Státní nákladní dopravci přišli poprvé v historii na evropských kolejích o většinový podíl
Vlak se dřevem v Hodoníne. Autor: IDS CARGO, Jan Kužílek
V Česku má státní ČD Cargo stále nadpoloviční podíl, loni zastavilo pokles.
ČD a ČDC nejsou s.p, ale a.s tak nevím jestli se dá mluvit přímo o státním.
Pokud má přes 50 % akcií tak bych to tak bral. Viz ČEZ.
Ale o ČEZu je hloupé mluvit jako o státním, když je významné procento akcií jiných než státních vlastníků.
O ČD se 100 % státu se to dá ještě pochopit.
Odkaz v článku na zprávu od ERFA nefunguje
Pokud se mezi nestátní dopravce počítá PKP Cargo, tak je ta statistika k ničemu.
Nepočítá se PKP Cargo v Polsku.
Já je mám rád všechny. I kdyby byli družstevní 😉
V současné době podnikat na železnici… to je na klobouk dolů před jakýmkoliv manažerem nebo posledním dělníkem jakéhokoliv dopravce a velmi si jich všech bez rozdílu vážím. Soukromníci do toho dávají své peníze a manažeři státních zase mají kolem sebe politiky a odboráře. Nevím, co je horší 🙂
Stalo se kdysi, že do nejmenované předkoridorové stanice, v současné době již jen zastávce, jel vlak nejmenovaného dopravce s betonovými pražci na stavbu onoho koridoru. Výpravčí oné stanice dal na tento vlak dispozici s tím, že nemá informace o technologii manipulace se soupravou tohoto vlaku a jeho vykládce zhotovitelem stavby, které mu dispečerský aparát dopravce přirozeně nedokázal sdělit, jelikož to nevěděl a nikdo s ním nehnul. Nevím, zda je to dnes lepší, ale co jsem slyšel, tak pokud obsluha kolejí obdobně „spolupracuje,“ tak příslušnou pravomoc zjednat nápravu má pouze jeho přímý nadřízený a nikoliv dispečerský aparát.
Inu nezapomínejte, že dopravci firmě ČD platí v celkovém součtu pouze malinkatý zlomeček toho, kolik ročně utratí podnikající firma SŽDC.
Dovolím si tedy ocitovat filmovou klasiku: „Neživíš, tak nepřepínej“.
Stavba si objednala, dopravce (libovolný) jí to podle jejího přání přivezl. Se dvěma lokomotivami a dvěma strojvedoucími. Oboje nestačilo jen tak sebrat na zemi. Toho nějaká technologie přístavby již zajímat nemusela, protože na to nebyl nasmlouvaný Vlak přivézt a zajištěním proti ujetí jeho úloha skončila.
Nerozumím… pojmem Stavba myslíte který subjekt?
U nás by měli dostat povinnost vozby jednovozových zásilek všichni nákladní dopravci, anebo této povinnosti zbavit ČD Cargo, aby se podmínky na trhu více zrovnoprávnily.
ČD Cargo nemá povinnost jednotlivých vozových zásilek. Kde jste se tu hovadinu dočetl?
Už tak jsou JVZ velmi velmi dotovány formou obrovské slevy na poplatku za koleje.
Vy optimisto, jak chcete dostat jednotlivý vozový zásilky na železnici, když EU pořád preferuje rušení lokálek a vleček a velmi štědře dotuje jejich přestavby na cyklostezky? ČD Cargo provozuje jednotlivky jen proto, že je to jediný segment, kterým je schopna konkurovat soukromým dopravcům, kteří jsou úspěšnější a konkurenceschopnější v ucelenkách. Každý nový ekonom/manažer apod, co přijde na ČD Cargo navrhuje zrušení jednotlivek pro nerentabilitu (teď už je další xtá vlna těchto snah) a vždy přišli na to, že když se jich zbaví, nebudou mít brzo, co vozit. Ale o nějaké inovaci, jak jednotlivky zefektivnit nechtějí ani slyšet.
