Podepsáno: Muzeum koupilo od drah 66 historických vozidel. Nejstarší je cisterna

Prototyp elektrické lokomotivy E669.0002 z roku 1958. Pramen: NTMPrototyp elektrické lokomotivy E669.0002 z roku 1958. Pramen: NTM

Nejstarším vozidlem je třínápravová cisterna z roku 1881, kterou muzeum označuje jako „dar z nebes“.

Po letech příprav byl dnes podpisem smlouvy završen převod desítek historických železničních vozidel z Českých drah na Národní technické muzeum (NTM). Smlouvu podepsali šéfové obou organizací Ivan Bednárik (ČD) a Karel Ksandr (NTM). Sbírka muzea se díky ní rozroste o desítky exponátů.

Uzavřená smlouva zahrnuje celkem 66 položek, z toho je 18 hnacích vozidel, 17 osobních vozů, 27 služebních, poštovních a nákladních vagónů, několik vozidel pro údržbu železniční infrastruktury. „Pro Národní technické muzeum je to završení dlouhodobého plánu na doplnění sbírky kolejových vozidel, který má počátek již v roce 2006,“ uvedl Ksandr. Finální seznam mělo muzeum hotový v polovině roku 2019, kdy také získalo od ministerstva kultury na akvizici peníze.

Všechna vozidla již byla muzeu předána (některá jsou v jeho depozitáři už delší čas). Muzeum za vozidla z let 1881 až 1976 zaplatí přes 21 milionů korun. „Jde o vozidla, která zastupují významné řady lokomotiv a typy vozů charakteristických pro naši železnici. V našem vozidlovém parku a sbírce Centra historických vozidel v Lužné u Rakovníka se zachovala v několika exemplářích nebo nezapadají do naší sbírkové koncepce, proto je můžeme předat do péče Národnímu technickému muzeu, aby tu zůstala pro budoucí generace,“ řekl Bednárik.

Lokomotiva T478.3016 (Brejlovec) z roku 1971. Pramen: NTMNehodový jeřáb EDK 1000 z roku 1965. Pramen: NTMPrototyp elektrické lokomotivy E669.0002 z roku 1958. Pramen: NTMŠéfové ČD a NTM Ivan Bednárik a Karel Ksandr podepsali smlouvu v v jídelním voze dvorního vlaku císaře Františka Josefa I. Pramen: NTMElektrická jednotka EM475.1025 (Pantograf). Pramen: NTMCisterna z roku 1881. Pramen: NTMHytlák. 
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Převáděná vozidla jsou různého stáří, určení i stavu. Na seznamu je například slavná československá dieselová lokomotiva T669.0069 (Čmelák), elektrická jednotka EM475.1 (přezdívaná pantograf, panťák či emilka) nebo úzkorozchodný osobní vůz Balm/ú 656 z roku 1966, který je posledním typem železničního vagonu vyrobeným v ČKD Tatra Smíchov.

Na seznamu je i torzo nejstaršího dochovaného motorového vozu M220.104 z roku 1927, který pochází z úplných počátků motorizace železničních tratí v Československu, nebo klasická lokálka 810 ze 70. let. Nejstarším vozidlem souboru je třínápravová cisterna na přepravu lihu z roku 1881, kterou muzeum v materiálech označuje jako „dar z nebes“.

Nejdražší je zmíněný pantograf, za který muzeum zaplatí 2,299 milionu korun. Seznam vozidel s podrobným popisem má deník Zdopravy.cz k dispozici. Sbírka muzea se tím výrazně rozroste, dosud čítala 165 vozidel.

Tagy České dráhy historická vozidla Národní technické muzeum NTM
49 komentářů