Nové vedení tratě u Vyškova má umožnit 200 km/h. Míří znovu na MŽP
V zájmu zabránění rychlostním propadům vzniknou mimo jiné dva tunely.
Správa železnic (SŽ) se pokouší posunout vpřed přípravu nového rychlého spojení Brno – Přerov, konkrétně sedmnáctikilometrového úseku Vyškov – Nezamyslice. Novostavbu poslalo k posouzení vlivů na okolí (EIA) na ministerstvo životního prostředí (MŽP). A to už podruhé.
Procesem EIA úspěšně prošel celý úsek Blažovice – Vyškov – Nezamyslice už v roce 2010, v následujících letech se ale rozhodlo o změně trasy. Oproti původnímu řešení se nová trať mezi Vyškovem a Ivanovicemi na Hané odkloní od té stávající a povede ve zcela nové stopě.
„Původní návrh vedení trasy ve stávající stopě za Vyškovem znamenal propad rychlosti a procházel v blízkosti zástavby,“ stojí v předložené dokumentaci EIA. Nové vedení má naopak umožnit rychlost 200 km/h v celém úseku. Vzniknou kvůli tomu mimo jiné dva tunely: Pustiměřský (500 m) a Dřevnovický (380 m).
Právě kvůli změně stopy rozhodlo ministerstvo životního prostředí v létě 2022 o tom, že část Vyškov – Nezamyslice bude třeba znovu posoudit. Se změnou trasy dlouhodobě nesouhlasí obec Pustiměř, do jejíhož katastru se trať hodlá nastěhovat. Přípravu může zkomplikovat také výskyt křečků a koroptví.
Úsek Vyškov – Nezamyslice je jeden z pěti, na které je celá rychlá trať Brno – Přerov rozdělena. Zatímco dokumentace EIA klade stavbu do let 2025 až 2030, informační leták Správy železnic hovoří o výstavbě v období 2027 až 2033.
Trať, která spojuje druhé a třetí největší město republiky, tedy Brno a Ostravu, je dnes mezi Brnem a Přerovem jednokolejná a jezdí se po ní nejvýše stokilometrovou rychlostí. Cesta z Brna do 88 kilometrů vzdáleného Přerova trvá hodinu a čtvrt. Kapacita trati je zcela vyčerpaná. Od roku 2006 už kvůli tomu nejezdí ani osobní vlaky z Brna do Vyškova, nahrazují je autobusy.
Z pěti úseků jsou nejdále v přípravě části Nezamyslice – Kojetín a Kojetín – Přerov, které se projektují. Stavět by se měly od roku 2025.
Přípravu ale provázejí neustálé odklady. Studie proveditelnosti, na jejímž základě se přestavba trati na dvoukolejnou s rychlostí 200 kilometrů za hodinu připravuje, vznikla už v roce 2015.
Stav přípravy rychlé tratě (200 km/h) Brno – Přerov (odkazy vedou na informační letáky SŽ)
První stavba Brno – Blažovice 2028 – 2032 (EIA 4/2025, předpoklad)
Druhá stavba Blažovice – Vyškov 2026 – 2031 (EIA 7/2010)
Třetí stavba Vyškov – Nezamyslice 2027 – 2033 (EIA 4/2024, předpoklad)
Čtvrtá stavba Nezamyslice – Kojetín 2025 – 2028 (EIA 2/2018)
Pátá stavba Kojetín – Přerov 2025 – 2028 (EIA 1/2018)