České dráhy tepaly zástupce dodavatelů za špatnou kvalitu a termíny
Vůz nové soupravy InterJet. Foto: Petr Štáhlavský
Během příštích 15 let by se měl snížit počet provozovaných typů lokomotiv, jednotek a vozů na polovinu a průměrný věk klesnout zhruba na 18 let.
Dnes jsem jel po delší době osobním vlakem po 14 hodině, venku 17 stupňů a ve vlaku hodně teplo, topná tělesa dost teplá…Až budou mrazy, tak bude topení studené. Vidím, že se nic nezměnilo, zřejmě je přebytek eletřiny….
ČD-teplo….. to je další specialita národního dopravce ve vozech vedle toho ČD-akvárka. Jsou chvíle kdy se to dá pochopit… třeba když jsem v létě jel vařící Regionovou, která se na tu dannou trať zjevně nehodí. Mašinfíra musel otevřít dekl od motoru do prostoru pro cestující a pustil topení… Pruvodčí potom hlídal, aby do díry nikdo z cestujících nespadl…. prostě každá cesta vlakem přináší nějaký zážitek… jen o tom CD netočí reklamy….Případ, který popisujete Vy je velmi častý, ale pro mě také nepochopitelný. Předpokládám, že vysvětlí nějací experti v diskusi.
A co vlastní dílny?
to neumej. jediny, co trochu umej, je dalkovka v elektricke trakci.
K níže uvedené debatě o náročnosti údržby 30ti a víceleté vlakové techniky… divím se mlčí ti, co tvrdí že vlaková technika může sloužit 40 až 50 let.
Není div, že firna ČD a.s. k 31.12.2021 udávala životnost
– lokomotiv 20 až 35 let
– pasažérských vagonů 20 až 30 let
Tím netvrdím, že je nezbytně nutné vyřazovat vlakovou techniku po 20 letech. Jenom je nutné si uvědomit, že „U křivka“ nákladů životního cyklu holt funguje i u vlaků.
Ono např. autobusy ve stáří 10 až 15 let tvořily zhruba 1/5 ze všech busů registrovaných v ČR k 31.12.2021
Tak co teda chcete? Na jednu stranu vám vadí, že ČD nakupují nová vozidla a že se zadlužují a na druhou stranu vám vadí, že údržba starších vozidel stojí hodně peněz. Připomíná mi to pohádku O chytré horákyni. A co to je pasažerský vagón ve vašem jazyce? Můžete přeložit? Ať hledám, jak hledám, tento terminus technicus se nikde nevyskytuje… A že železniční vozidla mohou sloužit 40, 50 i více let při slušné údržbě se můžete přesvědčit u nás i v zahraničí.
K Vašemu: „Na jednu stranu vám vadí, že ČD nakupují nová vozidla a že se zadlužují a na druhou stranu vám vadí, že údržba starších vozidel stojí hodně peněz.“
___________
Je perspektivní takové podnikání?
Když loni šlo do železnice (SŽDC a pasažérským dopravcům) zhruba 80 miliard od daňových poplatníků plus dalších několik miliard byly daňové úlevy.
Od cestujících a o nákladních dopravců (poplatky za koleje) se loni utržilo zhruba 10% z výše uvedené částky.
A co do toho pletete infrastrukturu? Jak ta souvisí s údržbou vozidel u dopravců?
Když se budu držet vaší logiky, tak nejjednodušší bude prodat všechna kolejová vozidla a zrušit všechny tratě. Pak nebudou žádné náklady a ušetříme.
Jen by mě zajímalo, na kterou investici si správce té infrastruktury vydělá. Nebo si snad myslíte, že ŘSD si výběrem mýta vydělá na stavbu dálnic?
Z5 k diskuzi Nové vlaky = drahé a spoustu peněz na úrocích 10 let staré vlaky = investovat do modernizace 20 let staré vlaky = rozhodovat se mezi další modernizací a hledáním náhrady 30 leté vlaky = rozhodovat se mezi poslední modernizací a vyřazením. 35 leté vlaky = pokud nebyly vyřazeny, tak do záloh nebo na low-cost provoz, kde cestující počítají že leccos nefunguje nebo že vlak nejede. A když ČD odhaduje, že pasažerský vlak má životnost 20 až 30 nebo 35 let, tak za tu dobu si musí na sebe vydělat (LCC), což v dnešní době znamená taky včetně… Číst vice »
A prosím Vás, odpusťte si diskuzní faul:
– odvádíte řeč od tématu svým osobním útokem
– já Vám na Váš útok zareaguji vysvětlením
– následně Vy mě napomíte, že odvádím řeč od tématu.
