Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

SŽDC se pouští do nádraží Vršovice, oproti plánům přidá jedno nástupiště

Vyústění nuselsko-vršovického podchodu vedle nádražní budovy Vršovice. Vizualizace: SŽDC
Vyústění nuselsko-vršovického podchodu vedle nádražní budovy Vršovice. Vizualizace: SŽDC

Správa železniční dopravní cesty se pustila do největší přestavby stanice v Praze od dob dobudování tří posledních nástupišť na hlavním nádraží v první polovině 90. let. Přípravné práce na kompletní modernizaci stanice začaly ve Vršovicích.

Stavba bude postupovat od nuselské strany kolejiště směrem k vršovické části. Obě pražské čtvrti i nástupiště propojí podchod, který vznikne rekonstrukcí a prodloužením nynějšího podchodu. Ve Vršovicích vyústí vpravo vedle nádražní budovy.

Novinkou je doplnění plánů o jedno ostrovní nástupiště. Ke dvěma dnešním ostrovním peronům přibude ještě třetí. Stanice tak bude mít celkem čtyři nástupiště, neboť zůstane zachován i první peron s přímým přístupem od budovy.
Třetí ostrov doplnila SŽDC do plánů v posledním půlroce po jednání s městem a jeho organizací Ropid.

Ta požaduje nástupiště kvůli možnosti zavedení nových tangenciálních vlakových linek, které by zajistily rychlé spojení okrajových částí Prahy. „Zejména jde o nově zamýšlenou linku z Vršovic přes Zahradní Město a Depo Hostivař do Běchovic. Další nástupiště ve Vršovicích umožní i kapacitní rezervu pro další nová spojení nejen v rámci Prahy,“ doplnil mluvčí Ropidu Filip Drápal. Město na stavbu finančně přispěje.

„Považujeme ten požadavek za rozumný a logický, když už bude nádraží rozkopané,“ říká náměstek Stavební správy západ SŽDC Ondřej Göpfert. Podle něj se se třetím ostrovním nástupištěm do budoucna počítalo, díky jeho zahrnutí do stavby už nyní ale nebude třeba z nádraží dělat vbrzku znovu staveniště. SŽDC aktuálně řeší design zastřešení nástupišť.

Podle Göpferta se cestující nemusejí obávat dlouhých výluk během stavby. „Postupujeme po částech a dopravní obslužnost bude zachována. Čtyři nástupní hrany budou vždy v provozu,“ řekl náměstek.

Proměna a modernizace vršovického nádraží je součástí rozsáhlé stavby 4. koridoru z Hostivaře k jižnímu portálu Vinohradského tunelu. Na trase vzniknou dvě nové zastávky (Eden a Zahradní Město) s přestupem na MHD, trať bude čtyřkolejná. „Z hlediska pražské veřejnosti má stavba význam, jako bychom budovali metro z Hostivaře na hlavní nádraží,“ uzavřel náměstek.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Pkiii
Host
Pkiii

To si ten Göpfert z nás dělá pr…, prý „dopravní obslužnost bude zachována“. Dyť trať 070 denně téměř komplet odkloněna z Vršovic na Masaryčku (kvůli tomu zas Sp Vrchlice z Masaryčky odkloněny na hlavák), trať 210 xkrát týdně ukončena v Krči nebo Bráníku, trať 221 téměř denně odřeknuté vlaky nebo odklony přes Libeň čili mimo Strašnice a Vršovice. Navíc těch výluk a omezení je tolik a každý den jinak, že se v tom nedá zorientovat. Rozhodně ne na webu ČD/Omezení provozu, kde se dá hledat defakto jen podle datumu. Na ty Vršovice by raději měli udělat spešl web s výlukama.

Pkiii
Host
Pkiii

Pro dokreslení dodávám, že pro trať 221 je jen v týdnu od 1. do 7.4. vydáno sedm!!! výlukových jízdních řádů.

Jan Pytela
Host
Jan Pytela

No fuj.

Odpadlik
Host
Odpadlik

By mě zajímalo, jestli pak bude nějaký osobak jezdit i z Vršovic na Smíchov

MirekP
Host
MirekP

Dokud nebudou další koleje pod Vyšehradem, tak bohužel těžko.

Frantisek
Host
Frantisek

Pod Vyšehradem jsou již koleje v plném počtu, dokonce kvůli občasnému spojení od Vršovic netřeba dalších kolejových spojek. Horší je to dál přes Vltavu, ale i na tom už se trochu pracuje. zatím by to šlo využít mimořádně při nějakém tom výpadku na hlavním nádraží.

Ondřej
Host
Ondřej

Dopravní obslužnost bude zachována… Aha proč tedy většina vlaků od Vraného bude až do konce grafikonu končit na Kačerově?

