egoe-plus
Dopravci Železnice Železniční průmysl

Dvě miliardy navíc. Certifikace údržby udělá další zářez do hospodaření Českých drah

Drážní úřad provádí certifikaci údržby. Pramen: Drážní úřad
Drážní úřad provádí certifikaci údržby. Pramen: Drážní úřad
Náklady na údržbu vozidel ČD dosud činily ročně 4 miliardy korun, euroúřední zásah je ale zvýší o polovinu

Zatímco Drážní úřad bije na poplach, že osobní dopravci nestihnou do června 2022 získat nově povinný certifikát pro údržbu, dopravci řeší výrazně vyšší náklady s tím spojené. A v první řadě České dráhy, které přitom aktuálně hledají úspory ve všech svých činnostech.

Certifikační povinnost se týká firem, které v rejstříku vozidel figurují jako ECM, tedy subjekt odpovědný za údržbu vozidel (Entity in Charge of Maintenance). „Přechod k ECM znamená povinnost přijetí nových standardů oprav a údržby vozidel, které odrážejí platnou legislativu EU. V jejich důsledku byl upraven vnitřní údržbový předpis, jehož implementace navyšuje celkové náklady na opravy a údržbu kolejových vozidel,“ uvedla mluvčí drah Gabriela Novotná.

Celkové náklady na opravy a údržbu vozidel Českých drah dosud činily ročně zhruba 4 miliardy korun. Přechodem na novou unijní legislativu (tzv. IV. železniční balíček) se však podle Novotné náklady ČD v této oblasti v letech 2021 a 2022 zvýší ročně zhruba o polovinu. To představuje růst nákladů o dvě miliardy za rok. Samotný proces certifikace pro údržbu lokomotiv a osobních vozů chtějí České dráhy zahájit u Drážního úřadu na podzim.

Povinná certifikace systému údržby se dosud týkala pouze nákladních vozů, IV. železničním balíčkem byla ale rozšířena na všechna železniční vozidla, tedy i na lokomotivy, ucelené jednotky, osobní vozy a speciální vozidla. Čas na certifikaci, která je sama o sobě zdarma, je do června 2022.

Pro dopravce se přitom nová povinnost, která zvyšuje náklady na údržbu, zavádí v nejméně vhodnou dobu. České dráhy loni přišly o 35 procent cestujících a čtyři miliardy na tržbách. Lépe si nevedou ani letos. Hledají proto úspory, kde se dá.

Povinnost platí i pro další dopravce, ti ale zatím nejsou příliš sdílní. „Certifikaci ECM řešíme už několik měsíců, probíhají interní přípravy na zajištění realizaci celého procesu a následně plánujeme koordinaci našeho postupu také s Drážním úřadem,“ uvedl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. Náklady podle něj nelze zatím specifikovat. „Je třeba počkat, až se řada věcí vyjasní,“ doplnil Ondrůj.

Dokumentaci pro podání žádosti o certifikaci připravuje i Arriva. Ani její mluvčí Jan Holub však nebyl v otázce nákladů sdílnější než Ondrůj.

62 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
medvěd

A nakonec zbyly 3 firmy a ty si rozdělily trh mezi sebe a trh se srovnal (zdražili všem údržbu) !

Gwann

nevíte někdo lépe informovaný co za dodatečné povinnosti tam jsou? zákaz repasu dílů, šílená administrativa ve stylu jeden dělá a druhý přesně točí, co dělá nebo něco jiného?

Jimbo Jones

Dělat údržbu pořádně, neprodlužovat servisní intervaly „to ještě vydrží“, nedělat místo vyšších stupňů nižší „to je dobrý“.

