Stavbaři dokončili provizorní podepření protektorátního mostu Šmejkalka na D1

Most Šmejkalka dostal provizorní podepření (prosinec 2022). Pramen: ŘSDMost Šmejkalka dostal provizorní podepření (prosinec 2022). Pramen: ŘSD

Podepření bude využito i v rámci chystané rekonstrukce, během které by měl být na mostě zachován provoz v uspořádání 2+2.

Most Šmejkalka na D1, který je jediným dodnes využívaným mostem z první etapy výstavby dálnice ve 40. letech, dostal provizorní podepření. Stavbaři firmy Metrostav Infrastructure jej začali budovat v srpnu a dokončili v těchto dnech. Práce vyšly na 30 milionů korun.

Podepření má mostu pomáhat do dokončení chystané velké rekonstrukce. Podpěry byly zbudovány pod čtyřmi poli nosné konstrukce z celkových devíti. Detailní průzkum z roku 2019 totiž ukázal horší stav mostu, než s jakým se počítalo při zpracování dokumentace pro stavební povolení k opravě mostu.

Podepření bude využito i v rámci chystané rekonstrukce, během které by měl být na mostě zachován provoz v uspořádání 2+2. Jak toho stavební firmy docílí, je z velké části na nich, tendr běží systémem Design&Build. ŘSD poskytne zhotoviteli pozemky a stavební povolení s tím, že podrobné projektování (a stavbu) si zajistí vítěz sám. Základní podmínkou je zachování původního oblouku mostu.

Do zářijového termínu přišly ŘSD čtyři nabídky, nejnižší cenu nabídlo sdružení Strabag a Pragoprojekt. Jeho nabídka je 965 milionů korun, což je necelých 70 procent ceny předpokládané (1,4 mld. Kč). Podle mluvčího ŘSD Martina Bučka všechny čtyři nabídky stále vyhodnocují. „Předpokládáme, že přípravné práce a projektovou přípravu zahájí vybraný zhotovitele v průběhu příštího roku,“ uvedl Buček.

ŘSD má stavební povolení k rekonstrukci mostu už od roku 2020, podle jeho původních předpokladů měly práce probíhat v letech 2021 až 2023. Tendr na stavební firmu byl ale vypsán až loni v listopadu a termín uzávěrky se neustále posouval. Původní termín pro podání přihlášek byl letošní 24. únor, po řadě odkladů to ale nakonec bylo 15. září. Předběžný termín dokončení stavby je rok 2027.

Po opravě bude dálnice provozována v režimu 2+2, provoz bude ale možné bez větších dodatečných úprav rozšířit i na režim 3+3. Most Šmejkalka je součástí úseku Mirošovice – Hvězdonice, který nedávno prošel modernizací. Most se ale opravě vyhnul, neboť ŘSD náročnou akci formálně vyjmulo z velké modernizace D1, která byla oficiálně ukončena loni v říjnu.

Most Šmejkalka dostal provizorní podepření (prosinec 2022). Pramen: ŘSDMost Šmejkalka dostal provizorní podepření (prosinec 2022). Pramen: ŘSDMost Šmejkalka dostal provizorní podepření (prosinec 2022). Pramen: ŘSDMost Šmejkalka dostal provizorní podepření (prosinec 2022). Pramen: ŘSDMost Šmejkalka dostal provizorní podepření (prosinec 2022). Pramen: ŘSDMost Šmejkalka dostal provizorní podepření (prosinec 2022). Pramen: ŘSDMost Šmejkalka dostal provizorní podepření (prosinec 2022). Pramen: ŘSDMost Šmejkalka se začal stavět v roce 1939, v provozu je od roku 1977. Pramen: Ceskedalnice.czMost na D1 přes údolí Šmejkalky.
Pramen: www.ceskedalnice.czD1, most Šmejkalka. Pramen: ŘSD
Tagy D1 most Šmejkalka ŘSD
13 komentářů