Železnice Železniční průmysl

Podepsáno: Muzeum koupilo od drah 66 historických vozidel. Nejstarší je cisterna

Prototyp elektrické lokomotivy E669.0002 z roku 1958. Pramen: NTM
Prototyp elektrické lokomotivy E669.0002 z roku 1958. Pramen: NTM
Nejstarším vozidlem je třínápravová cisterna z roku 1881, kterou muzeum označuje jako „dar z nebes“.

Po letech příprav byl dnes podpisem smlouvy završen převod desítek historických železničních vozidel z Českých drah na Národní technické muzeum (NTM). Smlouvu podepsali šéfové obou organizací Ivan Bednárik (ČD) a Karel Ksandr (NTM). Sbírka muzea se díky ní rozroste o desítky exponátů.

Uzavřená smlouva zahrnuje celkem 66 položek, z toho je 18 hnacích vozidel, 17 osobních vozů, 27 služebních, poštovních a nákladních vagónů, několik vozidel pro údržbu železniční infrastruktury. „Pro Národní technické muzeum je to završení dlouhodobého plánu na doplnění sbírky kolejových vozidel, který má počátek již v roce 2006,“ uvedl Ksandr. Finální seznam mělo muzeum hotový v polovině roku 2019, kdy také získalo od ministerstva kultury na akvizici peníze.

Všechna vozidla již byla muzeu předána (některá jsou v jeho depozitáři už delší čas). Muzeum za vozidla z let 1881 až 1976 zaplatí přes 21 milionů korun. „Jde o vozidla, která zastupují významné řady lokomotiv a typy vozů charakteristických pro naši železnici. V našem vozidlovém parku a sbírce Centra historických vozidel v Lužné u Rakovníka se zachovala v několika exemplářích nebo nezapadají do naší sbírkové koncepce, proto je můžeme předat do péče Národnímu technickému muzeu, aby tu zůstala pro budoucí generace,“ řekl Bednárik.

Převáděná vozidla jsou různého stáří, určení i stavu. Na seznamu je například slavná československá dieselová lokomotiva T669.0069 (Čmelák), elektrická jednotka EM475.1 (přezdívaná pantograf, panťák či emilka) nebo úzkorozchodný osobní vůz Balm/ú 656 z roku 1966, který je posledním typem železničního vagonu vyrobeným v ČKD Tatra Smíchov.

Na seznamu je i torzo nejstaršího dochovaného motorového vozu M220.104 z roku 1927, který pochází z úplných počátků motorizace železničních tratí v Československu, nebo klasická lokálka 810 ze 70. let. Nejstarším vozidlem souboru je třínápravová cisterna na přepravu lihu z roku 1881, kterou muzeum v materiálech označuje jako „dar z nebes“.

Nejdražší je zmíněný pantograf, za který muzeum zaplatí 2,299 milionu korun. Seznam vozidel s podrobným popisem má deník Zdopravy.cz k dispozici. Sbírka muzea se tím výrazně rozroste, dosud čítala 165 vozidel.

Odebírat
Upozornit na
guest
49 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Já, kdo jiný

Spousta lidí se tady naváží do NTM a depozitáře Chomutov. Tak se jeďte podívat na muzeum na „Západě“ ve Straßhofu, ze všech stran obklopené vraky a šroty, které zarůstající v náletové zeleni.

Leden

Jo, v ČR ten šrot (štokra 556.0254) radši rozřežeme a dáme do šrotu, aby bylo „uklizeno“.

Stanislav Dvořák

Sláva.Zas bude mít na co sedat prach.

Leden

66 vozidel, která už nikdy nikdo v provozu neuvidí.

MarSei

A zae NTM… A dalších 66 vozidel, vzácných kousků, které někdo „zašije“ někde v Chomutově, v tom lepším případě do dopa, v tom horším to nechá pod širým nebem, kde to bude chátrat, chátrat a chátrat…
Takže ne jen níže zmiňovaný Alabatros 498.106, ale např. i „Šestikolák“ E669.0002 a další už nikdy žádný vlak neodvezou. A přitom, pokud mě paměť neklame, právě E669.0002, byla v provozuschopném stavu. Takže pokud v tomto stavu lokomtivu NTM koupilo, dlouho v něm nezůstane, stejně jako několik dalších lokomotiv.