Rosťa Kolmačka

Nejde ani tak o konkrétní požadavky, jakož o to, aby dotčená firma měla funkční systém údržby – tzn. obecně byla schopná plnit požadavky popsané v Příloze II prováděcího nařízení Komise 2019/779 – viz https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019R0779&from=CS Samozřejmě každá firma je jiná a plní je tak trochu po svém, nicméně v zásadě jde o to: – Mít vnitřními předpisy všechny (pro danou firmu a rozsah jejích činností relevantní) požadavky z uvedené přílohy popsány a OPRAVDU JE TAK PLNIT (na to se zaměřujeme především; občas se stává, že firma sice „ví“ a má popsáno, co má jak dělat, ale – úplně nepochopitelně – to… Číst vice »

Gwann

takze typická regulace doprovázena vzletnymi slovy, jak to umí EU v kombinaci s našimi laskavými zákonodárci. na vse mít papír a předpis, kterým je třeba se bezpodmínečně řídit, vše vyhodnocovat a vse důkladně dokumentovat. plus asi konec re-use něčeho, co jsem odmontoval jinde bez povedomosti či zkoušky, jaké to má vlastnosti. (coz znamená konec re-use protože to málokdy bude někdo zkoumat) na toto bude třeba hodně systémových specialistů, protože tohle vše chtít po dílně by asi skončilo hromadnou sebevraždou pracovníků dílny či vraždou toho, kdo to po nich chce. neumím vyhodnotit, jak to pomůže bezpečnosti na železnici, ale dopředu lituju… Číst vice »

Rosťa Kolmačka

Skoro tři desítky firem s dílnou si na to zvykla a hromadné sebevraždy ani vraždy nemáme hlášeny. Naopak většina těch firem zpětně uznává, že je to někam (v dobrém slova smyslu) posunulo. Ono ostatně když příjdete na kontrolu do firmy, prakticky hned poznáte, kde to funguje, tj. kde je systém údržby opravdu zaveden a „žije“ a kde na vás jen hrají habaďuru. Ani sebelepší herci nedokážou zahrát to, čemu vnitřně nevěří, s čím nejsou ztotožněni. Samozřejmě i z našeho pohledu jsou některé požadavky na systém údržby místy dost „ulítlé“ (myšleno na poměry České republiky), je to dáno tím, jak jsou… Číst vice »

Gwann

ja to beru tak, že to pomůže, ale čím větší firma / zastaralejsi či složitější IT, tím větší hrůza…protože to může dost zdržovat.

že by to mělo vychytat neudrzovani a porušování interních manuálů, jen dobre. záleží ale na charakteru firmy, kdyz je někde „ohejbaci“ mentalita, tak se pak na dílně zblazni jak uspokojit náčelníky i certifikaci…

Jouda

Takhle. Úroveň oprav a servisů to nezvedne ani o píď. To je jasné. Jediné co to zvedne, budou obrovské náklady firem a ještě větší byrokratická zátěž. Příkladem jsou nákladní vozy. Od zavedení ECM se v mnohém stav vozů podstatně zhoršil. Obylňáky, klaničáky na dřevo, vysokostenné vozy mnohdy velice známých evropských provozovatelů, to je šrot. A jak se to vyřešilo ? Ti větší dopravci a opravci kteří měli na to to zvládnout finančně a legislativně to kryjí těm menším. Ti si to jako na „oko“ u těch větších zajišťují a platí za to jakési výpalné. Všichni to vědí, všichni se tváří… Číst vice »

Rosťa Kolmačka

Je to právě naopak – úroveň to pozvedne a někdy i výrazně. Klidně se zeptejte v kterékoliv už certifikované firmě z oblasti nákladních vozů. Přehled najdete zde: https://eradis.era.europa.eu/safety_docs/ecm/certificates/default.aspx?DocType=3 (vyberte Českou republiku a dejte vyhledat). A náklady firem to zvedne v závislosti na tom, jak moc laxně k tomu ona firma doposud přistupovala. Najdou se takové, kde zavedení systému údržby náklady nezvedlo, ba naopak – funkční systém údržby by měl náklady snížit (když do toho nebudete počítat investice do rozvoje firmy, které sice mohou být z popudu ECM, ale obvykle nejsou nezbytné, jde o vlastní rozvoj firmy). S těmi nákladními vozy… Číst vice »

kosmik68

O 2 miliardy víc za nic….to nevymyslíš. Už píše pan Bednárik ostrou prosbu na MD a kraje, kde musí přitlačit o 10% platby za výkony v ZVS?

Roman

Holt síť dep a dílen ještě více prořídne a časem se údržba přesune na externí firmy.

