Cestovní ruch Letectví

Brněnské letiště zažije největší expanzi v historii. Rumunský Blue Air otevře sedm linek

Boeing 737-500 letecké společnosti Blue Air. Foto: Facebook Blue Air
Boeing 737-500 letecké společnosti Blue Air. Foto: Facebook Blue Air

Rumunská společnost Blue Air spustí na přelomu března a dubna pět nových linek z Brna. Další dvě začnou létat v létě. Krajské zastupitelstvo dnes start nových linek podpořilo založením nové společnosti Blue Air Moravia Transport, v které bude mít kraj přes svoji dceřinou firmu Jihomoravská rozvojová podíl 35%.

Nové linky začnou létat do Milána, Říma, Barcelony, Bruselu a ukrajinského Lvova, mají být celoroční. Přes léto k nim ještě přibude spojení do Splitu a Dubrovníku.

Vstup do nové firmy schválili dnes jihomoravští zastupitelé. V tiskové zprávě kraj uvedl, že společně s Brnem dlouhodobě deklarují společný zájem na rozvoji letecké dopravy. „Za tímto účelem Jihomoravský kraj, který je v současnosti jediným společníkem Jihomoravské rozvojové společnosti, schválil záměr prodat městu Brnu podíly v této společnosti o velikosti 50 % všech podílů. Následně krajské zastupitelstvo souhlasilo se založením obchodní společnosti Blue Air Moravia Transportation jako dceřiné společnosti Jihomoravská rozvojová společnost. V této společnosti bude většinovým (65 %) společníkem letecký dopravce BLUE AIR (spol. S.C. Blue Air-Airline Management Solutions S.R.L.),“ uvedl kraj v tiskové zprávě.

K založení firmy dochází poté, co z Brna zcela odešel Wizz Air se dvěma linkami a zůstala jen pravidelná linka Ryanairu do Londýna. „Je to pro kraj historická šance, která pomůže dalšímu růstu celého regionu. Schválení zastupiteli je první krok, následovat bude založení společného podniku v nejbližších dnech a zejména finalizace smluv, která bude obsahovat detaily spolupráce a garance pro dohled nad investicí kraje. Ve schváleném rozpočtu na příští rok je připraveno 60 milionů korun, což je výrazně menší částka než investují do rozvoje leteckého spojení jiné regiony. Předpoklad je, že v následujícím roce bude tato částka nižší a ve třetím roce se očekává vyrovnané hospodaření této nově založené společnosti,“ řekl hejtman Bohumil Šimek.

Plán počítá s tím, že nové linky mají přepravit 130 tisíc lidí ročně. Jihomoravská rozvojová společnost provedla průzkum trhu a poptala nákladovou stránku a ochotu oslovených dopravců vstoupit do společného podniku a vložit do něj investice. Ze tří oslovených dopravců předložila kompletní nabídku nízkonákladová společnost Blue Air. S principem soukromého investora již předběžně vyjádřilo souhlas Generální ředitelství pro hospodářskou soutěž Evropské komise v jiném případě rozvoje leteckých linek z Letiště Brno. Podle zdrojů deníku Zdopravy.cz byl jedním z dopravců Travel Service.

„Destinace jsme vybírali na základě odborné studie renomované německé společnosti MKMetric. Výhodou nabídky společnosti Blue Air je letadlo se základnou na brněnském letišti, což nám umožní přizpůsobit letový řád potřebám budoucích cestujících. Jakmile budou doladěny poslední detaily smlouvy s dopravcem, budeme moci představit detailní letový řád, finální ceny letenek a standard palubních služeb. Předpoklad je, že tyto informace budeme moci zveřejnit v lednu 2018,“ řekl Daniel Mahovský, jednatel společnosti Jihomoravská rozvojová.

Blue Air bude z Brna létat s Boeingem 737-500 s kapacitou 126 míst. Frekvence letů je u Milána a Bruselu stanovena na třikrát týdně, u ostatních destinací jsou plánované dvě frekvence týdně. Letový řád má reagovat na aktuální změny v poptávce úpravou počtu frekvencí. „Věříme tomu, že si nové linky velmi brzy najdou své pasažéry. Letiště Brno má velkou výhodu v tom, že je kompaktní, odbavení bývá rychlé a cestující tu nemusejí trávit zbytečný čas čekáním. Věřím, že pohodlí a rychlost, kterou umí letiště poskytnout, pomůže atraktivitu linek zvýšit,“ říká Milan Kratina, CEO skupiny Accolade, majitele společnosti Letiště Brno.

Blue Air létá od roku 2004, ve flotile má 28 letadel Boeing 737, dalších 12 má objednaných.

40 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Brnu by se zvýšil potenciál po dokončení modernizace trati Brno-Přerov, kdy se trať přiblíží letišti a mohli by se sem relativně rychle přepravit lidé z Ostravy, Olomouce, Zlína,atd. Záleží také na variantě modernizace uzlu Brno. U jedné z variant Petrov by byla zastávka těsně vedle odletové haly. Zcela nelogicky kraj, který chce rozvoj letiště podporuje zcela jiné varianty a už během zpracování studie proveditelnosti byl kraj i Letiště Brno zcela nelogicky proti umístění zastávky v podzemí s přístupem přímo do letištní haly. Proto opravdu kraji nevěřím, že to s rozvojem letiště myslí vážně.

  • proč bych měl proboha dotovat nějakého rumuna a studenta na erasmu, co si bude lítat domů … opravte cesty vy cipy

    • Stejně je dotujete. V Brně studuje už dnes VŠ 10 tisíc Slováků zcela zadarmo a další tisíce Rusů, Ukrajinců…..

  • Kraj má podnikat v letecké dopravě?určitě NE.vyhazování veřejných peněz

    • On zde nebude podnikat. Spíš jen dotovat jinak zřejmě prodělečnou dopravu. V rámci dopravní obslužnosti pochopitelné.

  • Ceny letenek mají být 4-6 tis. RT
    To bude chtít už řádného patriota aby to koupil.

    • Dle toho za kolik se nyní prodávají letenky na jejich linkách, tak to snad nebude tak zlé, například jsou tam termíny z Bukurešti do Říma od 20€ s palubním zavazadlem, tyto předprodejní nedohodnuté odhady se nadsazují.

    • Tak třeba business linka z Mnichova do Brna má špičky poptávky v pondělí dopoledne do Brna a v pátek poledne z Brna. RT klidně i za 20.000 kč – zkontrolujte si třeba zítřek na flybmi.com – a cestující to akceptují protože to jde do firemních nákladů. Autem na Schwechat je to 1,5 hodiny, bohužel skrz na zácpy rizikový most přes Dunaj, takže raději s hodinovou rezervou na tamní zácpu. Celkem tam i zpět 250km á cca 5kč/km je 1250kč. Parkování na nejlevnějším Dčku – po-pá 85EUR. Takže pokud musel jet autem jednotlivec, tak RT letenka z Brna klidně může být o 3000kč dražší než z Vídně, ale případě dvojice jen o 1500kč, 5členné rodiny jen o 600 kč… Takže ano, RT lety za tyto v Praze nevídané ceny jsou v Brně reálné. Jen aby se trefilo časy a destinacemi do potřeb takové skupiny lidí, která letadlo naplní. A hlavně aby to nebyl tunel – reálný záměr to podle mne je…

    • Tohle je lowcost a pokud budou ceny letenek takové jaké plánují, tak budou mít problém i to malé letadlo zaplnit a to zejména pokud omezí/skončí dotace. Pár nadšenců a patriotů co si udělá výlet, nebo nějací cestující na firmu se najdou, ale dopadne to jako vždy vyčerpají dotace a linky skončí pro malý zájem. Pár politiků na kraji si namastí ego a vyhodí veřejné peníze.
      Všechny tyto linky kromě Lvova se létají z Vídně bez dotací, ale ne 2x týdně, ale několikrát denně…

      Jak už jsem psala, řešením je kvalitní kyvadlové spojení (uživí se i bez dotací) z centra Brna přímo na vídeňské letiště – občané získají špičkovou dopravní dostupnost včetně přímých mezikontinentálních letů do celého světa.
      Tohle letiště má smysl hlavně pro chartery, soukromé lety a cargo.
      Pokud by nějaký dopravce viděl na tomto letišti nějaký potenciál, tak by se už dávno kraji ozval.
      To platí pro všechna regionální letiště v ČR kde jsou pravidelné linky dotovány.
      Taková koncentrace letišť jako je u nás se neuživí ani v západní Evropě, kde je mnohem vyšší kupní síla.

    • Možná by mohli létat jen z Brna do Vídně několikrát denně.
      Ale je otázka kolik by takový dotovaný let stál.

    • Létat z Brna do Vídně, to je jako z Prahy do Pardubic. Tohle zvládne v pohodě vlak, nemluvě o úsporách na zdraví obyvatel.

  • vypadá to ale, že na oficiálních stránkách blue air brno stále nemají v rezervačním systému. pokud to tak je, pak nechápu, že se o tom takhle mluví a člověk když klikne na webu, tak nic nezjistí. 🙁 to je marketing jak noha.

  • Věc voličů. Osobně si myslím, že 60 milionů investovaných do okresních silnic by bylo daleko užitečnějších, ale zase uznávám, že letadýlka jsou jako hračka lepší.

    • Mamaia , tam jsem byl jako dítě a spokojenost, rodiče nadšení
      Proč cestovky nelítaj do Rumunska?

    • pro mě taky docela záhada, když se létá do bulhraské varny a burgasu z asi 5 letišť z česko-slovenska a téměř vždy vyprodáno zcela.

    • No 60 miliónů je z hlediska oprav silnic jak když plivne… Třeba tady http://www.susjmk.cz/wpimages/other/art351/rop11bukovany.pdf se opravil 3,7km úsek za 47 miliónů. Přínos – jen pro lidi co tudy pravidelně jezdí. Kdežto letecké linky, pokud se vše povede a neskončí nějakým tunelem můžou vést třeba k příchodu high-tech investice, kde dosud měl investor v políčku „Brno-letecká dostupnost “ hodnotu „špatná“. No a na daních za 20 let se pak něco vybere, případně investice bude inspirovat další… Kdežto okresní cesta za 20 let bude znovu zralá na stejně drahou opravu…

    • Vlada: ns tom neni nic zahadneho… jsou to vsechno letadla ktera plni cestovky.

  • Tak to by bylo super. Tolik linek najednou! Ať to vyjde.
    Ráda bych spíše tu Gironu než Barcelonu přímo. Ale to už je jedno, zas tak daleko to od sebe není.
    Těším se na Split. A snad časem přibude třeba i nějaké Řecko.

    • to Aleš: přesně, kam se hrabou všechny ty Zanzibary a Svatí Martinové 😀

    • Ale celorocně jako město oblast mi přijde určitě Cluj Napoca zajímavější.

  • Jestli tohle opravdu zavedou, tak to bude možná znamenat v Brně bod zlomu. Pokud by to totiž bylo ziskové – a minimálně letní Chorvatsko a Barcelona určitě bude, tak to naláká v dalších letech do Brna snad i další hráče. Třeba LOT 3x týdně do Varšavy, LH 1x denně do Frankfurtu, Turkish 3x týdně do Istanbulu, FlyDubai 2x týdně do Dubaje. Neříkám že hned, ale kdybych před 5-10 lety někde napsal, že Praha bude mít hned 4 přímé spojení s Čínou, taky mi by nikdo nevěřil…

    • Ten dopravce ani nemá tolik odvahy (nebo rozumu) aby tam šel na vlastní riziko.
      Destinace max. 3x týdně (Vídeň má některé i více než 3x denně) téměř vylučuje obchodní cestující, lety s přestupem, apod.
      Prakticky vyhovuje jen lidem co si chtějí udělat výlet nebo individuální dovolenou a to ještě za předpokladu, že budou levnější než z Vídně.

    • @Nicky: jenže linka pro business který nehledí na cenu letenky tu už je – 2x denně do Mnichova a odtud dál s Lufthansou. Ale i taková 2-3x týdenně nalítavaná destinace low costem s sebou nějaké ty business pasažéry přitáhne. Rozumím, že někdy termín schůzky po Evropě nelze volit jen podle dostupného leteckého spojení, ale i tak bude s low costem možné letět jednu cestu z/do Brna a druhou z/do Vídně nebo Prahy – i to bude velké plus vůči současnému stavu. Navíc zapomínáte na zvětšující se komunitu expatů v Brně – například co v angličtině za úplatu studují VŠ, odborníky pracující ve firmách… Ti si rádi zařídí odskok domů podle letového řádu.

