoj i několik dní. Je to sice velmi nepříjemné, alespoň však nebudete muset platit výdaje navíc.

Mohlo by vás zajímat: pokud z jakýchkoli důvodů nedojde k plnění nároků na občerstvení či ubytování, můžete vám vzniklé náklady vyúčtovat aerolince dodatečně. Stačí zaslat účtenku, případně tento krok učinit skrze zprostředkovatele či společnost, jež se zabývá ochranou spotřebitele.

Nárok na odškodnění za zpoždění letu

Peníze a lidé, foto: Pixabay/PlanetaCestovani.cz/licence CC
Peníze a lidé, foto: Pixabay/PlanetaCestovani.cz/licence CC

Výše zmíněné kompenzace nejsou jediné dva nároky, na které máte právo. Pokud totiž zpoždění přesáhne 3 hodiny, můžete zároveň po letecké společnosti požadovat odškodnění. Ovšem pozor! Nárok vzniká pouze v případě, že se nejedná o nepředpokládané události. Bude-li mít tedy některý cestující vážně zdravotní potíže, anebo bude let opožděn z důvodu špatného počasí, nárok nemáte. Na druhou stranu stávka zaměstnanců dané aerolinky či problémy s palubním personálem se mezi nepředpokládané události nepočítají. Výše odškodnění se přitom opět odvíjí od délky letu.

  • 250 € u vzdálenosti do 1 500 km
  • 400 € u vzdálenosti od 1 500 km do 3 500 km
  • 600 € u v vzdálenosti nad 3 500 km

Jak získat finanční kompenzaci za zpoždění letu?

Co se týče občerstvení, to se většinou děje automaticky, tedy budete sami vyzváni, ať se dostavíte na přepážku. U ubytování byste už ovšem sami měli vyhledat zaměstnance, jež má na starosti váš let. Při uplatnění nároku na odškodnění za zpoždění letu musíte kontaktovat leteckou společnost a zažádat o finanční kompenzaci. K tomuto kroku je třeba formulář, letenka a palubní vstupenka, přičemž hodit se mohou i další náležitosti, ideálně potvrzení o zpoždění letu přímo z letiště. Často ale postačí i fotografie příletové tabule, na které se bude zpoždění zobrazovat. Pro úspěšné získání finanční kompenzace postupujte podle 4 hlavních kroků.

Doporučujeme: některé další informace a Formulář EU pro stížnost v českém a anglickém jazyce naleznete na webu Ministerstva průmyslu a obchodu. Abyste předešli zbytečným komplikacím, po vyplnění formulář určitě zašlete jako doporučenou zásilku!

Nenechte se odbýt, ale o odškodnění nežádejte ani zbytečně

Aerolinky se často snaží ze svých povinností vůči cestujícím vyvléknout. Argumenty mohou být různé, nicméně určitě se nenechte odbýt. Pokud se vám celá situace nechce řešit, existuje mnoho společností, kterým můžete váš případ vyřešit za vás, a to zhruba za čtvrtinu ze získané částky. Výhodou je, že nebudete nic platit předem a nic vás to stát nebude ani v okamžiku, pokud by celý případ dopadl ve váš neprospěch. Zvažte tedy, zda služeb takových agentur využít.

Jestliže dojde k zamítnutí vaší žádosti, nemusíte ještě házet flintu do žita. Jste-li stoprocentně přesvědčeni o tom, že máte plné právo na kompenzaci za zpoždění letu, můžete kontaktovat Českou obchodní inspekci (v případě tuzemských aerolinek), případně Evropské spotřebitelské centrum. Dejte si ale pozor na oprávněnost svých požadavků, neboť dle statistik bývá až 50 % žádostí neoprávněných. Pak totiž budete jen zbytečně ztrácet čas a energii.

Tip na závěr: vzhledem k tomu, že se odškodnění za zpoždění letu v mnoha ohledech odvíjí od vzdálenosti mezi místem odletu a příletu, měli byste ji znát naprosto přesně. K tomu může využít např. flight time calculator.

Zadavatel komerčního sdělení: PlanetaCestovani.cz

3 komentáře

Klikněte pro vložení komentáře
  • Nevím, kdo ten článek psal, ale je tam spousta nepřesností. Pokud se s vámi letecká společnost odmítá bavit, typicky pokud se neozve do 30 dnů od podání žádosti o odškodnění (nutnou podmínkou je, že vaše žádost je oprávněná a formulář dle EC 261/2004 správně vyplněný se všemi požadovanými přílohami), je třeba se obrátit na kompetentní letecký úřad. Kompetentnost se stanovuje dle toho, odkud měl být uskutečněn odlet. Není podstatné, kdo je leteckým dopravcem nebo jakou státní příslušnost má dané letadlo.

    Jako modelový příklad si vezměme odlet na lince Burgas – Praha operovaného Travel Service jejich letadlem registrovaným v Polsku. Podstatné je v tomto případě, že se jednalo o odlet z bulharského letiště, a proto cestující kontaktuje se svojí stížností CAA Bulgaria (www.caa.bg). Vůbec nemá smysl si stěžovat u českého ÚCL, protože ten by to stejně jako místně nepříslušný úřad předal bulharským kolegům a jen by se to celý proces prodloužilo.

    CAA BG pak může vést s Travel Service správní řízení za účelem vynucení plnění směrnice EC 261/2004, kdy může být v krajním případě udělena i pokuta v závaždějších a opakovaných případech i omezení činnosti na dané infrastruktuře.

    • Dobrý den, odkud čerpáte tuto informaci? Dle všech dostupných podkladů od právnických firem píšete pravý opak než jak se má postupovat. Při zpoždění letu Burgas – Praha u letecké společnosti Travel Service budete vymáhat náhradu na letecké společnosti Travel Service. V článku se nepíše o žádné podání stížnosti na ÚCL.

    • Samozřejmě, že náhradu budete primárně vymáhat na TS. Ale pokud se s vámi nebudou bavit, budou ignorovat emaily i doporučenou poštu, pak EC 261/2004 jasně říká, že pověřeným úřadem k řešení problému je národní letecký úřad země, které patří letecká infrastruktura (letiště), ze kterého měl být uskutečněn odlet.

      Je třeba implementovat systémové opatření. Když to teď řeknu hodně jednotuše, tak že nakonec zístáte svých 250 EUR, to nic neřeší. Pokud se letecká společnost nechová v souladu se směrnicí, musí být řádně potrestána (řádově několikanásobně vyšší pokutou, omezení činnosti atd.). Cílem směrnice je, aby v případě že přístě nastane podobná událost, letecká společnost plnila zcela automaticky a nemusel jste se dohadovat, pokud je Vaše žádost oprávněná.