Autobusy Dopravci Železnice

Ministerstvo dopravy najme kontrolory kvůli hlídání slev, zaměří se na malé dopravce

Cestující na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra
Cestující na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra

Vláda při schvalování plánu na zavedení plošných slev ve výši 75 % pro studenty a seniory od 10. června letošního roku neschválila plán ministerstva dopravy kompletně. Neprošel záměr přijmout šest nových úředníků, kteří by kontrolovali, zda dopravci se slevami nešidí.

Původní materiál počítal s tím, že by ministerstvo dopravy přijalo celkem šest lidí. Vláda nakonec ale rozhodla, že má ministerstvo některé neobsazené úřednické pozice a tak tabulkové počty zaměstnanců může obsadit jimi. Podle náměstka ministra dopravy Tomáše Čočka ale něco takového není prakticky možné. „Jednak jsou lidé na těch místech potřeba, jen se je vzhledem k situaci na trhu zatím nedaří sehnat a navíc jde o naprosto jiné obory, kterými se zabývají. Když hledám stavebního inženýra na schvalování staveb, určitě nepomůžu výstavbě tím, že jeho místo zruším a pošlu místo něho někoho kontrolovat slevy,“ vysvětlil Čoček.

Ministerstvo ale nehodlá na kontrolu rezignovat. Jen si na jejich provádění najme externisty, jejich pravomoci ale budou omezené, aby se nedostali do  rozporu se služebním zákonem. Podle Čočka jde o dvě úrovně kontroly. Jednak budou zkoumat, zda dopravci nepodvádějí při vykazování počtu cestujících se slevou například operacemi v účetnictví. Druhou úrovní kontroly je ověřit, zda dopravci dohlížejí, jestli má cestující na slevu nárok.

Z dosavadních zkušeností vidíme, že rizikovější jsou pro nás malí dopravci. U velkých firem se podvádění většinou neutají,“ dodal Čoček. V loňských kontrolách nenašli inspektoři například u první desítky největších dopravců jediný prohřešek. „Při výběru kontrolního vzorku se budeme zaměřovat zejména na to, zda nám u některých dopravců náhle nerostou počty cestujících, kteří mají nárok na slevu,“ dodal Čoček.

Ministerstvo dopravy letos kontrolovalo 19 autobusových dopravců ve 100 spojích, zda poskytují slevy v souladu s pravidly. „Nedostatky byly zjištěny u 4 dopravců, u 3 po jednom nedostatku a u jednoho 9 zjištěných závad,“ řekl mluvčí Zdeněk Neusar. Jména dopravců zatím ministerstvo nezveřejnilo, dokončuje závěrečné zprávy.

Nejčastějšími chybami je přiznání 50% slevy pro dítě do 15 let bez doložení věku a poskytnutí slevy pro žáky / studenty mimo trasu vyznačenou na žákovském průkaze, případně na neplatný průkaz,“ dodal Neusar. Ministerstvo kontrolovalo i železniční dopravce, u kterých se snažilo ověřit, zda jejich systémy řádně evidují stornované jízdenky. „Tato kontrola byla prováděna u všech 4 železničních dopravců, kteří měli s MD smlouvu. Nedostatky nebyly zjištěny,“ dodal Neusar.

25 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jestli myslíte, že sleva 75% pro děti a důchodce bude u RJ i v tarifech Relax a Business. Děkuji za reakce

  • A jde chcete vzít další průvodčí, když 80 procent zájemců neprojde vstupní lékařskou prohlídkou a psychotesty ?

  • Jak se dá vyloučit, že nějaký dopravce na komerční lince si za své nekoupí třeba deset lístků pro důchodce a 3/4 pak vyinkasuje od státu? (Tj. polovinu jízdného má bezpracně v kapse.) Myslím, že tyto slevy budou především o skrytém dotování komerčních spojů (autobusových i železničních).

    • A proč rovnou nenastoupí fiktivní skupina dětí do 6 let, že? Prostě tohle nikdo nikdy nezjistí a co se týče do teď poďvádění se slevami pro studenty (podle státu pouze mezi trvalým bydlištěm a školou v 2. třídě), tak vede Regiojet. Tolik lidí, kteří s Regiojetem jezdí, z meho okolí mi řeklo, že přece jsou studenti ne a tak mají na tu slevu snad nárok, ne? Tedy prostě je jednoduše nikdo nezkontroloval, že na tu slevu nemají nárok. Další problém je to, že Regiojet ve vlacích nezná nic jiného než 2. třídu. Tedy i business třída je oficiálně 2. třídou.

    • K eliminaci vydávání jízdenek fiktivním cestujícím by zřejmě měly přispět ty namátkové kontroly o kterých se zde píše. Kontrolor si od řidiče/dopravce vyžádá výpis lístků se slevou pro daný spoj a skontroluje, zda počet cestujících skutečně odpovídá. U ČD to ale zřejmě takto kontrolovat nepůjde, jelikož jízdenka není vázaná na konkrétní spoj. Kontroly se tak zřejmě zaměří na autobusové dopravce.

