Železniční nákladní dopravci v Evropě varují před krachem kvůli drahé elektřině

Nákladní vlak společnosti Medway. Foto: ERFANákladní vlak společnosti Medway. Foto: ERFA

Podle šéfa Českých drah „skončí Green Deal šílenství“.

Nákladní železniční doprava v celé Evropě čelí kvůli vysokým cenám elektřiny problémům, které mohou podle Evropského sdružení nákladní železniční dopravy (ERFA) vést ke krachu některých dopravců i k proměně celého trhu dopravy.

ERFA na riziko upozornila v tiskové zprávě. V ohrožení jsou podle sdružení hlavně menší a středně velcí dopravci. Podle ERFA tak dvacet let liberalizace trhu nákladní železniční dopravy může přijít zcela vniveč.

„Dopravci budou muset vysoké ceny elektřiny přefakturovat na zákazníky, což povede ke ztrátě řady kontraktů,“ uvedla ERFA. Upozornila současně na problém, který se týká i Česka: dopravci nemohou nakupovat elektřinu přímo, ale musí za ni platit manažerovi infrastruktury.

Vysoké ceny elektřiny podle ERFA povedou k odlivu řady přeprav na silnici a zastaví růst nákladní železniční dopravy. ERFA proto vyzvala Evropskou komisi, aby zastropovala ceny a v dlouhodobém horizontu vyřešila problematiku cen energií v kolejové dopravě.

Řada dopravců řeší současný nepříznivý stav větším využitím dieselových strojů. Současně i věří, že naopak po některých komoditách poptávka výrazně poroste. „Skladba komodit se měnit bude. Bude se třeba vozit uhlí. Skončí Green Deal šílenství a my se vrátíme k tomu, že uhlí není tak špatné, a změní se přepravované komodity,“ uvedl v rozhovoru pro Hospodářské noviny šéf Českých drah Michal Krapinec.

Tagy dopady drahé elektřiny ERFA nákladní železniční doprava
86 komentářů