Letectví

Kraji hrozí s dotovanými leteckými linkami z Brna fiasko. Rumuni mají šanci posledních pár dnů

Boeing 737-500 letecké společnosti Blue Air. Foto: Facebook Blue Air
Boeing 737-500 letecké společnosti Blue Air. Foto: Facebook Blue Air

Plány Jihomoravského kraje a Brna na novou leteckou společnost Blue Air Moravia, která by oživila provoz na brněnském letišti, jsou vážně ohroženy. Necelé tři měsíce poté, co kraj oznámil plán na spolupráci s rumunským dopravcem Blue Air, je už jisté, že lety nezačnou včas a že se kraj může brzy rozhlížet i po novém dopravci.

Jednání jsou velmi dlouhá. Připadá mi to velmi špatné, protože sladit některá česká a rumunská práva je velmi složité. My jsme se trošku zadrhli, jsou tam problémy a samozřejmě se poohlížíme i po jiných možných dopravcích,“ řekl na dnešní tiskové konferenci hejtman Bohumil Šimek.

Blue Air Moravia měl začít létat na konci března se začátkem letového řádu do pěti destinací: Milánu, Bruselu, Lvova, Barcelony a Říma. Kraj měl s Blue Air založit společný podnik, ten ale dosud není zapsaný ani v obchodním rejstříku. Kolik dosud kraj do projektu investoval, není jasné, na dotazy na toto téma dosud neodpověděl. Původně počítal, že do startu linek dá 60 milionů korun. „Je to pro kraj historická šance, která pomůže dalšímu růstu celého regionu,“ říkal v prosinci hejtman.

Už na začátku února kraj připustil, že projekt má zpoždění. Dnes Šimek už potvrdil, že start na konci března je nereálný. „Budeme chtít od rumunských dopravců jasné vyjádření do několika dnů, abychom se nezastavili a mohli jednat dál i s jinými dopravci. Uděláme vše pro to, abychom alespoň letos nějaké spojení zajistili,“ dodal Šimek.

Plány kraje počítaly s tím, že nové linky využije 130 tisíc lidí ročně. Kraj jimi chtěl nahradit výpadek počtu cestujících po odchodu Wizz Airu. Pětici destinací měly ještě v létě doplnit lety do Dubrovníku a Splitu. Přilákat nové dopravce tak krátce před startem letního letového řádu může být složité, volných letadel není na trhu příliš.

8 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Rumunský dopravce má evidentně víc rozumu než vedení kraje.
    Tam nikdy nepochopí, že pokud bude dost pasažérů, tak dopravci přijdou sami.
    Také mohli začít provozovat lety, vyčerpat dotace a až pak se stáhnout.

    • Dokud Brno nepochopi ze NENI pupek světa, tak se nic nehne…
      Ve svým vlastním zajmu by meliresuscitovat ten provor jako zalozni=lowcostove letiste pro Viden…..
      Jenze kvůli neschupnosti/nabubrelosti mistnich autorit se zacina zvedat z popela Letiste Bratislava…
      Když to porovnam s poleskem http://www.rynek-lotniczy.pl jaka je to v CR tragedie – zejména Brno a Ostrava.
      Styci si precist i na vlasti oci videt jak v Polsku do ty infrstruktury sypou mraky penez a snazej se za kazdou cenu z Unie doslova vydojit kazdicky Euro… a tady u nas je to jenom banda rozhádaných namyslenejch amateru….

    • No jo, jenze polaci maji mnohem vice cestuchtivych (jsou to “kocovnici”) ale mnihem horsi pozemni infrastrukturu.

      Tohle predem odsuzuje jak brno tak ostravu k paberkovani – nemluve o blizkosti jinych velkych letist v jejich okoki.

    • „Tak proč do toho UTair jde ???“
      Protože ruské poměry vždy byly a stále jsou (a budou) úplně jiné, než české (a N.B. moravské) …

    • Dobře. Tak příklady odjinud: Debrecín – proč jej Lufthansa a Wizzair rozlítaly, když je menší a na stejné straně Budapešti jako Ferihegy ? Nebo Bydhošť v Polsku… Niš v Srbsku, Graz v Rakousku, Rostock v Německu, Southhampton v Británii, … Spíš je to v tomto kontextu jen o tom, kdy bude Brno a jeho potenciál i přes relativní blízkost Vídně objeveno 1-2 normálními leteckými společnostmi…

    • Rakousko a nemecko bych do toho netahal… tam je uplne jina kupni sila.

      V nemecku jsou lety do tehle malych destinaci a-la rostock casto dotovane.

      Krom toho – v rakousku a nemecku jsou nekolikanasobne drazsi jinen zpusoby dopravy (zeleznice) – ceny letenek a vlaku jsou na srovnatelne urovni, takze spousta lidi si muze vybrat i letadlo, zejmena pokud leti nejam dal.

      Brno uz je rozletane – 2x denne se tam lita do mnichova. Zkouseli to i dalsi, ale nic moc.

Newsletter

Partneři


Výběr editora