LOT_PRAGA_X-2021---WWW---III_728x90_new

Spory o trasu vysokorychlostní trati do Drážďan nekončí. Pracovní skupina je pozastavena, nemá podklady

Vysokorychlostní jednotka ICE. Foto: Deutsche BahnVysokorychlostní jednotka ICE. Foto: Deutsche Bahn

Petici proti nové trase v Chlumci podepsala polovina voličů.

Lidé z Chlumce na Ústecku se chtějí obrátit na budoucí vládu kvůli plánované vysokorychlostní železniční trati z Prahy do Německa. Pětitisícové město Chlumec nesouhlasí s trasou tunelu přes Krušné hory. Dnes požádali krajské zastupitele, aby vyzvali Správu železnic (SŽ) o předložení variantního řešení.

Fórum občanů Chlumecka uspořádalo petici, kterou podepsalo 1 538 lidí, což je polovina oprávněných voličů v Chlumci. Trasa je navržená mezi Stradovem a Chlumcem v rozporu s územním plánem, původní varianta, která nepočítá se zastávkou v Ústí nad Labem, vede nezastavěným územím. A dodržení této původní varianty by si signatáři petice přáli. „Chceme, aby (trať) vedla územím, které je dlouhodobě pro tuto stavbu plánováno,“ uvedl Pavel Jursa ze spolku.

Ke trase vysokorychlostní trati vznikla krajská pracovní skupina. „Její činnost byla pozastavena, protože jsme od SŽ nedostali žádné další podklady. Až je budeme mít, její činnost obnovíme,“ uvedl hejtman Jan Schiller (ANO).

Zastupitelé dnes schválili aktualizaci územně analytických podkladů Ústeckého kraje. „V rámci toho jsme neschvalovali žádnou trasu tratě, jak se mylně někdo domnívá, ale pouze jsme aktualizovali data,“ zdůraznil hejtman.

V zásadách územního rozvoje je jiná trasa

Správa železnic přišla v červenci s novou variantou trasy vysokorychlostní trati z Prahy do Drážďan se zastávkou v Ústí nad Labem, vyhnula by se části obydlené oblasti na Litoměřicku. Nyní pracují dotčené orgány se třemi variantami.

V zásadách územního rozvoje Ústeckého kraje byl původně vymezen koridor pro rychlodráhu na levém břehu Labe bez napojení krajského města. V minulosti se totiž počítalo s využitím trati pouze pro tranzit. V roce 2017 vláda schválila program rozvoje rychlých železničních spojení, v němž se pracuje se zastávkou v Ústí nad Labem a zlepšením dopravní obslužnosti celého kraje.

Rychlostní trať má umožnit jízdu vlaků rychlostí až 350 kilometrů za hodinu. Jízdní doba z Prahy do Ústí nad Labem by se měla zkrátit zhruba o polovinu na 30 minut. Cesta do Drážďan by měla trvat hodinu.

ČTK

Tagy seznam Správa železnic VRT VRT Praha - Drážďany vysokorychlostní trať Praha - Drážďany vysokorychlostní tratě
253 komentářů