Lukáš

A které by to byly? CZ Loko, plné, PRAS Šumperk – plno, ČMKS – plno, max. DPOV.

Zrzek

DPOV taky plno jinak by se nesoutěžily rekonstrukce, desira by už byly z části rekonstruovaná.

Os5600

Že už by se konečně vozy Bmz234 jezdící hlavně na rychlících linky R10 dočkaly pořádné údržby? Ony by to nebyly vůbec špatné vozy, kdyby nebyly věčně obuté, topení při stažení na nejnižší teplotu netopilo i nadále naplno, ovládání hlasitosti rozhlasu při ztlumení utlumilo rozhlas tak aby neřval na plno. Stav interiéru to je na napsání románu, okny není vidět protože je zevnitř na nich nakondenzovaná voda, WC věčně nefunkční. A každej vůz je originál. Většinou totiž na jezdí na některých spojích dva tyto vozy. A jeden má na WC klasické papírové utěrky a druhý má na WC ofuk na ruce.… Číst vice »

Papaja501

Dobrý den, tak na techto vozech je snad jediné dobré to, že kupé je po šesti a že si tam uděláte letiště…Vše ostatní ani údržba nezachrání…Co se týče bezpečnosti (věčný problémy s nástupníma dveřma), funkčnosti a spolehlivosti… a teď mě ukřižujte, je mi na vlaku milejší B..Víc k tomu nic, nemám je rád na vlaku.

Jimbo Jones

Zjednodušeně řečeno: ECM znamená konečně dělání pořádné údržby a to u ČD bude stát dvě miliardy, o které ojebávaly servis dodnes.

Miroslav Zikmund

Vy jste někdy pracoval v oblasti údržby kolejových vozidel = hovoříte z vlastní zkušenosti = přiznáváte, že jste neplnil své pracovní povinnosti dodržováním udržovacího řádu stanoveného jednak výrobcem, jednak příslušným interním předpisem ČSD/ČD nebo jen tak blábolíte a kydáte špínu ?

Alois N.

Jak vypadaly podvozky některých béček asi víte. Jaká je situace dnes neumím říci.

Přiznávám

Tak k tomu bych se klidně přiznal za něj, z vlastní vůle, z důvodu nedostatku dílů, nedostatku času, z důvodu, že to prostě musí odjet, z důvodu nařízení vedoucím … . Nic nekydám, diskutuji a tuším co je provoz v současných podmínkách. Vzpomeňte na ježdění 380 na tři, dva motory, vzpomeňte na klimatizace 471, kompresory 471, 151 (reko na šroubovej). Prostě existuje tolerovaná míra ústupků, tolerovaná samotnou údržbou, provozem, strojvedoucíma a nikomu se rána co ráno nechce k raportu na koberec, proč nejel, byl odřeknut ten či onen vlak. V tomto duchu jak víte taky jezdí do Prahy z jistého… Číst vice »

Jimbo Jones

Tady někde jsou ty dvě miliardy (anebo blábolí a kydá špínu Drážní inspekce): – poškození drážního vozidla vlaku R 804 za jízdy vypadnutým brzdovým špalíkem, který po odrazu od terénu oknem vlétl do oddílu pro cestující, prorazil přepážkuoddílu pro cestující a ve vedlejším oddíle poškodil další přepážku dne 11. 3. 2010 v 09:24 h, mezi železniční stanicí Brodek u Přerova a výhybnou Dluhonice, v km191,000 1. traťové koleje. Příčinou bylo nezajištění speciální překlopné pojistkyhorního klínu brzdového špalíku 2. nápravy DV – ulomení brzdové jednotky kotoučové brzdy DV za jízdy vlaku Os 6841 v žst. Bílina dne 9. 6. 2011 v… Číst vice »

G700

CAMO pro vlaky? No konečně! Ještě tohle na silniční dopravu!

Zrzek

Jenže i po zkušenostech se značkovými servisy vlastněnými přímo výrobcem si auto opravím radši sám.

