Doprava ve městě Trolejbusy

DPP začal jezdit po Praze s vlastním trolejbusem, patnáct let staré vozidlo z Plzně má nový lak

Trolejbus 24Tr V Praze. Foto: DPP
Trolejbus 24Tr V Praze. Foto: DPP
Po Praze začal jezdit vlastní trolejbus DPP. Poslední nakupoval pražský dopravní podnik před 60 lety.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zahájil zkušební provoz s trolejbusem Škoda 24 Tr. Jde o první trolejbus, který DPP má po 48 letech ve svém vlastnictví, dopravce ho na jaře koupil z Plzně.

Zahájení provozu oznámil DPP na sociálních sítích. Od květnového převezení do Prahy získal nový lak v barvách DPP. Aktuálně probíhají jeho technicko-bezpečnostní zkoušky.

„Trolejbus bude DPP primárně využívat pro výuku řidičů i servisního personálu v souvislosti s připravovanou elektrifikací vybraných autobusových linek v Praze a objevovat se bude také na lince č. 58,“ uvedl DPP. Trolejbus je patnáct let starý, od výroby jezdil celou dobu v Plzni. DPP za něj zaplatil 238 tisíc korun bez DPH.

Trolejbusy v Praze začaly jezdit po dlouhé pauze před třemi lety, zatím mezi Palmovkou a Prosekem.

DPP naposledy kupoval trolejbusy v roce 1960, kdy koupil 35 trolejbusů Škoda 8 Tr (typové označení Škoda 8 Tr 9 a Škoda 8 Tr 10), provoz skončil v říjnu 1972. K jeho obnovení došlo na podzim 2017, DPP využíval pronajaté vozy. Kmenovou garáží prvního vlastního trolejbusu DPP bude garáž Klíčov.

DPP v současnosti pracuje na projektech elektrifikace několika autobusových linek a rozšíření trolejbusové sítě v Praze. Kromě linky 140, na které se v budoucnu rozjedou bateriové trolejbusy mimo jiné do Letňan a Miškovic, DPP připravuje také zavedení trolejbusů na linku 119 na Letiště Václava Havla Praha a další na levém břehu Vltavy.

Základní technické údaje o nově zakoupeném trolejbusu:
Typ vozidla: Nízkopodlažní trolejbus ŠKODA 24 Tr Irisbus tp. č. Ey 6871 p
Výrobce: ŠKODA ELECTRIC s.r.o.
Rok výroby: 2005
Dosavadní provozovatel: Plzeňské městské dopravní podniky, a.s.
Dosavadní imatrikulace: PMDP ev. č. 500
Hmotnost prázdného vozidla: 12 800 kg
Maximální rychlost: 65 km/h
Počet míst k sezení: 30
Počet míst k stání: 56
Výkon trakčního motoru: 210 kW
Agregát pro pomocný pojezd: spalovací motor Kirsch APU IPME, motor IVECO NEF-4TAA

 

Odebírat
Upozornit na
guest
30 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
KarelF

Tak jen pro autora tohoto článku http://trolejbusyvpraze.net/tb_historie.htm …………….Proslovy, přestřižení pásky, Tatra T 400, tentokrát s nápisem „trolejbusy se vítají s Prahou, Praha se vítá s trolejbusy“ se dává s hosty do pohybu vstříc proseckému kopci, následovaná obsazeným parciálním Acumariem, za početného zástupu přihlížejících nadšenců, pamětníků, fotografů, nebo jen zvědavců… A od této chvíle už tomu nikdo jinak než trolejbus neřekne. …….
No a vidíte můj syn 6 let tomu trolejbus neříká říká tomu Baterkobus. Když jsem se jej zeptal proč. Odpověď byla trolejbus má dráty z konečné na konečnou.

