Autobusy Dopravci Železnice

Ministerstvo dopravy najme kontrolory kvůli hlídání slev, zaměří se na malé dopravce

Cestující na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra
Cestující na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra

Vláda při schvalování plánu na zavedení plošných slev ve výši 75 % pro studenty a seniory od 10. června letošního roku neschválila plán ministerstva dopravy kompletně. Neprošel záměr přijmout šest nových úředníků, kteří by kontrolovali, zda dopravci se slevami nešidí.

Původní materiál počítal s tím, že by ministerstvo dopravy přijalo celkem šest lidí. Vláda nakonec ale rozhodla, že má ministerstvo některé neobsazené úřednické pozice a tak tabulkové počty zaměstnanců může obsadit jimi. Podle náměstka ministra dopravy Tomáše Čočka ale něco takového není prakticky možné. „Jednak jsou lidé na těch místech potřeba, jen se je vzhledem k situaci na trhu zatím nedaří sehnat a navíc jde o naprosto jiné obory, kterými se zabývají. Když hledám stavebního inženýra na schvalování staveb, určitě nepomůžu výstavbě tím, že jeho místo zruším a pošlu místo něho někoho kontrolovat slevy,“ vysvětlil Čoček.

Ministerstvo ale nehodlá na kontrolu rezignovat. Jen si na jejich provádění najme externisty, jejich pravomoci ale budou omezené, aby se nedostali do  rozporu se služebním zákonem. Podle Čočka jde o dvě úrovně kontroly. Jednak budou zkoumat, zda dopravci nepodvádějí při vykazování počtu cestujících se slevou například operacemi v účetnictví. Druhou úrovní kontroly je ověřit, zda dopravci dohlížejí, jestli má cestující na slevu nárok.

Z dosavadních zkušeností vidíme, že rizikovější jsou pro nás malí dopravci. U velkých firem se podvádění většinou neutají,“ dodal Čoček. V loňských kontrolách nenašli inspektoři například u první desítky největších dopravců jediný prohřešek. „Při výběru kontrolního vzorku se budeme zaměřovat zejména na to, zda nám u některých dopravců náhle nerostou počty cestujících, kteří mají nárok na slevu,“ dodal Čoček.

Ministerstvo dopravy letos kontrolovalo 19 autobusových dopravců ve 100 spojích, zda poskytují slevy v souladu s pravidly. „Nedostatky byly zjištěny u 4 dopravců, u 3 po jednom nedostatku a u jednoho 9 zjištěných závad,“ řekl mluvčí Zdeněk Neusar. Jména dopravců zatím ministerstvo nezveřejnilo, dokončuje závěrečné zprávy.

Nejčastějšími chybami je přiznání 50% slevy pro dítě do 15 let bez doložení věku a poskytnutí slevy pro žáky / studenty mimo trasu vyznačenou na žákovském průkaze, případně na neplatný průkaz,“ dodal Neusar. Ministerstvo kontrolovalo i železniční dopravce, u kterých se snažilo ověřit, zda jejich systémy řádně evidují stornované jízdenky. „Tato kontrola byla prováděna u všech 4 železničních dopravců, kteří měli s MD smlouvu. Nedostatky nebyly zjištěny,“ dodal Neusar.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jiří
Host
Jiří

Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jestli myslíte, že sleva 75% pro děti a důchodce bude u RJ i v tarifech Relax a Business. Děkuji za reakce

Filip Chocholatý
Host
Filip Chocholatý

Co vím tak Regiojet vše ofiko vede jako 2. třídu, tedy myslím že ano ve všech třídach.

Jiří
Host
Jiří

Taky jsem si říkal. Pokud to nepřeznačí na 1 a 1+.🙂

coudy
Host
coudy

podle toho co jsem četl v článku co psal p.Sůra jsem pochopil že by to mělo být u RJ jen v low-costu
je to z roku 2015
I kvůli tomu se pro letošní rok už i změnila pravidla pro poskytování slev. „Druhou třídou se rozumí nejnižší poskytovaný standard, které dopravci nabízí,“ vysvětluje Němec. Tak je to napsané i v novém výměru ministerstva financí. Dopravci podle něj o těchto změnách už vědí.

Zdroj: https://ekonomika.idnes.cz/regiojet-a-finta-s-kompenzacemi-d3e-/eko-doprava.aspx?c=A150204_223027_eko-doprava_neh

Petr 766
Host
Petr 766

Zřejmě bohužel ano

coudy
Host
coudy
Petr 766
Host
Petr 766

A proto ČD má obyčejné jízdné daleko nad Jančurou 😀

Mareček Páreček
Host
Mareček Páreček

A jde chcete vzít další průvodčí, když 80 procent zájemců neprojde vstupní lékařskou prohlídkou a psychotesty ?

Petr.R
Host
Petr.R

nahradí se armádou.

