V Praze se testuje elektromobilní automíchačka. 34tunový kolos je tichý a ujede 300 kilometrů

Elektrodomíchávač testovaný v Praze. Zdroj: SkanskaElektrodomíchávač testovaný v Praze. Zdroj: Skanska

Z prvních testů vyplývá, že náklady na provoz jsou srovnatelné s konvenčním pohonem.

Elektromobilita se začíná prosazovat i v oblasti stavebních vozů. Skanska, která patří k největším tuzemským stavebním firmám, začala nyní rozvážet beton elektrodomíchávačem.

Testuje ho v každodenním rozvozu betonu na stavby v Praze. Čtyřnápravové vozidlo s hmotností 34 tun ujede denně až 300 kilometrů, nabíjí se v noci. Podle firmy jsou výhody elektromobilní automíchačky hlavně v nulových lokálních emisích a v nízké hlučnosti.

Běžně už nabízíme beton s využitím recyklovaného kameniva a podílíme se na vývoji a testování nízkouhlíkových betonů. Jejich nízkoemisní doprava je další krok, který nyní v praxi ověřujeme,“ říká Michaela Wranová, ředitelka závodu Zdroje ve společnosti Skanska Central Europe.

Čtyřnápravový podvozek značky Sany je osazen standardní autodomíchávací nástavbou Putzmeister o objemu devíti metrů krychlových – ta je totožná s těmi, které jsou montovány na podvozky různých výrobců s turbodieselovým motorem.

Vozidlo má evropskou homologaci a baterie o kapacitě 350 kWh vystačí na celodenní provoz s dojezdem až 300 km včetně pohonu nástavby. Elektromotor o výkonu až 360 kW pohání obě zadní nápravy.

Elektrodomíchávač nasazujeme stejně intenzivně, jako auta s konvenčním pohonem. Chceme ověřit provozní vlastnosti v opravdu těžkém nasazení, sbíráme data o dojezdu, zatížení, nabíjení a údržbě“, říká oblastní manažer Skanska Transbeton Luděk Linhart.

Z prvních testů podle něj vyplývá, že náklady na provoz jsou srovnatelné s konvenčním pohonem, vše tedy záleží na servisních a hlavně pořizovacích nákladech.

Provoz elektrodomíchávače probíhá v testovacím režimu, o možném dalším využití firma rozhodne po vyhodnocení všech parametrů.

Těžké váhy

V rámci stavebního oboru využívá elektromobilů ve velké míře zejména švýcarský dodavatel stavebních hmot Holcim. Začátkem února oznámil, že si objednal dalších 1000 elektrotahačů. Dodá je Mercedes-Benz z koncernu Daimler Truck, půjde o modely eActros 600.

Už loni objednala dalších 1000 elektrotahačů i od konkurenčního Volva, první kusy firma obdržela už na podzim. Většinu objednaných elektrotahačů chce Holcim využít na dopravu sypkých materiálů typu cement.

Elektrotahače už si troufnou i na těžkou váhu. Stavební gigant Holcim jich kupuje další tisíc

V Česku bylo loni registrováno deset nových nákladních elektrických vozidel, meziročně o šest více. Z informací webu Čistá doprava vyplývá, že jejich podíl na celkových prodejích nákladních aut činil 0,1 procenta.

Celkem bylo na konci loňska v Česku provozováno 19 nákladních bateriových elektromobilů nad 12 tun.

 

Elektrodomíchávač testovaný v Praze. Zdroj: SkanskaElektrodomíchávač testovaný v Praze. Zdroj: SkanskaElektrodomíchávač testovaný v Praze. Zdroj: Skanska
Tagy elektromobilita elektrotahač Skanska
67 komentářů