    • F.CH. – Jasně a proto lítají ve vlaku stewardky s tabletem a jak tam mají studenta, tak vyžadují průkazku na slevu a několikrát museli „studenti“ doplácet hezky cash. Možná v nějakém přeplněném vlaku, když se nestíhá, se to nezkontroluje. U autobusů se kontroluje při nástupu taky běžně. Tyhle fiktivní jízdenky jsou spíš výhodou pro obskurní dopravce typu VKJ autobusy, kde se to dělo běžně, nulové jízdenky, ZTP atd. Ani bych se nedivil, kdyby ten dopravce s 9 chybami byl zrovna on…. U Jančury, aby se to vyplatilo, by se to muselo dít ve velkém a to se neděje, ani to nejde. Kdyby ano, proč by pořád řešil, kde mu jezdí víc lidí, kde míň, kterou linku změnit, zrušit přesunout, když je tak snadné vykázat fiktivní cestující? A nějak jsi pominul, že kontroly byly ok.

      Co se týká té 2. třídy u Regiojetu, tak sice „byznys“ či „relax“ je taky 2. třída, na druhou stranu jeho cena je cca někde ve výši obyčejného jízdného ČD 2. třídy, často ještě o něco níže, takže opět se žádná senzace nekoná s ohledem na dopočet na původní cenu. Relax odpovídá často jízdnému u ČD s IN25 nebo nějakou akcí. Že má kompenzace vyšší než ČD je logické, když ho studenti preferují a jezdí jich s ním poměrově víc, že… Tak si má stát udělat takový model financování a kompenzací, aby to tak nebylo – ono by to šlo, ale nebylo by to populární, tak místo toho nastoupí populismus s jízdným skoro zdarma….

      Samozřejmě si taky myslím, že doplácet tyhle dva vyšší tarify pro „dotované“ cestující by se nemělo, už proto, že to povede k tomu, že začnou být plné a začnou tam jezdit cestující, kteří by tam normálně neotravovali, protože je jim líto pár desetikorun navíc připlatit dnes, kdy mají slevu nižší nebo žádnou. A taky to byla jistota, že třeba byznys se dal v 99% koupit i těsně před odjezdem, teď to nepůjde.

  • Kdyby se prodávaly lístky přes web ČD, stejně jako ve Švýcarsku SBB, asi by byl problém částečně vyřešen. Ať se to někomu líbí nebo nelíbí. Případně přes nějaký státní eshop.

    • Jak by to prosím vyřešilo, když si každý může koupit, co chce. Stejně se to musí kontrolovat :/

    • Že by to někdo přes ten eshop taky musel zaplatit, z nějaké karty, tedy by to asi nebylo virtuální.

    • Už vidím, jak si jde babička jedoucí do sousední vesnice kupovat jízdenku přes web. Takže by to možná vyřešilo Radima a Leoše, ale jen do doby, než začnou provozovat nějakou regionální linku.

    • Pokud chci slevu 75%, měl bych pro to něco udělat, takže klidně koupit jen přes web. Nemluvě o tom, že velká část důchodců má chytrej telefon, vysedává na netu apod.

    • A kontrolu přes web provedete jak? Nijak. Koupit si může kdo chce co chce a komukoliv.

    • Takže by místo šesti kontrolorů šest lidí provozovalo státní e-shop, a jako bonus by se přidaly obtíže pro cestující, kteří dnes mohou jet prakticky hned, když se rozhodnou (s výjimkou RJ a Leo), zatímco nově by při kontrole ve vlaku museli lidé čekat a průvodčí volat, zda je již jízdenka v systému, dokud by se neaktualizovala data ve strojku. Takže možná víc průvodčích na vlak? 🙂

    • Jan: No to je sice možné, ale pochybuji, že dopravce dostane od banky osobní údaje o klientovi. Nehledě na to, že takto může třeba syn student kupovat jízdenky celé rodině.

    • Tady byla pointa v tom, ze by to musela nakoupit skutecna osoba – prokazani naroku te osoby jiz neni tak podstatne. Zabranilo by to tomu, ze si to „nakoupi“ sam dopravce jen pomoci ucetnich operaci.

    • Myslíte, že počítačový robot nedokáže koupit lístek přes web?

    • Cim to ten robot bude platit ? On ma pristup k uctum mnoha fyzickych osob ? Bankovni transakce jsou identifikovatelne a tedy dohledatelne.

    • Státní eshop? V této zemi a v dnešní době. Neblbněte…. vždyť tu není jediný státní informační systém, který by fungoval bez problémů, výpadků apod. Doteď nemáme ani propojené informační systémy jednotlivých úřadů či institucí či databáze vozidel…

Newsletter