Trolejbusy z Palmovky do Čakovic. DPP začal vybírat firmu na stavbu trolejového vedení
Trolejbusy mají po nové trase začít jezdit příští rok na podzim, běží i soutěž na dodavatele vozidel.
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) udělal další krok k elektrifikaci autobusové linky 140 a její proměně na trolejbusovou linku 58. Vypsal soutěž na firmu, která postaví více než 11 kilometrů trolejového vedení mezi Palmovkou a Čakovicemi. Trolejbusy by po ní mohly jezdit už na podzim příštího roku. Odhadovaná cena je 290 milionů korun.
O vypsání soutěže informoval DPP v tiskové zprávě. Trakční trolejové vedení se bude stavět ve třech úsecích: mezi Palmovkou a zastávkou Kundratka, mezi zastávkami Kelerka a Prosecká a mezi terminálem Letňany a obchodním centrem Čakovice. Jedná se celkem o 11,234 kilometrů nového trolejového vedení.
Vítěz soutěže kromě stavby trakčních stožárů a trolejového vedení položí také kabelovou trasu. Vybaví technologií měnírny na Klíčově a v Letňanech, jakož i bateriovou stanici v Čakovicích. Z měníren na Klíčově, v Čakovicích a stávající v Prosecké ulici bude napájena trolejová síť linky 58, bateriová stanice v Čakovicích bude sloužit k nabíjení trakčních baterií trolejbusů.
Zhruba 50 % trasy linky 58 do Miškovic bude pokrývat trolejové vedení, na zbylých úsecích trolejbusy pojedou v režimu na baterii. Zatím je postaven necelý kilometr trakčního vedení v Prosecké ulici v úseku mezi zastávkami Kundratka a Kelerka.
Kabelová trasa v Prosecké bude už letos díky výluce
„Samotnou stavbu bychom rádi zahájili na začátku příští stavební sezóny, tj. ideálně na přelomu února a března 2022. Stavba by měla trvat maximálně 9 měsíců, předpokládáme její dokončení do konce října příštího roku. Zprovoznění trolejbusové linky 58 v celém úseku až do Miškovic předpokládáme na podzim příštího roku v návaznosti na dokončení paralelně běžící veřejné zakázky na nákup 15 kloubových bateriových trolejbusů určených právě pro tuto linku,“ uvedl Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.
Během současné rekonstrukce Prosecké ulice probíhá i pokládání kabelové trasy v úseku od křižovatky s ulicí Na Labuťce I po křižovatku s ulicí Na Rozhraní, která zde dosud chybí. „Využíváme této výluky, abychom se, až vysoutěžíme zhotovitele, již nemuseli vracet do zrekonstruovaného úseku. Zhotovitel bude pokračovat stavbou nového trolejového vedení v navazujících úsecích,“ dodal Šurovský.
Elektrifikace autobusové linky 140 z Palmovky do Miškovic je prvním projektem, který znamená skutečný návrat trolejbusové dopravy do Prahy. DPP začal s přípravou tohoto projektu na jaře roku 2018. Získal již pro něj pravomocné stavební povolení.
Elektrifikace dalších autobusových linek
V návaznosti na něj DPP vyhlásil veřejnou zakázku na nákup 15 bateriových kloubových trolejbusů určených pro tuto linku. Kromě elektrifikace autobusové linky 140 DPP připravuje zavedení trolejbusů také na lince 119 na Letiště Praha (budoucí trolejbusová linka 59), na kterou bude nasazovat velkokapacitní tříčlánkové bateriové trolejbusy. Na jejich nákup DPP loni vypsal veřejnou zakázku, vítěze by měl znát na začátku letošního podzimu.
Pražští radní schválili na začátku června elektrifikaci další autobusových linek na levém břehu břehu Vltavy, konkrétně jde o linky 131 Bořislavka – Hradčanská (budoucí trolejbusová linka 51), 137 Na Knížecí – U Waltrovky (52), 176 Stadion Strahov – Karlovo náměstí (53) a 191 Letiště Praha – Na Knížecí (56). Minulý týden radní odsouhlasili proměnu autobusové linky 201 Nádraží Holešovice – Černý Most na trolejbusovou.
Trolejbusy budou v budoucnu jezdit z Prahy také do Středočeského kraje. Rady Středočeského kraje a hlavního města Prahy odsouhlasily projekt elektrifikace prvních dvou příměstských autobusových linek z Českomoravské do Brandýsa nad Labem/Staré Boleslavi a 377 z Letňan do Kostelce nad Labem.