Díky.
S vámi opravdu nemá cenu diskutovat. Nemám tolik času. Narozdíl od vás.
Ale pobavilo mě, že mě obviňujete z odbíhání od tématu. Vy, mistr v této disciplíně 😀
Mě z výše uvedeného vychází, že se silně přestárlou flotilou ČD nelze provozovat stejný rozsah dopravy jako se zánovní flotilou = je třeba proškrat vlakové spoje.
a co kdyby si MD došláplo na ČD za kvalitu některých rychlíků? I když je pravda, že na ministerstvu často nesedí nejschopnější lidé…
RGJ Ústí nL Kolín
https://www.k-report.net/ukazobrazek.php?soubor=1485501.jpg&httpref=28/222971
RGJ Brno-Ostrava
https://www.k-report.net/ukazobrazek.php?soubor=1485500.jpg&httpref=28/222971
A jestli jsem pochopil správně rozhovor M.Kupky minulý týden, tak kontroly budou častější
Šéf ČD v aktuálním Železničářovi: „DOTAZ: České dráhy nedávno veřejně vyzvaly své dodavatele nových vozidel a především firmy, které vozidla modernizují a opravují, k plnění termínů dodávek a oprav. Je situace už opravdu tak neúnosná? M. Krapinec: Je. A obrací se to proti nám, protože kvůli nim nejsme schopní dodržet své závazky vůči našim zákazníkům. V současné době se potýkáme s mnoha případy, kdy jsou vozidla v dílnách opravců i několikanásobně déle, než by měla být. Dalším problémem jsou časté závady a nekvalita odvedené práce u modernizovaných vozidel, vozidel po opravách nebo dokonce u nových vozidel. To vede k jejich… Číst vice »
ČD tvrdí, že letos průměrná „opravná doba“ vagonů byla smluvně sjednána na 31 dní a průměrné prodloužení „opravné doby“ bylo 14 dní.
Když ČD chce omladit na cca polovinu svoji flotilu 3830 kusů techniky, tak to znamená, že
– flotila se smrskne třebas na 2500 kusů techniky a
– retro se prodá třeba do šrotu (NTM asi nemá zájem nebo už nakoupil) ?
Nebo to myslí tak že ČD bude provozovat stovky či tisíce busů, které budou srážet věkový průměr?
Zase nesmysly axel
Nikoliv. Excel.
S příchodem desítek Panterů a RegioFoxů (Pesa) předpokládám dojde k vyřazení nemalého množství vozů, které už nebudou potřebné. Panterizace zřejmě eliminuje potřebu i části lokomotiv, a přibývají a přibývat v budoucnu budou i Vectrony. K tomu jsou objednané nové dálkové netrakční jednotky.
Jen dodání už v současnosti zasmluvněné techniky (a následné vyřazení nepotřebné) zřejmě udělá nezanedbatelný rozdíl.
50+60 Panterů, 50 Vectronů, 180 Comfortjetů a 90x EMU400 by bylo 430 (za odhadem 65 až 70 miliard) je něco přes 13% flotily.
I kdyby do vekoveho průměru byly zapocteny parní loko (a budou-li vyřazeny), tak se neda dostat na poloviční věkový průměr.
Na investice stovek miliard ČD do tisíců nové vlakové techniky nemá (v půlce letoska skupina ČD dluzila 70 miliard a za dalších cca 50 miliard měli objednaných investic)
Napadá mě leda, že se flotila radikálně smrskne. Nebo se ve velkém pustí do busů. Nebo kombinace
Té kombinaci bych docela věřil.
Uvidíme.
Taky nelze vyloučit, že vyřadí většinu z cca 200 dieslových loko+ pár set dieslových vlaků (842, 843), neboť nemají ETCS. A náhradou budou buď autobusy nebo nájem nových vlaků. Nebo koupí nové z dotací na „vyměň diesel za hybrid“.
P.S. Ve výše uvedeném výčtu mi chybí 66 (+ možná 10) RegioFoxů/RegioSharků a až 19 BEMU
A náklady na neelektrifikovaných tratích bude vozit kdo. Koně? 😀
Tak logicky to neudělá velké % když třeba v Libereckém a v drtivé většině i Královéhradeckém kraji není elektrifikace a jezdí diesely. A můžu přidat další tratě mimo tyto kraje. Např Zábřeh-Jeseník, Brno-Veselí, Zdice-Písek atd atd
Tak jen JMK docela zvedne průměr. Vymizením 560, po dodávkách Morávií zmizí většina klasických souprav.
