Doprava ve městě Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

Z Vršovic mizí koleje, začala rekonstrukce železniční stanice. Postupuje se od Nuslí

Stavba 4. koridoru v Praze. Pramen: Swietelsky Rail
Stavba 4. koridoru v Praze. Pramen: Swietelsky Rail

Čtyřmiliardová optimalizace traťového úseku 4. koridoru z Prahy-Hostivaře na hlavní nádraží pokročila po roce od zahájení do další fáze. Stavbaři se pustili do kompletní modernizace stanice Vršovice, která se mimo jiné rozšíří o jedno nástupiště.

„Podle harmonogramu jsme zde začali počátkem května. Soustřeďuje se tu velký objem prací, zahrnující demontáže výhybek, trakčního vedení, kolejiště, zbourání třetího nástupiště. To vše se zmodernizuje a postaví znovu, včetně nového podchodu,“ uvedl Róbert Doboš ze společnosti Swietelsky Rail CZ, která nádraží rekonstruuje.

Stavba bude postupovat od nuselské strany kolejiště směrem k vršovické části. Obě pražské čtvrti i nástupiště propojí podchod, který vznikne rekonstrukcí a prodloužením nynějšího podchodu. Ve Vršovicích vyústí vpravo vedle nádražní budovy. Novinkou je doplnění plánů o jedno ostrovní nástupiště. Ke dvěma dnešním ostrovním peronům přibude ještě třetí. Stanice tak bude mít celkem čtyři nástupiště, neboť zůstane zachován i první peron s přímým přístupem od budovy. Třetí ostrov doplnila SŽDC do plánů v posledním půlroce po jednání s městem a jeho organizací Ropid.

Z provozu už byly vyloučeny některé staniční koleje (7 až 19), včetně těch na mostech Otakarova a Bartoškova. „Vytěžený a vybouraný materiál z této části stavby nám projekt předepisuje odvézt v ucelených vlakových soupravách, abychom nezatěžovali nákladními auty místní komunikace. Letos půjde o více než 70 tisíc tun,“ dodal Doboš. Stejnou cestou bylo navezeno kamenivo pro železniční spodek, svršek a nástupiště.

Při nočních květnových výlukách se zřídí pažení pro stavbu tubusu prodlouženého podchodu a rampy ke 3. nástupišti a poté začne jejich vlastní výstavba. Rekonstrukcí procházejí také železniční mosty v Otakarově a Bartoškově ulici a přes Botič.

Práce pro letošek skončí na vršovickém nádraží 27. listopadu uvedením kolejí 7 – 17 a části nového 4. nástupiště do zkušebního provozu. O pár dnů později, 8. prosince, dojde k napojení kolejiště a výhybek v depu. Přípravné práce začaly ve Vršovicích už koncem března. Podle SŽDC budou cestujícím k dispozici i během stavby vždy čtyři nástupní hrany.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
PetrS.
Host
PetrS.

Jestlipak budou na nástupištích instalována napajedla, jak je v civilizovaných zemích zvykem.

Aslanex
Host
Aslanex

Vždy budou dostupné alespoň 4 nástupní hrany? A nejsou právě v tomto období dostupné přesně 3?

Souprava
Host
Souprava

Vrsovicka drazni promenada bude super.

novyv
Host
novyv

Super,makaji velice rychle. Těším se na celou novou a funkční podobu i zkrácení jizdní doby vlaků.

Romanero
Host
Romanero

Celkově mám z firmy Swietelsky dobrý dojem 👍

Fedexak
Host
Fedexak

Patrně jsme se tam včera s autorem a jeho kamarádem potkali… 😀

Qěcy
Host
Qěcy

Mně by také zajímalo kdy a kam se odpad bude vozit. Hořlavý se vozí třeba do cementáren, ale v omezeném množství, nebo se to využívá i v energetice. Stavební suť může posloužit jako štěrk do betonů, konstrukční vrstvy novějších typů vozovek, do maltových směsí. Armovací dráty jsou do oceláren. betonové pražce nejsou odpadem, dají se používat na různé zdi, zábrany, ploty. Zaolejovana hlína se ale většinou napřed vozí na přepracování, štěrk se dá od olejů vyčistit, ale nevím, zda se to vyplatí.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Nemýlím-li se, existují i jakési „třídírny a recyklovny“ různých „odpadů“ (stavební suť, odfrézované vrstvy ze silnic, apod.) – něco takového je možná u nádraží ve Středoklukách. A v tomto případě jde asi především právě o to dovézt ty materiály vlakem někam, kde s nimi bude moci být dále nakládáno, aby je nebylo třeba vozit nákladními auty už po Praze.