Polabský

Ten „Šestikolák“ záhy po laku chátral na dešti a mrazu v ČT, odstavený pro drobnou poruchu.
Protože pro něj nebylo smysluplné využití a ustájení, byl poslán do Chomutova aby byl pod střechou.
ČD pro něj dlouhá léta nenašly žádné využití.

Ondřej

A budou mít teď dráhy dostatek vozidel k provozu? (Aby toho do muzea nedaly omylem víc )

asdfg

Skoro všechna vozidla z nákupu už byla uložena v depozitáři NTM.

Broge

Na R9 prý nějaké muzejní kousky zůstanou 🙂

Bmo

Za 66 položek zaplatilo NTM přes 21 mil. Kč? To je docela úsměvná částka, řekl bych. Podle mého by to mělo být tak 100x více. Ale vlastně ono je to jedno, jde pouze o přelévání majetku z jedné státní organizace do druhé, tak co. Akorát že všechna provozní vozidla se odteď evidentně už provozovat nebudou, že.

Kubrt

NTM má roční rozpočet asi 200 mega, takže těžko by mohlo jednorázově nakoupit železniční šrot za 2 miliardy. Nebo to byl návrh na další dosyp pro ČD, tentokrát z rozpočtu Ministerstva kultury? To by Zao nepřipustil.

asdfg

Zkuste si něco koupit Vy jako obyčejný smrtelník od ČD. Článek s cenami u výprodeje od ČD i ČDC tu byl. Tohle jsou nákupy opravdu za hubičku.

noerf

Z druhé strany, na to, aby tyto lokomotivy a vagony zabírali provozní depa je pro ČD náklad, na který musí vydělat.
To, že ČD má hromadu vybrakovaných lokomotiv, vagonů a další techniky, který má cenu šrotu sníženou o cenu dopravy na šrotiště a vytřídění. Bohužel ČD se dosud tak báli konkurence, že nepotřebné věci nechtěli prodávat a nebo to bylo za ceny, které potencionální kupci nechtěli zaplatit. Bohužel se pak z této techniky místo poižitelných zařízení stal šrot.

Olda

Co jednou NTM zchvátí, to už nikdo nikdy na koleje v provozním stavu nenavrátí.

Pražec

Tím žabotlamem jsem se ještě stihl naposled svézt asi měsíc před ukončením pravidelného provozu.
Obávám se, aby to nakonec nebylo naposled. A co vlastně provedl, že ho posílají do Chomutova?

asdfg

A od poslední jízdy stojí venku a chátrá. Jaký rozdíl proti žabotlamu co má pro muzejní účely ČD, který je schovaný v suché hale.

Jiří Kocurek

No co by provedl. Nic, jen někde mají ve zvyku trestat i za to, co se nestalo.

Jan Horský

Takže už nikdy neuvidíme v provozu ALBATROS 498.106 a další slavné lokomotivy, protože je vlastní NTM, které je jen zastrčila do „hangáru“ CHOMUTOV a tím to skončilo. Je mi z toho smutno když vydím, že v sousedním Německu jsou takovéto slavné lokomotivy vydět často venku, aby lidem připomněli um jejich předků a šikovnost současných lidí, kteří jim opět dokázali vdechnout život.

dejf

nerad něco takováho píšu, ale dovolím si upozornit že slovo vidět není ve vyjmenovaných.

Kubrt

Nemám dojem, že by v ČR byl nedostatek provozních historických vozidel. A ne, nemyslím to jako narážku na zastaralý park v běžném provozu.

Jan

Historická vozidla jsou pomalu vidět více od všelijakých spolků a retro dopravců než od NTM, které se muzejnictvím má přímo zabývat. A i tyto jsou spíše novější a zaměřují se na rentabilní nebo levnější kusy se snadnější údržbou. Třeba zajímavých parních lokomotiv v provozu moc nemáme.

hank

Muzejnictví ≠ nostalgický provoz.

hank

„Třeba zajímavých parních lokomotiv v provozu moc nemáme.“

Prosím o definici „zajímavé parní lokomotivy“. Ony jsou v provozu také nějaké nezajímavé parní lokomotivy?

A kolik to je „moc“?

hobluj

Holt Německo. U nás zas ale neuplynulo tolik času od vyřazení páry z běžného provozu. (nesrovnávám s NDR – „znovusjednocení“ = převzetí a včlenění do BRD)

medical_examiner

A hlavně – jezdí!

Jakub

Skončil boj o záchranu vozidel, ale začal boj s památkařskou byrokracií.

Neznámý Jarek

No jo. České dráhy nejsou evidentně Čepro.

