Infrastruktura Železnice

Správa železnic zaplatí další půlmiliardu za opravu sesunuté trati u Karlových Varů, v pátek začne půlroční výluka

Sesuv tratě 140 u Dalovic. Autor: SŽDC
Sesuv tratě 140 u Dalovic. Autor: SŽDC

Sesuv trati mezi Dalovicemi a Hájkem u Karlových Varů před dvěma lety vyjde Správu železnic podstatně dráž, než původně plánovala. Krátce po sesuvu odhadli náklady na uvedení do původního stavu na 50-80 milionů, už loni vyšplhaly náklady na více než půl miliardy korun. Účet ale ještě nebude konečný a přesáhne miliardu korun. Cestující navíc už od čtvrtka čeká na místě zásadní omezení: vlaky v tomto úseku Podkrušnohorské magistrály nepojedou až do konce října.

Správa železnic včera vypsala další zakázku v odhadované hodnotě 462 milionů korun bez DPH na sanaci zajištění nestabilních úseků trati. První oprava vyšla na 90 milionů, loni Správa železnic vysoutěžila zakázku na komplexnější část sanace za 548 milionů korun.

První etapa začne v pátek, trať bude v úseku Hájek – Dalovice uzavřena do 31. října. Dojde k odtěžení stávajícího náspu a vybudování nového kolejiště a trakčního vedení. Po opravě bude trať v normovém stavu a bude zavedena plná traťová rychlost.

Chceme předejít opakování události z dubna 2018, kdy došlo k sesuvu trati. Proto jsme se rozhodli pro toto stavební řešení, které akcentuje stav zemin tvořících těleso náspu a opakované poruchy geometrické polohy koleje s nutností zavedení pomalé jízdy ve druhé traťové koleji,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

První etapa se týká oprav pouze 1100 metrů, konkrétně mezi kilometry 181,100 až 182,200. V celém úseku bude odtěženo nestabilní drážní těleso. Následovat bude stabilizace podloží a realizace nového vyztuženého tělesa náspu. Trať dostane novou bezstykovou kolej, železniční svršek i spodek a trakční vedení. Zakázku získalo sdružení firem Chládek & Tintěra, Strix Chomutov a H-Pro Geo (ta je majetkově propojena s Chládek & Tintěra). H-Pro Geo připravila i zadávací dokumentaci pro druhou etapu.

V první etapě dojde i ke kompletní výměně mostu. Jeho mostovka bude kompletně snesena a nahrazena novou železobetonovou monolitickou konstrukcí s průběžným štěrkovým ložem. Spodní stavba mostu bude ošetřena proti vlhkosti hloubkovým spárováním a nízkotlakou injektáží. Stávající kolejová pole budou odvezena a připravena k dalšímu využití. Kolejové lože bude odbagrováno a odvezeno k recyklaci.

V případě druhé etapy, která se teprve soutěží, má jít o sanaci dalších úseků. Potřeba oprav vyšla z geotechnického průzkumu. „Identifikoval nedostatečnou únosnost pražcového podloží v úseku v km 178,000-178,700 a km 179,825-180,400 a v těchto úsecích doporučil provedení sanace železničního spodku a obnovu nefunkčního odvodnění vybraných úseků,“ uvedla Správa železnic v důvodové zprávě. Podle SŽ by jinak v řádu několika měsíců mohlo dojít k výraznějším potížím s náspem. „Stávající stav může mít vliv na bezpečnost provozu a nelze jej řešit lokálními či dílčími technickými zásahy,“ uvedla Správa železnic v tiskové zprávě. Úpravami projdou dva přejezdy, tři mosty a čtyři propustky či nové trakční vedení.

Podle Správy železnic vznikl problém s tratí už v 19. století, kdy byla rozšířena na dvojkolejnou a došlo k dosypání a rozšíření náspu.

29 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zemplínec

Přestantě už do prdele kupovat ojetiny !!!! Nejsme skladiště pro vozy 50 let Němci zaprděnými !!!

M H

Možná je trochu škoda, že se s tím nemůže svézt případná rekonstrukce nějakého delšího přilehlého úseku…když už bude výluka. Nebo to není potřeba a trať je tam jinak v uspokojivém stavu? Místní situaci neznám…

Dominik

Ono nejde jen o to, v jakém stavu je trať, ale i o kapacity, jestli by další rekonstrukci či údržbu měl, kdo udělat.

M H

To je pravda, na druhou stranu se to ale soutěžilo už loni a není to žádná hurá akce na poslední chvíli.

LWQ

Cely problematicky usek ma 500m zhruba (coz neni mnoho) a navic neni v ceste vyznamny vodni tok, tedy podpery mohou byt kdekoliv. A druha vec – na dobu opravy/vystavby by mohlo jit zachovat zeleznicni provoz – vylouceny usek by se objel pres usek trati 141 a spojku na trat 140 https://mapy.cz/s/helegamumu – spojka by mela sklon asi 20 promile, pokud se nepletu a to by bylo sjizdne, alespon docasne.

