Tentokrát to vyjde. Ekvádorské Quito napotřetí odstartovalo provoz nejvýše položeného metra
Souprava metra v ekvádorské metropoli Quito. Foto: Metro Quito
Projekt se připravoval 20 let, brzdily ho diskuze o trase linky i geologicky nestabilní podmínky.
„Plánovaná kapacita je 190 milionů cestujících za rok, což představuje 380 tisíc lidí denně.“
V Ekvádoru má rok 500 dní? Nebo se to počítá jinak?
Ve vysokých nadmořských polohách je všechno všechno trochu jinak, nedivte se ničemu.
Pokud vás zajímají některá čísla k porovnání, tak náklady podle radnice 95,7 mil. USD na kilometr. Průměrná mzda vyššího předáka 850USD/měsíc, mistra 750USD/měsíc, svářeče 800USD/měsíc/ ostatní kvalifikovaní řemeslníci kolem 520USD/měsíc.
Na straně druhé mimořádné geologické podmínky, město je obklopeno řadou velmi aktivních sopek, doslova na záda mu dýchá Pichincha, na jejíž svahy pomalu dolézají periferie města, s poslední velkou erupcí 2002. Cotopaxi, Cayambe a Tungurahua taky nejsou z hlediska vlivu daleko. To asi na trase D opravdu k řešení nebude.
Letos v únoru již trolejbusy nejezdily, ale ještě ani metro, takže v centru (Starém městě) to bylo dost děsný.
Složité geologické a seismické podmínky. Délka 22 km. Náklady 1,5 mld USD, tedy asi 34 mld Kč.
Trasa D v Praze, délka 10,6 km, seismika asi nehrozí, dokonce ani zaplavení Vltavou, náklady odhadované na 98 mld. Kč (např.: https://www.e15.cz/metro-d-mapa-trasa-stanice-dokonceni).
Co si o tom myslet? Chápu, že je u nás dražší pracovní síla. Ale to je asi to jediné. Stavební stroje jsou všude ve světě stejně drahé.
Jednoduché počty. Řekněme u nás 500 lidí na stavbě, s průměrným platem 60000 Kč, 15 let. Celkem 5,4 mld Kč na mzdy. To není rozdíl. Ti dělníci v Americe také něco stojí.
Od pohledu to má docela velkorysý profil.
Koukám, že s architekturou stanic se moc nepárali.
Tohle je jak přes kopírák vzor stanice madridského metra z let 1999–2007. Ale proč ne, když to je funkční. Jen se teda v tom obložení z tahokovu (v horní části, dole jsou smaltované plechy) má tendence držet špína a prach…
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2023/12/F9FC6KkWUAAKpfV-scaled.jpeg
Třeba
https://cs.wikipedia.org/wiki/3_(linka_metra_v_Madridu)#/media/Soubor:San_Ferm%C3%ADn_%E2%80%93_Orcasur_2.jpg
nebo
https://cs.wikipedia.org/wiki/Islas_Filipinas_(stanice_metra_v_Madridu)#/media/Soubor:Islas_Filipinas_8999.jpg
To byla moje první myšlenka: skoro věrná kopie Madridu!
Na druhé straně, úplně bych se nedivil, pokud by velkou část dokumentace a know-how koupili z Madridu. Ostatně proč prošlapávat vlastní slepé uličky, když už to má někdo vychytané na základě sta let zkušeností?
Tak opravdu společnost madridského metra působila jako poradce u studií a projektů metra v Quitu.
https://www.metromadrid.es/es/internacional/proyecto/consultoria-integral-para-el-diseno-de-la-primera-linea-del-metro-de-quito-ecuador
$1,5 miliard za 22km metra nezni spatne… Kolik ma stat v Praze linka D? Na wikipedii ctu, ze za 10,6km to ma byt 98 miliard korun. Pro srovnani vysokorychlostni zeleznice Barcelona-Figueres pry vysla $3,7 miliard za 131km (rok 2013).
To jsou ovšem ceny roku 2009 a rozpočet se samozřejmě nepodařilo dodržet, stálo to přes 2 mld. USD.
I tak, zdá se, je to jasně levnější kraj.
Viděl bych to na levnější pracovní sílu.