V soutěži o trolejbusy na pražské letiště jsou dva zájemci, tendr trvá téměř rok
Solaris Trollino 24. Foto: Solaris
Lhůta pro podání nabídek uplynula minulý týden, cena má v soutěži jen poloviční váhu.
Lhůta pro podání nabídek uplynula minulý týden, cena má v soutěži jen poloviční váhu.
Očekávaná životnost akumulátorů pouze 5 let? Tzn. při standardní životnosti vozidla dvojnásobná až trojnásobná výměna? Na kolik taková sranda navíc přijde? To asi nebude součástí nabídkové ceny ve výběrovém řízení na samotné trolejbusy, že? Navíc kde je garance, že za 10-15 let ještě bude dostupný vhodný typ akumulátorů zrovna pro tento typ trolejbusu? Přijde mi, že v rámci protlačování elektromobility se opomíjejí některá poměrné zásadní kritéria důležitá pro rozhodování o celkové výhodnosti či vůbec uskutečnitelnosti takového projektu.
Proc asi nehodnotej jen porizovacku, ale celkovy naklady zivotniho cyklu, chtej do nabidky i ceny mimozarucniho a pozarucniho servisu i ceny tech baterii… Vsechno je to v tom clanku, na ktery reagujete.
Ona ta nádrž nafty a AdBlue taky nevydrží celou životnost busu a musí se furt tankovat, což není zrovna zadarmo. 😉
Prostě se to musí rozpočítat na životní cyklus, což je dost komplexní věc. O dost levnější elektrická energie, rekuperace (tedy energie zadarmo), ale zase dražší vozidlo, nutnost repase akumulátorů.
Kdyby od začátku rozhodovali na magistrátu o dopravě odborníci a ne diletanti, tak už letiště dneska má spojení metrem linky A. Místo toho linku ohli do Motola, vymýšlí se alternativy, které ve výsledku cestujícím nijak cestování neusnadní.
Pokud budou rozhodovat odborníci, tak metro na letiště nepovede nikdy, protože to nemůže ekonomicky vyjít. I tříčlánkový autobus/trolejbus je ekvivalent skoro prázdného vlaku metra. Je to hezký sen, ale velké metro s jeho náklady na provoz je dost drahý overkill pro letiště typu Praha.
Měla tam už dávno být železnice. Není.
Pokud by Praha nelpěla na nesmyslu, že metro musí být pouze v tubusu, mohlo se z Veleslavína vést povrchově a cena by nakonec byla mnohem nižší, než současná rekonstrukce a stavba železnice.
Ono do Motola stejně ty vlaky metra moc plné nejsou….
Tam je průšvih ten kočkopes, kdy to odklonili na Motol, ale furt dělali, že to povede dál na letiště. Kdyby to udělali rovnou do Řep a dál napojili někde na konec Béčka (Stodůlky, Zličín, atd.) jako takovej zárodek okružní linky, bylo by to daleko užitečnější a nejspíš i využívanější.
A kdyby ještě k tomu rozumně napojili tramvajovou trať na Bílou horu aspoň druhým vestibulem z Nemocnice Motol (protože by neměli výmluvu, že se tohle napojení chystá na Bílý Hoře v tom prodloužení Chalupoidou na letiště…) bylo by využití ještě o dost jiný.
Někde ve výhledových plánech rozvoje metra je prodloužení A se stanicemi Řepy, Zličín, Západní Město (dole pod IKEA/TESCO směrem k Řeporyjím). Jestli se jednou na Zličíně postaví sídiště na všech těch plochách po Tatrovce, Strojírnách Košíře, Technocomu, Stavebních strojích, tak bude další linka metra celkem ku prospěchu.
Bohužel druhý vestibul směrem k Vypichu je asi nereálný. Z metra k tramvajím na Bělohorské je to skoro 300 metrů. Jako ano, existují travelátory… ale tam to ekonomicky asi moc vycházet nebude.
Teď je to samozřejmě pozdě doplňovat, ale furt jsem přesvědčenej, že by to šlo, kdyby se s tím počítalo při návrhu a ta stanice byla umístěna trochu jinak i za cenu delších eskalátorů směrem do nemocnice. Případně kdyby udělali Vypich jako samostatnou stanici a Nemocnici Motol naopak posunuli na druhou stranu a udělali jí druhej výstup k tramvajím na Plzeňské. Takhle je to metro v podstatě nepoužitelný pro přestup na dvě poměrně významný tramvajový trati, mezi kterýma má uprostřed konečnou. Z toho jedna ta trať má úsek Malostranská-Hrad, kde tramvaje patří k nejpřetěžovanějším ve městě. Při napojení na Vypichu by… Číst vice »
Povrchově z Veleslavína? Třeba povrchově po Evropské? Nebo povrchově po Bustěhradce? Současná rekonstrukce a stavba železnice má především umožnit kapacitní železniční spojení Prahy a Kladna, které by se stejně muselo dělat a to letiště se s tím jen spojí, když už je na trase…
Jel jste někdy metrem do/z Motola? Že byste si všimnul, že tam na to metro kromě obsluhy nemocnice navazuje plno autobusových linek, které díky metru nemusí přes Břevnov až na Hradčanskou/Dejvickou…
Kde by to mohlo vést po povrchu v hustě zastavěné kopcovité Praze? To se hezky plácne, ale pak zjistíte, že na to nejsou podmínky. Po Evropské? Železniční přejezdy, nadjezdy, vejde se to do 40 ‰? Co hluk a souhlas obyvatel?
