Výprodej legendárních motoráků 810 nabírá na obrátkách, příští rok klesne potřeba o 40

Motorový vůz 810 a jednotka 814 v Pardubicích. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czMotorový vůz 810 a jednotka 814 v Pardubicích. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Zájemci využívají vozidla nejen k původnímu účelu, ale také například jako chaty nebo neobvyklá gastronomická zařízení.

České dráhy urychlují výprodej motorových vozů řady 810, které lze označit za ikony českých lokálek. Na aktuálním seznamu vozidel určených k prodeji je hned devět vozů 810 (a další tři 809), když před rokem to byly čtyři vozy. Ceny se dle stavu vozů pohybují v řádech statisíců korun.

Zájemci o motoráky a jejich přípojné vozy (010) se podle mluvčího ČD Petra Šťáhlavského rekrutují z různých oblastí. Jde o železniční spolky, jednotlivce, ale i firmy mimo železniční prostředí. „Podle našich informací využívají tito zájemci různá vozidla nejen k původnímu účelu, ale také například jako chaty či boudy, k umístění neobvyklých gastronomických zařízení a kaváren nebo k ozvláštnění exteriérů,“ uvedl Šťáhlavský.

Celkem už dráhy prodaly desítky kusů, zájem prý je velký. Cena je vždy stanovena podle konkrétního vozidla a jeho technického stavu. Záleží například na stáří, zda jde o provozní nebo neprovozní vozidlo a na dalších skutečnostech. „Obecně lze říci, že v případě motorových vozů řady 810 se obvyklá cena při prodeji pohybuje mezi 100 tisíci a milionem korun, právě podle skutečného stavu a zájmu o konkrétní vůz,“ dodává mluvčí.

Výprodej má přitom ještě akcelerovat. České dráhy mají aktuálně v inventárním stavu 183 motorových vozů řady 810, provozní potřeba včetně zálohy je 104 vozidel a bude dále klesat. „Pro rok 2024 předběžně očekáváme provozní potřebu o zhruba dalších 40 vozidel méně,“ doplnil Šťáhlavský.

Nabídka vozidel k odprodeji se průběžně aktualizuje tak, jak jsou vozidla vyřazována z provozu. Během letošního a příštího roku se to bude týkat ve větší míře nejen motorových vozů řady 810, ale i vybraných řad osobních vozů (B249, Bdt/Bdtee/Bdtmee, BDs atp) nebo lokomotiv, které se uvolní díky dodávkám velkého počtu moderních jednotek RegioPanter, RegioFox a ComfortJet.

Vozidla, která jsou určena k odprodeji jako zbytná a nenajde se pro ně zájemce, se v další fázi přesunou na seznam vozidel určených k fyzické likvidaci.

Vůz 810 pro Zubrnickou museální železnici. Foto: ŽMZMotorový vůz 810 a jednotka 814 v Pardubicích. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czMotorový vůz 809 po nehodě na přejezdu 20. října 2022 u Jiřic. Foto: Drážní inspekceMotorový vůz 810 pro trať Hrušovany - Hevlín. Foto: Spolek pro veřejnou dopravu na jihozápadní MoravěNedávná historie: motorový vůz v Lužci nad Vltavou. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej KubalaMotorový vůz 810 v barvách PID. Pramen: České dráhyMotorový vůz 810 v Dubí. Foto: Phil Richards / Flickr.comInteriér vozu 810 v původním provedení. Autor: PetrS. – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=40625397Česko-slovenské setkání v Táboře. Vpředu 810 společnosti Railway Capital.
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářMotorák řady 810 KŽC Doprava.
Autor: KŽC DopravaMotoráky GW Trainu řady 810 ve Volarech.
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářMotorový vůz řady 810 (RegioMouse), ilustrační foto. Foto: České dráhy

Ikonu českých lokálek řady 810 má ve sbírkách od roku 2021 také Národní technické muzeum, které ji koupilo v balíku 66 vozidel od Českých drah. Konkrétně jde o vozidlo 810.032-3, které si muzeum vybralo díky vzhledu blížícímu se originálu.

„Konstrukčně jde o vozidla velice originální, která v provozu předčila očekávání konstruktérů i provozovatelů. Hlavním úkolem výrobce bylo vytvořit levné vozidlo, jednoduché na údržbu a levné na provoz, které mělo nahradit veškerá starší vozidla na vedlejších a krátkých tratích, kde se předpokládalo, že průměrná doba cesty jednoho cestujícího bude v průměru asi 20 minut. Proto byl interiér poměrně málo komfortní, jednoduchý a hodně prostorný,“ stálo v materiálu NTM k akvizici „osmsetdesítky“.

Vagonka Studénka jich v letech 1973 až 1984 dodala tehdejším ČSD 680 kusů. Dalších více než sto vozidel bylo dodáno do Maďarska. Seznam vozidel určených k odprodeji a dalšímu využití je na stránkách ČD.

Tagy 810 České dráhy motorový vůz řady 810
221 komentářů