Státní nákladní dopravci přišli poprvé v historii na evropských kolejích o většinový podíl

Vlak se dřevem v Hodoníne. Autor: IDS CARGO, Jan KužílekVlak se dřevem v Hodoníne. Autor: IDS CARGO, Jan Kužílek

V Česku má státní ČD Cargo stále nadpoloviční podíl, loni zastavilo pokles.

Nákladní železniční doprava v Evropě prošla v tomto tisíciletí zásadní proměnou. Poprvé v historii dosáhli v přepravách po kolejích nestátní dopravci většinového podílu na celoevropském trhu. Vyplývá to z dnes zveřejněné zprávy asociace nákladních železničních dopravců ERFA.

Zpráva upozornila, že ještě v roce 2010 byl podíl alternativních dopravců jen 25 %. Nepatří mezi ně jen soukromé firmy, ale také dopravci s kapitálovou účastí například některých regionů (například Metrans, který je vlastněný skupinou HHLA, ve které má přes dvě třetiny Hamburk).

„Tento výsledek ukazuje úspěch otevření vnitrostátních trhů železniční nákladní dopravy konkurenci a zdůrazňuje potřebu zajistit, aby evropská legislativa byla přizpůsobena potřebám nových hráčů,“ uvedla ERFA v tiskové zprávě.

ERFA přitom zdůraznila, že noví hráči z velké části nepřevzali výkony státních dopravců, ale dostali na koleje nové zákazníky a přepravy. Asociace současně upozornila na stále velké množství překážek pro další rozvoj, zejména v evropské legislativě.

V Česku si zatím státní ČD Cargo drží nadpoloviční podíl, loni dosáhlo na 58 procent trhu a zastavilo svůj postupný pokles tržního podílu.

Tagy ERFA nákladní železniční doprava
71 komentářů