V Praze se testuje elektromobilní automíchačka. 34tunový kolos je tichý a ujede 300 kilometrů

Elektrodomíchávač testovaný v Praze. Zdroj: SkanskaElektrodomíchávač testovaný v Praze. Zdroj: Skanska

Z prvních testů vyplývá, že náklady na provoz jsou srovnatelné s konvenčním pohonem.

67 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vašek bus

No jakože nejsem fanouškem tohoto druhu pohonu. Tak u takového auta jsem ochoten připustit že to trochu smysl dává. Ovšem pokud se zamyslím hlouběji a s detailnější znalostí provozu takových flotil tak ten smysl začíná opět pokulhávat. Ano ten stroj (říkat tomu automobil se mi příčí) zvládne denní provoz s nájezdem do 300 km což zajisté v rámci jedné směny po městě stačí a dejme tomu že by to stačilo i pro rozvoz z betonárky někde mimo velkou aglomeraci ovšem smysl to ztrácí v okamžiku kdy při některých akcích je potřeba zajistit přísun hmoty v nepřetržitém provozu třeba při betonáži… Číst vice »

Filip Jirsák

Nemůže se ten mix zároveň dobíjet v betonárce? Případně i na stavbě. Pokud je potřeba nepřetržitý přísun, musí tam být nějaké rezervy, při kterých mix čeká – a ty se dají využít k nabíjení.

Josef Schüller

Cena spalováku je 4 milióny elektrika je 8 milionů. Takže asi tak.

Ondra K.

Však elektrifikace nákladní silniční dopravy je v začátcích, a zatím jde hlavně o to získat zkušenosti a být připraven.

Permonik

Jenže nafta vyjde na nějakých 4500,- na 300 km.
Nabiti tohodle vyjde na nějakých 2100,-.

Takže asi tak.

Fučida

A proč teda píšou, že náklady na provoz jsou srovnatelné? Pokud to teda autor nemyslí matematicky, že srovnat lze jakákoliv reálná čísla.

Permonik

Zaleží co myslí v nákladech na provoz (někdo počita i mzdu řidiče…). Protože pak dodava že zavisi na servisních a pořizovácích nákladech…..

Hans

Pořizovací náklady nejsou největší položkou z celkových nákladů v průběhu životnosti vozidla. U nákladních vozidel to jsou zpravidla pohonné hmoty a mzdové náklady. Problém by mohl u větších flotil být v dostupnosti elektrické energie pro nabíjení.

Jiří Kocurek

Sice má dojezd 300 km, ale v praxi má mezi naplněním a uložením do bednění čas 1 hodinu, pak už beton tuhne (oddalovače tuhnutí znám, nikoliv ale podrobně). Jinak řečeno, pojede někam max 30 km (po Praze ani to ne) a bude vykládat.

Ve městě asi bez problémů, když bude spíš popojíždět než valit do dálav po dálnici.

Rossec

Také by Skanska mohla uvést o kolik kg se snižuje užitečné zatížení, anebo o kolik budou jezdit víc přetížený, než obvykle.

Micky

V článku je uvedeno hmotnost 34t. A napr. celkova vaha domíchavače Man je 32t viz. https://www.truck1.cz/stavebni-technika/autodomichavace/man-tgs-35-480-bb-mix-domichavac-stetter-10m3-ll-ihned-8×4-a8289029.html

Takže s tou hmotností to nebude tak horké. On ten spalovací motor, převodovka a hřídel taky něco váží. Není to osobák.

Jiný Petr

Těch 34 tun mne překvapilo, neb pro spalovák je povoleno 32 tun.
Sice motor a převodovka něco váží – asi tipuji, že ty baterky + elektromotor budou těžší.

Jiný Petr

Ano, tak bude zakopaný pes 🙂 Maximální zákonem povolená hmotnost vozidel činí pro 4 nápravový mix 32 tun, pro 3 nápravový mix 24 tun. Pokud si vezmeme, že 1m3 váží 2,0 až 2,5 tuny pak vede k tomu, že ani klasický mix plně nenaplníte (pokud nechcete překročit max. hmotnost). Klasický spalovací 4 nápravový MAN pro montáž bubnu váží cca 9,5 tuny. (pohotovostní hmotnost) a buben váží přes 3 tuny (pokud je tzv. ultrahleký)) Takže na beton zbývá cca 20tun. Takže spalovák se to limitu 32 tun vejde při nenaplněném celém bubnu. Takže pokud má tento vehikl 34 tun – tak… Číst vice »

Zrzek

3 psal má 26t

Ondřej Šuch, Skanska

Rádi odpovíme, díky za dotaz a zájem!

