Železnice

Odboráři v Rakousku spustili na železnici kampaň proti cizí konkurenci

Příměstská jednotka ÖBB Cityjet. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Nezvyklou kampaň spustili odboráři a hospodářská komora v Rakousku. Jejich iniciativa Řekněte ANO červeno-bílo-červené železnici  varuje před příchodem zahraničních dopravců na železnici. Chtějí, aby provoz zůstal hlavně v rukou státního dopravce ÖBB.

Na webových stránkách se snaží přesvědčit širokou veřejnost, že rakouská železnice je nyní tak kvalitní, že není potřeba, aby sem přicházeli další zahraniční dopravci. Hlavním důvodem spuštění této iniciativy je přesvědčení, že jedině ucelený systém veřejné dopravy dokáže oslovit širokou veřejnost.

Iniciátoři celé akce se snaží prokázat, že dnes je i bez soutěží Rakousko na špičce využívání vlaků veřejností. V Rakousku nyní působí v osobní dopravě celkem 21 železničních dopravců. Se třemi miliony př epravených cestujících denně patří Rakušané na 1. místo mezi zeměmi EU, v rámci Evropy pak jsou Rakušané druzí za Švýcarskem. Každý obyvatel Rakouska ujede ročně 1427 kilometrů. Podle autorů iniciativy je proto nutné, aby doprava zůstala v rakouských rukou.

Druhým důvodem je zavádění 4. železničního balíčku, který do budoucna znemožní přímé zadání výkonů veřejné dopravy. Zástupci iniciativy však nejsou proti soutěži, ale požadují, aby podmínky těchto soutěží byly nastaveny tak, aby domácí dopravci nebyli znevýhodněni proti levným zahraničním dopravcům a nedošlo tak ke zhoršení kvality nabízených služeb a ztrátě pracovních míst.

Odbory tím chtějí podpořit zachování pracovních míst i vysoké úrovně dopravy. Jde i o politické téma, podporu má například od současného premiéra Christiana Kerna, který dříve ÖBB vedl. V Rakousku je konkurence zatím na trase Vídeň – Salzburg, kde kromě ještě ÖBB jezdí WestBahn. V něm mají podíl francouzské státní dráhy SNCF.

V Rakousku na železnici začne od prosince působit i český RegioJet. Mluvčí firmy Aleš Ondrůj ale iniciativu nepovažuje za riziko.

Nás se to nijak netýká. My se orientujeme na mezinárodní vlakové spojení. Navíc na rakouském území je dopravcem rakouským státem vlastněná společnost GKB. S jejich zaměstnanci a podmínkami,“ řekl Ondrůj.

9 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • pratele zeleznice pokud zde mame narodniho dopravce ktery zajistuje vsechny sluzby i v pripade nehod nebo vypadku stroj tak nevym proc jsem lezou soukromy dopravci kteri nemaj nahradni vlaky v pripade leo a spoj se zrusi bez nahrady a Jancura vykrikuje ze jezdi bez dotaci coz neni pravda vloni mu priteklo jen 50 milionu v dotacich ty mohly dostat cd na provoz ted se v makl do noveho grafikonu a lidem ujedou jejich stale a overene spoje a Jancura si mne ruce jak mu jde drazni urad na ruku co si umane to udela a nikdo nic nemuze delat.je tu narodni dopravce a pak nejaky privandrovalec co ovlada dopravu na kolejichmilan

  • V Rakousku jezdim vlakem casto a jedine co k tomu mohu napsat, ze ÖBB proste a jednoduse funguje. Totez se da napsat o autobusove doprave, tedy o Postbusu.

    • Proto asi dostává od státu nemalé dotace, aby „prostě a jednoduše“ fungovala. A jak to podporuje nebo vyvrací úsilí soudruhů v rakouských odborech?

  • „Hlavním důvodem spuštění této iniciativy je přesvědčení, že jedině ucelený systém veřejné dopravy dokáže oslovit širokou veřejnost.“

    No ale v tomhle mají pravdu 🙁 U nás se stále skloňují slova „soukromník“, „levnější“, „ušetříme“, místo pojmů jako „integrovaný dopravní systém“, „celodenní takt“, „návaznosti vlak-autobus-MHD“, „jednoduché odbavení“, „P+R“, ap.