Tá štatistika je nejaká divná. Chcelo by vidieť metodiku, kam sa počítajú zahraničné dcéry štátnych dopravcov, alebo kam sa počítajú firmy, ktoré sice nie sú nijako spojené s nejakým (niekdajším unitárnym) štátnym dopravcom ale reálne je konečným vlastníkom nejaká štátna/verejná entita, ako je napr. Metrans…
Je to „market share of domestic incumbent,“ takže půjde v ČR o ČD Cargo, ale ČD Cargo v Maďarsku se už počítat nebude.
58%? Tak to je potřeba snížit hodnotu a prodat levně někomu, kdo to umí využít líp než stát.
Že by prodejem lokomotiv z ČD do ČD Cargo došlo ke snížení hodnoty ČD Cargo? Já Vám nevím, ale copak na trhu je možnost levně koupit sérii starší loko? Viz např. nedávný nákup starých lokomotiv z Belgie pro polského pronajímatele.
https://zdopravy.cz/cd-cargo-koupi-od-ceskych-drah-desitky-lokomotiv-131776/
Nebo když podnikající firma SŽDC poskytla brutální slevu na poplatku za koleje pro JVZ, že by tím došlo ke snížení hodnoty ČD Cargo?
No jo, kde jsou ty časy. Před 30 lety byla přeprava po železnici zhruba stejně významná jako přeprava po silnici (měřeno v tunokilometrech, tj. 23 mld. tkm vůči 24 mld. tkm) Dle nejnovější Ročenky dopravy (rok 2021) byla přeprava po železnici 4x méně významná než po silnici (tj. 16 mld. tkm vůči 64 mld tkm). Inu, jak říkal letos šéf ŽESNADu = po hlavních tratích jezdí příliš moc osobních vlaků, čímž parně myslí tu nejpomalejší část z pasažérských vlaků, tedy ty tzv. osobní vlaky ve smyslu „zastavit všude“. A že by tedy bylo fajn je vylikvidovat formou výměny za silniční… Číst vice »
Upřesním – ten pokles železniční nákladní dopravy o 1/3 a nárůst silniční dopravy o víc než 2,5 násobek je od roku 1994
V úseku Třebovice v Čechách-Česká Třebová jsou 4 dopravní koleje, kde 2 vedou přímo na ranžír, takže osobka tu náklady neblokuje. Jedná se tedy pouze o úsek Rudoltice-Třebovice, kde vzhledem k tomu, že jsou to sousední stanice a je zde autoblok, takže k omezení nákladní dopravy zde opravdu nedochází. Neuvěřitelné co tu vymýšlíte za bláboly :D.
Váš pláč prosím adresujte autorovi onoho přání… Ing. Hořínek z Metransu. Titulován jako „prezident ŽESNAD“
https://archiv.hn.cz/c1-67173450-osobnich-vlaku-jezdi-zbytecne-moc-rika-sef-metransu-na-kolejich-by-rad-videl-vice-mista-pro-kontejnery
Jediný kdo tu pláčete, jste vy. Já Vám jen na konkrétních příkladech vyvracím váš lživý argument, že osobka z Lanškrouna blokuje nákladní dopravu.
Jistě, neblokuje. Ale pozor, vážený pane, dnes není 1.4.
Víte co, zeptejte se dispečerů z CDP Přerov jak moc osobka za Lanškrouna blokuje nákladní dopravu. Já na vás nemam nervy.
Já jako daňový poplatník nemám takovou možnost. Zeptejte se Vašich kolegů sám.
on to ví, jen vy si tu furt jedete svojí pokaženou gramofonovou desku.
Nejprve vezmete nějaké tvrzení, co odpovídá vašemu pošahanému pohledu na svět, jako zjevenou pravdu čili dogma, a pak hledáte všechny možné i lživé argumenty na jeho podporu, přičemž opačné odmítáte uznat.
Čili – věcná diskuze nemožná.
Nejlépe tu diskuze úplně zrušit a na server se zcela vykašlat, protože s takovým trollem se ztrácí jakákoliv infomační hodnota diskuzí, jež je mnohdy vyšší než u samotných článků.
Nemůžu za to, že ctihodný předřečník z nás zkouší dělat vola, když tvrdí, že pomalé kolejové autobusy 50x denně neblokují koridorovou trať
Jenom 50x za den. Dvoukolejka s autoblokem.
