Správa železnic získala první stavební povolení pro rychlou trať Brno – Přerov
Úsek bude postaven bude pro rychlost až 200 km/h. Stávající jednokolejná trať bude zrušena.
Správa železnic (SŽ) si připsala významný bod v přípravě nové rychlé trati mezi Brnem a Přerovem. Po dvaceti měsících od podání žádosti se může těšit z prvního stavebního povolení. Pro úsek Nezamyslice – Kojetín jej aktuálně vydal Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ).
Téměř desetikilometrová novostavba trati pro rychlost až 200 km/h Nezamyslice – Kojetín je tzv. 4. stavbou mezi Brnem a Přerovem. V přípravě je ale navzdory oficiálnímu číslování nejdále ze všech pěti úseků.
SŽ podala žádost o stavební povolení u Drážního úřadu už v listopadu 2022, řízení ale bylo přerušeno kvůli chybějícím dokladům. Agendu převzal DESÚ, jemuž dodala Správa železnic poslední doklad letos v květnu. Řízení bylo následně obnoveno a završeno vydáním povolení.
Úsek Nezamyslice – Kojetín by se měl stavět spolu s vedlejším úsekem Kojetín – Přerov (5. stavba) v letech 2025 až 2028. Pro úsek Nezamyslice – Kojetín běží aktuálně tendr na archeologický výzkum, jehož součástí budou už první zemní práce pro stavbu.
Úsek Nezamyslice (mimo) – Kojetín (mimo) bude dlouhý 9,5 kilometru a převážně povede ve zcela nové stopě. Postaven bude pro rychlost až 200 km/h. Stávající jednokolejná trať bude zrušena. Nejvýraznější stavbou na novém úseku bude dvoukolejný hloubený Němčický tunel o délce 747 metrů skrz kopec Kozlov.
Nová rychlá trať mezi Brnem a Přerovem je rozdělena na celkem pět staveb, se stavbou tří úseků blíže k Brnu se počítá na přelomu 20. a 30. let.
Stav přípravy rychlé tratě (200 km/h) Brno – Přerov (odkazy vedou na informační letáky SŽ)
První stavba Brno – Blažovice 2028 – 2032 (EIA 4/2025, předpoklad)
Druhá stavba Blažovice – Vyškov 2026 – 2031 (EIA 7/2010)
Třetí stavba Vyškov – Nezamyslice 2027 – 2033 (EIA 4/2024, předpoklad)
Čtvrtá stavba Nezamyslice – Kojetín 2025 – 2028 (EIA 2/2018)
Pátá stavba Kojetín – Přerov 2025 – 2028 (EIA 1/2018)