G700

Jenomže když se budou servisy auditovat, mechanici muset mít licence o který se budou bát, tak obecně kvalita půjde nahoru. Audity každý rok, uchovávání dokumentace od servisů… To by mělo smysl a odstranilo by to pojízdný rakve ze silnic…

Zrzek

Akorát to prodraží opravy a tupce ze systému to neodstraní. 10x reklamovana závada, vyměněno prakticky vše co by jí mohlo způsobovat a stejně se na nic nepřišlo. Nakonec to opravil exot, který je věčně v lihu a měl to za 1h opravené. Šlo jen o seřízení jediné nevyměnene věci. Seřídil ventilky v servořízení. Servis řešil geometrii, pneumatiky, disky( na naše náklady se dávaly jine pneu a disky a při našem tvrzení, že je to v servořízení nám bylo uděleno, že je to blbost ) zatížení jednotlivých kol. A nešlo jen o pitomost auto táhlo silně doprava.

Jiří Kocurek

„odstranilo by to pojízdný rakve ze silnic…“

Od toho je snad STK, nebo rovnou přiznáváte, že selhává? Nebo by se měla dělat každé tři měsíce, aby se na bubnových brzdách nezvlinily kotouče, už vám to píšou potřetí….

G700

Ano, STK evidentně selhává..

bkv

Tak pokud to odstraní situace typu „U 35 jednotek je překročený kilometrický proběh do obnovy vyššího stupně, který je dle udržovacího řádu výrobce 600 000 kilometrů“, ta proč ne…

Miroslav Zikmund

Domníváte se, že „certifikace“ navýší kapacity opravárenské základny, aby se ty km proběhy daly stíhat ? Za „bolševika“ byly monopolní opravárenskou základnou pro „zelenou“ trakci ŽOS Martin-Vrútky (původně jen Vrútky). Protože kapacitně nestačily provádět tzv. „střední“ opravy – o generálních ani nemluvě, tak se muselo „prodlužovat“. Lok 15x (ex E 499.2) i bratislavské 350 (ex ES 499.0) najely běžně za měsíc 25 000 km, tj. každý měsíc musely absolvovat prohlídku Em v domovském depu, po 150 000 km prohlídku EV, po 450 000 km dílny ES = to se najelo po 18 měsících …. původně bylo 15x 27, pak 26… Číst vice »

Přiznávám

Ne nedomnívám, a právě proto nejsem schopen pochopit ty dvě miliardy, když po hodování vlka zůstane koza furt stejná

Petr Šimral

Mirku, ať s ECM či bez ECM. Myslíš si, že když provozovatel vozidel nemá na údržbu vozidel kapacitu, že jí může „prostě a jednoduše“ přestat dělat? To snad ne… Já mám manuál výrobce a pokud tam mám napsáno 30 tis. km + 10%, tak je to prostě max. 33 000 km. Konečná. Totéž R1 = 1 260 000 km = konečná. Totéž TR1 = 8 let = konečná. Nemohu si napsat, že stav lokomotivy je dobrý a nic nenasvědčuje tomu, že by se něco rozbilo a proto si to mohu zvednout třeba na dvojnásobek. A o tom je ECM. Kontrola… Číst vice »

bkv

Takže veřejně prohlašuješ, že ČD na údržbu kašle…

Y.K.

Navýší. Pokud vozidlo s projetým proběhem bude „přes to vlak nejede“, tak se postupně navýší kapacita oprav a tlak na to, držet si v tom systém (mít dostatek disponibilních). Tahle parodie na proběhy prostě skončí a je to podle mě dobře, výrobce je nestanovuje pro srandu králíkům. Využívat technologické rezervy je špatně, ty jsou tam kvůli bezpečnosti a ne na šetření.

Liboslav

Tady evidentně modrým nefandí. Již ten nadpis je zarážející a zavádějící.

Milan

Ba právě naopak, pisatel automaticky předpokládá, že certifikovat budou jen ČD.

Liboslav

To je ale diskriminace ….