Myslíte, že Bdmteee (Honeckery) budou šrotovat nebo budou jezdit tak, jak jsou?
viz předloni pan Ješeta z ČD:
„„Vozy typu Bdmtee jsou nyní přibližně ve dvou třetinách své životnosti, proto mohou sloužit na osobních a spěšných vlacích ještě dalších 10 až 15 let. Po technické stránce vyhovují současným požadavkům. Mají kotoučové brzdy, předsuvné, za jízdy blokované dveře a mohou jezdit rychlostí až 160 km/h, ale jejich nedostatkem je zastaralý interiér,““
https://zdopravy.cz/konec-minisedacek-nove-zasuvky-a-wi-fi-modernizovany-honecker-vyjede-v-pristich-tydnech-53035/
A kterej kraj si je objedná ? Naposled to zkusil Pardubickej kraj a jak to dopadlo. Málokde dneska nebude požadavek na NP vozy a jednotky. Jedině, že by to ČD provozovaly na vlastní riziko. Ale na dálkovinu to není.
Díky
Jako čistě hypoteticky…. Kdyby se Bdmtéčka vylágrovaly (čti zbavily těch nesmyslných laviček), dal se tam pořádný nástup pro náklad kol a rozvěsili se do toho háky, může to být jako cyklo-přípojný-vůz, ideálně v kombinaci s madly na stání. PS: Kolaři snesou hodně, ale není nic horšího než nakládat kola a prát se s vraty a opěrkami u schodů, případně malými uličkovými dveřmi.
jakekoliv polidsteni nastupu v lazaretnim voze bymee znamena zasah do ramu.
U Bdmtee je jediná možnost sešrotovat skříně. A u vagonky Astra Arad si na podvozcích, které se dovybaví pro provoz rychlostí 200 km/h nechat vyrobit nové skříně. Zatím co nový vůz stojí mezi 50 až 60 miliony korun. Nové skříně na podvozcích z Bdmtee by cenu smrskly na nějakých 38 milionů korun.
Uvidíme.
Pouze Vás doplním s uvedenými tržními cenami vagonů. ComfortJety byly objednány za 72 milionů/vagon.
ŽSSK si dálkové vagony na 160 km/h objednalo za 1,87 mil. EUR = cca 45 milionů/vagon
Jenže ComfortJet je na 230 a tlakostěnný.
Vozy ŽSSK jsou na 160 a nejsou tlakostěnné.
To je jako porovnávat RolsRoyce a Papamobil.
Předřečník tvrdil, že nové vagony stojí 50 až 60 milionů. Já jej doplnil s konkrétními příklady a cenami. Jestli je rozumné kupovat rychlé ale drahé vagony na z Prahy na Bratislavu/Budapešť na to ať si každý posoudí sám. Osobně si myslím, že Railjety/Interjety/Comfortjety by bylo optimální prodat a splatit aspoň část dluhů. Lepší přestárlé vagony než insolvence vzhledem k ekonomické situaci ČD. A jestli je pravda, že ČD jako zákazníka vnímá MD/kraje a šotouše/režijkáře tj. že ČD netuší co chtějí standartní cestující a kolik chtějí platit, tak je to malér pro perspektivu vagonů na expresech ČD (=Bmz atd.). Ale to… Číst vice »
To je nadpis článku? Tepaly??
Jak řekli, tak udělali.
Dobrý večer. Dne 20.10 022 jsem s Manzelkou po dlouhe dobe navštívil naše hlavní město Prahu. Cesa do Prahy a CD naprosto v pohodě vlak čistý rozvoz kafe atd. Bohužel toto se nedá říct o cestě z pět dne 22.10.22.Vlak vypraveny z Vršovic smer PHN Blansko. T,to vagóny si pamatuji z let1981 kdy jsem se vracel z vojny dóm na opustak nebo dovolenou kožené sedačky toalety a umyvadlo no hrůza. Tak jen jsme vyjeli za deště tak do vagónu okny pršelo taktéž u výstupních dveří které spousta lidí neuměla díky packam zavřít. NO atak chudáci průvodčí kteří museli běhat a… Číst vice »
A proč to píšete tady?