– Auto je postaveno na německých registračních značkách a součástí dokumentace je i výjimka na celkovou hmotnost 34 tun.
– Objem bubnu je stejný jako u konvenčně poháněných podvozků, tedy 9m3. Totožná je i celá nástavba.
– Pro zajímavost: Teoretický objem bubnu je ještě o něco větší, téměř 10m3
– V praxi na čtyřnápravové podvozky bez ohledu na pohon nakládáme cca 7,5 m3 betonu (záleží na typu směsi), abychom se vešli do celkové hmotnosti.

Jiný Petr

Díky, tohle jsem já osobně chtěl vědět.
1) protože u nás je limit 32 tun (viz Vyhláška č. 209/2018 Sb.) , takže 34 tun se vysvětluje německou registrací
2) díky za odrážku 4 – nakládáte max. 7,5 m3

a celkovou prázdnou (neboli pohotovostní) hmotnost mám řeknete? nebo je to obchodní tajemství?
nebo alespoň o kolik je těžší než spalovací 4 nápravový automix?

Permonik

Vždyť to píše:

– V praxi na čtyřnápravové podvozky bez ohledu na pohon nakládáme cca 7,5 m3 betonu (záleží na typu směsi), abychom se vešli do celkové hmotnosti.

Rozdíl je 2 tuny.

Jiří Kocurek

Dík vám i jinému Petrovi za upřesnění.

Kačák

Děkuji moc za odpověď.

Swarrior

Baterie (lifepo ) tak 3,5t, lithium trochu lehčí.

Jarek

1.Nesmín to dotovat 2.Mít na výběr spalovák ne elektro 3.Firma si vyhodnotí co je pro ní ekonomické. Byl jsem u začátku CNG, každý si dělal PR s ekologizací, ale interně žádnému z majitelů o ekologizaci nešlo, jen jsme jim pořád počítali kolik na CNG vyděljí o proti naftě.Celá ta elektrizace se bohužel zvrha do zeleného náboženství green dealu, který se dá jen sypáním aktvě písku do jeho soukolí zpomalit, někde se to daří viz nyní žádný odklon od Greendealu v USA, ale jeho zpomalení a oložení na neurčito.Jelikož se škodlivosti rudozelníéo green dealu věnuji dlouhodobě, o tomto fanatismu bohužel toho… Číst vice »

Jan T.

Nevíc kritiky na GD jde od Ruska a jeho kámošů diktátorů, kteří se živí prodejem fosilních paliv. Jedním z cílů je zavedení více soběstačného a udržitelného hospodářství, který není závislý právě na totalitních režimech žijících z prodeje surovin, které nás mohou kdykoliv označit za nepřátele a uzavřít kohout.

Takže pojďme konečně přejít na méně emisí a více vlastní produkce energií. Technologie máme a zvládnout se to dá stejně jako přechod od parních vlaků na elektrické.

Jiří Kocurek

Takhle: Raktový útok na stavbu JE ve Francii organizovalo rusko. A mám podezření, že zákazem JE v Němekcu je taky s ruskou stopou, přes Die Grüne.

Zrzek

Problém je i v tom, že ropu potřebujeme tak jako tak. Plasty ze vzduchu nevyrobite a ne všechny plasty se dají recyklovat. A jen případné vytvoření dobíjecí infrastruktury spolkne dosti velké množství plastů.

Permonik

Teď už se použivá 96 procent plastů, které jsou recyklovat.

Jiří Kocurek

Jenže furt je tady fůra starých, které bude časem potřeba nahradit tím recyklovatelným a zcela uzavřený oběh nečekejte.

Pak jsou tady ještě trafooleje a u nich nemám tušení, zdy se ropu podaří nahradit, neomezenou životnost nemají. Podobně různé gumárenské výrobky od vodovodních těsnění až po vakové jezy.