Certifikace

Systém má nyní řadu hluchých míst. Jedním z nich je údržba, plánovaná údržba a opravy poruch. Než ale vůbec začnete uvažovat o nějaké certifikaci a pravidelném systému, musíte začít u provozu samotného. Tedy, když provozuji vozidla, mít je s dostatečnou provozní zálohou do sestavenych oběhů a výkonů, nikoliv mít oběhy postavené na knop, například pro 6 jednotek, souprav a podobně a celkově těch jednotek mít pouze stejný počet. To pak narážite na jistý střet zájmů, protože provoz chce jezdit, ale údržba má na prohlídku stanovený počet hodin servisních úkonů, navíc musí odstranit i popsané závady. Proto je pak i dnes… Číst vice »

Zrzek

Je problém sehnat I ty nekvalifikované a nenatesene.

Miroslav Zikmund

Doba, kdy v depu bylo na turnusovou potřebu 19 x E 499.2 sedm v záloze minula. Ono jich 7 reálně nebylo, protože jedna až dvě byly v ŽOS, na každé se denně (Po-Pá) dělala prohlídka EM nebo EV, pokud najela km do prohlídky v pátek odpoledne, čekala až do pondělí a pak byly na prohlídce současně dvě …. Když neměl strojmistr na „středu“ E 499.2 „na Košice“, tak jí stáhl „z Přerova“ a místo ní jela bobina, jichž bylo plné depo …. V roce 1986 bylo na turnusovou potřebu 14x E 499.3 „jen“ šest v záloze, vzhledem k množství garančních… Číst vice »

Přiznávám

Asi Vám tam chybí nějaký smysl, slovo, neva. Smysl jsem si domyslel. Chápu princip, ale přesně, doba je jiná, zákazník poptává výkony, dopravce je od toho, aby to vykalkuloval včetně potřebné a přijatelné zálohy a navrhl řešení, řešení, které je při dodržení bezpečnosti a spolehlivosti reálné a oboustranně přijatelné. Obojí má své extrémy, my jsme od extrému mít zálohu značnou přešli do druhého, nemít žádnou a tu pak, sanujeme ústupky na údržbě, bezpečnosti, kultuře cestování. Podle mě je to už nyní i bez certifikace, byť máme ISO, nepřípustné, ale dokážu si připustit, že díky těm ústupkům vlaky jezdí, ústupkům i… Číst vice »

Jakub

Já teda s kvalitou článků na tomto serveru obvykle zásadní problém nemám, ale napsat, že „euroúřední zásah“ zvýší náklady na údržbu o polovinu, aniž by to bylo odargumentováno (a vyjádření tiskové mluvčí jednoho dopravce není zrovna přesvědčivý argument) je docela prasárna. Matně si pamatuju ty palcové titulky, že restaurace budou muset kvůli EU zavést bezdotykové baterie a vyhazovat jídlo po 4 hodinách (nebo tak nějak). Taky se pak ukázalo, že je všechno trochu jinak… Administrativa, certifikace apod. stojí samozřejmě peníze, jak při získání, tak při udržení, ale tohle vyjádření ČD smrdí na sto honů. Druhá věc je, jak v podmínkách… Číst vice »

Iveta

No reaguji hlavně na komentáře,tak jak to popisujete to nefunguje, ČD má docela dobře dělanou údržbu ,ale vše zkurví lidé ,když na údržbu loko mám stanoveno 10 hodin a musím to stihnout do půlnoci o noční aby se mohlo spát a nadřízení to vědí je to asi špatně a soukromník zase vyjede hlavně at motorák dojede a je kšeft a pokud by lidé věděli v čem jedou nikdy do toho nesednou.Neplácám nesmysly obojí jsem zažil .No a někdo vymyslel lejstro jak se na tom úředník napakuje ,to je celé ,jinak se nic nezmění

V. K.

To má jako certifikace údržby jí prodražit o 1/2? To předtím ty vozy jako neudržovali nebo v čem je o tolik náročnější.

SaulGoodman

Taky mě to zaujalo, pokud je to realistický odhad, tak to nemůže být kvůli pár papírům a nějakým razítkům. A nabízí se pak otázka, co teda tak zásadního chybí v současné údržbě, že to přinese takové navýšení cen.

kosmik68

Ano neudržovaly, km proběh se u starých vozů natahuje donekonečna. Případně zasáhne štěteček s barvou. Nejhorší to bylo u lůžkových vozů, které tak nějak z logiky mají nadprůměrný proběh…a taky to bylo znát v jízdních vlastnostech pro cestujícího.

