Správa železnic má vítěze, první úsek rychlé tratě Brno – Přerov se začne stavět v květnu

Desetikilometrový úsek povede převážně ve zcela nové stopě, postaven bude pro rychlost až 200 km/h.
Správa železnic (SŽ) završila tendr na novostavbu traťového úseku Nezamyslice (mimo) – Kojetín (mimo), který je součástí chystaného rychlého spojení Brno – Přerov. Vybraným zhotovitelem je sdružení Strabag Rail, Eurovia a Porr, které přišlo do soutěže s nejnižší nabídkou (6,689 miliardy korun). Je tak bezpečně pod cenovým stropem, který SŽ stanovila na 7,28 miliardy. Tendr byl vypsán koncem loňského září.
Jde o první úsek, který se bude na chystané trati Brno – Přerov stavět. Práce mají začít v květnu, hotovo pak má být v prosinci 2028. V současnosti už probíhá archeologický průzkum a kácení dřevin v místě plánovaných přeložek.
Úsek Nezamyslice (mimo) – Kojetín (mimo) bude dlouhý 9,5 kilometru a převážně povede ve zcela nové stopě. Postaven bude pro rychlost až 200 km/h. Stávající jednokolejná trať bude zrušena.
Nejvýraznější stavbou na novém úseku bude dvoukolejný hloubený Němčický tunel o délce 747 metrů skrz kopec Kozlov. Stavbaři také vybudují osm nových železničních mostů, nejdelší z nich přes údolí potoka Žlebůvky bude měřit 122 metrů.
Oba stávající přejezdy budou zrušeny, v Němčicích díky přeložení železniční tratě do nové polohy, v Měrovicích přejezd nahradí nová objízdná komunikace. Součástí projektu jsou i částečné přeložky silnic III. třídy, které jsou v kolizi s novým vedením tratě.
V polovině úseku vznikne nová odbočka Hruška, díky které bude možné přejet z jedné koleje na druhou. Na trase se budou nacházet dvě zastávky – Měrovice nad Hanou a Němčice nad Hanou. Druhá jmenovaná nahradí stejnojmennou stanici, navíc v ní vznikne autobusový terminál.
Úsek Nezamyslice (mimo) – Kojetín (mimo) je v rámci chystané velké modernizace trati Brno – Přerov označen jako 4. stavba (z pěti). V polovině února vypsala Správa železnic stavební tendr také na navazující sedmnáctikilometrový úsek Kojetín (včetně) – Přerov (mimo), který je označen jako 5. stavba. Jeho modernizace bude spočívat především ve zdvoukolejnění tratě ve stávající stopě a zvýšení rychlosti vlaků až na 200 km/h.
Obě stavby jsou z celé zamýšlené tratě Brno – Přerov v přípravě nejdále. Zasmluvněna už je také stavba trakční napájecí stanice v Nezamyslicích, zakázku získala společnost Elektrizace železnic (EŽ). Prvních 50 kilometrů trati blíže k Brnu (stavby 1, 2 a 3) by se mělo stavět později v rámci projektu PPP. Loni v září to schválila vláda.
Stát řadí novostavbu tratě Brno – Přerov to sítě tzv. rychlých spojení, o plnohodnotnou vysokorychlostní trať ovšem nepůjde. Ta má vzniknout až v navazujícím úseku od Přerova do Ostravy, a to pro rychlost až 320 km/h.
Úseky rychlé tratě (200 km/h) Brno – Přerov (odkazy vedou na informační letáky SŽ s podrobnostmi k jednotlivým stavbám)
První stavba Brno – Blažovice 2028–2032
Druhá stavba Blažovice – Vyškov 2026–2031
Třetí stavba Vyškov – Nezamyslice 2027–2033
Čtvrtá stavba Nezamyslice – Kojetín 2025–2028
Pátá stavba Kojetín – Přerov 2025–2028