A proč píšete Manželka s velkým M? 🙂
To jsou otázky tady….. Píše to asi proto, že ČD se pořád chlubí novými vozy, utracejí za nesmyslné reklamy s Trojanem a dcerou lesbičkou a pak ve finále jedete jednou za dvacet let vlakem a zrovna úplnou „náhodou“ trefíte na toto…. Navíc není to opravdu u ČD nic neobvyklého…takové soupravy třeba na rychlících České Budějovice – Jihlava – Brno jezdí úplně normálně…. A nikdo se tomu ani nediví…. O osobácích na Vysočině ani nemluvě…. tam se potká i 810 v původní kožence s lavicemi…. Manželku s velkým M asi napsal protože si jí váží 👍….. Mimochodem to ČD akvárko je… Číst vice »
Kde napsal Manželka? Píše Manzelka. Tak se holt překlepl, asi jel do té Prahy s Hanzelkou. Nezáviďte mu! 🙂
A ještě letěl Cesou! Asi myslí Cessnou. A tady mu tolik lidí závidí, že letěl do Prahy Cessnou s Hanzelkou!
A cestující měli malé packy, asi cestoval se zvířátky.
Aha, on byl za komoušū na té vojně asi nějakej generál, že cestoval v kožených sedadlech. To jsem ani nevěděl, že něco takového pro vyvolené bylo.
Vy jste ale vtipálek a veselá kopa….málem jsem se udusil smíchy…
Druhá varianta řešení situace se jmenuje: Zrušení vlaku bez náhrady, cestující použijí následné spoje.
Osobně dávám přednost méně pohodlné jízdě v přehadrované kožence než čekání na další vlak.
Řekl bych že záložní souprava by na tom měla být alespoň tak dobře, aby zavřeným oknem dovnitř nepršelo, mezi skly nebylo akvárko a záchod byl umytý.
MImochodem akvárko jsem už dlouho na R8 nepotkal. Docela mi chybí, je to skvělý měřič podélného zrychlení.
Pozorování akvárka dokáže zabavit i pěkný kus cesty 🙂
Teď mi je konečně už jasné, proč jsou na vlaky „Rožmberk“ nasazována ta vozidla, která tam momentálně jsou.
https://www.cd.cz/vlak/653/26.10.2022/5473282/6.02/5433295/10.14/
Ano, při poslední výluce na R8 nebylo akvárko vidět, když člověk stál jak sardinka v jednom ze tří busů namísto kapacitě odpovídající nacpané pětivozové soupravy se stojícími, co v pátek běžně jezdí…
Jasně…ona veřejnost je tady pro národniho dopravce, že? A nikoliv dopravce pro veřejnost…. Mně se strašně moc líbí, jak v tomhle je nadčasový film Přednosta stanice že 40. let…. S těmi hláškami….to je jak na tomto serveru „To jste samej autobus a najednou je vám dráha dobrá“…“My i bez vás proděláváme dost“… „Dráha zpátky nevrací, to bysme teprve nic nevydělali“… „Je zavřeno a za zavěsem se páni bavěj….“
Podepisuju 😂
Třetí varianta řešení situace je nevzbuzovat v lidech marné naděje tím, že budu neustále oblbovat, že jsem koupil „5 nových vagonů“, které mohou bez problémů vyjet za hranice, když pravděpodobnost, že se s nimi běžný cestující setká, se bude blížit taky k pouhým 5 procentům. Ono by se to dalo skoro považovat za klamavou reklamu. Navíc situace, která v použitelnosti vozového parku nastala, se dala dost dobře očekávat. První zmínky o zavedení systému ECM tady byly už před deseti lety – pro nákladní vozy. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/PDF/?uri=CELEX:32011R0445&from=CS Jak intensivně se na to ČD v uplynulých deseti letech připravovaly? Zřejmě mohem méně, než… Číst vice »
Možná je to pravidelné řazení, ale pravdou je, že kvůli katastrofálnímu počtu vozů procházejících opravami i teprve čekajících na opravy je to často nouzové řešení. Prostě se vytáhly staré vozy, aby jelo alespoň něco. V tomto množství a stavu těch vozů je to samozřejmě obrovský průs… Na druhou stranu ti chlapi v provozu i depu prostě nemají moc na výběr. Tudíž bylo dávno potřeba situaci řešit na nejvyšší úrovni tak, aby na problémy cestující nedopláceli. Teď už je skoro pozdě.
z vrsovic jezdily interpanter pomaliky do brna (mozna kvuli vyluce v zalozni humusne klase) a pak vysocina, coz je takovy bizar sedici na popsane.
To je tak mizerně napsané, že jsem to nepochopil.