Romanero

Mám obavu, že železnice se jednou udusí tím, že sama sebe uadministruje..

MildaIV

Proč mluvíte v budoucím čase? Toto se děje už hodně dlouho a proto už dnes po železnici jezdí míň nákladu, než by mohlo. A i přes všechny politické proklamace o podpoře železnice, se ta byrokracie zhoršuje a to zejména na úrovni EU.

Jiří Kocurek

Ono je dost nanic, když je kapacita z Bystřice pod Hostýnem do Hulína. Jenže přes Bezpráví to neprojede. Přes Prahu to taky neprojede. A ikdyby, tak je problém kolem Labe do Drážďan. Jiná dvoukolejka elektrická trať do Německa nevede.
Ano, lokálky by se daly zaplnit převážením oken po okrese, ale musí si celá vesnice objednat naráz a ne každý rok někdo. To aby se naplnil vagon.

Vendelín

JPP: Certifikace ECM = konec provozu řady 560 …

Travegoist

Takže win-win!

Zrzek

Tak tomu nevěřím 460/560 tu s námi bude ještě dost dlouhou.

Filda

Nebudou. 🙂😁

Zrzek

Přesunou se na zálohy záloh, aby bylo čím jezdit v případě velkých průšvihů.

Jan Sova

tak, tak… Každé tornádo se jednou přesune jinam (Č.Třebová)….

Martin H.

Konec 560 rozhodně nesouvisí s ECM, ale s příchodem krajských panterů…

Zrzek

Když se to dobře sejde, pravidelné opravy, něco po nehodách tak se honem bude shánět něco pojízdného z kopřiv.

Jiří Kocurek

Zrovna v JMK těch přejezdů není moc, kde by mohl panter nabourat. Vlastně jsou jenom 3. V Újezdu u Brna, v Tišnově a Blansku. Na ostatních toho moc nejezdí, pravděpodobnost srážky je tam výrazně nižší. Jedině že by se počítalo s tím, že se budou srážet vlaky několikrát ročně. A to se neděje ani dneska.
PS: JMK platí 1 záložní soupravu s naftovou loko v pohotovosti.

Pavel P.

Je pravda, že přejezdů s velkým silničním provozem až tak moc není, ale i tak je těch přejezdů celkem hodně. Například: Jen do Křenovic (hor. n.) je jich 8, přičemž 2 z toho mají značný provoz (Újezd u Brna a ul. Kaštanová v Brně). Brno – Břeclav má kromě přechodu ve Vranovicích přejezd v Brně, ul. Moravanská (Přízřenice). Brno – Zastávka u Brna je přejezdů asi 10, i když je otázka, jak to bude vypadat po elektrizaci. Směrem na Svitavy je jich celá řada, ten v Blansku by sice měl být zrušen (nahrazen nadjezdem o kus dál), ale třeba přejezd… Číst vice »

On.

Zvláštní,ČD mají na každý prd papír,pokyn, příkaz, předpis nebo směrnici tak že by další papír stál takovou raketu je téměř nemožné. Druhou možností je že současná údržba není údržbou nýbrž jen jakousi parodií a vozidla jsou nebezpečná.

Označník

Tipnu si, že v turnusu teď bude navíc sedět minimálně jeden nový systémový specialista, který bude dělat administrativu a dohled, nad ním bude nějaký regionální podředitel atd.

Radek

To není o papíru, odteď se budou muset dodržovat všechny údržbové manuály, neodkládat servis atd. Proto se třeba teď soutěží velké prohlídkyb 471.

noerf

dotaz na redakci: bylo by možné zjistit u nákladních dopravců, jak se jim změnila cena údržby po zavedeni ECM a zda to řešily interně ši si najímali nějeké organizace, které jim radily se zavedením. Děkuji.

jiný Petr

Za jistého nákladního dopravce mohu říct, že s ohledem na relativně nevelký rozsah vozidel nepůjdeme cestou vlastní certifikace ECM, ale nějaký subjekt ECM si najmeme. Ale zatím netuším, kolik nás to bude stát.