Tentokrát to vyjde. Ekvádorské Quito napotřetí odstartovalo provoz nejvýše položeného metra

Souprava metra v ekvádorské metropoli Quito. Foto: Metro QuitoSouprava metra v ekvádorské metropoli Quito. Foto: Metro Quito

Projekt se připravoval 20 let, brzdily ho diskuze o trase linky i geologicky nestabilní podmínky.

Metropole jihoamerického Ekvádoru Quito zahájila prvního prosince provoz nově vybudovaného systému metra. Jeho jediná linka měří 22 kilometrů a obsluhuje 15 stanic mezi předměstími El Labrador a Quitumbe.

Vozový park tvoří 18 šestičlánkových průchozích souprav dodaných španělským výrobcem CAF. Vlaky měří 109 metrů, napájí je trolejový sběrač.

Zprovozňování metra se potýkalo s velkými problémy. První slavnostní zahájení provozu místní politici oslavovali už v prosinci 2022. Následovalo několik měsíců zkušebního provozu, první cestující metro svezlo 2. května 2023. Provoz byl omezen pouze na dopravní špičky. Záhy se ovšem objevily technické problémy a po několika dnech se vlaky zastavily.

Stavba metra představovala pro Ekvádor dosud největší infrastrukturní projekt vůbec, má se stát symbolem modernizace země. Projekt se připravoval 20 let, brzdily ho diskuze o trase linky i geologicky nestabilní podmínky. Stavba tunelů ohrožovala domy v historickém centru města, které je na seznamu UNESCO.

Ražby nakonec tunelářům zabraly devět let, většinu trasy prorazily TBM stroje. Vzhledem k tomu, že oblast je seismicky aktivní, musí konstrukce odolat odolat i otřesům o síle 7,8 Richterovy škály.

Náklady se pohybují kolem 1,5 miliardy dolarů, stavbu ve velké míře financovala Světová banka a Evropská investiční banka spolu s dodavatelem vlaků CAF.

Nástupiště ve všech 15 stanicích měří 150 metrů, na trase je pět přestupních uzlů na povrchovou dopravu. Interval spojů je 4–8 minut, na některých úsecích mohou jet vlaky až 100 km/h.

Plánovaná kapacita je 190 milionů cestujících za rok, což představuje 380 tisíc lidí denně. Očekává se, že metro uleví hlavně přetížené povrchové MHD, kterou tvoří dosluhující trolejbusy nahrazované v posledních letech autobusy.

Quito leží v nadmořské výšce 2 850 metrů, jde tak patrně o nejvýše situované klasické metro na světě. Statistiky označují za nejvýše položenou stanicí metra na světě konečnou Alpin na Mittelallalinu ve Švýcarsku ve výšce 3 456 metrů. Tam se však jedná spíše o podzemní lanovku.

Souprava metra v ekvádorské metropoli Quito. Foto: Metro QuitoSoupravy metra v ekvádorské metropoli Quito. Foto: Metro QuitoStanice metra v ekvádorské metropoli Quito. Foto: Metro QuitoStanice metra v ekvádorské metropoli Quito. Foto: Metro QuitoSouprava metra v ekvádorské metropoli Quito. Foto: Metro QuitoStavba metra v ekvádorské metropoli Quito. Foto: Metro QuitoSouprava metra v ekvádorské metropoli Quito. Foto: Metro QuitoSouprava metra v ekvádorské metropoli Quito. Foto: Metro QuitoPlán metra Quito
Tagy CAF Ekvádor metro Quito
14 komentářů