Máte malou fantazii. Tam letěl Cessnou Českých Drah s Hanzelkou a podávali kafe. Pak jel z nějakých Pět smradlavým vlakem, který ještě za komunistů zasmradili nějací generálové, protože nikdo jiný tenkrát nemohl z vojny na opušťák jezdit v kožených sedačkách.
Z jakých pět?
Průser jako prase a začarovaný kruh nejen v tomto oboru. Nedostatek kapacit a personálu se naopak stále prohlubuje. Naproti tomu se náročnost a intenzita kvůli větší a větší složitosti výrobků zvětšuje v ruku v ruce s byrokratickým nárůstem bezpečnosti, cerufikací a podobně. Dvacet let zastavené učňovské školští. Z toho není cesta ven a tohle nemůže dopadnout dobře
Však ona si s tím neviditelná ruka trhu poradí. Pokud bude údržba vlaků mít stejně kvalitní pracovní prostředí jako údržba letadel a bude podobně ohodnocená, nemyslím, že bude takový problém tam někoho sehnat. Ale starat se staré stroje ve staré špinavé hale ( https://goo.gl/maps/wY64SqfzmavhA1eR9 ) se asi jen tak někomu chtít nebude.
V nové hale krásně natřené bude potřeba dělat stejnou práci jako v té staré. A ta nejde dělat prstokladem na displeji mobilu a střílením příšer. Tudíž o ni není zájem ani s vysokým platem.
Jestli takhle vítáte každého nováčka na dílně, tak se nesmíte divit, že druhý den už nepřijde. Nechat se každé ráno z***bat, jen kvůli tomu, že Jančura… Ne, prostě půjde jinam, kde ho nebudou buzerovat.
Půjde tam, kde se bude moci převážnou část své pracovní doby věnovat svému….mobilnímu telefonu. Prostě to tak je. Stačí se občas po té dílně rozhlédnout. A pokud tam uvidíte mladého kluka, tak na 90% bude mít v ruce MT.
Takže evidentně má dost času na to, aby si mohl hrát..
Ten příklad s letadly je dobrý. Podívejte se, jak vypadá pracovní prostředí tam, třeba flyRosta zrovna vydal video z Job Airu v Ostravě. Ano, také je to fyzická práce, ale je rozdíl dělat v čistém, dobře organizovaném a moderním prostředí s vybavením usnadňujícím práci, nebo ve špinavé polorozpadlé hale.
Můžeme donekonečna brečet nad tím, jak je to hrozné, že už mladí nechtějí pracovat v dílnách jejich dědů, nebo se s tím snažit něco udělat.
No jasně. Budeme suplovat třeba učňovské školství a budeme nové zaměstnance učit vše od základu.
No, jestli čekáte, že vám škola dodá kompletně vyškoleného a zaučeného nováčka, pak se asi nikdy nedočkáte.
Tak to určitě nečekám, ale nějaké základy na kterých se dá „stavět“ by mohli mít. Ale doba se posunula a z vyprávění mám představu, jak školství(hlavně to učňovské) nefunguje.
Dneska už opět firmy spolupracují se SŠ a minimálně na poslední ročníky bedou studenty na praxi. Ono se to hodí, firma dostane relativně levně brigádníky a může si vysortovat případný budoucí zaměstnance. Ono to není jen o školství, ale i o zájmu o obor. Když dojde 10 učňů elektrikářů a někteří ani v posledním ročníků neumí pájet, tak je to zoufalost. Ale zas z těch 10 jsou 1-2, kteří mají zájem a znalosti. A tyhle je potřeba najít . Zbytek bude obsluha pásu.
Ono to taky s sebou nese požadavek na úklid a čistotu podlah, ale vzpomeňme na lukrativnost pozice uklízečky na dráze (viz. Kalamita).
Zvláštní, že na silnici kvůli tomu zastavenému učňovskému školství provoz nezmizel. A to jsou auta přepočítačovaná už 30 roků, zlatý karburátor!
To jsou jen vyměňovači dílů. Na to moc bedna být nemusíte.
Zato na železnici musíte umět vyměnit kondenzátor na rozbité základní desce zabezpečovacího zařízení, … tak určitě.
To sice nemusíte, ale přenosti usazení jednotlivých celků jsou na železnici o řád až dva jinde, než u aut. Navíc u aut neexistuje silnoproud, hmotnosti dílů jsou výrazně nižší a seznam norem, které běžná autoplečka musí v provozu splňovat, se vejdou na běžnou vizitku, u nákladních pak z obou stran. Prostě to není stejné a ani být nemůže.