Neblokují, tam žádné autobusy nejezdí.
👏👏☑️🔝
Já se ptát nemusim, protože vím. Jak.to tam v praxi funguje. Proto vám to vaše lživé tvrzení vyvracím. Vy ale nejste schopen sebereflexe a tu chybu si prostě přiznat.
Vaše vysvětlení je nesmysl. To jako ten 70ti sedačkový kolejový autobus nad koridorem levituje hooodně vysoko, takže 10ti vagonové či víc vagonové vlaky nejsou omezovány?
Můžete mi vysvětlit, jak na mezistaničním úseku, dlouhém 8 km, který je po každém km osazen oddilovym navěstidlem autobloku, tzn. pokud by vlak jel pouze 60 km/h, tak traťový oddíl obsadí na jednu minutu, dokáže motorový vůz, jezdící jednou za hodinu, navíc při rychlosti 100 km/h omezit nákladní vlak?? 😁😁😁
Realne
Zabírá min jede po slot každou hodinu. Minuta na odbočení z koridoru a změnu vexli na koridoru nestačí, min jsou to 2 a spíše 3
Jqk často je zdržen nákladní vlak v úseku Rudoltice – Třebovice? 😀
Když už, bojuj proti stání nákladních vlaků v Běchovicích, Malešicích,… třeba osekáním osobky okolo Prahy.
Předpokládám, že i tam mířila slova šéfa ŽESNADu
Jemu nedochází, že tím myslí dálkové osobní vlaky, protože pro nákladní dopravce jsou všechny vlaky s pasažéry osobní.. 😀
Jo je neuveritelnej. A dokonce začínám mít pocit že si ten dotycnej dělá prdel a jen sem kopíruje texty co vyplivne jako reakci GPTchatbot. Podle těch nesmyslů to skoro tak vypadá
Co je srandovního na tom, že v našich podmínkách dlouhodobě byly a jsou i nyní úspěšnější privátní silniční nákladní dopravci oproti privátní železničním nákladním dopravcům?
Není na místě, aby nádražáci převzali metody silničních nákladních dopravců, oproti kterým železniční dopravci mají konkurenční výhodu?
https://zdopravy.cz/pohl-dalkova-nakladni-automobilova-doprava-je-oborem-bez-delsi-perspektivy-105386/
To já nevím, co je na tom srandovniho?
Dokud se bude platit pro kamionovou dopravu jen za pár kilometrů silnic a ne na všech, tak rovné podmínky nebudou nikdy.
Koho zajímají rovné podmínky pro technologie? Jde o to přežít a nevymřít jako národ.
Konští formani taky postupně neuspěli v konkurenci s železnicí. A kolik z nich řešilo onu „neférovost osudu“, viz rodina do které se přiženil Emil Škoda.
Tak například ty, kdož v tom oboru podnikají.
No jo, jenže konští formani skončili s příchodem železnice a tedy úplně nového oboru. Jsem si nevšiml, že by nákladní auta byla nějaká novinka a úplně jiný obor.
Ano, chápu, že to zajímá ty kteří v onom oboru podnikají.
Ale nezajímá to daňové poplatníky… což v tomto případě je klíčové
… Jó, kdyby si na sebe vydělali železniční dopravci, tak by mohli přehlížet názor daňových poplatníků…
Ale zajímá to daňové poplatníky. Jinak by si totiž nevolili své zástupce, kteří jim takovouto dopravu objednávají. A daňoví poplatníci v tom vidí i třeba ekologii, úsporu místa ve městech.
Hele co máte za vzdělání (obor)? Já jen že dopravě vůbec ale vůbec nerozumíte, a jen tady blbě plácáte spoustu nesmyslů.
Tvrdím, že utratit můžu pouze tolik, kolik vydělám.
Dlouhodobě se nedá žít na dluh… A naše zem žila na dluh až přespříliš dlouho.
Chápu, že se v tomto neshodneme.
Vy mějte životní styl, který vede k exekuci… Je Vaše volba, jak naložíte se svým životem.
Zájem voličů je zřejmý = aut přibylo tolik, že je jich skoro tolik, kolik je dospělých výdělečně činných.