    Neříkám, že je ta první část špatně, ale měla by následovat až po tom, co bude vyřešena ta druhá. Jinak nastane to, co v autobusové dopravě a cestující spíše vyženeme 🙁

    • Vazba Vlak-MHD je na městech, jestli to přistaví k vlaku ČD, nebo VobejdaRails je jedno. P+R je opět v gesci měst či po dohodě se SŽDC, ne dopravci. A kde se takové parkoviště, eventuálně P+K u rychlíkových stanic postaví, tak jsou plná a nestačí a staví se další. Ale to je na osvícenosti měst, obcí a krajů, ne dopravců, i když(!) třeba takový Regiojet si na plácku v Židenicích parkoviště domluvil právě pro své zákazníky.

      Integrovaný dopravní systém je věcí krajů, pokud někdo považuje lístek jedné společnosti na její vlaky za integrovaný, a jako protipól staví soukromé dopravce, je to šatně protože naprosto stejnou integraci nabízejí i tito dopravci.

      Celodenní takt je opět záležitostí buď nabídky/poptávky, nebo objednávky ze strany krajů/státu.

      Osobně bych také raději skloňoval to druhé, protože se to týká infrastruktury spíš než barvy vlaku.

      Bohužel to nejde v situaci kdy hrozí že kdyby trval monopol ČD se tu zabetonujeme ve skanzenu, bůh ví jak by to vypadalo kdyby si ÖBB nevydupaly railety do Prahy (z čehož ty české vyšly nakonec lépe, ale je jich málo) a kdyby se tu nerozjela konkurence. Volba nových vozidel a jejich modernizací je poněkud tristní. Ať už jsou to různé modernizace, nebo bludiště kombinované s horskou tůrou v Interpanterech. Tolik dveří jsem snad neotevíral ani ve Wolfensteinovi 3D kolik jich je třeba k průchodu z jednoho konce na druhý.

      ÖBB si totiž zkouší držet jakýsi standart a ten zvyšovat, to tam možná táhne lidi, u nás je to mnohdy stylem „Buďte rádi že něco jede.“ Přitom by investice do základních úprav a modernizace neměly být nějak obrovské. Ať už se jedná o častější hloubkové čištění sedadel, nebo o to každý vagon jednou za čas zkontrolovat a opravit počínající korozi v prostoru pro cestující, tu něco dotáhnout, srovnat, či dosadit modernější a silnější zdroje světla, místo zářivek a úsporek se dělají dnes lepší ekvivalenty v podobě LED zdrojů, což je na vagon investice v nízkých tisícikorunách. Jenže nikdo u nás asi nikdy neprošel vozidla a nezjistil si co je na kterém dobré a co zase problém a podle toho dělal rekonstrukce.

      A dálkovou dopravu nemá smysl moc řešit z tohoto pohledu asi nikde, tam se obávám mají jak ČD, tak ÖBB proti některým soukromým dopravcům rezervy.

    • K.S. – pokud budete ochoten platit za vlak tolik jako se plati v Rakousku tak verte, ze se obnova vozoveho parku pohne. Jenze ono je jednodussi tvrdit, jak fajn jsou ti soukromi dopravci. Jo jsou fajn, protoze nemusi mit zadne nahrady, neprovozuji xy spoju denne, atd. Jak to pak dopadne ukazuje Leos, ktery kdyz se mu neco rozbije tak proste zrusi spoje bez nahrady.

      Vase veta „u nás je to mnohdy stylem „Buďte rádi že něco jede.“ je takova klasika. Kazdy by chtel jezdit v novych vozech, ale zaroven pokud mozno s Ovy do Prahy za 150 korun. S timto pristupem se nikam nepohneme a zadny Jancura, GW Train ci jiny dopravce typu „na zachod si odskocte ve stanici“ to nezachrani.

    • K.S.: Tak jednak modernizace vozového parku už tady byla dávno před konkurencí jako nezvratný důsledek zastarávání vozidel. Konkurence tomu přidala na razanci, nicméně objektivně musíte uznat, že ji nespustila. Dalším faktem je, že ÖBB si nevydupaly railjety na Praha – Vídeň. ÖBB nabídly nepotřebná vozidla vysoutěžená za levnější cenu jako možnost pomoci ČD s obnovou vozového parku a kam by s tím ČD jezdily? Těch tras u nás zase tolik není, je proto fajn, že se dohodlo souvislé navázání na dosavadní síť railjetů a ty tak začaly jezdit mezi Štýrským Hradcem, Vídní a Prahou.