KarelF

A autorovy ještě jedna připomínka. Nerozumím logice kdy v ose Metra Kobylisy-Ládví se provozuje souběžně Metro-Tramvaj-autobus a v ose Metra Kobylisy-Ládví-střížkov-prosek se provozuje souběžně Metro-Autobus a vy tam chcete přidávat trolejbus. Pochopil bych třebas trasu z Proseka na Střížkov s odbočkou k Poliklinice Prosek dále pak okolo konečné Sídliště ďáblice přes Kobylisy do Čimic. V Čimicích by byla možná spojka do Bohnic a tato trasa by se dala použít i jako manipulační pro busy jedoucí do garáže Klíčov. Oblast Bohnic by měli trasy k metru Kobylisy. Koneckonců z Kobylis po Střelničné by baterkobusy mohli přejet manipulačně při jízdě na Klíčov… Číst vice »

J.Siváček

Vaše úvaha o provozu autobusů na Proseku plně odpovídá tomu, že zde evidentně nebydlíte a neznáte přepravní proudy. Linky 152 a 177 nemají s metrem C nic společného. Každý směr má svou poptávku. Obě autobusové linky plní především lidé jedoucí v ose Bohnice – Vysočany (resp. se startem a cílem v jedné z destinací) a pro místní obsluhu. Metro plní lidé jedoucí z/do centra. Přesně tato lokalita se stala už klasickým klišé, kdy se lidé neznalí místní poptávky podívají na mapu a vidí nad sebou dvě čáry metro/bus a hned by šmahem rušili..je potřebné vnímat, že cca 600-800 lidí za… Číst vice »

J.Siváček

Ještě s dovolením doplním, že na Proseku byly od roku 2016 už zrušeny 136 a 182, tudíž v ose Střížkov – Prosek omezení o 40% proběhlo.

KarelF

Tak trolejbusům v Praze to přeji. jenže Prosecká asi nebyla ideální volba. V dolní části Prosecké je ten problém, že kanalizační stoka je neustále vymílána a jsou zde i propady komunikace v podstatě po pár letech další oprava z mnoha desítek co tu pamatuji. Druhý problém je ten, že jsem zaregistroval, že dráty řidiči trolejbusů – baterkobusů zejména při jízdě směrem na Palmovku ignorují. (a to i v době kdy trasa nebyla omezena pracemi v pravém pruhu v dolní části Prosecké) Úplně jsem nepochopil proč. Jinak tomuto počinu fandím. Pokud by se to udělalo v jakékoliv trase třebas Palmovka –… Číst vice »

Radek

Ten směr dolů: zkoušely se různé režimy, ono vůz se dobíjí ve směru dolů rekuperací, dobíjení z troleje by mělo smysl spíš při stání v zastávkách nebo v koloně.
S vysočasnkou radiálou je problém na Vysočanské – podjezd pod tratí. Dle aktuální normy se tam nesmí ani se staženými sběrači.

Vendys

Koukám, že pražáci jedou v modernizaci dopravy.
To je teda kauf !!!

Prag

A někde je na celý trase linky trolejový vedení?

Kalina

Pokud vím, taková trasa není (aspoň ne veřejná), ani po třech letech nebyl DPP schopen prodloužit troleje až na Prosek. Dosavadní trolejové vedení je pouze v úseku Kundratka-Kelerka.

robert

Na prodloužení se pracuje. Od známého vím, že je hotový projekt pro stavební povolení. Ono to trochu trvá, samo se to nenakreslí a lidí, kteří umí tohle kreslit, v Česku moc není.

ČD4ever

1) Taky potřebujete napájecí stanice s patřičným napětím a výkonem ke trolejím po trase.
2) Po obou stranách Tupolevovy ulice jsou inženýrské sítě a do země se tu nesmí zasadit ani strom natož sloup.
3) Pod Proseckou je kanalizační stoka, která se před lety zbortila. X let se to už opravuje ručně, protože to jinak nejde. Průjezd je tedy omezen.

Na první pohled by to mělo být jednoduché, ale …….

robert

Přesně tak. Jenže vysvětluj tady místním „odborníkům“, že to není taková sranda, jak si myslí.

Vít Jůza

Nemá už DPP ve vlastnictví nějaké trolejbusy v muzeu ve Střešovicích?

Martin

Ma, mel jsem tu cest jet T400 a musim rici, ze ma slusnej odpich do kopce…

robert

Prazaci objevili Ameriku. 😀 Kdyby si je ti jelimani nezrusili, nemusely se tak slozite zavadet zpatky.