Vlada
Host
Vlada

Přestavbu nádraží platí szdc jako samostatný projekt? Jsem myslel ze to je součástí aktuální modernizace hostivar vrsovice a že se to vysoutezilo již loni a nádraží opraví stejná firma která teď dělá i koleje… ??

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

„do největší přestavby stanice v Praze od dob dobudování tří posledních nástupišť na hlavním nádraží v první polovině 90. let. “ … Když jsem byl malý, bylo jich „jen“ 5; 6. a 7. nástupiště jsou jen 2; nebo myslíte i nástupiště pro auta?

Matěj
Host
Matěj

Nevím, kolik jich bylo, když jste byl malý, ale v 1. polovině 90. let SŽDC zbudovala 3 poslední – 5., 6. a 7.

Matěj
Host
Matěj

*ČD

Kajman
Host
Kajman

Obávám se, že se mýlíte, přistavěná jsou nástupiště 5, 6 a 7, původní hala končí 4. nástupištěm.

Kubrt
Host
Kubrt

Dnešní 5. nástupiště sice bylo postaveno spolu s 6. a 7., nicméně – 5. nástupiště existovalo i předtím. Nejsem pamětník, ale řekl bych, že bylo vystavěno někdy v 50.-60. letech. Na fotkách na netu jsem našel jen toto https://docplayer.cz/69048064-Ro-cnik-x-xiv-zeleznicar-cd-cz.html strana 11.

Martin V.
Host
Martin V.

To by mohlo být. IPR má archiv pražských ortofotomap, na mapě z roku 1953 ještě nic není, na mapách z let 1975 a 1988 je staré páté a na mapě z roku 1996 už jsou nová 5., 6. a 7.
http://app.iprpraha.cz/js-api/app/OrtofotoArchiv/
To nové páté nástupiště je delší, nejspíš se to dělalo celé znovu.

Xander
Host
Xander

Nevíte, jestli bude součástí i příprava na dvojkolejku do Krče? Pokud má dojít k přestavbě vyšehradského mostu, tak plné zdvojkolejnění Radotín – Krč – Vršovice pokládám za nutné.

Výpravčí Nusle
Host
Výpravčí Nusle

Zatím se pouze mluví o AH s hradlem…

X 1
Host
X 1

Xander Pokud jednou někomu, zejména Bavorákům rupne v kouli a zmodernizují se úseky tratí z Plzně do Mnichova a Norimberka, tak dvoukolejka, spíše více kolejí, bude nezbytností. Jesli to teda nechtějí jezdit přes Smíchov a Výtoň. Ono to se sebou přinese nejenom výrazné zlepšení spojů do Mnichova ale taky skokově i nárůst nákladní dopravy. Nikoliv o desítky, ale v počátku přes sto denně. To už bude v údolí Berounky celkem tlačenice. A až dlouho potom, někoho napadne, že by se hodil nějakej tunel do Berouna a okolo. No a nádraží Krč, by poté mohlo být optimálně veřejnou dopravou dosažitelné místo,… Číst vice »

jerry
Host
jerry

Ten podchod už se mněl dělat dávno je to pěkný humus.Neměl byt někdo plánek kolejiště po rekonstrukci?

Majkl
Host
Majkl

Vršovice to potřebují jako sůl, posun na těch manipulačních kolejích to už bylo o hubu jak stavem kolejí, výhybek, tak tím jak tam neustále přecházel civil, pročež bude zbudován ten podchod. Taky jsem si říkal, jak tam chtějí namačkat osobáky směr Říčany, směr Čerčany/ Dobříš, začínající, končící a zastavující rychlíky a do toho časem ty 2 tangenty? Na to mi tady taky bylo zodpovězeno. Sic je pro mě jako nákl. fíru jakákoliv stavba v trianglu komplikací, tak se těším na výsledek.

TrainDriver
Host
TrainDriver

Se obávám, že pro tebe jako nákladního fíru, tam moc kolejí nezůstane 🙂

X 1
Host
X 1

Až se jednou začnou hrabat Malešice, Libeňský přesmyk, Krč nebo most Inteligence, tak tam bude nákladů habakuk. 😉

Frantisek
Host
Frantisek

Nákladní vlaky se dají ve svých „dírách“ protahovat i kolem osobních nástupišť.

TrainDriver
Host
TrainDriver

Nemyslel jsem tím průjezd přes Vršovice, ale např. nějaký posun, rozřazení nebo složení vlaku. Na to už tam opravdu moc místa nezbyde.

MichalM
Host
MichalM

A jako nákladní fíra tam jezdíte teď po stavbě, nebo co nákladního se ve Vršovicích provozuje? 🙂

Cargo
Host
Cargo

Ve Vršovicích se obsluhuje gumárna, kam jezdí klasické Zetky. Dalé se vozí cisterna do depa s naftou. Pak se obsluhuje okolí.

všd
Host
všd

Tam je stále fungující gumárna?

Partneři



CSCARGO