Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Konec cenového podbízení stavbařů. Slevy o třetinu skončily, práce je dost

Stavba silnice I/14 mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou je jedním z příkladů velkého zlevnění. Vítězné firma M-Silnice nabídla cenu o 35 % nižší, než byla projektová cena. Foto: Jan Sůra
Stavba silnice I/14 mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou je jedním z příkladů velkého zlevnění. Vítězné firma M-Silnice nabídla cenu o 35 % nižší, než byla projektová cena. Foto: Jan Sůra

Doba extrémně levného stavění silnic a dálnic se zdá být u konce. Po mnoha letech cenového podbízení, kdy některé firmy byly ochotné jít proti projektantské ceně s nabídkou dolů až o třetinu, se začínají ceny dostávat do normálu.

Přelom v chování stavebních firem potvrzují jak sami podnikatelé ve stavebnictví, tak i data z veřejných soutěžích. Zatímco u běžných pozemních staveb tento trend trvá už několik měsíců, teď dorazil i na dopravní stavby.

Ukazuje to poslední velká zakázka Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Jen jedna z devíti firem, která podala nabídku, byla levnější, než projektantská cena 405 milionů korun. Eurovia nabídla u stavby I/42 Žabovřeská, což je část brněnského Velkého městského okruhu, cenu 385 milionů korun a 66 měsíců záruku. Ostatní firmy podaly vyšší nabídku. Sdružení Žabovřeská, které vede Strabag a je v něm ještě IMOS Brno a Chládek a Tintěra Pardubice, ocenilo zakázku na 415 milionů korun, nabídlo ale 84 měsíců záruku. Metrostav požaduje 428 milionů korun při záruce 72 měsíců. Cena má v hodnocení 90 %, záruka desetinu.

„Zlepšilo se zakázkové krytí, firmy mají už více práce a nemusí tak bojovat o práci nízkou cenou. Narovnání cen muselo přijít, pro firmy to bylo likvidační,“ říká prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš.
Do vyšších cen mluví i další faktor, nedostatek lidí. I když firmy mají někdy strojní kapacitu, nemají dostatek zaměstnanců. Proto požadují vyšší cenu.

Trend vyrovnání cen s projektovými už nastal u pozemních staveb, ve věstníku veřejných zakázek přibývá soutěží, do kterých se hlásí jen jedna nebo dvě firmy a výsledná cena je vyšší, než odhadovaná.
Stavební firmy i přes změnu chování čeká ještě ale u řady velkých staveb práce za podstatně levnější cenu. Nabídky na řadu dálnic podávaly před půl rokem až rokem, ale ještě se nestaví. Například u D35 jde o nabídky z konce loňského roku, u kterých ceny spadly o třetinu proti původnímu rozpočtu.

Stát zůstává zatím ještě opatrný. „Těžko soudit z jedné zakázky, bude třeba vyčkat na cenový vývoj v dalších tendrech,“ říká šéf Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyněk Hořelica. Podle něj by bylo na čase, aby firmy začaly reálněji hodnotit své cenové nabídky.

S tím souhlasí i šéf Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa. Podle něj prudký pokles cen v posledních měsících a letech způsobil na stavbách obrovské pnutí mezi investorem a zhotovitelem. „My nechceme dělat jakékoliv změny během výstavby, protože každá taková změna je pro nás potenciálně nebezpečná z pohledu uznatelnosti financování. Na druhé straně zhotovitel se snaží objevit jakoukoliv chybu nebo drobnou nedokonalost v zadávací dokumentaci jen proto, aby se dostal pryč z pasti jednotkových cen,“ řekl Kroupa

Podle údajů ŘSD se takzvaná projektantská cena v tendrech dostala zhruba na 70 procent cen z roku 2010, firmy navíc v tendrech cenu „podkopnou“ o dalších více než 30 procent. I proto chce Státní fond dopravní infrastruktury vyzkoušet, zda mohou v soutěžích fungovat i jiná kritéria než cena a délka záruky. Nová pravidla musí ještě schválit  centrální komise ministerstva dopravy, v pilotních tendrech by se mohla objevit příští rok. Hodnotila by se například kvalita a zkušenost týmu, technické řešení nebo využití nových technologií, které stavbu urychlí.