Zlesák
Host
Zlesák

Jak se dá vyloučit, že nějaký dopravce na komerční lince si za své nekoupí třeba deset lístků pro důchodce a 3/4 pak vyinkasuje od státu? (Tj. polovinu jízdného má bezpracně v kapse.) Myslím, že tyto slevy budou především o skrytém dotování komerčních spojů (autobusových i železničních).

Filip Chocholatý
Host
Filip Chocholatý

A proč rovnou nenastoupí fiktivní skupina dětí do 6 let, že? Prostě tohle nikdo nikdy nezjistí a co se týče do teď poďvádění se slevami pro studenty (podle státu pouze mezi trvalým bydlištěm a školou v 2. třídě), tak vede Regiojet. Tolik lidí, kteří s Regiojetem jezdí, z meho okolí mi řeklo, že přece jsou studenti ne a tak mají na tu slevu snad nárok, ne? Tedy prostě je jednoduše nikdo nezkontroloval, že na tu slevu nemají nárok. Další problém je to, že Regiojet ve vlacích nezná nic jiného než 2. třídu. Tedy i business třída je oficiálně 2. třídou.

Milan
Host
Milan

K eliminaci vydávání jízdenek fiktivním cestujícím by zřejmě měly přispět ty namátkové kontroly o kterých se zde píše. Kontrolor si od řidiče/dopravce vyžádá výpis lístků se slevou pro daný spoj a skontroluje, zda počet cestujících skutečně odpovídá. U ČD to ale zřejmě takto kontrolovat nepůjde, jelikož jízdenka není vázaná na konkrétní spoj. Kontroly se tak zřejmě zaměří na autobusové dopravce.

Petr 766
Host
Petr 766

F.CH. – Jasně a proto lítají ve vlaku stewardky s tabletem a jak tam mají studenta, tak vyžadují průkazku na slevu a několikrát museli „studenti“ doplácet hezky cash. Možná v nějakém přeplněném vlaku, když se nestíhá, se to nezkontroluje. U autobusů se kontroluje při nástupu taky běžně. Tyhle fiktivní jízdenky jsou spíš výhodou pro obskurní dopravce typu VKJ autobusy, kde se to dělo běžně, nulové jízdenky, ZTP atd. Ani bych se nedivil, kdyby ten dopravce s 9 chybami byl zrovna on…. U Jančury, aby se to vyplatilo, by se to muselo dít ve velkém a to se neděje, ani to… Číst vice »

Jan
Host
Jan

Kdyby se prodávaly lístky přes web ČD, stejně jako ve Švýcarsku SBB, asi by byl problém částečně vyřešen. Ať se to někomu líbí nebo nelíbí. Případně přes nějaký státní eshop.

BoH
Host
BoH

Jak by to prosím vyřešilo, když si každý může koupit, co chce. Stejně se to musí kontrolovat :/

Jan
Host
Jan

Že by to někdo přes ten eshop taky musel zaplatit, z nějaké karty, tedy by to asi nebylo virtuální.

babilon
Host
babilon

Už vidím, jak si jde babička jedoucí do sousední vesnice kupovat jízdenku přes web. Takže by to možná vyřešilo Radima a Leoše, ale jen do doby, než začnou provozovat nějakou regionální linku.

To
Host
To

Pokud chci slevu 75%, měl bych pro to něco udělat, takže klidně koupit jen přes web. Nemluvě o tom, že velká část důchodců má chytrej telefon, vysedává na netu apod.

Michal
Host
Michal

A kontrolu přes web provedete jak? Nijak. Koupit si může kdo chce co chce a komukoliv.

František
Host
František

Takže by místo šesti kontrolorů šest lidí provozovalo státní e-shop, a jako bonus by se přidaly obtíže pro cestující, kteří dnes mohou jet prakticky hned, když se rozhodnou (s výjimkou RJ a Leo), zatímco nově by při kontrole ve vlaku museli lidé čekat a průvodčí volat, zda je již jízdenka v systému, dokud by se neaktualizovala data ve strojku. Takže možná víc průvodčích na vlak? 🙂

BoH
Host
BoH

Jan: No to je sice možné, ale pochybuji, že dopravce dostane od banky osobní údaje o klientovi. Nehledě na to, že takto může třeba syn student kupovat jízdenky celé rodině.

Bery
Host
Bery

Tady byla pointa v tom, ze by to musela nakoupit skutecna osoba – prokazani naroku te osoby jiz neni tak podstatne. Zabranilo by to tomu, ze si to „nakoupi“ sam dopravce jen pomoci ucetnich operaci.

babilon
Host
babilon

Myslíte, že počítačový robot nedokáže koupit lístek přes web?

Bery
Host
Bery

Cim to ten robot bude platit ? On ma pristup k uctum mnoha fyzickych osob ? Bankovni transakce jsou identifikovatelne a tedy dohledatelne.

Petr 766
Host
Petr 766

Státní eshop? V této zemi a v dnešní době. Neblbněte…. vždyť tu není jediný státní informační systém, který by fungoval bez problémů, výpadků apod. Doteď nemáme ani propojené informační systémy jednotlivých úřadů či institucí či databáze vozidel…