F. K.

To není jeden úsek, ale dva úseky + ty, kde nevyšel geotechnický průzkum.
Podpěry nemohou být kdekoliv, je to zčásti poddolované bývalým dolem (na konci vlečky, kterou BD přecházela tím mostem k rekonstrukci) a v náspu v oblouku je nutné nějak zajistit stabilitu.
Spojka je úplné absurdum – navazující úsek do Dalovic je s velmi omezenou přechodností, spolu s výškovými poměry je nesmysl to vůbec upravovat (tak sto mega hrubý odhad a to je dolní mez), provozní interval by byl k půl hodině.

Jiří Kocurek

„je to zčásti poddolované bývalým dolem“
Jau. Takže jak na Bazalech před mnoha léty, když se jim začalo propadat hřiště. Taky to napřed vypadalo, že to spraví jedny kolečka hlíny. Přivezli, už nevík kolik nákladních aut, no prostě hromadu materiálu a ten tam všecek zahučel.

LWQ

Uz sem to psal… Proveroval nekdo zda nebude zde lepsi pouzit reseni podobne mostu? Ten sypany nasep je ocividne nevhodny do tohoto podmaceneho uzemi. Bylo by to snad trvalejsi reseni a za podobne penize IMHO.

F. K.

Tak takový most jsem ještě neviděl. To už spíš přeložka.

LWQ

Prelozka? Ty problemy jsou natolik lokalizovane? Kdyz lze nejvyssi budova sveta zalozit na pisku, pilotach v pisku, urcite lze zalozit podpery pro soustavu mostu zde. Data ale nemam, jen me zajimalo, zda i tuhle variantu nekdo resil.

Jiří Kocurek

Opravdu je Burj Dubaj založená v písku? Nekopali xy metrů pod zem až na skálu? To, že je na povrchu písek ještě nic neznamená. https://www.youtube.com/watch?v=s-by2EJF9_k

PS: Víte jak poznáte, kde je v New Yorku pod zemí pevná skála a kde říční naplaveniny? … podle výšky budov.

ABC

tvl nebylo by jednodušší napsat že to prostě budou muset postavit od základů znova?

Jiří Kocurek

„Žokej může spadnout z koně. Ale taky může zakopnout a spadnout kůň pod ním. To jsou dvě rozdílné věci.“ Dick Francis.
Tady to vypadá, že násep se zabořil se pod základovou spáru. Tudíž začít od základů nestačí, nejspíš se bude muset vyměnit základová zemina. To je vždycky radost.

K.S.

A možná zjistí že to ani tak nepomůže a bude lepší celou trať posunout třeba takto: mapy. cz/s/kulusunusa

off

Taková formální blbost, ale „První etapa se týká oprav pouze 900 metrů, konkrétně mezi kilometry 181,100 až 182,200.“ Mě to nějak nevychází, asi bych potřeboval maturitu z matiky…

pamětník

Já tu maturitu (z matematiky) sice mám (už dost přes 50 let), přičemž za mých mladých let byla samozřejmě „státní“ a pro maturanty gymnázií povinná, ale nevychází mi to také – asi je to „nějakej milej překlep“ …

Vojtaur

Matematiku ne, ale mozna byste se mohl znovu podivat na cestinu 🙂

pozorovatel

Máte sice pravdu, ale kvůli jednomu chybějícímu „n“ zbytečně „vylévat s vaničkou i dítě“, to mi příliš efektivní nepřipadá: spíš jste se mohl zeptat autora textu, proč tu chybu ještě stále neopravil.

Jiří Kocurek

Hektometrovníky, umísťují se po 100 metrech. Stavba začne (plácnu) 181,100 + 93,50 a skončí 182,100 + 7,25. Což nám dává délku stavby 913,75 metrů. Zaokrouhleno na 900 metrů.
Druhá možnost je skok staničení. Původně byla trať delší, přeložili oblouk dovnitř a tak je tam km 181,348 = 181,223.

Logicky: Máme natažené padesátimetrové pásmo. Mezi 12 a 13 metrem leze brouk. Brouk je asi 2 cm dlouhý.

Hans

Proč bude kolejové lože odvezeno, a ne použito znova? Vždyť je to kamení…?

Georg

Když už se to dělá, tak se tam dá čistý štěrk, ono je to „kamení“, ale i to časem degraduje…

M H

To odvezené kamení se následně dost často čistí a recykluje k dalšímu použití, ale málo kdy se to dělá zároveň s opravou, aby se použilo hned znova.

Jerry

Miliarda sem miliardy tam koho to sere?takový menší tunel nikoli sesuv.

-TR-

A co byste chtěl? Celou trať zrušit? To není nějaká zbytná lokálka, ale strategická hlavní trať.

ušatá

Každopádně by ty náklady za prověření stály. Buď koruna nemá žádnou hodnotu nebo je to nějak opravdu hodně.

rtep

Mně to hodně nepřijde. Běžná cena obyčejné 2 metry široké propusti pod silnicí stojí asi tak nejméně 1 milión. Takže bych naopak řekl, že cena za takhle zásadní opravu trati je nízká.

rtep

Opravuji sám sebe a omlouvám se. Běžná cena opravdu nestojí nic, tedy lépe:
Běžná cena obyčejné 2 metry široké propusti pod silnicí je asi tak nejméně 1 milión.

F. K.

Hodně dělá novostavba mostu přes Vitický potok, ten dnešní by se beztak musel vyměnit.
Jediná alternativa by byla úplné opuštění stávající trasy z dob BD a novostavba Dalovice – Ostrov jinak, ale to nebylo v zadání.