5 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Měl jsem za to, že Zdopravy.cz je odborná a seriózní platforma, do které takové zavádějící články rozhodně nepatří. Kde jste, pane Sůro, proboha vzal, že doba extrémního stavění je za námi? Na ŘSD, SŽDC nebo SFDI? Tam, kde zcela ztratili kontrolu nad cenami? Máte představu, jak se určují ceny a především – kdo je určuje? Není korektní vyvozovat tak unáhlené závěry na základě jedné vysoutěžené stavby, kde může být, klidně i nevědomky, podseknutá cena.
    Což kdybyste to vzal z jiné strany – cenová hladina v dopravním stavitelství je teď jakžtakž na normálu a protože se blíží další vlna (možná i poslední) s množstvím staveb připravených k realizaci, tak ceny půjdou zákonitě nahoru, tedy stavby budou výrazně nad průměrem? Je to úplně logická reakce trhu na vzrůstající poptávku, kterou není možné z hlediska výrobních kapacit v reálném čase uspokojit.
    Uvedu konkrétní příklad Vašeho „extrémně levného stavění“ – jako maloodběratel si na jakékoliv betonárce pořídíte kubík betonu včetně dopravy za nějakých 2-2,5 tisíc Kč včetně DPH. Velké stavební firmy v těch objemech, které spotřebují, se dostanou klidně i na 2/3 ceny. Těm největším se často vyplatí mít i vlastní betonárky, aby ceny měly ještě lepší. Přesto v soupisech prací dle cenové soustavy OTSKP se objevují ceny za m3 v rozmezí 7,5-13 tisíc Kč bez DPH, u lepších betonů pro mostní a tunelové kosntrukce ještě více. Pravda, je v tom i bednění, odbednění, ukládání směsi, ale přijde Vám to jako levné?

    Problém asi bude někde jinde, než se nám snaží vsugerovat SFDI (a logicky i stavební firmy), nemyslíte? Když Vám zákazník sdělí, že je ochotný za bochník obyčejného chleba zaplatit 50 Kč, prodáte mu ho za 30 Kč? Podobně je to i v dopravním stavitelství – pokud jednotliví státní investoři vědomě šroubují ceny nahoru, aby vyčerpaly dotace EU, protože velké dopravní stavby, které by tyto prostředky absorbovaly, prakticky nejsou, proč by stavební firmy měly stavět za „běžné“ peníze, když je stát ochotný zaplatit více? Týká se to především SŽDC, na některých jejich stavebních akcích je to vyloženě do očí bijící, např. Otrokovice – Zlín – Vizovice za původních 3,5 na 12 mld. Kč atd. U SŽDC do toho vstupuje ještě neuvěřitelná drzost AŽD, kterou ani SŽDC, ani Ministerstvo dopravy nechce „zkrotit“, důsledkem čehož je neustálý a strmý růst cen železniční zabezpečovací techniky.
    Čili problém je především v tom, že jednotlivý investoři si ani nezkontrolují soupisy prací, ani očekávanou cenu stavby. Ceny nekontroluje ani SFDI, ani nějaká jiná organizace, např. dřívější státní expertíza.

    Naštěstí si na SFDI uvědomili, že tento stav je neudržitelný a začínají vytvářet mechanismus tvorby a kontroly cen, který nyní zcela chybí. Úroveň soupisů prací se musí zlepšit natolik, aby vícepráce byly minimální a nedocházelo tak k dalšímu prodražování staveb a vztahy mezi investory a zhotovitely nebyly tak vypjaté. A dopravní stavitelství si musí zvyknout, že zisky se nebudou pohybovat v úrovni 30-40 %, ale pouze kolem 10-15 %.

    V posledním odstavci chybí informace o tom, proč se projektantská cena dostala zhruba na 70 procent cen z roku 2010. Důvod je jednoduchý – cenová soustava OTSKP v té době byla značně nesrozumitelná a zmatečná, což se v posledních letech daří odstraňovat – jednoznačnější specifikace položek cenové soustavy mají příznivý dopad do cen.

    • Nejde o výsledek jednoho podání nabídek, jde i o rozhovory s x stavebními firmami. Realita je taková, že je už hodně práce za špatnou cenu a tím pádem nemají důvod shánět novou za ještě horší.

    • Vy snad čekáte, že firmy Vám budou vyprávět, jak se mají dobře a že vlastně více peněz už nepotřebují, že si vydělají dost. Přitom se stačí podívat na finanční výsledky těchto firem a vyplácené dividendy.

  • Hlavní problém je v nedostatku lidské pracovní síly. Vedle nás se stavební firma stáhla ze stavby kvůli nedostatečnému počtu svých zaměstnanců a předala to větší firmě. Nemyslím si, že je stavebnictví na takové úrovni jako před rokem 2008 a jestli se pletu, předložte tvrdá data.

  • No nevím. Mnohde jsme se předčasně radovali z nízko vysoutěžené ceny a ona si to pak stavební firmy vybrala buď na vícepracech nebo dodatcích k původní smlouvě (kterou investor zadal přímo téže firmě). Viz ejpovický tunel :-/

Newsletter

Partneři


Výběr editora