Twix

A co je na tom opětovném zavádění složitého? Troleje se pověsí jen někde a budou modernější konstrukce než ty před 50 lety, kdy existovalo dost více i méně rozumných argumentů pro jejich zrušení.

robert

Složitého je na tom to, že třeba na Tupolevově ulici není možné nasázet sloupy tak, jak jsou dneska sloupy s osvětlením. Kvůli tomu, že mezi vestibulem metra Letňany a povrchem vozovky je pouhý 1 m pevného podloží. Kvůli tomu, že na Veleslavíně je toho podloží ještě méně. Pokud znáš mechanický výpočet toho, jak jsou sloupy tahově zatížené a pokud umíš vypočítat i statiku zeminy a základu, tak bys měl vědět, že i kdybych měl sloup přidělaný na ploché desce, budu muset rozebrat podstatnou část povrchu nad metrem. To si vyžádá uzavírku a bude to šíleně drahé. A to vše jen… Číst vice »

Martin

A co jej zalozit o kus dale mimo vestibul, pokud to jde,…?
Nebo udelat ctyrnozky typu eiffel, nebo pripevnit je na strechu vestibulu,… Sloup nemusi byt zrovna jen tyc nastojato…?
Neslo by udelat brany a na ty zavesovat trolej, podobne jako jsou znacky nad silnici…?
Ev. v danem miste take mit zavesenou trolej – jako je tramvajova v Modranech, tim se zvetsi vzdalenost mezi sloupy…?

Podrobnosti neznam, ale nespokojim se s tim, ze reseni neni mozne, nebo ze je nutne to stave az tak draze…

robert

To je právě ono – pokud to jde. Taky jsem měl stejný nápad, ale narazilo se na pozemky cizích vlastníků. Čtyřnožky se zpravidla nedělají, zabírají příliš mnoho místa a sloupy s takto širokou patou dopravní podnik nechce. Střecha vestibulu mě napadla taky, ale narazili jsme na potíže se statikou a stabilitou. Brány jako u řetězovky nepřipadají v úvahu, protože zrovna v Modřanech tu řetězovku dopravní podnik ruší, protože je údržba příliš nákladná.
Je dobře, že jsi nespokojený. Tak v tom případě zajdi do Pragoprojektu, nech se zaměstnat jako projektant a ukaž, co v tobě je. A to myslím smrtelně vážně.

Martin

Nejsem si jisty, ze by v Pragoprojektu meli radi cloveka s mymi nazory… :-D, navic jeste nespokojeneho…
Ale ano, bavilo by me to, rad hledam vyzvy, ale nejsem si jisty, ze bych tu praci zvladl s mym vzdelanim…

Jinak s tou retezovkou a branama ne to napadlo v souvislosti se soucasnym zastresenim a japonskem, byva tam celkem casto zastreseni propojene nad trati, takze je to „bytelna“ konstrukce,… ale take chapu, ze bysme si nepomohli,…

Honza Vrba

Tak pozor, na Berlín Praha nemá, tam se zrušily už 5x, byť ne vždy ve stejné oblasti😉

Fandík

Jen by mě zajímalo,proč se kdysi v Praze rušila trolejbusová doprava?

Kubrt

Je dobré začít tim, proc se zaváděly (v Praze, v jinych městech to takto platit nemuselo). Město rostlo, tramvaj se nedala natáhnout všude (a bylo by to dražší), tehdejší autobusy nezvládaly jizdu do stoupání uspokojivou rychlostí, už se řešilo životní prostředí. Postupem času se schopnosti autobusů zlepsovaly a více vynikaly nevýhody trolejbusů- zejména fixace na troleje (opravy silnic, nemožnost využití jako evakuacniho vozidla). Životní prostředí se moc neřešilo, nafta byla „zadarmo“, měď se kupovala za dolary…

kakov
Alda

Taky by ten článek mohli aktualizovat o tuto 24

robert

Protoze politici. Chteli penize na neco jineho. Ted je videt, jak pitomy to byl napad.

ABC

já myslel že tenkrát vládl pracující lid…

Martin

Prostrednictvim nikym nevolenych politiku, no… ale trolejbusova historie je v Praze mnohem starsi,…

Kalanis

Tak už ne úplně Garáž, ale i Vozovna Klíčov.

Martin

Je jedno asi jake slovo se pouzije, Depo je z anglictiny, Garaz je z francouzstiny, Vozovna mi prijde ceske, ale kdo vi…