Já už vám za ty vaše fundované komentáře asi brzo pošlu klíčenku.
A kdyby tam vedlo metro, tak tady brečíte, že se utrácí hrozný prachy za prázdné vagóny metra jedoucí na letiště. Taky by se vám nepozdávalo, že se metrem nedostanete na první ranní letecké spoje…
Naopak, diletanti by navrhl metro A na letiste
Diletanti si spočítali dopravní zatížení. Narozdíl od expertů, kteří mají ten správný dojem a přesvědčení.
Ne, letiště Ruzyně nebude nikdy odbavovat tolik cestujících jako LHR, AMS, CDG, FRA nebo ATL. Asi se nikdy nepřehoupne přes 25 milionů cestujících za rok, takže vlak 1x za 10-15 minut ve špičce bohatě stačí.
Tak oni kdyby tam nebyli diletanti, tak je tak 25 let hotová rychlodráha na letiště.
S metrem A je průšvih ten, že to chtěla P6, přičemž by se metro tak nevyplatilo, proto se udělala Chalupoida přes Motol. Ale pravda, využitelnost je dnes mimo, když se staví metro do polí (Syslov Letňany), pravda, sem alespoň jezdí linky z Letňan a Kbel, nebo Depo Hostivař.
Na letiště konečně povede rychlodráha! Trolejbus je v ČR drážním vozidlem, a 70km/h je rychlost. (I see mysef out)
Jestli to půjde tak rychle jako s dráhou na letiště, tak bych byl s výběrovým řízením zatím v klidu.
Oni vedou na letiště troleje??? Žádná tykadla jsem tam ještě neviděl….
Nevedou, proto se objednávají nové trolejbusy. Elektrifikace je už dva roky schválená https://zdopravy.cz/trolejbusem-na-ruzyn-miliardovy-plan-pocita-se-stozary-az-k-terminalu-3-34360/
Podle projektu, budou sběrače potřeba jen v prostoru konečných obratišt. Nevím, v praxi jsem něco podobného viděl ve Francii a jako cestujícího to bylo super. Ta nabíjecí rychlo byla v uzvřeném pro ostatní dopravu nepřístupném prostoru kde se použil klasický sběrač .
Troleje povedou až ke starému letišti.
… a jasně se to v tom článku píše 🙂
Proč kupujou trolejbusy, když za X let pojede vlak???
Právě proto, že to bude až za X let, kde X je velká neznámá. Ten vlak potřebuje překopání dosavadní trati, několik tunelů, a vybudování nového terminálu MHD. Zatímco trolejbus si žádá pouze nové sloupy na již existujících komunikacích, dobíjení lze brát z tramvajové sítě a zadrátování části trati je otázkou měsíců, nikoliv let.
Kromě toho vlak neřeší oblast starého letiště, tudíž nějaké silniční MHD spojení z Vokovic na letiště bude vždy.
Budou i jiné trolejbusové tratě než ta na letiště. O budoucím využití těchto trolejbusů fakt nemějte strach.
Jestli myslíte ten co tam už měl pár let jezdit, tak bych kupoval už dříve…..
Jak to, že vyhrál Solaris???
Podle téhle reportáže je to jinak:
https://www.youtube.com/watch?v=NQCKQQ_is-s
Podle té reportáže, která je z Bratislavy vyhrál Solaris Trollino ne?
Vyhrála Škoda s karosérií Solaris, tedy nikoliv Trollino.
Možná jednou pochopíte rozdíl mezi videem o testování trolejbusů a veřejnou soutěží.
Jadra 2 už ma to neprekvapuje
No že zrovna ty se ozýváš, Pavliku… haha 😀
Vítěz soutěže Solaris / Škoda dodá výzbroj/ = Solaris Trollino XX
Vítěz soutěže Škoda / kastli dodá Solaris/ = Škoda xxTr
Přitom v obou případech to vyrobí a otestují v Plzni. Navíc lze čekat, že v případě tendrů v ČR bude tu nabídku zaštiťovat Škoda.
To nevím.