Jan

Takže tyto vozidla už budou jen tradičně chátrat a nikdy více nevyjedou, podobně jako chomutovské exponáty.

czhunter

To je podobná stížnost, jako třeba u keltského nože ve vitríně v muzeu říct „Hmm, teď už s tím určitě nikdo nic krájet nebude.“

medical_examiner

To ne no…samou rzí by se rozpadl…

asdfg

Keltský nůž je ve vitríně. Kolejová vozidla NTM jsou z části venku a chátrají. A to je zásadní rozdíl. Provozní nemusí být vše, ale mělo by to být ve vystavovatelném stavu.

vemm

Máte tušení, proč asi nejsou všechna vozidla pod střechou? Můžeme být rádi, že se v zájmu zachování pro budoucí pokolení podařilo nějakým skoro zázrakem nezbourat rotundy a vnitřní stání v Chomutově, že nedopadlo jako více podobných případů. Je jasné, že pro dnešní provoz ČD podobné objekty nepotřebuje, ale kdo asi hospodařil se svým majetkem tak, jako např. v bývalých depech Karlovy Vary – dolní, Sokolov, Žatec-západ, Všetaty, Kralupy n. Vlt…. Kolik zůstalo takových, jako je např. Lužná, Jaroměř, nedávný zázrak Turnov??? Použitelných krytých stání je v republice určitě méně, než postává vozidel na dešti – a postaví snad někdo někde… Číst vice »

Jan

Postavit aspoň plechovou halu nad nevyužitou částí kolejiště nějakého většího nádraží a platit k tomu ochranku je určitě levnější než to nechat stát venku a někdy v budoucnu se pokoušet o záchranu či jen opravu toho vozidla do vystavitelného stavu.

Digi

Dobrý den, mno v lužné ted (cca před třemi měsíci co jsem tam jel okolo) stavěli nějaký nový plechový přístřešek, hala to asi nebude ale aspon střechu to mít bude…

Jan

Tohle nejsou tisíc let staré vykopávky které se po očištění na vzduchu téměř rozpadají. Ostatně zřejmě ani nejsou tak cenné že by je někdo chět konzervovat a umístit do vitríny v muzeu. Já jsem zastáncem toho, že techniku je třeba ukazovat lidem pokud možno c provozuschopném stavu, zvlášť dokud to ještě lidí umí opravit a oživit a jsou na to náhradní díly. Je to součást kulturního dědictví, historie naší země, našeho národa, a to si přece zaslouží důstojné zachování a předvádění pro nové generace, které to nezažily. Civilizace je suma vědění za všechny generace až doposud, a pokud se nestaráme… Číst vice »

Martin Ler

Mimochodem, jak to bude po zavedení ETCS vypadat s provozem historických vozidel?

Winchester1973

Budou jezdit po tratícj, kde ETCS nebude. To by mohlo paradoxně pomoci k oživení neprovozovaných tratí.

medical_examiner

Tedy po přípojných tratích od přípojních tratí? Řekněme 292?

Bmo

Pokud ta historická vozidla budou v majetku NTM, tak nebudou jezdit vůbec. Ostatní jezdit budou, ale jen po tratích, kde nebude ETCS.

Martin

Kdyby žel. muzeu NTM šéfoval někdo formátu Ing. Zeithamra, jistě by to vypadalo jinak.

Jan

Bohužel. Je škoda že stačí jeden člověk typu žába na prameni a zazdí snahy celé instituce.

hank

Ona si ta žába na prameni sama rozhoduje o financování toho pramene?

Majkl

No a o slavném muzeu NTM v bývalém depu Praha Střed ticho po pěšině. Tam by se mohla část té expozice střídat pro zvýšení návštěvnosti časem.

Juraj
asdfg

Slibem nezarmoutíš. Dokud se nezačne stavět, tak téhle pohádce nevěřim.

vemm

No budovy bývalého depa na Masaryčce určitě nejsou prázdné!!!

Van Houten

Jen doufám že pan Bednárik při tom jeho osekávání zbytných činností a majetku netne do živého.

medical_examiner

No…pořád lepší, než kdyby říznul do něčeho životaschopného… 😀

Van Houten

Než prodávat TU47 za cenu šrotu, to už měli prezentovat rovnou jako dar muzeu. Pořád ze všech stran slyšíme jak se musí ČD chovat tržně a tady lze vidět že není problém se něčeho zbavovat těžce pod cenou.