Zatímco cestu vlakem si pravidelně platí 0,8 milionu lidí.
Na
prvních třech odstavcích se shodnem.
Podle 4. nežiju.
Stát nevydělává, takže pro něj život na dluh funguje jinak než pro fyzickou osobu. To že by to neměl s dluhy přehánět, tak na tom se taky shodnem, jen si nemyslím, že by stát měl nějak radikálně šetřit na správě svého majetku, když už tak na investicích.
Ostatní nemá cenu komentovat, protože dopravě nerozumíte.
Téměř steigerwaldovské běsnění, jaké tu vídáme, je anomálie, jež může mít různé příčiny. Namátkou: spory či konkurence mezi webovými portály, osobní averze vůči nějaké firmě nebo skupině jejích zaměstnanců, snaha vybudovat si pozici pro pozdější vstup do politiky, placená činnost na objednávku, testování virové varianty umělé „inteligence“, organizovaný sociologický pokus, sběr dat pro diplomku v nějakém okultním oboru, přechodná ztráta pohyblivosti a potřeba se nějak zaměstnat, vztahová krize či jiný osobní problém, hrozbami vynucené plnění úkolů ve prospěch zahraniční instituce… možností je spousta a skutečný důvod nejspíše neuhodneme. Sociologickému pokusu, případně plánovité mediální manipulaci by nasvědčovalo poněkud infantilně přeháněné vystupování… Číst vice »
Když si pročtete, co píšu, tak gró se týká cca 15 témat. K těmto tématům mám načteny zdroje a neztrácím čas když šahám do zdrojů do zdrojů resp. do analýz. Vzhledem k tomu, že se živím psaným slovem a vzhledem k tomu, že psaní svých postojů na tento web mám jako relaxi, tak v součtu za den mi to zabere něco mezi čtvrhodinou až celou hodinou. Ono časově nejnáročnější není něco sepsat, ale udělat rešerši případně analýzu zdrojů. A poté si to po sobě přečíst/doladit co jsem sepsal. A zejména zkracovat do hutné formy je velmi časově náročné… tolik času… Číst vice »
Děkuji, tohle zní opravdu jako rozumné vysvětlení i když jak píšete skutečný důvod těžko uhodneme. Každopádně perfektní rozbor
Pokud se jedná o výstupy z autonomního softwaru, je třeba programu přiznat, že Turingovým testem prošel úspěšně.
To možná tak na začátku, neustálým opakováním chyb naopak dokazuje, že je blbě naprogramovaný.
Za chybu považujete že tvrdím, že není normální a udržitelné podnikat tak, že firma je neustále ve ztrátě?
Inu, když si vezmu že např. předloni ČD prodala 26 funkčních vagonů a lokomotiv za 16,5 Kč včetně DPH za kilo… a že utržená částka za těch 26 kousků stačí tak na 1/4 vagonu právě kupovaného vagonu ComfortJet… tak je zřejmé, že nádražacké řemeslo se jeví jako synonum prodělku.
Chyba je ta, že firmě SŽ, s.o. chybně připisujete to, že by měla podnikat za účelem zisku. Ona ale spravuje majetek státu (od toho si ji stát speciálním zákonem založil), takže má za úkol jen žádně hospodařit a investovat podle (politického) zadání. Co se týče ČD, tak k tomu jsem já neměl žádné připomínky, tady to je opravdu obchodní firma (a.s.). Mám tu ještě podobné přirovnání: Představte si, že máte velký barák. A aby jste byl schopen barák udržovat, tak si na to najmete člověka. Ten člověk-správce bude za svůj plat spravovat barák. Ten správce bude muset vyjít z rozpočtu… Číst vice »
Tak si to shrňme:
ČEPS = akciovka
Letiště Praha = akciovka
ŘSD není akciovkou, protože by to bylo moc pracné a protože nehrozí že zbankrotuje skrzevá toho, že obyvatelé ČR masivně nakoupili obrovskou spoustu aut.
Čili pokud SŽDC radikálně nezlepší své hospodaření, …
Tak si to shrňte, když vám to udělá dobře…
ČEPS – monopol
Letiště Praha – monopol
Proto můžou být akciovky a můžou „podnikat“, protože se bez jejich „podnikatelského monopolu“ neobejdeme (obzvlášť u ČEPS).
ŘSD – státní příspěvková organizace = nepodniká, je to podobné jako SŽ, ostatně byla i snaha ŘSD na státní organizaci taky předělat. ŘSD jako akciovka by musela mít nějaký majetek? Co by měla vlastnit?
Já už se vás ptal, jaké tratě vlastní SŽ?A vy jste neodpověděl…
Jinak jste příklad nepochopil, jinak bych očekával jinou reakci.
Green Deal nejsme v současné podobě schopni realizovat, protože jen na koridoru v úseku Chocen-Trebova nepřidávejte ani nápravu, natož 100 vlaku denně. A 100 nákladních vlaku denně = kolaps koleji a zároveň na silnicích jen mrknuti= 100x 100 kamionu je 10 000 kamionu a to nej přes Prahu na křížení D1 a D0 jich jede min 5x tolik .
A přitom jak jsem vypozoroval, nejvíce nákladům překáží vlaky na linkách S1, S2, S4, S7 a S9… Tý také vypneme, protože jezdí kolem Prahy prázdné? 🙂
toť dotaz na autora onoho přání.
Já se ale ptám vás, neboť dle vás osobní doprava je velice ztrátová a nemá v budoucností smysl. Tak se vás ptám, zda tyto vlaky taky vypneme a pošleme místo nich autobusy?
On Vám neodpoví. Neumí odpovídat na věci, na které nemá argumenty.
Můj odhad laika:K
Dálková železniční doprava (v dlouhých vlacích) na některých linkách má budoucnost.
Stejně jako některá příměstská.
U venkovské dopravy spíše dojde ke konverzi z kolejí na silnice…. viz fakt, že firma DB provozuje víc busů než vlaků (do toho nejsou započítány počty dceřinky Arriva).
Co takový Captrain, součást skupiny SNCF – na kterou stranu barikády se počítá? Ne, nemyslím to vážně, důležité je, že se vozí po kolejích, jestli to veze dopravce „tradiční“, či alternativní“, není až tak podstatné.
Ano, není jasné, jak je to počítáno, ale předpokládám, že tak, že jako „nestátní“ jsou bráni konkurenti nástupců někdejších státních drah v jednotlivých zemích. Takže určitě Captrain stejně jako třeba DBCCZ, RCCCZ apod. jsou určitě bráni jako nestátní. Naopak RCH jako státní.
Pokud berete DBCCZ a RCCCZ jako nestátní, tak proč ne RCH….jako RCCCZ https://www.railcargo.com/cs/o-spolecnosti/mezinarodni-doprava/cesko je součástí skupiny RCA https://rch.railcargo.com/en/
Já neříkám, jak to beru já, ale jak se to obvykle bere. Za státní jsou obvykle považováni ti, co měli na začátku 100 % (což je dnešní ČDC nebo RCH) a jako nestátní ti ostatní v daném státě, kteří si z těch 100 % postupně ukrajují.
DBCCZ a RCCCZ vznikly běžným vstupem na trh.
RCCH vznikl nákupem většinového podílu MÁV Cargo Rt. v roce 2008.
Viz zdrojové dokumenty (https://www.irg-rail.eu/irg/documents/market-monitoring/383,2023.html). Ke státním (resp. incumbents) se počítají i jejich dceřiné společnosti. Samostatně ještě počítají incumbents působící v jiných zemích (ať už přímo nebo dceřinkami), které mají 13 % podíl na trhu, na soukromé tedy zbývá 37 %.
Otázka je co se pod tím skrývá. Pokud například EP Cargo objedna u ČD Cargo lokomotivy, aby odvezla jejich vagóny s uhlím do Opatovic, tak to počítá jak?
Očekávám, že se bere jako dopravce, který je uvedený v rozboru vlaku. Pokud je tam EP Cargo tak je jedno že vozy a loko je Carga. Pro SŽ je důležité že to jede takže se nebude pídit kdo jaký vůz či lokomotivu vlastní.
Záleží, kdo je dopravcem toho vlaku, tj. na čí licenci jede.