Konec cenového podbízení stavbařů. Slevy o třetinu skončily, práce je dost
Stavba silnice I/14 mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou je jedním z příkladů velkého zlevnění. Vítězné firma M-Silnice nabídla cenu o 35 % nižší, než byla projektová cena. Foto: Jan Sůra
Doba extrémně levného stavění silnic a dálnic se zdá být u konce. Po mnoha letech cenového podbízení, kdy některé firmy
Měl jsem za to, že Zdopravy.cz je odborná a seriózní platforma, do které takové zavádějící články rozhodně nepatří. Kde jste, pane Sůro, proboha vzal, že doba extrémního stavění je za námi? Na ŘSD, SŽDC nebo SFDI? Tam, kde zcela ztratili kontrolu nad cenami? Máte představu, jak se určují ceny a především – kdo je určuje? Není korektní vyvozovat tak unáhlené závěry na základě jedné vysoutěžené stavby, kde může být, klidně i nevědomky, podseknutá cena. Což kdybyste to vzal z jiné strany – cenová hladina v dopravním stavitelství je teď jakžtakž na normálu a protože se blíží další vlna (možná i… Číst vice »
Nejde o výsledek jednoho podání nabídek, jde i o rozhovory s x stavebními firmami. Realita je taková, že je už hodně práce za špatnou cenu a tím pádem nemají důvod shánět novou za ještě horší.
Vy snad čekáte, že firmy Vám budou vyprávět, jak se mají dobře a že vlastně více peněz už nepotřebují, že si vydělají dost. Přitom se stačí podívat na finanční výsledky těchto firem a vyplácené dividendy.
Hlavní problém je v nedostatku lidské pracovní síly. Vedle nás se stavební firma stáhla ze stavby kvůli nedostatečnému počtu svých zaměstnanců a předala to větší firmě. Nemyslím si, že je stavebnictví na takové úrovni jako před rokem 2008 a jestli se pletu, předložte tvrdá data.
No nevím. Mnohde jsme se předčasně radovali z nízko vysoutěžené ceny a ona si to pak stavební firmy vybrala buď na vícepracech nebo dodatcích k původní smlouvě (kterou investor zadal přímo téže firmě). Viz ejpovický tunel :-/