    • Bydlím na kraji Prahy a na letiště do Ruzyně to mám cca 100 minut cesty.
      Myslím, že z Brna by přímý bus jel na letiště do Vídně stejnou dobu.

    • Patriotství v EU je třeba chápat globálně, ale ekonomická realita je daná.

      Brno může mít letiště které si na sebe +- vydělá za předpokladu že ho udrží minimalistické (chartery, soukromé lety a cargo).
      Pokud přijde nějaký dopravce s nabídkou pravidelných linek na své riziko tam to bude jen dobře.
      K tomu kvalitní kyvadlová doprava do Vídně a není co řešit.

      Nebo může mít letiště kam bude pravidelně nalévat dotace a z kterého se člověk stejně nikam pořádně nedostane…

    • @Nicky: a kde jste na tom byl, že si letiště v Brně na sebe nevydělá ? Nechcete se raději podívat do obchodního rejstříku ? Firma která jej má od kraje v pronájmu měla za poslední účetní roky zisk 24 milionů. Asi taky proto ji firma Accolade chtěla koupit. Uznávám, je to sranda zisk v porovnání s letištěm Praha, ale furt je to zisk. A to právě zejména z letních charterů. Že v takovém zisku nejsou jiní pravidelní dopravci co do Brna lítají a proto se další nehrnou je věc druhá. V Praze ČSA taky podržely při životě jen 2 miliardy státní dotace a pak bratrské transfery ze ziskového pražského letiště v naoko zřízeném Aeroholdingu. Takže 60miliónů je proti této story Osineku a Aeroholdingu s dobrým koncem jen srandovní peníz…

  • OK, dobrá zpráva pro celý region JM, ZK, OL krajů. Zcela jistě využitelné destinace a odpovídající kapacita a typ letadla. Bude záležet na cenách, zda přece jen nebude výhodnější spekulovat o přesunu do BTS a dále s FR. Jenom doufám, že mají sloty v BCN a nebude to přistávat v GRO.

    • Tomu moc nedávám – společný podnik bude tunel na veřejné finance a bude to fungovat jen pokud bude cena letenek dotována ze strany kraje. Ani to letadlo nemá nejlepší ekonomiku provozu.

      Kdyby místo toho zřídili kvalitní kyvadlové spojení na letiště do Vídně, tak si mohli celou tu šarádu s Brněnským letištěm mohli odpustit a udělají pro rozvoj regionu mnohem více.

    • Patriotství v EU je třeba chápat globálně, ale ekonomická realita je daná.

      Brno může mít letiště které si na sebe +- vydělá za předpokladu že ho udrží minimalistické (chartery, soukromé lety a cargo).
      Pokud přijde nějaký dopravce s nabídkou pravidelných linek na své riziko tam to bude jen dobře.
      K tomu kvalitní kyvadlová doprava do Vídně a není co řešit.

      Nebo může mít letiště kam bude pravidelně nalévat dotace a z kterého se člověk stejně nikam pořádně nedostane…

    • vše není jen o cenách. bydlet v brně či blízkém okolí, tak se nepohrnu do vídně či bratislavy či ostravy jen proto, abych ušetřil pár stovek. navíc třeba s malýma dětma… vše není jen o penězích, ale i pohodlí a ušetřeném čase.

    • Dovolím si nesouhlasit – cena je zásadní parametr pokud jde o soukromé osoby.
      V případě rodiny už může být rozdíl v cenách letenek i 5-10 tis.
      Pokud to platí firma, tak je každému zpravidla jedno kolik to stojí.

    • @Nicky: pokud to platí firma, tak sice zaměstnanec nekrvácí, ale z vlastních zkušeností vím, že se velmi hledí na cenu letenek a každý nákladový audit se na to zaměřuje. A vysvětlování nestandardních cen letenek je nepříjemné, zažil jsem to osobně. Za BRQ – MUC – BRQ v ceně 800 € bych měl po prémiích.

  • Konečně. Nemusí se z Brna lítat do exotiky, ale nějaké základní spoje po Evropě jsou fakt třeba, přeci jen ušetříte 2 hodiny jen místo cesty do Vídně. Ještě by to nemuseli dělat Rumuni, ale i ti mají lepší hodnocení než Šimáněho impérium…

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora