Velkou opravu dálnice D1 u Prahy zajistí Eurovia, Metrostav o zakázku přišel kvůli korupční kauze

Dálnice D1 na 14. kilometru. Pramen: Ceskedalnice.czDálnice D1 na 14. kilometru. Pramen: Ceskedalnice.cz

Zahájení opravy je naplánováno na začátek října, hlavní stavební práce budou probíhat po celou stavební sezónu v roce 2023.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dovedlo po deseti měsících od vypsání k podpisu smlouvy tendr na velkou opravu dálnice D1 u Prahy mezi exity 15 (Všechromy) a 21 (Mirošovice). Zakázku získala společnost Eurovia s cenou 388 milionů korun, když předpoklad ŘSD byl 402 milionů. Oznámil to šéf ŘSD Radek Mátl.

Během výběrového řízení přitom došlo ke zvratu. S nejlevnější nabídkou totiž přišla společnost Metrostav Infrastructure, která byla ochotna necelých pět kilometrů dálnice opravit za 376 milionů. To se ukázalo už v únoru při otevírání nabídek.

Jenže v červnu přišel verdikt pražského vrchního soudu, který stavební firmě Metrostav a její dceřiné společnosti Metrostav Infrastructure na tři roky pravomocně zakázal účast ve veřejných zakázkách. ŘSD tak nyní sáhlo po druhé nejlevnější nabídce, která je od Eurovie. Pokud jde o délku opravy, nabídly obě firmy shodně 300 dnů.

V plánu je oprava vozovky v celé šíři, včetně sanací a oprav dálničních mostů, prvků odvodnění, svodidel, obnovy dopravního značení a úprav nezpevněných krajnic. Jde o první velkou rekonstrukci na D1 po ukončení takzvané modernizace mezi Mirošovicemi a Kývalkou loni na podzim. „Zahájení prací se plánuje na začátek října, ale hlavní stavební práce budou probíhat po celou stavební sezónu v roce 2023,“ uvedl Mátl. Práce se neobejdou bez omezení dopravy, která ŘSD teprve upřesní.

Část úseku, konkrétně mezi 17. a 18. kilometrem, se už opravovala v roce 2018. Tehdy došlo k drobné částečné uzavírce dálnice v pravém jízdním pruhu a zpevnění krajnice. Provoz byl ve směru na Prahu na týden veden ve dvou provizorních jízdních pruzích. Nadcházející práce budou mnohem většího rozsahu.

Pokud jde o D1, hodlá ŘSD v příštích měsících zahájit také rozšiřování dálnice kolem Brna na šest pruhů. Práce se budou týkat zhruba třiceti kilometrů, silničáři chtějí začít mezi kilometry 194 a 196, tedy mezi křižovatkami se silnicí na Vídeň a s dálnicí D2. Celkově práce potrvají zhruba osm let.

Na zhotovitele úseku aktuálně běží soutěž, termín pro podání nabídek je zatím 11. listopadu. Hodnota zakázky je 1,3 miliardy korun. Stavět by se mělo příští rok. „Letos proběhne maximálně kácení a přípravné práce,“ řekl nedávno ředitel brněnského závodu ŘSD David Fiala.

Tagy D1 eurovia ŘSD Všechromy - Mirošovice
37 komentářů