Tisícitunový obr kousek po kousku překonává Labe. Stavba pardubického mostu jde do finále

Posouvání mostu u Pardubic. Foto: SkanskaPosouvání mostu u Pardubic. Foto: Skanska

Nové dvojkolejné přemostění už nebude potřebovat prostřední pilíř. Sune se centimetr po centimetru.

Na rekonstruované trati mezi Pardubicemi, Rosicemi nad Labem a Stéblovou právě stavbaři vstupují do kritické fáze. Nad řeku Labe pomalu vysouvají hlavní část nového dvojkolejného mostu, který už nebude potřebovat prostřední pilíř, a uvolní tak koryto řeky pro lodní dopravu. 

Podle Správy železnic mají být veškeré práce hotovy do konce letošního roku. Kromě klíčové stavby mostu prochází závěrečnými úpravami nová zastávka Stéblová obec. Přímo v Rosicích se dokončuje trakční vedení, zastřešení nástupišť nebo zabezpečovací zařízení.

Stavba mostu s celkovou hmotností 1 350 tun probíhá ve třech fázích. Při současné druhé se několika hydraulickými lisy posunul o téměř 30 metrů. 

Nový ocelový most kompletujeme na pravém břehu a nyní vysouváme více než 110 metrů dlouhou konstrukci do poloviny šířky řeky. Tím si uvolníme místo pro montáž zbývajícího dílu a v srpnu celý most posuneme do definitivní polohy,“ říká projektový manažer Skansky Jan Mitlöhner. 

Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda dodává, že v rámci nejdelší středové části mostu se v uplynulých měsících na břehu svařoval vyztužený oblouk, takzvaný Langrův trám. „Ten pomocí táhel vynese celou váhu mostu včetně provozního zatížení. Toto řešení nám umožní následné odbourání původního pilíře uprostřed řeky a zajistí její lepší splavnost.“ 

Opěry a pilíře mostu jsou železobetonové. Délka samotného přemostění přesáhne 140 metrů.

Modernizace trati Pardubice – Stéblová. Pramen: Správa železnic

Stavba nového mostu je součástí modernizace úseku z Pardubic do Stéblové, která probíhá od jara 2021. Zakázku získalo s cenou 2,68 miliardy korun sdružení firem Skanska a Elektrizace železnic.

Modernizací, která zahrnuje především zdvoukolejnění, prochází úsek o délce 7,5 km. Původní jednokolejný most přes Labe nahradí nový se dvěma kolejemi. Rekonstrukce celého úseku umožní po zavedení ETCS dosažení traťové rychlosti až 160 km/h.

Posouvání mostu u Pardubic. Foto: SkanskaPosouvání mostu u Pardubic. Foto: SkanskaPosouvání mostu u Pardubic. Foto: SkanskaPosouvání mostu u Pardubic. Foto: SkanskaModernizace trati Pardubice - Stéblová. Pramen: Správa železnicModernizace trati Pardubice - Stéblová. Pramen: Správa železnicModernizace trati Pardubice - Stéblová. Pramen: Správa železnicVýstavba druhé koleje mezi Rosicemi a Stéblovou. Foto: MDČRModernizace trati Pardubice - Stéblová omezila provoz elektrických vlaků. Pramen: Správa železnicPráce na modernizaci stanice Pardubice-Rosice nad Labem. Foto: SkanskaPráce na modernizaci stanice Pardubice-Rosice nad Labem, konkrétně budování podchodu. Foto. SkanskaPráce na modernizaci stanice Pardubice-Rosice nad Labem, konkrétně budování podchodu. Foto. SkanskaPráce na modernizaci stanice Pardubice-Rosice nad Labem. Foto: SkanskaPráce na modernizaci stanice Pardubice-Rosice nad Labem. Foto: SkanskaPráce na modernizaci stanice Pardubice-Rosice nad Labem. Foto: SkanskaPosouvání mostu přes Labe v Rosicích. Foto: SkanskaPosouvání mostu přes Labe v Rosicích. Foto: SkanskaPosouvání mostu přes Labe v Rosicích. Foto: Skanska

První část mostu stavbaři usazovali na jaře 2023. Na video se můžete podívat zde:

Tagy pardubice Skanska Správa železnic
33 komentářů