Kubrt
Host
Kubrt

Reálné využití stavební suti (nadrcené, přetříděné) jako kameniva do betonů a malt je velmi omezené – naráží se na horší a zejména velmi nestálé (proměnlivé – bouračka od bouračky) vlastnosti v porovnání s přírodním kamenivem (vysoká nasákavost, nižší pevnost). S uplatněním oceli samozřejmě není problém, zbytek nejspíš skončí jako zavážka v nějakém lomu (viz níže zmínka o Novém Strašecí – lupkové lomy). Podkladní vrstvy silnic a železnic – to by šlo, ale kauza ostravské dálnice velí velkou opatrnost tom, co si tam „stavba“ nechá nasypat..

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Vše je uvedeno v projektové dokumentaci.

Odpadlik
Host
Odpadlik

Teď zrovna koukám z okna na Semmering a jede tu poměrně dlouhý náklad s kamením a hlinou tazeny dvěma Kocoury. Tipuji že to bude z Vršovic

VRT
Host
VRT

Další ostuda Prahy snad pomalu mizí. Až jednoho zaráží, kolik je z těch nejodpornějších míst Prahy v blízkém okolí železnice, případně jde o dopravní terminály.

Náhoda? Nemyslím si.

Občan
Host
Občan

Pravda, a že jich je, jak fungujících (ČM, Masaryčka, Vysočany, Smíchovské nádraží, Opatov), tak i pár odstavených (Vyšehrad).

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Za což ovšem nemohou ty objekty samé, ale ti, kdo dopustili, aby se do toho bídného stavu dostaly …

Joska
Host
Joska

To musíme hodně do historie, železnice byla na indexu už od doby Tondy harmonikáře („Co odveze železnice, bych odvezl na kolečku.“).

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Základ je skutečně asi dokonce už u Tondy staršího, ten mladší v tom jen pokračoval a zdárně to rozvíjel (a propos: i jeho pomník v Zákolanech je situován tak, že stojí zády k železniční trati …), ale třeba za současný stav budovy „nádraží Vyšehrad“ rozhodně nemůže, protože ještě před cca 25 roky byla ta budova docela dobře opravitelná – to až po zlomyslně provedené privatizaci se její stav začal hodně zhoršovat a vyvrcholilo to po zrušení výkonu dopravní služby přímo na místě.

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Vyšehrad je novodobý Těšnov (jen se tady čeká, až to spadne samo, protože prima parcela).

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Bohužel máte asi pravdu – inu, co můžeme chtít od vedení Prahy 2 …

Fedexak
Host
Fedexak

Občan:
ještě jsi zapoměl na Zličín – tam se to naváží rovnou z letiště a i nedmyslitelný „pomník“ na opěvovaném Nádraží veleslavín kam se přednostně naváží z letiště – ta mnohokrát vyhořelá skladovací hala z 19. století – napůl kamnenná a napůl dřevěná je tam jak pěst na oko a nikdo s tím nic nedělá. a nově je na Veleslavíně i „Veleslavínské moře“ – ucpal se tam kanál a je tam mega-maxi louže – dnes v 16 h odhadem tak 10×6 metrů trojůhelník a každý bus co na terminál přijíždí tím musí projet – je to na šířku celé silnice…

Fedexak
Host
Fedexak

Tak „Veleslavínské moře“ se nám do 23 h rozrostlo – teď to je minimálně jeden a tři čtvrtě délky kloubového autobusu SOR a na šířku celé silnice … stále tím projíždějí všechny autobusy jedoucí na tento terminál..

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Tak ty Vršovice byly taky kdysi nové, jen je to už půlstoletí. A na dráze se nikdy nic neudržovalo (a neudržuje). 5. – 7. nástupiště mají 25 let a jak už taky vypadají – čeká je reko, při níž zcela změní podobu (stávající zastřešení zmizí).

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Současná podoba „nových“ (tehdy) nástupišť odpovídá době, kdy byla jejich výstavba připravována = tenkrát se šetřilo mnohem víc než nyní, takže ve „starém příjezdovém“ podchodu se ani nepočítalo s osazením eskalátorů či aspoň výtahů. A jejich stav kupodivu pořád není až tak hrozný – ta „zažraná“ špína je, bohužel, především daní za brzdění klasickými špalkovými brzdami (= kovový prach).

Jarek
Host
Jarek

Zajímavá je ta informace o odvozu odpadu vlakem. Jinak ze stavby vzniklo neuvěřitelné množství přebytečného nebo odpadního materiálu (hlína, betonová suť, degradovaný štěrk, betonové pražce) a celkem by mě zajímala reportáž o tom, co s tím vším vlastně budou dělat. (Zatím jsou z toho poskládané hory v širším centru Prahy… )

Majkl
Host
Majkl

Napriklad hlina se vozi smerem na Rakovnik, myslim ze do Noveho Straseci.

Ondra
Host
Ondra

Třeba to bude podobný osud jako s materiálem z modernizace trati Říkonín – Vlkov u Tišnova, úložiště DIAMO Mydlovary… https://www.cdcargo.cz/documents/10179/3595116/Cargovak+%C4%8Derven+2018.pdf/

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll