LOT 3a leaderboard

Praha chce elektrobusy do Podolí, poprvé plánuje vyzkoušet čtyřpólové nabíjení

Elektrobus od Iveca při jízdě na zkušebním okruhu. Foto: IvecoElektrobus od Iveca při jízdě na zkušebním okruhu. Foto: Iveco

Studie má ukázat, zda se vyplatí elektrobusy v oblasti Podolí zavést. Využily by blízkost tramvají.

Autobusová linka 134 má být první v Praze, na kterou Dopravní podnik hl. m. Prahy nasadí elektrobusy s takzvaným čtyřpólovým nabíjením. Obslouží oblast Podolí a Kavčích Hor. Pražští radní již schválili další přípravu projektu. Zkušební provoz má začít v roce 2022.

Projekt elektrifikace linky formou čtyřpólového nabíjení pro Prahu připraví městská společnost Operátor ICT. Město si od nasazení elektrobusů slibuje snížení škodlivých emisí z provozu dieselových vozidel. Linka vede z Dvorců k Podolské vodárně přes Kavčí hory či stanici metra Pražského povstání. Sběr dat z pilotního provozu bude využit pro další optimalizaci a plánovaní dopravy v metropoli.

Podle náměstka primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy Adama Scheinherra je zavedení čtyřpólového nabíjení elektrobusů dalším krokem směrem k ekologičtější a udržitelnější veřejné dopravě v metropoli.

Autobusy v Praze spotřebují během jednoho roku přibližně třicet milionů litrů nafty. I díky čtyřpólovému nabíjení elektrobusů budeme moci toto číslo nadále aktivně snižovat,“ řekl Scheinherr. Město vybralo záměrně linku 134 i kvůli možnosti připojit dobíjecí stanici k trakční síti pro tramvaje.

Na projektu se budou po zpracování předprojektové přípravy společně s OICT podílet Dopravní podnik hl. m. Prahy a Regionální organizátor pražské integrované dopravy (ROPID). OICT zajistí předprojektovou přípravu k elektrifikaci linky – předpokládané náklady činí necelých 2,5 milionu korun. Testovací provoz by mohl začít v první polovině roku 2022.

Autobusy tvoří třetinu jízd MHD

„Asi jediným úskalím je pořizovací hodnota elektrobusu a dobíjecí infrastruktury. Ta je oproti klasickému naftovému autobusu vyšší, ale naopak náklady na provoz připadají přibližně jen na desetinu oproti klasickým autobusům,“ doplnil generální ředitel OICT Michal Fišer.

Vedení města tento týden schválilo předprojektovou přípravu. Ve vzniklém dokumentu bude technická specifikace, průzkum inženýrských sítí, možnost připojení, podrobná analýza provozních podmínek či energetická bilance. Studie vyjde na 2,5 milionu korun.

Autobusová doprava na území Prahy tvoří přibližně třetinu jízd v MHD. Celkem jde přibližně o 1200 autobusů, které ročně spotřebují na 30 milionů litrů nafty a najezdí 67,9 milionu kilometrů. Vozy vyprodukují přibližně 67.900 tun CO2. Při elektrifikaci linky 134 nebude do ovzduší vypuštěno téměř 580 tun CO2. Praha aktuálně soutěží nákup 14 elektrobusů pro vršovické depo.

Praha chystá elektrifikaci také dalších linek. Již pracuje na nasazení trolejbusů na linku 140 z Palmovky do Čakovic a na linku 119 na letiště v Ruzyni. V těchto případech by však šlo o odlišný způsob dobíjení než u linky 134. V případě dvou zmíněných by totiž byly vozy nabíjeny nejen v konečných stanicích, ale rovněž při jízdě z trolejí.

Tagy Dopravní podnik hl. m. Prahy dpp elektrizace autobusových linek v Praze elektrobusy linka 134 praha seznam
103 komentářů