Jakub P

To je spousta duvodu ropu coby strategickou surovinu zbytecne nepalit v autech…

Fučida

On ten benzín je jaksi odpadní produkt při zpracování ropy.

Zrzek

Proč nikde neuvádí pohotovostní hmotnost ať si člověk může porovnat o kolik míň to to oficiálně uveze a při jakém množství už pojede auto navíc. Už ta udávaná celková dává tušit legislativní zvýhodnění EV

Ondřej Šuch, Skanska

Dobrý den, viz má odpověď výše.

Martin

Na kolik m3 betonu je buben ? Devítka to asi nebude. 🙂

Rossec

V textu: Putzmeister o objemu devíti metrů krychlových

Jiný Petr

To sice ano – neb použijí standardní nástavbu, ale určitě (pokud nechtějí porušovat zákon) jej nemohou naplnit kolik jako u klasické míchačky

digi

Limity Čechách je 48 tun…. takže 48 – 34=14 … takže, teoreticky, můžou 14 tun naložit… plus přesnost policejní vahy

Jiří Kocurek

Ale prd, 34 tun je celková hmostnost. Pohotovostní (= prázdné vozidlo bez nákladu, pro ty co netuší) bude okolo 12 tun.

14 tun betonu je 5,5-6,0 m3 podle druhu betonu.

Zrzek

48 tun máš v soupravě minimálně 6 nápravách.

Jiný Petr

Než začnete psát – doporučuji googlit nebo rovnou si přečíst Vyhlášku:
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2018-209#p5

48 tun je na soupravu
§5 odst.2 písmeno e) říká:
u motorových vozidel se čtyřmi a více nápravami – 32,00 t, (jakožto maximální celková hmotnost – tj. i s nákladem)

jen hasiči mají výjimku na 60 tun

Ondřej Šuch, Skanska

Dobrý den, viz má odpověď výše.

Jiri

Počkejte až budete po pár letech provozu kupovat novou baterku, to už ekonomický vycházet nebude

Dejf

zase tak dramaticky bych to neviděl, tvrdí 300km, takže reálně 200, ale kolik toho mix po praze za den najezdí? vzhledem k tomu, že v betonárně asi nedostane naloženo přednostmě, tak si může cucnout tam, no i kdyby klesnul dojezd na 100km, tak je to fuk. otázka je kolik toho sežere vytlačení betonu z bubnu a jeho míchání po cestě…

Jan T.

Proč reálně 200? Reálně má nejmíň 300. Stejně jako nové trolejbusy na letiště mají baterku 60kWh, což je využitelná kapacita, nikoliv maximální samotné baterie. A garantovaný dojezd 11 km, což je zaručené výrobcem i po 15 (!) letech provozu v nejméně příznivých klimatických podmínkách s použitím topení nebo klimatizace, plně naložený cestujícími a při plné rychlosti. S tímto zadáním vyhrál dodavatel soutěž.

Ondra K.

S „výměnou baterky po pár letech“ se straší snad od novodobého začátku elektroaut, a přitom Tesly najedou na původní baterku i půl milionu.

Leinad

I kdyby se baterka měnila – u smraďochů se zase po pár km mění olej.

PvvS

Porovnávat baterii v ceně 1/3-1/2 auta a olej za pár korun, kterej se mění po několika destítkách tisíc km je dost mimo..

Ondra K.

Dost záleží na nájezdu. U takovýho firemního auta s ročním nájezdem 60 tisíc by byl olej na výměnu 3x ročně, k tomu jednou za čas svíčky, rozvody, brzdy, olej v převodovce, spojka…. Sice jsou to postupný výdaje, ale postupně se nasčítají. Zvlášť když bude řeč o nějakým dražším autě.

Jiří Kocurek

„olej v převodovce“

Olej v trafostanici má podobnou životnost. 🙂

Dejf

no říká se domu doživotní náplň. do konce životnosti převodovky. především u bmw a automatů je to veselá píseň se smutným koncem.

pro objasnění, zf ve svém servisním plánům pro převodovky 8hp předepisuje výměny po 80tkm. ale bmw (i jiné automobilky) je ze servisního plánu vyřadilo, protože záruku (150tkm) to přežije na jednu náplň a pak to není jejich problém… že by se ta převodovka bez keců dožila 400tkm s řádným servisem je jaksi pod radarovým horizontem evropské pseudoekologie…

Permonik

Rozvody…. holt není auto jako auto aneb když si někdo koupí „soustruh“.

Jiří Kocurek

Po pár kiloemtrech? Fajn, tak si dejte 20.000 km pěšky, abyste tušil o čem je řeč.

Otakar

Které prase mění u osobáku olej po větších intervalech, než 15 tis.? Po takovém dobytku bych auto nechtěl.

Peeetr

Hromada firem jede přesně podle návodů prodejce, a v posledních létech dost předepisovalo delší intervaly. Protože firmy počítali papírové náklady na sevis dost urputně, a co to udělá za 5 let autu s vypršenou zárukou, když se jich zbavují už po 2-3 letech, je jim fakt úplně jedno.

PvvS

A víte, jaký jsou doporučený intervaly výměny ?

Jan T.

Jak píšu výše, nové trolejbusy na linku 59 mají v zadáni garantovaný dojezd po 15 let jejich provozu. Dnes opravdu nemusí baterie odcházet za pár let.

Peeetr

To může prodejce taky splnit tak, že si do ceny započítá výměnu té baterky po 8 letech. V trolejbusech je přace jen malá, a v ceně vozu hodně přez deset milionů se snze schová.

Jan T.

Všechna větší auta by měla být co nejdříve elektrifikována. Jednak ve vyšší váze vozu se snáz ztratí podíl baterie a druhak se ušetří více emisí než po jednotlivých osobácích, které drtivou většinu dnes stojí zaparkované. Značný počet vozidel taky nenajezdí stovky kilometrů denně a dojezd jim plně stačí.

Honza1 a 1

Přesně, jak píšete. Denně jezdící vozidla určitě. Ale chtít to po rodičích, kteří bydlí na vesnici a mají jedničkovou fábii, to je úlet.

Leinad

A to ještě dneska někdo dělá, koupí si auto aby se měl čím chlubit, ale nejezdí.
Na občasné jízdy snad raději půjčovnu nebo taxik.

PvvS

jaký chlubení ?

Cuba

Po rodičích to ale nikdo nechce…

Jan T.

Ano, ať si klidně dojezdí v tom starém. Těch pár jízd měsíčně nedaleko od domu tolik škody nenadělá.

David

Ta michacka ma smysl elektrizovat, jezdi po meste, na stavbe stoji se zapnutym motorem.

Stejne tak treba zavozy prodejen, svoz odpadu…

Jiri

Ty asi nejsi kamionak že nevíš o tom vůbec nic. Ukaž mi tahač co zvládne v zimních podmínkách 850 km plně naložený kopec nekopec a kde ho na autobusové fu u dálnice mezi lesy nabíjí za 9 hodin?

Jan T.

Však píšu že většina vozidel stovky km nenajede. Ale i ten zbytek se dá elektrifikovat, akorát přijdou na řadu později. Viz Tesla Semi a podobné modely. Dojezd vám stačí kolem 500km, protože máte stejně zákonem danou přestávku po 4 hodinách jízdy. Ostatně člověk ani neudrží souvislou, kvalitní pozornost víc než několik hodin v kuse. Na rychlonabíječce si dáte pauzu, dobijete do 80% třeba za půl hodiny a jedete dál. Jinak ano, elektro tahač nemá problém jet maximální povolenou rychlostí do kopce a to plně naložený, narozdíl od spalováku. A ještě z kopce nebo při brzdění pak rekuperuje, takže víc jak… Číst vice »

Jiří Kocurek

Jeho znalosti plynou z toho, že nenávidí auta, řidiče a všecko okolo. Nedávno tady požadoval krátký proces = trest smrti bez soudu za domělý přestupek, bez nutnosti dokazování.

Odepření ústavních práv nenáviděné skupině obyvatel…

Jiri

Na Hofu oprava u dálnice nabíjí kór když nás tam bude 150, to aby nám tam postavili lokální elektrárnu

Jan T.

Dobíjí se pomalu přes noc, jak je uvedeno v článku. Přes den potřebuje rychle nabít jen zlomek aut, které jedou několik etap stovky kilometrů. A i to nakonec půjde zvládnout.