To je hodně velký nesmysl. Jak můžete mít u mnohem menšího auta větší tolerance než u obří lokomotivy? U mechanických dílů jsou přesnosti naprosto stejné, a u karosářských prací si lokomotiva může o něčem jako tolerance sesazení dílů u aut nechat jen zdát.
A s rozvojem elektromobilů už je i náročnost na elektrikáře mnohem vyšší.
Zase ze sebe nedělejte kdovíjakou honoraci, vláčkoví mechanici.
Vláčkoví mechanici jsou hlavně velmi nedocenění. Těch výborných a dobrých už moc není a mladší ročníky to za tu mzdu, která je nabízená, dělat nebudou(ale o tomhle diskuze není, omlouvám se za OT).
Po 20 letech praxe ve vývoji a údržbě kolejových vozidel konstatuju, že nemáte pravdu…
Snad opak je pravdou, oprava auta je zdaleka složitější, než bývala, nehledě na rozmanitost typů a dílů, tohle prostě na dráze tak složité není.
To bych tak úplně netvrdil, protože i u 35 kusů vozidel ČD jsou dvě provedení dveří a tři varianty softwaru.
A proč tedy se teď mohutně řeší vyhláška 50 pro automechaniky ? On i obyčej hybrid má dneska bterku s napětím přes 200V . A o zkratových proudech nemluvím. Elektrovozy jsou na tom podstatně hůř. Proti tomu je jednotka v hale na koleji s vypnutou trolejí pohoda. Stačí vybít filtry a je skoro klid.
Trošku při výměně dílů musíte přemýšlet aby jste nevyměnil díly za 200 tisíc a závada stále není odstraněna. To by váš zaměstnavatel asi brzo zkrachoval.
Kdyz to zakaznik zaplati, tak naopak zamestnavatel vydela jeste vic! B-)
Prosimvás co myslíte tím zastaveným učňovskym školstvím? Však učňáky tu normálně celou dobu jsou.
Učňáky jsou, ale učni toho moc neumí. Na praxi je pořádně k ničemu nepustí, aby něco nepoškodili, nebo se nezranili. A pak nastoupí do zaměstnání a kolegové suplují učiliště a učí nového mechanika od základu. A nový mechanik po půl roce skončí, protože ho to nebaví. To je marný.
Hm, tak dle pana Krause firma ČD plánuje v příštích 3 letech investovat 1,5 miliardy do servisního zázemí.
V 2023 má ČD splatit 10 miliard za dluhopisy. V 2026 má splatit 12,5 miliardy za dluhopisy. Plus menší splátky.
A v 2026 by asi chtěli kupovat 90x EMU400 za nějakých zhruba 30 miliard Kč.
Tož uvidíme, zvláště když si půčili za 5,6% úroku.
Oprava:
Hm, tak dle pana Krause firma ČD plánuje v příštích 3 letech investovat ROČNĚ 1,5 miliardy do servisního zázemí.
Doufám, že TRATEC. dostal permaban na jakékoli další zakázky pro ČD.
Kolik vagónů musí projít revizí a kolik si jich ČD udělá samo? Pak je otázka, jaká je kapacita ostatních servisů a zejména.
To, že ČD posílají vagóny i jednotky na Slovensko, znamená, že v ČR nejsou schopni nikoho sehnat (volné kapacity, ceny, způsobilost pro daný typ). Otázka je, jak to chtějí řešit dlouhodobě? Servis od výrobců po dobu 15 let, zvětšení vlastních kapacit.
Jelikož je TRATEC CS v insolvenci, není moc velká šance, že by pro ČD ještě někdy něco dělal.
Jsme v Česku… ani bych se nedivil, kdyby se to povedlo.
Mají povolenou reorganizaci, takže mohou klidně podnikat dál.
Proboha jen to ne ! To co provedli s jidelakem je na postavení před popravčí četu.
Snad to, co jim zákazník dovolil udělat s jídelákem, ne? Takže před četu by měl jít někdo z nábřeží – tak jste to myslel?
Jen by mě zajímalo, jestli se Honecker po GO s novým čalouněním pro účely té statistiky počítá jako nové vozidlo. 😀 Nemyslím takovej ten jeden náhodnej prototyp, ale takové ty brněnské, co je cca před 5 lety někde zgenerálkovali.
Nepočítá.
Dostane to novou číselnou řadu? Pak je to novostaba! 😀