České dráhy tepaly zástupce dodavatelů za špatnou kvalitu a termíny

Vůz nové soupravy InterJet. Foto: Petr ŠtáhlavskýVůz nové soupravy InterJet. Foto: Petr Štáhlavský

Během příštích 15 let by se měl snížit počet provozovaných typů lokomotiv, jednotek a vozů na polovinu a průměrný věk klesnout zhruba na 18 let.

České dráhy v úterý ve svém sídle uspořádaly tzv. Den dodavatelů, v jehož rámci se setkala vedení dopravce a firem, které pro něj zajišťují výrobu, údržbu, opravy a modernizace vozidel. Vedení Českých drah přitom v poslední době není spokojené s plněním termínů a kvalitou práce.

Státní dopravce pošle během příštích čtyř let na výrobci předepsané periodické prohlídky a opravy přes 2 000 drážních vozidel. Ročně vyčlení na tuto údržbu kolem 3,5 miliardy korun. Objem poptávaných prací přitom stále roste. Za posledních šest let narostl rozsah údržby ze zhruba 300 na 800 vozidel ročně a finanční objem údržby narostl o 2 miliardy korun. Zatímco v roce 2017 se opravilo za 1,7 miliardy korun, v roce 2021 to bylo už za 3,2 miliardy. Letos to má být 3,7 miliardy korun.

„Bohužel objemu práce a částkám, které našim partnerům dáváme, občas neodpovídá kvalita odvedené práce a plnění termínů. Ty jsou letos u hnacích vozidel až o 75 procent času a u osobních vozů o 50 procent času překračované,“ uvedl Michal Kraus, místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro servis.

Státní dopravce si je podle něj vědom, že část problémů mohla vzniknout v minulosti, kdy došlo k omezení počtu drážních vozidel a také oprav realizovaných v České republice. Tomu přizpůsobili dodavatelé své kapacity a v uplynulých letech nestihli včas reagovat na změnu trendu a opětovný růst prováděných periodických oprav. Situaci navíc zkomplikovala pandemie covid-19 a letos také válka na Ukrajině a energetická krize. Zároveň se zásadně modernizuje vozidlový park Českých drah a vzrostly požadavky na profese i na technické vybavení dodavatelů.

„Zatímco dřív, u starých vlaků, stačilo na periodické opravy kladivo, šroubovák a sada klíčů, tak dnes se technici neobejdou bez počítačů a moderní diagnostiky. Řada sofistikovaných dílů se musí servisovat na speciálních pracovištích, třeba brzdy Knorr, a to zase vyžaduje mnohem vyšší úroveň řízení procesů při údržbě. Proto dnes informujeme naše dodavatele o trendech v obnově vozidel i našich plánech na periodické opravy. Kolik lokomotiv, vozů a jednotek k údržbě přistavíme a kolik peněz vyčleníme, aby se mohli včas připravit a investovat do přípravy zaměstnanců, vybavení provozů i zajištění náhradních dílů. Za to ovšem budeme chtít stále vyšší kvalitu práce a dodržování termínů. Dvě složky, se kterými dnes opravdu nejsme spokojeni, a dnes to našim partnerům otevřeně říkáme, protože tyto nedostatky velmi citlivě vnímají také naši klienti v podobě krajů i samotných cestujících,“ doplnil Kraus.

České dráhy v současnosti provozují 3 830 lokomotiv, elektrických a motorových jednotek a vozů ve více než 160 různých typech s průměrným stářím 34 let od prvního uvedení do provozu. Během let 2023 až 2026 projde více než 2 000 z nich plánovanou periodickou údržbou vyššího stupně. Dopravce pro tento účel očekává výdaje ve výši zhruba 14 miliard Kč.

Zároveň má pokračovat modernizace a unifikace vozidlového parku ČD. Během příštích 15 let by se měl snížit počet provozovaných typů lokomotiv, jednotek a vozů na polovinu a průměrný věk klesnout zhruba na 18 let.

Tagy České dráhy
98 komentářů